PDA

View Full Version : American Strat -> geen truss rod; geen in hoogte verstelbare zadels?!? Huge actie :(



e!
2 juni 2011, 03:49
Ok, het is inmiddels alweer idioot laat. Je begint laat aan een klusje en het hele universum blijkt weer aan andere natuurwetten te gehoorzamen dan de bekende (grmbl @#$!%&*). Ik wil mijn pa dus ff een pleziertje doen met het verlagen van de idioot hoge actie van zijn recentelijk aangeschafte American Strat.

-> Brug staat erg schuin -> veren van de tremolo strakker getrokken -> brug nu platter, maar actie nog steeds veel te groot..

-> Hals eraf om de truss rod wat strakker te trekken. Wat blijkt? Geen truss rod! Volgens Google schijnt dat voor te komen. Vrij irri, maar goed.

-> Dan maar de zadeltjes wat omlaag draaien. Me mottig gezocht om een klein genoeg inbusje te vinden. Nadat ik dat eindelijk heb gevonden... wat blijkt? De gaatjes in de schroefpootjes waarop de zadeltjes rusten hebben geen inbusprofiel. Ze zijn gewoon rond en dus niet te verdraaien.

Nu jullie weer ?!? Iemand hier ervaring mee? Is dit normaal voor dit type gitaar? Betreft een USA Standard Strat "Charcoal Fros Metallic", met 2-potige bridge:

http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Fender-Am-Standard-Stratocaster-RW-Charcoal-Frost-Metallic-Case/art-GIT0012572-000

Actie is zo'n 6 millimeter op de 12e positie. Snaren zijn nu vrij dik, maar met de oorspronkelijke dunne snaren was de actie ook al erg groot.

Fijne Hemelvaart!

SantaX
2 juni 2011, 05:45
Ik kan je geen antwoord geven maar ik ga deze in de gaten houden. De actie op mijn onlangs gekochte strat is namelijk ook nog veels te hoog, maar heb hem nog niet laten afstellen. Ik zou het wel ontzettend vreemd vinden als er geen rod in zit trouwens. Dat kan toch niet zou ik denken? Naja, wellicht dat de mensen met meer verstand ervan hier hun licht eens op laten schijnen. Zie je op de hals wel die streep in het midden? Enige wat ik zelf nog kan bedenken is dat ie van beneden moet afgesteld worden, maar dat klopt niet met de american standard die je linkt. Vaag man, hopelijk is het geen imitatie ofzo.

SantaX
2 juni 2011, 05:50
Net trouwens even op de wiki gelezen. Als het klopt wat daar staat dan hebben alle fenders sinds 1950 een truss rod.

Bert Gitaar
2 juni 2011, 07:19
Als ik de link bekijk en dat is je vader ze fender, hoe noem jij dan dat zwarte driehoekje bij de kop net boven je topkam? Zou daar je trusrod kunnen zitten misschien. Is in ieder geval een aanwijzing dat er 1 in zit.
En de imbus boutjes, daar gaat een engelse maat imbus sleutel in. De trussrod ook.
Lijkt me sterk dat het gat rond is.
Anders boutjes met een tang er uit draaien en een setje nieuwe boutjes er in draaien.
http://www.tonefactory.nl/shop2/saddle-screw-30x100-allen-p-11091.html

Zelfs een strat kopie van 50 tientjes zit een trussrod in of hij moet (volgens google) van voor 1950 zijn. Lijkt me sterk.

SantaX
2 juni 2011, 07:31
Ach, ik had niet gelezen dat ie de hals eraf had gehaald.
Bert heeft het goed. Daar zit je truss rod.

Misery Signals
2 juni 2011, 08:08
Als je niet weet waar de trussrod zit, blijf je er beter vanaf en laat je het door een tech doen :)

MS

SantaX
2 juni 2011, 09:03
Nog een kleine opmerking trouwens, als je pa deze gitaar nieuw heeft gekocht, dan heeft hij de benodigde sleuteltjes er bij gekregen. Zit bij de case-candy van de am. std.

Eko
2 juni 2011, 09:10
Als ik dit zo lees is het beter dat je overal afblijft. De veren in de cavity hoef je niet strakker te trekken. Als ik zo`n instrument koop ( omdat iemand hem niet goed krijgt.....) kost het me meestal ook weer uren om hem weer bespeelbaar te krijgen. De trusrod zit inderdaad gewoon bereikbaar bovenop in het zicht. Je moet alleen een goede maat imbussleutel gebruiken. Net als bij de zadels. Als je daar met een verkeerde maat imbussleutel in hebt zitten raggen heb je nu waarschijnlijk iets om zeep geholpen wat gewoon goed was. Fender heeft door de jaren heen diverse maten voor de imbussen gebruikt , dus het blijft nog wel eens puzzelen.
Laatst trouwens een strat gekocht van iemand die de schroeven van de cavity zo ver had aangedraaid dat de pick-ups bijna gespiest waren. 5 Veren geplaatst en de tremelo was ook nog geblokt. Topkam gescheurd en zadels verkeerd afgesteld,maar was helemaal niets mis mee............ Nu kwam hij vragen of de gitaar verbouwd was want hij klonk nu veel beter...............

