PDA

View Full Version : Tips Wah wah pedaal



Sonny
1 juni 2011, 23:31
Hey allemaal,

Wie van jullie heeft wat tips voor mij over het gebruik van een Wah wah pedaal. Heb hier zelf nog geen enkele ervaring mee en was benieuwd of jullie mij konden helpen.

Als pedaal zelf heb ik de Dunlop Cry Baby GCB 95 op het oog. Tips over verschillende soorten pedalen zijn ook van harte welkom.

Ik kijk uit naar jullie reacties!

Laterz Sonny

Tankman
1 juni 2011, 23:39
Bedoel je tips in de zin van wanneer je een Wah gebruikt of tips in de zin van welke Wah nou het meest geschikt is voor jou?

De Dunlop die jij op het oog hebt, heb ik ook. Ik vind dat toch wel een van de best Wah's wat geluid betreft. Die van mij ligt nu op de werkbank om true bypass gemaakt te worden, omdat hij toch wel een beetje teveel van mijn hoog wegsnoept. Verder is hij perfect.

Wat voor muziek speel jij? Voor verschillende muziek stijlen zijn ook verschillende Wah's meer of minder geschikt namelijk.

Sonny
2 juni 2011, 00:01
Bedoel je tips in de zin van wanneer je een Wah gebruikt of tips in de zin van welke Wah nou het meest geschikt is voor jou?

De Dunlop die jij op het oog hebt, heb ik ook. Ik vind dat toch wel een van de best Wah's wat geluid betreft. Die van mij ligt nu op de werkbank om true bypass gemaakt te worden, omdat hij toch wel een beetje teveel van mijn hoog wegsnoept. Verder is hij perfect.

Wat voor muziek speel jij? Voor verschillende muziek stijlen zijn ook verschillende Wah's meer of minder geschikt namelijk.

Alle tips zijn welkom Tankman, dus ook wanneer je een Wah precies gebruikt. Ben ook erg benieuwd naar de manier van gebruiken zelf. Ik bedoel dan van wanneer duw je em naar beneden en wanneer duw je em omhoog met je hiel. Of heeft dit allemaal met gevoel te maken?

Zelf zal ik voornamelijk op dit moment blues licks ermee proberen te spelen...

Zijn er ook Wah pedalen met True Bypass btw?

Tankman
2 juni 2011, 00:17
Ok dan. Het moet wel duidelijk wezen dat ik niet zeg dat True Bypass een must is, maar dat ik het bij de GCB-95 van Dunlop toch wel prettiger zou vinden als het zo was.

Wanneer je hem omhoog doet en wanneer je hem omlaag doet is meestal gevoelsmatig. Je hebt natuurlijk ook gasten die gewoon op de maat op en neer gaan. Ik doe het gevoelsmatig om stukjes te accentueren, maar af en toe is op de maat op en neer ook leuk. Tja..moeilijk uit te leggen eigenlijk. Het verschilt per nummer en je zal zelf moeten ondervinden hoe jij hem gaat toepassen.

Ik gebruik hem overigens niet alleen tijdens solo's, maar ook om bepaalde riffjes een ander karakter te geven. Ik speel zelf in een metal bandje en gebruik hem bijvoorbeeld in de pre-chorus van Before I Forget van Slipknot. Erg gaaf.

In mijn zoektocht naar mijn wah heb ik ontdekt dat ik voor cleane stukjes de Vox V847 Wah (met het zilveren randje) lekkerder klinken. Voor het zwaardere werk neigde ik naar de Dunlop GCB-95.

Andere overwegingen zijn of je wel dat ding iedere keer aan en uit wil klikken. Ik ben er aan gewend en het gaat erg soepel. Velen vinden het niet prettig en hebben Wah's die aan gaan zodra je erop stapt en als je eraf stapt weer automatisch terug schieten en uit gaan. De Ibanez Wheeping Demon, De Dunlop 95Q en de Morley Bad Horsie zijn hier goede voorbeelden van.

Heb je al wat uitgetest? Je kan het zelf alleen ontdekken door uit te testen, maar dit waren mijn bevindingen.

tommus42
2 juni 2011, 00:17
Alle tips zijn welkom Tankman, dus ook wanneer je een Wah precies gebruikt. Ben ook erg benieuwd naar de manier van gebruiken zelf. Ik bedoel dan van wanneer duw je em naar beneden en wanneer duw je em omhoog met je hiel. Of heeft dit allemaal met gevoel te maken?.....

Gewoon proberen, heeft met gevoel te maken.


.....Zelf zal ik voornamelijk op dit moment blues licks ermee proberen te spelen... .....

Okee! Niets mis mee.


.....Zijn er ook Wah pedalen met True Bypass btw?

Vast wel, maar het buffer verwijderen en true-bypass maken is eenvoudig te (laten) doen.

the sure thing
2 juni 2011, 07:35
Je moet die Dunlop wah 2e hands kopen en dan gewoon lekker mee spelen en experimenteren. Als je je 1e wah koopt moet je je helemaal niet bezig houden met true bypass :)

Mitch
2 juni 2011, 13:08
Belangrijkste tip is dat je je voet op en neer moet bewegen. Om met Chef te spreken: "you gotta make sweet love to it"


http://vimeo.com/1832779

SantaX
2 juni 2011, 13:24
Ik denk dat als je eenmaal een Wah hebt, je binnen 5 minuten doorhebt hoe je 'sweet love' ermee maakt. Wat ook een veel gebruikte techniek is bij een wah, is de 'sweet spot' vinden. Dan zet je de wah op een bepaalde positie en blijft er verder vanaf. Lastig uit te leggen, maar als je er eentje voor je hebt liggen en je speelt ermee dan voel/hoor je vanzelf wat de 'sweet spot' is. Geniaal bij solo's en alles wat je op jamaica zou spelen.

Verder heb ik zelf onlangs een nieuwe cgb95 gekocht omdat ik dat zelf toch de Wah der Wah's vind. Er zijn op internet veel mods te vinden hoe je hem nog beter kunt maken. True bypass is niet perse nodig, maar als je gaat AB-en dan merk je wel dat als de wah uitstaat hij je geluid toch wat ieler maakt. Maar dat zal je eerste zorg niet zijn.

Waarom ga je anders niet eens naar een muziekwinkel en probeer je er een paar uit? De cry baby, misschien een wat duurdere versie de cry baby classic, een vox ernaast... Smaken verschillen nu eenmaal.

SantaX
2 juni 2011, 13:32
Ik zie trouwens niet waar je woonachtig bent. Mocht je toevallig in de buurt van zuid limburg zitten dan kun je ook een keer hier aankomen en eens spelen met de wah.

Sonny
18 juni 2011, 16:41
Hey Guys,

Ik ben een poosje niet online geweest, maar in ieder geval bedankt voor de tips!

Het is uiteindelijk een Vox 847A pedaal geworden. En aangezien ik nog totaal geen ervaring met Wah wah pedalen heb kan ik helaas geen oordeel over dit pedaal geven. Ach... Eric Clapton, Jimi Hendrix, David Gilmour etc. gebruikten/gebruiken hem ook... dus het zal wel goed zitten!

@Santax... Ik woon in de omgeving van Rotterdam, dus een keertje langs springen om wat te oefenen met de wah zal lastig worden :(

Braindead
18 juni 2011, 18:34
Ik ben me ook nog steeds aan het oriieteren op een wah. (zie ook mijn thread wah voor metal). Ik had 1 Zakk Wylde besteld maar vanwege een fout is de bestelling weer geannuleerd. Ze moesten er ineens meer geld voor hebben :( . Pas wel op met die crybaby's! MXR/Dunlop zijn bijzonder misleidend als het gaat om true bypass. (Ik dacht aanvankelijk ook dat de zakk wylde tb zou zijn maar blijkt toch niet) Alleen als er true hardwire bypass staat is ie ook true bypass. Er zit ook geen logica in welke wah's het wel zijn en welke niet. Zelfs de signatures zijn soms wel en soms niet true bypass. De EVH, Kirk Hammet en Slash(dacht ik) zijn het wel evenals de crybaby classic. De Dimebag dan weer niet en de 95 ook niet.

Je kan ze inderdaad ook zelf true bypass maken maar ik wil dat ie gewoon goed is als ik hem koop. Dat je bij je eerste wah er geen rekening mee moet houden ben ik het niet mee eens. Wah''s zijn al te vaak tonesuckers dus erg goed dat je er op let!

edit: ik zie nu pas dat je inmiddels een Vox hebt. Heb je veel getest alvorens te kopen?