PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, maar geen verstand ervan



nina
2 juni 2011, 17:17
Hallo allemaal,

Ik wil graag een nieuwe akoestische gitaar kopen, maar ik heb er zelf helemaal geen verstand van. Ik weet ook niet goed wat precies de voor- en nadelen zijn van nylonsnarig of staalsnarige gitaren. Speel bijna 2 jaar, heb destijds een beginners gitaar met nylonsnaren gekocht voor ca. 100 euro.
Iemand tips, info, enz.?
Alvast bedankt!

Plant
2 juni 2011, 17:49
Hoi, welkom :)

De reden waarom iemand op nylonsnarige of staalsnarige gitaar speelt, zal vooral de klank zijn - die is heel verschillend. Een staalsnarige klinkt metaliger (niet vreemd natuurlijk) en feller.

Verder zijn er wel verschillen. Snaren staan bij een staalsnarige (western) gitaar dichter bij elkaar, de mate waarin verschilt per fabrikant. Stalen snaren blijven beter / langer op stemming. Ze voelen ook scherper aan, maar dat is na een tijdje door eelt op je vingers geen probleem meer.

Maar nogmaals, om in termen van voordelen of nadelen te spreken heeft niet zoveel zin. Men kiest voor een klank en het type snaren heeft nu eenmaal zijn eigenschappen.
Overigens kun je de snaren i.v.m. de spanning niet door elkaar gebruiken op 1 gitaar. Nooit stalen snaren op een Spaanse gitaar zetten.

Verder kun je er in een winkel gewoon eens een proberen om het verschil te horen en te voelen. Of misschien ken je iemand die er een heeft.

Succes.

spykie
2 juni 2011, 22:24
Western (met stalen snaren) wordt voornamelijk voor pop gebruikt (akkoorden).
Nylon snaren wordt over het algemeen gebruikt voor klassieke muziek.
Hoeveel wil je uitgeven aan een nieuwe gitaar?

nina
3 juni 2011, 00:15
bedankt allebei
ik heb ongeveer 300 euro. Wat houdt klassieke muziek in? want ik speel meestal niet echt akkoorden, maar meer tokkelen & fingerpicking zegmaar...

Eko
3 juni 2011, 07:38
Nina,