PDA

View Full Version : Songwriting



TheNameless
1 juni 2011, 17:09
heeft iemand tips voor eigen lyrics te

schrijven?

SEAL
1 juni 2011, 18:09
leef, en put daar inspiratie uit...

Ijselrobo 07
1 juni 2011, 20:11
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145750-tips-voor-je-eigen-song

;)

& tien tekens :mad:

saculcabbie
1 juni 2011, 21:56
dat andere topic is alleen voor het gitaar/bas gedeelte, staat er ook bij.
hij bedoelt duidelijk de tekst

saculcabbie
1 juni 2011, 21:57
vergeten:

mijn tip: als er een goeie zin ofzo in je opkomt, argens opschrijven en daarbij meer bedenken

aaronstonebeat
1 juni 2011, 22:06
Houd het persoonlijk, schrijf over dingen die je raken of interesseren.

Qua structuur is het leuk om eens verschillende versvormen te onderzoeken; versvoeten, rijmschema's, dat soort dingen. De vorm van een sonnet bijvoorbeeld dwingt je tot van alles maar tegelijk kan zo'n structuur heel inspirerend werken.
En leg jezelf een zeker regime op; bijvoorbeeld elke dag of elke week minstens één liedje schrijven. Verzamel de resultaten, ook als het een keer niets lijkt te zijn geworden. Voor je het weet, heb je een hele stapel waar doorheen je kunt grasduinen als je eens wat minder inspiratie hebt; hoe hoger die stapel hoe groter de kans dat je iets vindt om aan verder te werken; iets dat eerder niet zo'n goed idee leek of waarvoor je net die laatste zin niet kon vinden.

Lees boeken en kranten, houd je oren open en noteer dingen die je aanspreken.

Liedsmid, het is een ambacht.

DennisvandenHeuvel
3 juni 2011, 21:05
Hi,

Afgelopen maart heb ik een driedaagse workshop Songwriting gedaan bij de Flitsacademie van Filmmaker Eddy Terstal en actrice Esmarel Gasman.

http://www.flitsacademie.nl/

De FlitsAcademie biedt intensieve mini-opleidingen op allerlei kunstzinnige terreinen, zoals acteren, filmregie, songwriting, interviewtechnieken, muzikale disciplines, striptekenen, scenario schrijven, fotografie, schilderen en cultureel management. Lessen worden gegeven door de artistieke top.

Ik heb drie dagen gepassioneerd les gehad van Thomas Acda en Huub vd Lubbe. Eerdere versies door bijvoobeeld Paul de Munnik en Sandro Assorgia.

Veel geleerd over mogelijke methodieken, Hooklines en Do's and Don'ts. Het blijft op zoek gaan naar jouw eigen trigger.

http://www.youtube.com/watch?v=DnzmgoFcGTk&feature=player_embedded#at=35

Veel plezier!
Groet, Dennis

steph
4 juni 2011, 11:39
Je begint je vraagstelling al helemaal verkeerd,

wat voor soort songwriting? Wat vindt je goed en waarom, luister daar naar. Is het commercieel bedoeld, of voor je oma. Wil je er iets mee bereiken, of alleen jezelf blij maken in de slaapkamer. Al deze én honderden andere factoren kunnen alle kanten op. Ga je de tekst zelf zingen en wil je iets commercieels, zorg dan iig dat de klanken mooi zijn, een mooie tekst met kattengejank ga ik niet luisteren, een simpele tekst met goeie zang is dan veel beter...
Persoonlijk vindt ik dan ook nog dat ik(het evt. publiek) je moet geloven, waarover je ook schrijft...
Sommige doen dat in een keer, anderen lukt het nooit...

succes!

INOXROX
4 juni 2011, 13:05
vergeten:

mijn tip: als er een goeie zin ofzo in je opkomt, argens opschrijven en daarbij meer bedenken

Lukt dat jou ?
Wa'k wil zeggen is : hoe vaak heb ik niet een stukkie tekst waarvan ik denk : " ZO! Diemoet ik onthouden ! Ik doe het ook ( schrijf ze ook op - wanneer me hoofd d'r naar staat , dan )
Maar die 'stukjes' waren op het moment van ingave wel ergens op geϊnspireerd . M.a.w.: de dag erna kom je (ik) op iets anders uit met dezefde lyrics .
Dat kan (toegegeven) je op verfrissende dingen doen uitkomen , maar het kan OH-ZO-FRUSTREREND zijn . Dat je gewoon 'weet' dat 't niet meer 'tzelfde als gisteren klinkt ; hoe goed deze uitvoering nu ook mag klinken , overigens . Anybody met dezelfd ervaring ?'

Fenderfan
12 juni 2011, 08:47
gewoon alle cliche zinnen uit bestaande liedjes pakken. Die opnieuw door elkaar gooien en klaar ben je. Dan slaat het wel nergens op, maar dat is niet belangrijk.
Zo doen tenminste veel populaire artiesten dat tegenwoordig.

i,m a thousand miles away from you.
and i am gone tomorrow.
i,m wasting my time with you,
etc, etc,

http://www.stlyrics.com/songs/s/silkstone21753/lost563387.html

INOXROX
15 augustus 2011, 14:37
Waarom werkt dat bij dit nummer toch zo goed ? - de modulatie in het nummer , bedoel ik . Bump ik het topic even bij deze , zij het in een iets andere richting .... Als ie hier niet goed staat , hoor ik het wel .

De laatste tijd hoor je in de reclame van C1000 dit nummer spelen . Ging dus zelf ook klooien op de bank . En die eerder genoemde modulatie ( bes >B , meen ik ) in het nummer houdt me een beetje bezig .
Je kunt dit niet zomaar ergens in een nummer dit doen en dat het werkt ; eerder het tegenovergestelde . Maar hier is het zo'n sterke overgang dat ik dacht : misschien heeft een van jullie daar een kijk op ? Een formule of zo ? ;)
Wat ook zo is : is dat je 'eindeloos' door kunt gaan . Wat weer een goeie mogelijkheid biedt om iemand het verband tussen de akkoorden onderling te tonen over de hele toets heen ...

aaronstonebeat
15 augustus 2011, 14:56
King of the Road van Roger Miller.

'Up a key', een heel oude truc die inderdaad vaak goed werkt. Het geeft mij een soort gevoel van 'opschakelen' precies op het moment dat de zoveelste herhaling er één teveel zou zijn.

Ik vind dit nog altijd een mooi voorbeeld, hoewel er natuurlijk eindeloos veel meer zijn:


http://www.youtube.com/watch?v=-qEIF9fGc9A

Op 2:36 en vlak daarna nog een keer.

barno
15 augustus 2011, 15:38
King of the Road van Roger Miller.

'Up a key', een heel oude truc die inderdaad vaak goed werkt. Het geeft mij een soort gevoel van 'opschakelen' precies op het moment dat de zoveelste herhaling er één teveel zou zijn.

Ik vind dit nog altijd een mooi voorbeeld, hoewel er natuurlijk eindeloos veel meer zijn:


http://www.youtube.com/watch?v=-qEIF9fGc9A

Op 2:36 en vlak daarna nog een keer.

mss wat off topic maar soit:

het verhogen van de key: eigenlijk vind ik dat een echte songfestivalnummer truuk maar als Elvis het doet mag het wel natuurlijk :)
en zeker ook als bill withers het een heel nummer lang doet: zaaaalig nummer:


http://www.youtube.com/watch?v=mpn4D5L67QI

en over lyrics schrijven: zeker niet doen wat hierboven wordt gezegd: clichézinnen uit andere nummers bij mekaar gooien: hate it. en als het in het Engels moet, please correct Engels. Dat is echt een ramp bij groepen uit de lage landen, ja ook bekende

INOXROX
15 augustus 2011, 17:33
King of the Road van Roger Miller.

'Up a key', een heel oude truc die inderdaad vaak goed werkt. Het geeft mij een soort gevoel van 'opschakelen' precies op het moment dat de zoveelste herhaling er één teveel zou zijn.



Mooi metafoor want ik zat te denken dat het voelt alsof je de 'kick-down' op een automaat intrapt .. same difference ..

en ... inderdaad: King of the road . Slordig ...

INOXROX
15 augustus 2011, 17:41
mss wat off topic maar soit:

het verhogen van de key: eigenlijk vind ik dat een echte songfestivalnummer truuk maar als Elvis het doet mag het wel natuurlijk :)
en zeker ook als bill withers het een heel nummer lang doet: zaaaalig nummer:

en over lyrics schrijven: zeker niet doen wat hierboven wordt gezegd: clichézinnen uit andere nummers bij mekaar gooien: hate it. en als het in het Engels moet, please correct Engels. Dat is echt een ramp bij groepen uit de lage landen, ja ook bekende

barno : je ziet het wel als een truuk ?
Wat teksten betreft : same here . De inhoud van m'n teksten is voor mij heel belangrijk en het moet grammaticaal kloppen . Die moet correct in mekaar steken en moet iets zeggen over wat ik te melden hebt , humor included . Ik kan ook wel een zeikerd zijn m.b.t. tot uitspraak maar als het goed in elkaar zit , alla !
Andere teksten inspireren me wel eens . Maar overschrijven is heel anders ..

barno
15 augustus 2011, 17:48
barno : je ziet het wel als een truuk ?
Wat teksten betreft : same here . De inhoud van m'n teksten is voor mij heel belangrijk en het moet grammaticaal kloppen . Die moet correct in mekaar steken en moet iets zeggen over wat ik te melden hebt , humor included . Ik kan ook wel een zeikerd zijn m.b.t. tot uitspraak maar als het goed in elkaar zit , alla !
Andere teksten inspireren me wel eens . Maar overschrijven is heel anders ..

volgens mij wordt in ongeveer alle nummers op het songfestival dat verhogen met halve toon gebruikt. Dus ik zal het nooit gebruiken. te vieze associatie :)

INOXROX
15 augustus 2011, 19:55
Ja zeg ! nou durf 'k dat hele nummer niet meer te spelen ...

Songfestival . Brrrrrrrrrrrrrr !