crapton
2 juni 2011, 09:26
Volgens mij is het probleem vrij simpel: de hals staat onder de verkeerde hoek. Die moet je dus shimmen. Ofwel nek eraf en vlak bij de pu's een klein stukje karton oid tussenvoegen ((bv een visitekaartje dubbel). Nek er weer op niet vastdraaien en ff kijken hoe de snaren nu lopen. Goed dan vastdraaien, niet goed meer of minder shimmen.

Dan de trem goed afstellen (vlak) dmv afstellen veerspanning juiste aantal veren (3 bij 010) - snaren er op natuurlijk en op stemming. Ook de hoogte goed zetten dms de twee stelboutjes.

Het verhaal van die brugzadels die niet af te stellen zijn is heel vreemd. Dat moet kunnen. Anders brug wegdoen en er een goede op zetten bv een Vintage bij Tonefactory. Doe er dan ook een Tremstopper op.

Als laatste die trussrod. Alleen aan draaien als de nek krom (!) is. Weet je idd niet wat krom is lees je dan fatsoenlijk in of blijf eraf. Staat overigens in de manual. Een moderne Strat zonder trussrod lijkt me onmogelijk of het is geen echte.

Verder had ik met Musicstore eens contact opgenomen over deze aflevering. Zo'n slechte afstelling lijkt me niet acceptabel voor deze prijs.

Bert Gitaar
2 juni 2011, 09:34
Of de gitaar nieuw is of 2de hands, staat er niet bij.

Maar als je na lang bestuderen en bekijken de trussrod niet kan vinden.....:hide:

munkie
2 juni 2011, 09:44
Net een Washburn Force 2 op de kop getikt, beetje Strat achtig ding. Pas NAdat ik er nieuwe snaren op gezet heb ontdek ik dat er een stukje hout aan de verkeerde kant van het blok zit, aan de body kant zeg maar. Ik dacht al wat moet ik de schroeven in de body ver los draaien om hem zwevend te krijgen....:dontgeti:

Een Grote Beurt van een "nieuwe" 2dehands gitaar duurt bij mij minimaal 2 uur en dan hebben we het nog niet over Floyd achtige tremolo's. Daar moet je alleen al 1 a 2 uur voor uit trekken. Maar dan ziet zo'n ouwe plank er ook weer piekfijn uit en speelt weer als boter. Het is allemaal geen hogere wiskunde maar wat ervaringskennis is wel nodig. Leve internet, even zoeken op "guitar setup" enzo.

Hendriks
2 juni 2011, 09:51
Als je de trusrod niet kan vinden moet je er vanaf blijven en naar iemand toe brengen die er wel verstand van heeft.
Bolling van de hals eerst meten en dan pas draaien , waarschijnlijk is er ook een shim nodig , want 6mm is veel, heel veel.

Bert Gitaar
2 juni 2011, 10:01
Misschien staan de 2 stelbouten van de grondplaat van ze brug wel ontzettend hoog. Zodat je 2 kanten op kan hengelen.
Moeilijk om zo te zeggen of er iets onder de hals bij moet. Zo iets moet je toch zien.

Plaats foto's van alles om iets meer indruk te kunnen krijgen eventueel.

Hendriks
2 juni 2011, 10:06
Als je het wel zelf gaat doen , moet je het stap voor stap doen ,niet zomaar ergens aan gaan draaien ,eerst meten en dat begint met de bolling van de hals .
www.donhofstee.nl
Hier staat alles goed beschreven .

Stratman70
2 juni 2011, 12:54
Ik denk dat de ts de micro tilt bedoelt ipv trussrod en die zit idd niet op elke strat. Oplossing: zie eerdere posts over shims.
Brugzadels: de maat van een in nederland gekochte imbusbout is anders dan de amerikaanse maat, waardoor het imbusboutje geen grip lijkt te hebben en je in het ergste geval de bruzadelschroefjes en je imbusboutje dol draait mey alle gevolgen van dien.

frander
2 juni 2011, 13:57
Dat zou het idd wel ens kunnen zijn! Wel wakker? Of niet stoned hahaha!

Bert Gitaar
2 juni 2011, 14:04
Het blijft altijd lastig om proberen te raden wat de TS nou wel of niet zal bedoelt hebben als de TS niet meer reageert of enig respons geeft over wat hij nou precies bedoelt.

Een neck tilt zou inderdaad ook kunnen dat hij dat bedoelt.
Maar we weten het zo niet zonder een reactie.:(

SantaX
2 juni 2011, 14:08
Ik gok dat hij slaapt. Gezien het tijdstip van het bericht. Of misschien wel een festivalletje doen. Zal nog wel komen die reactie. Misschien wel een beetje afgeschrikt door de 'als je niet weet wat je doet...'-comments.

Plant
2 juni 2011, 14:34
Het trussrod afstelpunt zit soms op een vreemde plek :sssh:

http://www.rees-electric-guitars.com/Pics/TrussRodAdjustment.jpg

Bert Gitaar
2 juni 2011, 15:00
Het trussrod afstelpunt zit soms op een vreemde plek :sssh:

http://www.rees-electric-guitars.com/Pics/TrussRodAdjustment.jpg

Even of topic.
Ben benieuwd hoe dit mechanischme werkt. Nooit eerder gezien. Welk merk.
Maar bij een Fender zit ie daar in ieder geval niet. Als ie er al in zit.
Ik hou er niet van. Zo'n tilt neck boutje. Liever een plakje hout fineer er onder. Veel nauwkeuriger. Als het moet.

Ik gebruik altijd balsahout fineer. (Als ik 't goed schrijf) Perst helemaal in de gewenste vorm.

SantaX
2 juni 2011, 15:08
Edit: laat maar, google werkt nog ;)
Excuses.

e!
2 juni 2011, 15:40
Goedemorgen mensen. Bedankt voor alle reacties. Ik sliep inderdaad het spreekwoordelijke gat in de dag naar de realiteit. Ik schrik niet zo gauw, maar moet wel zeggen dat ik de mate waarin mensen op basis van niets aannemen dat je wel niet zult weten wat je aan het doen bent mij verbaast, maar vooral ook de bewoordingen waarin dit wordt overgebracht. Redelijk onvriendelijk hier en daar. Dat was ik hier niet gewend.

Affijn, on topic. Uiteraard heb ik (net nog maar eens keer met een lampje) in dat gat in de kop van de hals gekeken, maar ik zie daar niets dan hout. Ik zie wel in de onderkant van de hals een rond stuk metaal, waar naar mijn idee de truss rod normaliter in zit en de bruine inlay is er ook. Als ik daar echter langs kijk (loopt net niet helemaal door tot het metaal) dan zie ik ook geen metaal.

In het plaatje op body, waar de vier halsschroeven doorheen zitten, zit wel een extra gaatje tussen de 2 onderste schroeven. Dat zou een micro tilt kunnen zijn. Precies daar tegenover zit ook dat rond stuk metaal in de hals. Zou dus kunnen dat dat bedoeld is om de micro tilt bout op te laten stuiten, maar ik weet niet waar mijn pa de meegeleverde documentatie en tools heeft gelegd, waardoor ik dus niet gewoon kan lezen of proberen of het gereedschap aangrijpt (bv. in dat kopgat). Hij is op vakantie, dus ik zal em maar SMSen. Jammer van de verrassing, maar dan kom ik hopelijk wel vooruit.

Voor wat betreft de boutjes onder de zadeltjes, daar heb ik net nog even naar gekeken en die lijken toch echt geen profiel te hebben, maar 't is natuurlijk erg klein allemaal en ik heb het juiste gereedschap niet kunnen vinden. Nu heb ik zelf ook een strat, maar daar ben ik helaas het sleuteltje van kwijtgeraakt. Zat altijd in m'm koffer, zelfs in het oorspronkelijke zakje en toen ineens niet meer, zeg maar. Je kent t wel.

Shimmen ga ik zelf ff niet aan beginnen nu en zeker niet met karton. Ik ga wel ff bij Don Hofstee kijken. Thx!

Foto's = ff onzeker. Heb alleen m'n telefoon hier en daar ga je geen hele duidelijke macro foto's mee maken, vrees ik, maar wie weet.

barno
2 juni 2011, 15:56
ik zie geen onvriendelijke reacties hoor, en de bewering dat je een amerikaanse strat hebt zonder truss rod, doet idd vermoeden dat je nog niet veel kennis hebt van gitaren.

kan je even de link doormailen van het type strat dat geen truss rod zou hebben?

e!
2 juni 2011, 16:06
Ok, ik heb dus even de topkamhoogte getest alsook de halskromming. Ik heb geen voelertjes (en die ga ik vandaag ook niet kunnen kopen vrees ik), maar de topkam lijkt prima. Ik kan echter zo al zien dat de actie óngeveer 1-1,5 millimeter is in het midden van de hals met de 1e en de 15e fret ingedrukt. Trus rod strakker trekken dus!

Nu heb ik best al wel een paar gitaren in m'n handen gehad en wist ik zo ook wel dat die hals te krom was, maar het is nooit verkeerd je eigen oordeel te betwijfelen en te toetsen en dit zijn wel perfecte, objectieve meetmethoden. Bedankt daarvoor!

Nu nog ff zien of ik met het meegeleverde inbusspul (wat ik nog steeds niet heb) meer succes heb.

Die brugsteunen had ik overigens vannacht al zo laag mogelijk gezet (zonder de brug achter omhoog te laten komen).

Mitch
2 juni 2011, 16:12
Trus rod strakker trekken dus!

Maar die was er toch niet :???:

Hendriks
2 juni 2011, 16:23
Maar die was er toch niet :???:


Nou ben ik ook de weg even kwijt , ik zal mijn DomDom even aanzetten.:dontgeti:

Bert Gitaar
2 juni 2011, 16:24
Affijn, on topic. Uiteraard heb ik (net nog maar eens keer met een lampje) in dat gat in de kop van de hals gekeken, maar ik zie daar niets dan hout. Ik zie wel in de onderkant van de hals een rond stuk metaal, waar naar mijn idee de truss rod normaliter in zit en de bruine inlay is er ook. Als ik daar echter langs kijk (loopt net niet helemaal door tot het metaal) dan zie ik ook geen metaal.

In het plaatje op body, waar de vier halsschroeven doorheen zitten, zit wel een extra gaatje tussen de 2 onderste schroeven. Dat zou een micro tilt kunnen zijn. Precies daar tegenover zit ook dat rond stuk metaal in de hals.

Dat laatste snap ik niet helemaal. Je ziet een rond stuk metaal (trussrod) aan de onderkant en dan zie ook geen metaal. Loopt niet door?
Misschien zit er een groot X in in plaats van een imbus. Ik weet niet hoe deze kruiskop heet.

Als er een gatje in zit, er een plaatje tegen aan zit, dan zal er ook wel een schroefje zitten.

Wat is bruine inlay?

e!
2 juni 2011, 17:01
lol... verwarring alom. Zonder foto's is het natuurlijk ook niet eenvoudig uit te leggen allemaal.

1. Ik zei "trus rod aantrekken", omdat dat normaal gesproken de oplossing is en iedereen hier (begrijpelijkerwijs) bij hoog en bij laag beweert dat die erin moet zitten. Ik vind het ook idioot, maar ik heb hem idd. echter nog niet gevonden. Ik hoop nu dat er houtstof over de inbuskop van de trus rod zit, waardoor ik em niet zie in dat toch al kleine gaatje in de kop van de hals. Ik hoop dat als ik de juiste maat inbus in dat gat steek, ik daar doorheen prik en toch een trus rod vind.

Als iemand mij kan vertellen welke maat het zou moeten zijn, dan zou dat helpen.

2. V.w.b. dat stuk metaal dat ik zie, dat is gewoon een plat, cylindrisch stuk metaal dat zichtbaar is in de onderkant van de hals, aan de zijde die tegen de body is geschroefd, dus in het vlak waarin de 4 schroeven verdwijnen die de hals tegen de body schroeven. Het gaat dus NIET om de kant die in de richting van de elementen wijst. Mijn CIJ strat heeft daar idd. een (grote X) kruiskop zitten waarmee ik de trus rod kan stellen. Deze heeft dat niet.

Ik vind het sowieso idioot dat je bij een gitaar de hals moet losschroeven om de trus rod te stellen, maar aangezien ik geen inbus zag in (het gat in) de kop, dacht ik dat ik dat wel onderaan zou vinden, maar niet dus. Wel dus dat cylindrisch stuk metaal, waarvan ik vermoed dat het het eind van een trus rod is (zou moeten zijn), maar waarvan ik de inbuskop dus niet kan zien in het gat in de kop van de hals.

Dat stuk metaal is dus duidelijk zichtbaar, maar een stang die eraan bevestigd zou moeten zijn, en onder de inleg zou moeten liggen zie ik niet. Die donkerbruine inleg loopt net niet helemaal door tot aan het metalen cylindertje. De goot waarin de trus rod hoort te liggen is dus voor een halve centimeter open, zodat ik uit die metalen cylinder een stang zou moeten zien vertrekken richting de kop van de hals, maar zoiets zie ik dus ook niet. Het was idd. wel laat, ik was erg moe het was wat donker in de kamer. Dus misschien dat ik het gewoon niet goed heb gezien. De hals zit inmiddels alweer op de gitaar, want daaronder valt hoe dan ook niets te stellen.

Zoals ik zei ga ik proberen of ik met de juiste maat inbussleutel (welke is dat?) in de kop toch op een inbus stuit op gevoel, maar zien doe ik em zeker niet.

Bert Gitaar
2 juni 2011, 17:09
:???:Dit gaat nergens meer over volgens mij. Ik snap er steeds minder van.:???:

Plaats eens een foto van de onderkant van de hals.

(mischien en taal probleem, stang? enz, bijnabelgie)

Plant
2 juni 2011, 17:25
Even of topic.
Ben benieuwd hoe dit mechanischme werkt. Nooit eerder gezien. Welk merk.


Warmoth gebruikt het. In de hals zit dan dit:

http://img.photobucket.com/albums/v208/jwells393/Sideadjust2.jpg

Zo te zien draai je de blokjes 'A' naar elkaar toe of van elkaar af. Door de schuine kanten gaat dan blokje 'B' resp. naar achteren of naar voren en trek je de halpen aan of los je deze.

Van het verhaal van de TS snap ik ook nog steeds niks. Schiet eens een foto van beide uiteinden. Je moet toch zoiets zien:

http://www.lightweightmiata.com/misc/trussrod01.JPG

http://www.jamesbisset.com/files/pics/guitar/fergus-neck-truss-rod.jpg

of een variant

Bert Gitaar
2 juni 2011, 17:34
@Plant,

Het zou toch meer iets met tilt te maken te moeten hebben en niet met de trussrod. Deze loopt gewoon door het inbouw dingetje. Het moet iets zijn om de hals te kantelen. Ik heb 't nooit gezien, maar om een trussrod afstelling zo te regelen lijkt me vreemd. Er staat ook, trussrod here. Bij B.

bat
2 juni 2011, 17:42
Ik vermoed dat e! het over een metalen plaatje als dit heeft aan de "onderkant" van de neck (rechts):

http://farm3.static.flickr.com/2583/3847118441_002a1fafb2.jpg

Dat is het metalen plaatje waar de microtiltschroef tegenaan "duwt". Zou die er niet zitten, dan zou de microtiltschoef in het hout prikken/schroeven en niet goed werken.

Het lijkt wel vaker alsof er geen inbusbout aan de kopkant zit, ze zitten soms best diep en zeker met bruin/zwart hout/kunststof eromheen is ie dan soms bijna onzichtbaar. Meestal vind je 'm echter wel met de bijgevoegde imbussleutel. Ik zou e! adviseren niks anders te gebruiken dan de spullen die bij de gitaar geleverd zijn. Ik ben een heel klein beetje bang dat de koppen van de schroefjes van de brug inmiddels al rondgedraaid zijn.

Plant
2 juni 2011, 17:56
@Plant,

Het zou toch meer iets met tilt te maken te moeten hebben en niet met de trussrod. Deze loopt gewoon door het inbouw dingetje. Het moet iets zijn om de hals te kantelen. Ik heb 't nooit gezien, maar om een trussrod afstelling zo te regelen lijkt me vreemd. Er staat ook, trussrod here. Bij B.

klik (http://www.warmoth.com/Guitar/Necks/SideAdjustPop.aspx) :ok:

e!
2 juni 2011, 18:01
Foto's 4 posts terug: onderste beide varianten zijn me bekend, maar als gezegd is t sowieso niet de onderste en in de kop zie ik dus geen inbus, zeker niet zo duidelijk. Bovenste foto herken ik niet, maar ik kijk nu op mn foon.

@Bert: sorry dat je het niet begrijpt. Het is idd. lastig te beschrijven zonder foto's, maar zoals ik al aangaf is de kromming van de hals met zekerheid te groot. Het ligt dus zeker niet (alleen) aan tilt. [edit: misschien bedoelde je dat niet mbt mijn probleem?] Volgens mij ben jij overigens de laatste die mij iets over taalgebruik moet vertellen. Ik bedoel "gatje".. ?!?

Op dit moment heeft t denk weinig zin om verder te speculeren. Ik ga wel op zoek naar de juiste maat inbus (als iemand mij kan zeggen welke dat in de regel is bij de kop zou ik dat nog steeds waarderen) en voelen, maar zien doe ik t niet.

Voor de duidelijkheid:

1. Ik ben niet visueel gehandicapt.
2. Ik heb hier best enige ervaring mee.
3. Ik ben geen randdebiel.

Het is gewoon vreemd/moeilijk zichtbaar in dit geval.

e!
2 juni 2011, 18:10
Ik vermoed dat e! het over een metalen plaatje als dit heeft aan de "onderkant" (...)

Dat is het metalen plaatje waar de microtiltschroef tegenaan "duwt". Zou die er niet zitten, dan zou de microtiltschoef in het hout prikken/schroeven en niet goed werken.

(...) Ik ben een heel klein beetje bang dat de koppen van de schroefjes van de brug inmiddels al rondgedraaid zijn.

Kijk, hier heb ik wat aan.

Ik zal evt. n foto plaatsen van dat plaatje. Ik vermoedde ook al dat t evt. die microtiltfunctie zou hebben.

Ik zie zeker ruimte voor de optie dat ik t gewoon niet goed (kan) zie(n).

Ik vrees eveneens dat de boutjes al ooit stukgedraaid zijn in Music Store (zeker niet door mij ieg) of dat t stiekem n retourproduct was. Had ik laatst ook met n pickup.

Stratman70
2 juni 2011, 18:23
Wat is bruine inlay?Dat wil je echt niet weten, maar goed... toch ga ik het je vertellen:
Het wordt in de volksmond doorgaans ook wel "remsporen" genoemd, maar gitaristen onder elkaar spreken liever van 'bruine inlay', als ze daar over praten. :sssh:

Little Jay
2 juni 2011, 18:27
Mijn USA standard Strat uit '91 gebruikt een 1/8" AF (Amerikaanse maat!!) imbus voor het afstellen van de trussrod.

Zit inderdaad in het gaatje aan het aan het eind van de hals en is moeilijk te zien, maar schijn maar eens met een zaklantaarntje in het gat, dan zie je 'm.

Pas na het verwijderen van de stringtree voor G en D-snaar kon ik er pas bij trouwens.

Plant
2 juni 2011, 18:36
Dat wil je echt niet weten, maar goed... toch ga ik het je vertellen:
Het wordt in de volksmond doorgaans ook wel "remsporen" genoemd, maar gitaristen onder elkaar spreken liever van 'bruine inlay', als ze daar over praten. :sssh:

Flauw.
Hij bedoelt de skunk stripe natuurlijk:

http://homepage.ntlworld.com/john.blackman4/images/50-2.jpg

arnoldtims
2 juni 2011, 18:38
Het zal wel liggen aan het feit dat alleen maar strat kopieën heb gehad want de standaard inbussleutels passen altijd goed bij mij. Ook op mijn nieuwe Chinese strat.
Nr. 4 past in de trekstang en Nr. 1 in de zadels

BamBuFan1
2 juni 2011, 18:42
Flauw.
Hij bedoelt de skunk stripe natuurlijk:

Ahja, als in 'toen ik het eerst voor 50.000 man speelde had ik een enorme skunk stripe in mijn broek'.

Bert Gitaar
2 juni 2011, 18:46
Nr. 4 past in de trekstang

Een leuk woord waar ik toch iets me anders bij voorstel.:seriousf:

crapton
2 juni 2011, 22:54
Leuke discussie, puzzelplaatje haha.

Duidelijk iig dat die hals zo krom is als een hoepel. Hoe dat kan op een Am Strat nieuw van Musicstore snap ik werkelijk niet. Ik zou die dus linea erecta retourneren. Dat is egt niet goed.

Maar OK als je het toch zelf wil oplossen vraag ik me zelfs af of je 1.5 mm afstand goed kan krijgen tussen 1-15e fret. Is ie verder wel recht eigenlijk, en niet getordeerd?

Kijk als er geen trussrod inzit weet je ook meteen waarom ie zo krom is. Wel een trussrod dan heel voorzichtig 1/4 - 1/2 slag aandraaien afhankelijk van de weerstand. Rustig wachten, evt een nachtje laten staan.

Kan de trussrod verstelling zoiets zijn, beetje verstopt (sorry voor het grote plaatje) - dit gaat zonder inbus:
http://i637.photobucket.com/albums/uu98/davidjfletcher/Temp%20Photos/wolfgangneck.jpg

O ja, je durft wel de hals los te halen en niet te shimmen? Huh? En waarom niet dan? Overigens werken visitekaartjes uitstekend als shim, wel ff knippen natuurlijk, evt dubbel.

Mijn 'overall' indruk is: van dit verhaal klopt geen fluit ik hoop dat de TS niet zit te trollen. En nog steeds geen fauteaus gezien he.

e!
2 juni 2011, 23:56
Ok mensen. Na even zoeken het pakketje met boekje, doekje en sleuteltjes gevonden. Inbus in de kop en ja hoor... daar voelde ik toch gewoon een truss rod, waar ie hoort te zitten! :)

Er zat dus idd. houtstof overheen waardoor je em niet zag. Wat ik uiteindelijk allemaal heb moeten doen:

1. Tremoloveren aanspannen (brug stond praktisch 45 graden omhoog).
2. Truss rod aandraaien.
3. Zadels omlaag. Dat bleek gelukkig toch gewoon te werken met meegeleverd sleuteltje.

De gitaar was dus duidelijk totaal niet afgesteld.

Ik heb ook een setje regular slinkys erop gezet ipv de dikke snaren die erop zaten. Brug staat nu in een normale hoek en snaren lopen een stuk paralleller aan de hals.
Zit nu nog een beetje te mieren met de exacte afstelling. Staat nu een stuk lager, maar niet extreem. Krappe 2 millimeter op E6 op 12e fret, maar wel snel fret buzz op lagere snaren. Kromming is nochtans ok. Volgens boekje zou speling op fret 8 bij indrukken 1e en laatste fret een .25 mm moeten zijn. Een .65 mm plectrum valt er bij mij echter zo tussenuit.

Ik moet er misschien nog wat mee spelen. I.e.g. bedankt voor het meedenken zover.

e!
3 juni 2011, 00:06
O ja, je durft wel de hals los te halen en niet te shimmen? Huh? En waarom niet dan? Overigens werken visitekaartjes uitstekend als shim, wel ff knippen natuurlijk, evt dubbel.
Gewoon geen zin in voordat ik eerst alle andere opties heb geprobeerd en als er geshimd wordt dan liever met hout.


Mijn 'overall' indruk is: van dit verhaal klopt geen fluit ik hoop dat de TS niet zit te trollen. En nog steeds geen fauteaus gezien he.
Foto's waren gewoon ff lastig, omdat ik de hals alweer erop had gezet en niet zo veel zin had om hem er weer af te halen. Het was verder duidelijk dat daaronder niets te stellen viel. Een foto van een gaatje gaat niet veel laten zien, zeker niet als er houtstof in dat gaatje zit en ik alleen een telefoon heb om em te fotograferen.

Geen getrol dus, maar er klopte idd. iets niet. Er was dus wel degelijk een rod, maar een onzichtbare.

Bert Gitaar
3 juni 2011, 04:07
Ok mensen. Na even zoeken het pakketje met boekje, doekje en sleuteltjes gevonden. Inbus in de kop en ja hoor... daar voelde ik toch gewoon een truss rod, waar ie hoort te zitten! :)

Er zat dus idd. houtstof overheen waardoor je em niet zag.

Woon jij in een donkere, zonder enige verlichting in een kelder of zo met je houtstof waardoor de trussrod niet zichtbaar was?

Dit gelooft toch helemaal niemand meer.
En in 1 keer was alles aanwezig. Nee hoor het was er allang.
Zelfs het woord trollen is gevallen. Ja hoe moet je dit anders noemen.

Met me eerste reactie, (zo'n 40 reacties terug) had het al opgelost kunnen zijn als je je ogen had gebruikt.

Zo wil ik gisteren me gitaar stemmen. Lukt voor geen meter. Wat blijkt, ik kon ze niet vinden door wat stof. Tuurlijk man. Met je onzichtbare trussrod.

SantaX
3 juni 2011, 04:26
Achja, 1 ding is zeker, zijn pa krijgt een echte verrassing :seriousf:
Maar ik moet eerlijk zeggen, ondanks de prachtige bedoelingen, hoop ik niet dat mijn kinderen (als ik die ooit mag krijgen) me op deze manier verrassen. Ik zou ze onterven denk ik :soinnocent:

Bert Gitaar
3 juni 2011, 08:40
Achja, 1 ding is zeker, zijn pa krijgt een echte verrassing :seriousf:
Maar ik moet eerlijk zeggen, ondanks de prachtige bedoelingen, hoop ik niet dat mijn kinderen (als ik die ooit mag krijgen) me op deze manier verrassen. Ik zou ze onterven denk ik :soinnocent:

Niet alleen onterven maar ze ook verbieden om nog langer met hun poten aan me gitaar te zitten klooien.

SantaX
3 juni 2011, 08:46
Ach, het komt uit een goed hart, dat merk je wel. Maar het is inmiddels wel redelijk evident dat de kennis ontbreekt. Ik speel zelf meer dan 20 jaar nu. Ik blijf van de truss rod af. Waarom? Simpel, ik heb dat nog nooit gedaan en niemand heeft me geleerd hoe dat te doen. Ik ga het risico niet nemen om een goede gitaar te verneuken. Neen, dan betaal ik ondanks mijn kleine beurs liever 30, 40 euro zodat een techie dat kan doen. Ik zou dit soort dingen als ik het voor het eerst zou doen ook niet op een gitaar van een ander proberen. Maargoed, ik begrijp dat de bedoeling goed is. Dus vat het niet fout op, topicstarter.

Bert Gitaar
3 juni 2011, 09:00
@Santax,

Ik ben nou al meer dan 30 jaar met gitaren bezig waarvan ruim zo'n 20 jaar met repareren en afstellen voor derde.
Of een gegeven moment haal je elk verhaal er wel tussen uit met wat er wel en niet klopt in iemands verhaal. Wat is gelul in de ruimte en niet.
Dit is een nieuw hoogtepunt of dieptepunt in verhalen. Houtstof in trussrod.

guitarkid
3 juni 2011, 10:12
Easy on TS, mensen! Laten we wel zijn, wie wil er nou het risico lopen dat hij als absolute NOOB wordt weggezet door een l*l-verhaal te plaatsen? Kortom, ik ben bang dat het hele verhaal, hoe onbegrijpelijk ook, wel klopt...!
Mooi dat e.e.a. eindelijk gevonden is! Beetje laat, maar toch!
Zoals ik altijd zeg: "Je moet iedereen in zijn/haar waarde laten, hoe gering die ook is..."! :seriousf:

Little Jay
3 juni 2011, 11:16
Gasten,

Op mijn Strat (USA Std uit '91 zoals genoemd) zie je de trussrod gewoon niet hoor!
De moer zit zo diep in het kanaal dat je 'm alleen ziet als je er met een zaklamp inschijnt.
De eerste keer dat ik 'm zocht vond ik 'm ook niet, omdat ik mijn Fernandes Strat gewend was. (Dat is een kopie van een '57 Strat, dus daar moet de trussrod bij de halsvoet versleld worden, dus ik zocht op de verkeerde plek).

Maar mijn excuus is dat ik in '91 nog geen internet met google had..... (sterker nog, ik had niet eens een computer toen!) :D

guitarkid
3 juni 2011, 11:26
Gasten,

Op mijn Strat (USA Std uit '91 zoals genoemd) zie je de trussrod gewoon niet hoor!
De moer zit zo diep in het kanaal dat je 'm alleen ziet als je er met een zaklamp inschijnt.
De eerste keer dat ik 'm zocht vond ik 'm ook niet, omdat ik mijn Fernandes Strat gewend was. (Dat is een kopie van een '57 Strat, dus daar moet de trussrod bij de halsvoet versleld worden, dus ik zocht op de verkeerde plek).



Aha, jij hebt zo'n speciale "USA Gyno-Strat"!!! Mooi! Zie je niet veel, je moet ze met een lampje zoeken.... :)

Xtrme
3 juni 2011, 11:30
En vergeet niet dat het bij sommige mensen soms behoorlijk stoffig kan zijn.
Als je dan ook nog eens een 'Gyno-strat' hebt... tsjah. :(

Little Jay
3 juni 2011, 12:29
(dubbelpost, gedelete...)

Mitch
3 juni 2011, 14:32
flame flame flame

Nou nou... ik ben met je eens dat dit niet de schoonheidsprijs verdient, maar om nou zo hard te oordelen? We hebben het over internet hè? Je post hier vrijwillig. Als het je teveel stoort, laat het voor wat het is. Beter voor je bloeddruk. Of gewoon niet meer om 4u 's nachts posten :seriousf:

Bert Gitaar
3 juni 2011, 15:07
Nou nou... ik ben met je eens dat dit niet de schoonheidsprijs verdient, maar om nou zo hard te oordelen? We hebben het over internet hè? Je post hier vrijwillig. Als het je teveel stoort, laat het voor wat het is. Beter voor je bloeddruk. Of gewoon niet meer om 4u 's nachts posten :seriousf:

Je hebt helemaal gelijk. Misschien iets te hard in me uitspraken/uitingen.
Maar ik dacht, wie neemt hier nou wie in de zeik. (doe ik het weer)

Maar bij deze mijn excuus aan de TS. Het was niet zo onvriendelijk bedoelt als dat het er stond.
We hebben er allemaal een andere kijk op. Op gitaren bedoel ik.
Ik zal er rekening mee houden. Ook met het tijds stip en reacties op dat tijds stip.

Oranjeaap
3 juni 2011, 16:01
Haha, de heren kunnen hun trekstang niet vinden. Geweldig topic dit :seriousf:

e!
3 juni 2011, 21:01
Tjonge.. als er geen sprake was van onvriendelijke reacties dan nu toch zeker. Beetje jammer dit.

Is het nou echt zo moeilijk te geloven dat een mens enkele centimeters diep in een 5 mm wijd gaatje - ja, met redelijk wat houtstof erin, goh wat vreemd bij een houten instrument - iets niet zo goed ziet? Is het vreemd dat ik niet weet waar mijn pa zijn spullen in zijn redelijk grote huis opruimt, als hij dat zelf niet eens weet (Ik heb m ff gebeld)?

FTR dit is zeker niet de eerste keer dat ik een truss rod stel, alleen wel bij dit type gitaar. Ik ben daarom ook voorzichtig geweest en hebt t advies hier opgevolgd door niet n willekeurige inbus op de gok in dat gat te douwen.
En hoezo "ineens" is alles er? Ik ben uren bezig geweest.

En omdat ik iets niet weet, niet zie, de documentatie en t gereedschap in andermans huis niet bij de hand heb zou ik ineens "hoe weinig dan ook" waard zijn?

Jammer dat mensen die hier al jaren komen en, hoe relatief weinig dan ook, altijd hebben geprobeerd om een zinnige bijdrage te leveren op zo'n manier worden weggehoond. Kinderachtig en beschamend. Toch, als je ff eerlijk bent? Alsof een kerel van 35 niets beters te doen heeft dan de kinders hier met een kluitje in het riet te sturen.

Ik zie gelukkig ook excuses. Bij dezen aanvaard. Ik hoop dat dit niet vaker gebeurt, bij mij of bij anderen. Dat zou mensen er nog van weerhouden domme vragen te stellen en echt per ongeluk dingen kapot te maken :satisfie:

:hippie: