PDA

View Full Version : Ibanez (rg/jem)



Matsvansanten
22 mei 2003, 20:06
ik heb zo naar prijzen zitten kijken en mij is opgevallen dat een Ibanez Jem555 even duur is als een Ibanez RG2120...Maar welke is nu beter???

Maiden Michiel
22 mei 2003, 20:15
Een oude Jem555 of een neiwue?

Matsvansanten
22 mei 2003, 20:16
nieuwe...

BLOK182
22 mei 2003, 20:23
Ook al is het een beetje een budgetjem, het is niet echt een slechte gitaar (meer) met die dimarzio's en een fatsoenlijke brug.

Matsvansanten
22 mei 2003, 20:27
ja maar vergeleken met die ibanez RG2120X?

BLOK182
22 mei 2003, 20:30
ehm, anders destium, help die arme jongen (anders is onze ibbie-expert)

Ibanez
22 mei 2003, 20:37
woei bij gebrek aan anders zal ik alvast beginnen :smile: De jem555 is een een signature gitaar van steve vai waar je ook al geld voor betaalt. De JEM heeft betere elementen (DiMarzio evolutions) dan de RG2120x (Ibanez/DiMarzio elementen) en wat ook een verschil maakt is het Piezo-element van de RG. De brug van de Jem is tegenwoordig wel beter dan eerst maar de brug van de RG is nog een stukje beter. Het ligt eraan of je echt een steve vai gitaar wel hebben maar als je gewoon een goede gitaar wil zou ik de RG kopen. Voor de rest kan je de verschillen zelf wel zien op de ibanez site. Het belangrijkst is dat je ze zelf gewoon gaat uittesten en zelf kijkt welke je beter vind spelen, klinken enz.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2003-05-22 20:38 ]</font>

Matsvansanten
22 mei 2003, 20:41
ok thanx, daar heb ik wat aan!!! zelf vind ik de jem wel mooier maarja ik moet idd wel eerst eens gaan spelen op beide....
owja wat is precies het verschil in de brug???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Matsvansanten op 2003-05-22 20:42 ]</font>

Ibanez
22 mei 2003, 20:52
Je hebt de nieuwe edge pro en edge pro II. Het verschil tussen die twee is dat de edge pro II kleiner is, een soundmetalchip op elke zadel heeft die de sustain verhoogt, en een ander tremolo pook bevestigings systeem heeft. Ik weet niet wat of er nog meer verschillen zijn maar dit is wat ik opmaak uit de ibanez gids. In ieder geval zit de edge pro op de duurdere modellen dus zal ook beter zijn. b.tw.: Ik zou verder kijken dan die twee modellen, bijv. naar de RG3120 (heeft eigenlijk het beste van beiden: Dimarzio's en de beste brug) of andere RG modellen. Zoals ik al zei: test ze gewoon eens allemaal een keer uit en kijk wat je het beste vind.

Matsvansanten
22 mei 2003, 20:55
ok thanx,
ja maar die RG3120 is wel 400 euro duurder ofzo....ik ben pas 14 weet je.....

Ibanez
22 mei 2003, 20:58
Zozo das nog jong (ik ben zelf trouwens ook 14 :smile: ) Maar hoe kom je ooit aan het geld daarvoor???

Ibanez RuleZ
22 mei 2003, 21:15
ik neem wel ff de plaats van anders in.

die RG2120 is beter, klaar. Het is een prestige model, dus dat afwerking is beter. het is ook van een andere houtsoort gemaakt (mahony). Dit levert een betere sustain en een warmere klank op dan de linde houten kast van de JEM. Daarnaast heeft ie ook een maple top. hoe dik die is, weet ik niet, of ie dik genoeg is voor een kleuring van de klank kan ik ook niet zeggen, hij ziet er in ieder geval goed uit. Ik weet alleen dat ik er wel eens op gespeeld heb, en dat ie redelijk vergelijkbaar is met mijn Ibanez JPM (john petrucci model). de hals is anders dan die van een standaard RG, tenminste wat ik me ervan herinner, hij is wat ronder (speelt mijns inziens fijner).

alleen de pickups zijn duidelijk minder dan die van de JEM, maar dat is al gezegd. de JEM555 is overigens gewoon de poor mans versie van de echte, voor de wat meer low end markt. de RG is gewoon beter!

harrald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez RuleZ op 2003-05-22 21:19 ]</font>

Matsvansanten
22 mei 2003, 21:15
voor zo'n jem??? dies iets van 1150 euro, gewoon lang sparen, zomerbaantje, andere klusjes doen, ander baantje en gewoon geduld hebben (oja en geld krijgen voor me verjaardag die overigens pas in december is...

Ibanez RuleZ
22 mei 2003, 21:26
als ik je overigens een tip mag geven. als je toch zoveel geld wilt uitgeven aan een gitaar, dan zou ik me ook verder orienteren. Voor dat geld zijn zeker ook nog andere gitaren te krijgen, die ook heel interessant zijn. je hebt de tijd om rond te kijken, en te proberen. Ik zou niet per definitie bij Ibanez blijven hangen, hoewel die veel mooie gitaren hebben tegen een redelijke prijs. je zou zowieso ook de tweedehands markt moeten bekijken en je daar niet te goed voor moeten voelen. Bijvoorbeeld als je een Charvel Model 5 of 6 of 650XL of nog beter een 750 tegen het lijf loopt, zou ik daar zeker naar kijken. Deze gitaren worden niet meer gemaakt, maar ik durf te zeggen dat ze beter zijn dan ibanezzen die nieuw anderhalf keer zoveel kosten. Ok, ik ben misschien bevooroordeeld en vroege japanse Charvels zijn een beetje mn stokpaardje aan het worden, maar ik raad je aan, kijk daar ook naar. Je hebt te tijd, en neem die ook echt!!!

harrald

Matsvansanten
23 mei 2003, 07:33
dankjewel voor al jullie antwoorden. Een vriend van mij heeft ook een JPM p4 en vind het ook een fijne gitaar. Ik heb hem 2ehands ook al een paar keer gezien voor zo'n 800 euro...Is dat een slimme koop anders??? en ik ga inderdaad nog een flink wat gitaren uitproberen (ik heb een muziekwinkel op 500 meter afstand dus dat zal wel lukken) en ik ga ook de 2ehandsmarkt nog eens goed doorzoeken....

Ibanez RuleZ
23 mei 2003, 11:05
die JPM is wel een aanrader ja :grin:.

Harrald

slayurrr
23 mei 2003, 14:20
hmm je bent 14 en je wilt al een best dure gitaar, niet dat dat uitmaakt natuurlijk maar hoelang speel je al?

Matsvansanten
23 mei 2003, 15:07
uhm.....na de zomervakantie begin ik met me 5e jaar.....(is nog nie zo super lang..)maar ik vind die JPM ook erg mooi ja, zal is aan die vriend vragen of ik er ff op mag spelen(ook al is ze neck pickup kapot:S)

Matsvansanten
23 mei 2003, 15:24
owja...en weet iemand nog wat andere mooie en goede gitaren voor iets van 1000 euro ofzo????(tot 1000 euro)

Anders Destium
23 mei 2003, 16:34
Ik weet niet of je in de zomer gaat/mag werken, maar voor 1300/1400 euro heb je keuze uit beesten als de Jackson SL-3 en Ibanez RG3120 of desnoods bijvoorbeeld een 2e hands Gibson les paul standard. Kijk ook eens op gitaarmarkt, dan heb je een beeld wat voor gitaren voor dat geld 2e hands worden aangeboden...

Als je de mogelijkheid hebt kun je het beste in een zaak rondkijken en vergelijken wat rond je budget ligt, maar meestal zul je voor dat geld een uitstekende gitaar kunnen bemachtigen.

Matsvansanten
23 mei 2003, 16:53
ja ik ga in de zomer werken...Ik ga idd maar eens flink rondkijken in winkels...Ook heb ik gitaarmarkt.nl en marktplaats.nl en 2ehands.nl al helemaal doorgespit en hou het elke dag helemaal bij...Maar aangezien ik het liefst een ibanez wil op het moment (ok ik laat musicman en prs maar ff weg want dat is toch weer een tikkiej duurder;)) ga ik me denk ik toch meer daarop consentreren..maar thanx voor de info

Anders Destium
23 mei 2003, 17:24
Als je veel te weten wil komen over Ibanez raad ik je http://www.jemsite.com aan, op het forum daar wordt heel wat gediscussierd (en zeker niet alleen over Ibanez, dus als je wat anders ziet...).

Voor veel zeldzame Ibbies moet je naar http://www.ibanezrules.com

Met jouw budget kom je een heel end in de richting van een supergitaar (een RG3120 staat bij mij HEEL hoog op het verlanglijstje :wink: )

slayurrr
23 mei 2003, 17:30
ken je via die ibanezrules site gewoon gitaren bestellen in nederland?

Anders Destium
23 mei 2003, 21:33
Ja, je moet alleen wel rekening houden met de prijzen +20/25% ivm belasting bij de douane :sad:

Matsvansanten
23 mei 2003, 21:54
ok thanx.....

Matsvansanten
23 mei 2003, 21:55
Anders Destium jij hebt 7 ibbies :| maar welke heb je dan allemaal???

Anders Destium
24 mei 2003, 18:39
Even denken hoor :smile:

Paul Gilbert 90th Anniversary (PGM90HAM)
RG2027x (prestige 7-snaar piezo)
Jem77 BFP (blue floral pattern)
RX750 (stratachtige met naturel padauk top)
RT650 (stratidee met maple flametop)
S520EX (gemod)
RG470 (gemod)

Ik ben nog lang niet klaar hoor :smile:
Op het verlanglijstje (heel hoog): RG3120 en Jem 7V in het wit/goud of een of andere mooie prestige die ik tegenkom...

Matsvansanten
25 mei 2003, 01:39
is die PGM een beetjuh leuk???

Anders Destium
25 mei 2003, 10:38
Als je het mij vraagt 1 van de mooiste gitaren ooit gemaakt, maar ik ben bevooroordeeld :wink:

Hij heeft een basswood body met AAA flamed maple top in een prachtige blueburst, dubbele tonezones, vaste brug, ik zoek wel even een foto :smile:

Dit is niet de mijne, maar hij komt aardig overeen...
http://www.ibanezrules.com/images/gallery/pgm90_3.jpg

Er zijn er ook maar 237 van gemaakt dus een leuke collector :smile:

Matsvansanten
25 mei 2003, 12:40
ja maar jij hebt wel een hele mooie, maar ik bedoel die standaard witte...

Anders Destium
25 mei 2003, 13:42
Er staat er 1 op marktplaats...

Die gitaar had altijd 2 problemen: De pups waren niet goed (infinity's klinken minder dan de V-series) en de brug was slecht. Het nieuwe model heeft een nieuwe en goede brug en hij is prestige... Met andere woorden: Gooi er nieuwe pups in (als de standaard niet bevallen) en je hebt een topgitaar :smile:

Ik zou zelf best wel zo'n 2003 pgm willen, de oudere hebben helaas een lo-trs brug. Ze hadden de oude modellen beter een vaste brug kunnen geven ipv die, Paul Gilbert speelt zelf ook nooit met tremolo...