PDA

View Full Version : Akoestiek in kleine kamer acceptabel maken



MjS
2 juni 2011, 16:45
Okay, sinds kort heb ik een andere kamer erbij als werkplek, maar ook mijn opnamegear staat daar (noodgedwongen, mind you). De kamer is vrij vierkant en ongeveer 6 a 7 m2. Verre van ideaal, ik weet het. Zoals verwacht zitten er wat nare reflecties in, bass wordt erg boomy vooral. Dat is nu het grootste probleem. Hoe krijg ik dat met minieme middelen significant beter? Ik heb de beschikking tot 2 matrassen en wil er eventueel best een paar tientjes voor uitgeven.

http://dl.dropbox.com/u/1955976/IMAG0100.jpg
Bureautje (is overigens 165cm breed)

http://dl.dropbox.com/u/1955976/IMAG0101.jpg
Even snel een matras in de kamer gezet, miniem effect

http://dl.dropbox.com/u/1955976/IMAG0102.jpg

MjS
2 juni 2011, 17:08
Ik kan trouwens waarschijnlijk wel aan verschillende geluiddempende/absorberende materialen komen, mijn vader doet aan geluid en trillingdemping (maar niet de akoestiek van studio's, vandaar mn vraag). Dus DIY oplossingen welkom!

peter_heijnen
2 juni 2011, 17:18
Hebben je speakers baspoorten aan de achterkant? In dat geval moeten ze sowieso minimaal de diepte van je speakers van de muur af.

Plant
2 juni 2011, 18:07
+1

Maak daar maar muren van. Hoeken zijn echte bassboosters. Trek die speakers (of je bureau) maar eens ≥ 0.5 meter van de achterwand én zijwanden.
Je speakers staan ook vrij laag. Voor goede monitoring moeten ze op oorhoogte staan. Ik heb hier wel eens kleine speakers op zelfgemaakte stands op m'n bureau geplaatst. Dat scheelt ook al.

Steven Otto
2 juni 2011, 18:07
De hoeken van je kamer afschermen is belangrijk. Niet alleen van muur naar muur, maar ook van muur naar plafond. Ik zou de matrassen dus in de hoeken zetten, rechtopstaand. Het beste zou zijn om basstraps te maken, maar met een paar tientjes gaat dat niet lukken.

MjS
2 juni 2011, 18:43
Hebben je speakers baspoorten aan de achterkant? In dat geval moeten ze sowieso minimaal de diepte van je speakers van de muur af.

Geen baspoorten, heb ze nu wel verder staan en lijkt wel wat minder 'boom' en wat meer definitie op te leveren.


+1

Maak daar maar muren van. Hoeken zijn echte bassboosters. Trek die speakers (of je bureau) maar eens ≥ 0.5 meter van de achterwand én zijwanden.
Je speakers staan ook vrij laag. Voor goede monitoring moeten ze op oorhoogte staan. Ik heb hier wel eens kleine speakers op zelfgemaakte stands op m'n bureau geplaatst. Dat scheelt ook al.

Bureau halve meter naar voren en ik zit letterlijk tegen de muur aan (nou ja, bijna dan). Heb het bureau 20cm naar voren en de speakers nog eens 10cm naar voren geschoven, zoals hierboven vermeld wel een verbetering.


De hoeken van je kamer afschermen is belangrijk. Niet alleen van muur naar muur, maar ook van muur naar plafond. Ik zou de matrassen dus in de hoeken zetten, rechtopstaand. Het beste zou zijn om basstraps te maken, maar met een paar tientjes gaat dat niet lukken.

Nouja, het meeste materiaal kan ik dus wel aankomen, het probleem is dat ik niet teveel mag veranderen aan m'n kamer, moet dus verwijderbaar zijn. De gewone hoeken zijn lastig, er zijn er maar twee die eventueel plek hebben voor een cornertrap. Andere zit een deur bij en verwarmingsbuizen.

Ik zit zelf te denken om misschien wat panelen te maken van een paar laagjes dichte 'stevige' glaswol en die op wat plekken neer te zetten.

Steven Otto
2 juni 2011, 18:53
Nouja, het meeste materiaal kan ik dus wel aankomen, het probleem is dat ik niet teveel mag veranderen aan m'n kamer, moet dus verwijderbaar zijn. De gewone hoeken zijn lastig, er zijn er maar twee die eventueel plek hebben voor een cornertrap. Andere zit een deur bij en verwarmingsbuizen.

Ik zit zelf te denken om misschien wat panelen te maken van een paar laagjes dichte 'stevige' glaswol en die op wat plekken neer te zetten.

Ah, op die manier. Een mooie oplossing lijkt me dan om zelf twee basstraps te maken.
Gewoon twee van die Ikea Kilby kasten kopen
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40068154
In elkaar zetten, planken weglaten, vullen met rockwool, mooi doek eroverheen en gaan!

Lijkt me goed verwijderbare, goedkope en effectieve oplossing. :)

Roman
3 juni 2011, 10:55
Zo te zien heb je nog ruimte genoeg om de (in ieder gevaal de staande) hoeken te voorzien van (laagband) absorbers. je winst:
- laag absorptie (soms ook "basstrapping" genoemd, overigens is dat een ander fenomeen maar het dekt redelijk de algemene lading). Je zult een veel minder "boomy" kamer krijgen.
- je speakers kun je dan prima vóór de absorbers zetten om deze beter te laten klinken, een optie. Je speaker plaatsing is een andachtspunt opzich trouwens.
- neemt niet veel (kostbare) ruimte in beslag.

Daarnaast zou ik een breedband paneel achter je stoel hangen. Tevens een breedband paneel (met harde achterkant) boven je bureau hangen (cloud).

Je komt zo een heel eind voor niet overdreven veel geld. Ik denk dat je voor 200 euro klaar kunt zijn.

guhlenn
7 juni 2011, 08:26
Die ikea kast is wel een goede tip zeg. Tenminste, ik vraag me wel af hoe het zit met de ruimte achter de kast, als je hem in een hoek plaatst: is dat gunstig of ongunstig?

Roman
7 juni 2011, 15:43
Die ikea kast is wel een goede tip zeg. Tenminste, ik vraag me wel af hoe het zit met de ruimte achter de kast, als je hem in een hoek plaatst: is dat gunstig of ongunstig?ongunstig. De hoeken wil je zoveel mogelijk tot aan de wand gevult hebben. Voor wandpanelen geldt andersom. Hou daar, in dien mogelijk, voor het beste resultaat de dikte van van de isolatieplaat aan als vrije ruimte er achter. Een 10cm dikke plaat werkt dus het best wanneer er ook 10cm vrije ruimte achter zit. Maar dat zijn marges.

De genoemde kast heeft tevens een gesloten achterkant, hierdoor is het voor wandpanelen juist aan te raden om strak tegen de muur te plaatsen.