PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, maar geen verstand ervan



nina
2 juni 2011, 17:17
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe akoestische gitaar kopen, maar ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Ik weet ook niet goed wat precies de voor- en nadelen zijn van nylonsnarig of staalsnarige gitaren. Speel bijna 2 jaar, heb destijds een beginners gitaar met nylonsnaren gekocht voor ca. 100 euro.
Iemand tips, info, enz.?
Alvast bedankt!

Plant
2 juni 2011, 17:49
Hoi, welkom :)

De reden waarom iemand op nylonsnarige of staalsnarige gitaar speelt, zal vooral de klank zijn - die is heel verschillend. Een staalsnarige klinkt metaliger (niet vreemd natuurlijk) en feller.

Verder zijn er wel verschillen. Snaren staan bij een staalsnarige (western) gitaar dichter bij elkaar, de mate waarin verschilt per fabrikant. Stalen snaren blijven beter / langer op stemming. Ze voelen ook scherper aan, maar dat is na een tijdje door eelt op je vingers geen probleem meer.

Maar nogmaals, om in termen van voordelen of nadelen te spreken heeft niet zoveel zin. Men kiest voor een klank en het type snaren heeft nu eenmaal zijn eigenschappen.
Overigens kun je de snaren i.v.m. de spanning niet door elkaar gebruiken op 1 gitaar. Nooit stalen snaren op een Spaanse gitaar zetten.

Verder kun je er in een winkel gewoon eens een proberen om het verschil te horen en te voelen. Of misschien ken je iemand die er een heeft.

Succes.

spykie
2 juni 2011, 22:24
Western (met stalen snaren) wordt voornamelijk voor pop gebruikt (akkoorden).
Nylon snaren wordt over het algemeen gebruikt voor klassieke muziek.
Hoeveel wil je uitgeven aan een nieuwe gitaar?

nina
3 juni 2011, 00:15
bedankt allebei
ik heb ongeveer 300 euro. Wat houdt klassieke muziek in? want ik speel meestal niet echt akkoorden, maar meer tokkelen & fingerpicking zegmaar...

Eko
3 juni 2011, 07:38
Nina,
Tik maar eens Julian Bream in op Youtube. Gevolgd door Paco de Lucia of zo. Ben je heel snel bij soorten muziek die je met nylon snaren speelt.
Moderne muziek , van Clapton tot Nick& Simon en van Bob Dylan tot Waylon , wordt op staalsnarige gitaren gespeeld.

SantaX
3 juni 2011, 08:13
bedankt allebei
ik heb ongeveer 300 euro. Wat houdt klassieke muziek in? want ik speel meestal niet echt akkoorden, maar meer tokkelen & fingerpicking zegmaar...

Persoonlijk ben ik groot fan van nylon. Het argument dat stalen snaren langer op stemming blijven kan ik absoluut niet beamen. Een goede spaans klassieke (zoals ze gitaren met nylon ook noemen) blijft prima in stemming.

Voor 300 euro kun je veel gitaar kopen. Als de klank van nylon je bevalt en de bespeelbaarheid ook, zou ik persoonlijk daar bij blijven. Neemt niet weg dat je zeker ook stalen snaren moet proberen. Wie weet vind je dat wel lekkerder. Ik zou in jouw geval, omdat je aangeeft er niet zoveel van te weten, naar een muziekwinkel gaan. Gewoon eens op verschillende gitaren binnen je budget spelen.

Voor nylon kan ik binnen je budget in elk geval deze tippen om eens naar te kijken:

Salvador 2C, maar een salvador is eigenlijk altijd ok. 169 euro
Valencia 190 met ceder bovenblad, veel gitaar voor het geld. Rond de 200 euro.
Precies op je budget (en echt een hele mooie gitaar) de Alhambra 2C. 299 euro
Die laatste (heb hem zelf niet, heb een goedkopere valencia) moet je echt testen met jouw budget als je voor nylon zou willen gaan.

De Manuel Rodriguez Caballero C 3, iets boven je budget met 350 euro, maar ik noem hem toch. Zeker ook eens in de hand nemen.

De prijzen die ik noem komen van de site van feedback.nl.
Van western/staalsnaar weet ik minder af dus daarover van mij geen advies. Rest mij nog je veel plezier te wensen met testen, proberen, uitzoeken en uiteindelijk kopen :ok:

Edit: ik moet er wel nog bijzeggen, dat Salvador en Alhambra en Rodriguez gevestigde namen zijn. De Alhambra is echt nooit een miskoop. De valencia noem ik alleen omdat ik er ontzettend aangenaam door verrast ben, het is geen naam die je op dit moment op de muziekscholen ziet, waar die andere namen (zeker de Alhambra) daar als standaard-studiegitaar worden aanbevolen. En terecht trouwens, zijn gewoon goede gitaren wat mij betreft.

Muzieknono
3 juni 2011, 09:33
Tokkelen en fingerpicking kan prima op een nylonsnarige gitaar, maar ook op een staalsnarige, ga gewoon eens wat proberen en kijk wat je bevalt qua bespeelbaarheid en klank, ik speel beiden maar vind soms mijn staalsnarige te indringend klinken, nu kan dat ook aan mijn techniek liggen, dus moet je dat zelf even ervaren.
Kijk ook eens naar gitaren boven jouw budget en hoe dat klinkt, speelt t.o.v. een gitaar binnen jouw budget, misschien kom je tot de conclusie dat je nog wat door wilt sparen.
Mvgr. Dirk Jan :B

tommus42
3 juni 2011, 13:49
Ik heb op beide typen gespeeld, ik vind staalsnarig prettiger.
Speelt makkelijker, lijkt een beetje (qua bespeelbaarheid) op een electrische gitaar. Ook is het praktischer als je gaat spelen voor publiek, de meesten hebben een element ingebouwd.

-Martijn-
3 juni 2011, 14:29
Je kan het beste gewoon zelf kiezen wat je het mooiste vind. Het spelen op een staalsnarige gitaar valt in het begin misschien wat tegen, maar daar ben je zo aan gewend.

Er zijn ook genoeg nylonsnarige gitaren met element, dus dat moet geen reden zijn om voor staalsnarig te kiezen.

nina
3 juni 2011, 15:58
heel erg bedankt allemaal!
ik ga morgen naar feedback, ga wel gewoon wat verschillende gitaren proberen ;)

SantaX
4 juni 2011, 02:03
heel erg bedankt allemaal!
ik ga morgen naar feedback, ga wel gewoon wat verschillende gitaren proberen ;)

De enige juiste methode :ok:
Heel veel plezier morgen/straks en ons wel laten weten wat het geworden is he! Met foto's :cheerup: