PDA

View Full Version : "jezelf goed kunnen horen" op het podium.



Hallie
1 juni 2011, 11:26
Hallo,

Ik kom niet zo vaak in dit gedeelte van gitaarnet, dus excuses als dit een onnodig topic is. Ik heb al wel gezocht, maar geen antwoorden gevonden. Ik heb al ondervonden dat het "monitoren" verhaal hier vaak ter sprake komt en er heel veel discussies op los gaan.

Ik heb ook een paar vragen m.b.t monitoren.

Ik speel in een coverband en ik sta gemiddeld 2-3 keer per maand op het podium. Meestal boerententen en af en toe kroegjes. Over het algemeen dus ook steeds verschillende geluidsmensen. En als we zelf iemand meenemen(voor weinig geld) dan kunnen we daar niet teveel van verwachten. De zaal mix is altijd in orde, mooi, goed, prima. Maar de monitor mix is meestal huilen met de pet op. Kroegjes valt dan mee, dan hoor ik mezelf als gitarist prima. En de rest is ook altijd wel goed te horen.

Maar als de gelegenheid een groter podium biedt dan gaat er iets mis. Ik hoor mezelf altijd te hard en te kut, of helemaal niet. Laatst klonk mijn cleane geluid als een dood geknepen vogel(via de monitor).

Wat zijn de simpelste oplossingen hiervoor? een oplossing waarbij ik het zelf in de hand heb..

laatst kreeg ik een tip.

"zet je versterker aan de andere zijkant neer naar jou gericht".(dus het verste weg)

of moet ik mijn gitaar geluid splitsen en een cabinet of een combo naar mezelf richten?

of toch echt zorgen voor een monitor tafel?

heeft iemand andere suggesties?
thnx

SantaX
1 juni 2011, 11:39
Versterker op frame naar jouw oren gericht is altijd een goede.
In-oor monitoren als je centjes over hebt.

Geen idee wat je op je monitor wil horen, maar in het geval monitoren is mijn ervaring: less is more... Vraag geen totaalmix.

Nog een goede: hoe is het bandgeluid? Zorg dat je zonder monitoren, zonder zaalgeluid goed op elkaar staat afgesteld qua volume. Dat scheelt echt heel veel.

Verder, kijk waar je gaat staan. Stel je voor hoe de geluidsgolf over het podium gaat en ga daar staan (of zet je apparatuur zo neer) waar die golf in jouw oren komt. Het nadeel van een versterker die bijvoorbeeld normaal op de grond staat is dat het geluid een afstand moet afleggen voor het een bredere straal krijgt. Op (pinkpop even daargelaten) het podium zal die geluidsgolf als je hem niet hoger zet of kantelt onder je oren doorgaan. Niet helemaal natuurlijk, maar voor het grootste gedeelte.

Het blijft overigens lastig hoor. Een goede monitor man doet ook wonderen, maar alleen als de band doet wat ie zegt. In een ver geleden heb ik wel eens wat geluid gedaan en het laatste wat je wil horen is een gitarist (of bassist, of zanger of wat dan ook) die vraagt: doet maar een totaalmixje :P

interessander
1 juni 2011, 11:40
Ik zet meestal mijn 4x12 naast me en naar mezelf gericht, zo kan ik hem ook wat harder zetten zonder dat de geluidsman daar veel last van heeft. Ik vind het geluid uit mijn eigen kast vele malen prettiger dan de meeste monitoren die ik meemaak (beetje dezelfde categorie, kleine zaaltjes en kroegen) Als je een combo hebt zou je hem ook eens op een verhoging kunnen plaatsen.

Er zijn ook 1x12 gitaarmonitor kasten, Mesa Boogie heeft deze bijvoorbeeld, maar dat is al een wat duurdere optie.

http://i4.photobucket.com/albums/y109/technicolorpachyderm/Mesawedges.jpg

Arvoitus
1 juni 2011, 11:42
Je kunt proberen je cabinet te kantelen zodat ie meer op je oren gericht staat.

Laatst zag ik een post van Nocki over een slimme oplossing: gebruik maken van speaker simulatie.
De geluidsman hoeft zo alleen maar een XLR aan te sluiten, zo ben je niet afhankelijk van de aanwezige microfoons en bijbehorende plaatsing.

Zo blijft je gitaargeluid constant voor al je gigs. Je kunt Speakersimulatie gebruiken voor je Monitoring, en een gewone microfoon voor het zaalgeluid.

pimmetje
1 juni 2011, 12:12
Maar als de gelegenheid een groter podium biedt dan gaat er iets mis. Ik hoor mezelf altijd te hard en te kut, of helemaal niet. Laatst klonk mijn cleane geluid als een dood geknepen vogel(via de monitor).

Wat zijn de simpelste oplossingen hiervoor? een oplossing waarbij ik het zelf in de hand heb..Misschien een hele suffe vraag hoor....
maar zorgen jullie eerst voor een lekker podiumgeluid zonder monitoring (zang uitgezonderd)? Of hebben jullie daar de mogelijkheid toe gekregen die keren op een groter podium?

Daarbij hoort dan idd ook het juist plaatsen en kantelen van je versterkers (of plaatsen van jezelf), zodat je je geluid al goed hoort zonder monitor.

crapton
3 juni 2011, 13:05
Je hebt een 4x12 lees ik, slanted?

Advies 1:
Je kan dat ding een stuk hoger zetten op een flightcase oid zodat de speakers meer op oorhoogte zitten ipv broekspijpen.

Advies 2:
Dicht bij je kast gaan staan, of de kast dicht bij jou. Als je je speakers 5 m weg zet dan lost het geluid op in de bandbrei.

Advies 3:
Allemaal niet te hard op het podium.

Advies 4:
Alleen de zang over de monitor, bij uitzondering andere gitaar of keyboards en dan alleen heeeeeeel zacht. Je eigen geluid niet over de monitor - immer dat is niet nodig want je hebt je eigen kast.


Voordeel je hebt zelf controle over je eigen geluid ipv iemand anders. Dus klinkt het kut dan ligt het aan jezelf.

Je moet (uiteraard) wel zorgen dat je podiumgeluid goed in balans is en hanteerbaar voor de geluidsman.

(Heb eens meegemaakt dat een gitarist in een band zijn 100W H&K head vol open had staan in een kleine kroeg. Kan je als geluidsman meteen inpakken, hopeloos niets meer aan te doen.)

Hallie
4 juni 2011, 14:57
Laatst zag ik een post van Nocki over een slimme oplossing: gebruik maken van speaker simulatie.
De geluidsman hoeft zo alleen maar een XLR aan te sluiten, zo ben je niet afhankelijk van de aanwezige microfoons en bijbehorende plaatsing.
.

waar kan ik dit terug vinden? klinkt wel erg interessant.

@eroosch. nee ik heb een 2x12 combo.

Hallie
4 juni 2011, 14:58
de amp verhogen werkt wel iets, maar het verdwijnt toch altijd wel in de brei.. het helpt ook niet mee dat ik altijd naast een toetsenist sta die zijn toetsen KEIHARD door zijn eigen monitor wil(die ik altijd hoor)

Hallie
4 juni 2011, 15:01
maar bedankt voor de tips.

ik zal ze meenemen! ik denk dat het grootste probleem ligt bij de rest van de bandleden. We hebben een bassist van de rock academie die zichzelf kennelijk te goed vindt.. wat we ook zeggen, hij blijft te hard gaan.. nouja daar ben ik inmiddels al aan gewent. maar fijn is anders.

Dat speaker simulatie is wel erg interessant.

die mesa monitoren of in ear ook, maar dat heb ik de centen niet voor helaas.

MaxVMH
4 juni 2011, 16:00
k zal ze meenemen! ik denk dat het grootste probleem ligt bij de rest van de bandleden. We hebben een bassist van de rock academie die zichzelf kennelijk te goed vindt.. wat we ook zeggen, hij blijft te hard gaan.. nouja daar ben ik inmiddels al aan gewent. maar fijn is anders.In zo'n geval zou ik hem zeggen: stiller of stoppen ... Cru, leuk is anders, maar op den duur zet iedereen zich steeds luider en wint diegene met de luidste versterker of degene die het minst om z'n oren geeft. Een degelijke muzikant met ervaring zal zoiets niet persoonlijk nemen, en zijn volumeknop met plezier naar beneden doen, omdat hij weet dat de anderen dan ook met meer plezier luisteren.
Dat speaker simulatie is wel erg interessant.Ja en neen. Eerder werd aangehaald dat de geluidstechnieker dan gewoon een XLR'tje moet pluggen, maar uiteindelijk heeft een microfoon ook gewoon een XLR-plug, en gitaarversterkers geven vaak totaal geen problemen qua monitoring & feedback.

't Is simpel: smijt alle technische brol weg, en zorg dat je op die manier al een goede 'monitoring' hebt. Als je bassist te luid staat, is hij 't probleem.

pimmetje
4 juni 2011, 16:04
Als mensen echt te hard willen blijven gaan, zou ik al snel ook voor m'n eigen hachie gaan.

Niet door mee te gaan in de volume-strijd. Die eindigt namelijk nooit.
Maar bijvoorbeeld door een plekje op 't podium op te eisen waar je minimale last van andermans monitor of amp heb en je eigen amp lekker op jezelf kan richten.

Ik zou alvast geen dure shit gaan kopen, puur omdat anderen te verrot zijn om de knop een tandje terug te draaien, zodat de hele band zichzelf beter hoort (en waarschijnlijk meteen ook een prettiger volume voor de geluidsman heeft).

Mitch
4 juni 2011, 16:14
Als je overstemd wordt door bas én toetsen is er een dodelijke combinatie. Die cocktail overleeft niemand op een podium, tenzij je dan zelf wer achterlijk hard gaat. Als de toetsenist wél aanspreekbaar is zou ik 'm vragen zijn monitor anders te gaan plaatsen omdat jij er gek van wordt.

Nee, als je met ego-trippers op het podium staat is de meest sociale degene met het slechtste geluid.
*zoekt Delfts blauw tegeltje*

crapton
4 juni 2011, 16:59
Begrijp dat de TS een 2x12 heeft. Heb zelf ook een 2x12 met een 50W buizenamp. Dat gaat naar mijn idee teringhard. Ofwel als je jezelf niet kan horen in jouw band dan is je amp te licht (20W is te weinig) of de anderen spelen idd veeeeel te hard.

Wat nog wil helpen is een amp standaard zoals deze (http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Rockstand-Combo-Stand-medium-made-of-sturdy-Metal/art-GIT0004316-000?recId=0b2eddec-f283-40b6-85e3-6617cc7c226f&campaign=EPOQ). Ik heb er zelf een van Quiklok, de BS-619. Voldoende stevig voor een 212 met head.

Daarmee zet je je amp op ca. 1 m boven de grond en dat scheelt al heel veel. Ook qua geluidsbalans. Het is te overwegen...

Verder eens een goede babbel maken in de band. Ik weet dat is lastig maar het zal uiteindelijk je spel als band verbeteren als de zaak niet vol wordt gebrast.

Arvoitus
4 juni 2011, 22:07
Eerder werd aangehaald dat de geluidstechnieker dan gewoon een XLR'tje moet pluggen, maar uiteindelijk heeft een microfoon ook gewoon een XLR-plug, en gitaarversterkers geven vaak totaal geen problemen qua monitoring & feedback.

't Is simpel: smijt alle technische brol weg, en zorg dat je op die manier al een goede 'monitoring' hebt. Als je bassist te luid staat, is hij 't probleem.
Probleem is dat een microfoon op duizend verschillende plekken kan staan, en een technici zet 9/10 keer een microfoon op zicht/gevoel er neer.

Het ging er eigenlijk over uit dat zijn gitaargeluid de ene keer kut op de monitor klinkt en dan weer matig etc. Met speakermodeling heb je een veel constanter geluid.

waar kan ik dit terug vinden? klinkt wel erg interessant.

@eroosch. nee ik heb een 2x12 combo.
Het was deze post: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?114952-Wat-zijn-je-ervaringen-met-geluidsmensen&p=2639852&viewfull=1#post2639852

En hier is een foto van zijn gear:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?70333-Foto-s-van-jouw-rack&p=2619199&viewfull=1#post2619199

Misschien moet je hem even een PM sturen met zijn ervaring.

Baker
5 juni 2011, 17:57
ik denk dat het grootste probleem ligt bij de rest van de bandleden. We hebben een bassist van de rock academie die zichzelf kennelijk te goed vindt.. wat we ook zeggen, hij blijft te hard gaan..

Als het echt zo is als hierboven beschreven, is het, als je er goed over nadenkt van de zotte dat zo'n gast niet beter weet. En je zou zeggen, wat is zo'n rock academie dan nog waard, als het al schort aan dergelijke basis principes. Of heeft In Holland tegenwoordig ook een rock opleiding? Want dat zou een hoop verklaren. :seriousf:

Hallie
6 juni 2011, 16:24
bedankt voor alle tips, beste mensen! :)

Ik heb niet veel geld, dus de oplossing moet ik eerst maar eens gaan zoeken binnen de band.

ik ga als eerste een flightcase aanschaffen, dan sla ik 2 vliegen in 1 klap; vervoer, en hoogte van het plaatsen.

Ik heb afgelopen optreden geprobeerd om de amps aan de zijkant te zetten, dus naar ons gericht..ipv naar het publiek. Maar dat beviel me nog minder om eerlijk te zijn.

Toch maar eens collectief de bassist gaan straffen, hehe. het valt mij wellicht het meeste op. Maar sinds de rock academie staat ie toch altijd te blazen, verschrikkelijk. En toch maar uit de buurt van de toetsen monitor.
En mezelf op elk podium een "hot" spot zien te vinden.

Mitch
6 juni 2011, 22:12
Ja, daar moet je echt aan werken hoor. Ik meen het dat het meest sociale bandlid het slechtste geluid heeft. Daar moet je gewoon niet intrappen.

Luke-wannabe
6 juni 2011, 22:45
bedankt voor alle tips, beste mensen! :)

Ik heb niet veel geld, dus de oplossing moet ik eerst maar eens gaan zoeken binnen de band.

ik ga als eerste een flightcase aanschaffen, dan sla ik 2 vliegen in 1 klap; vervoer, en hoogte van het plaatsen.

Ik heb afgelopen optreden geprobeerd om de amps aan de zijkant te zetten, dus naar ons gericht..ipv naar het publiek. Maar dat beviel me nog minder om eerlijk te zijn.

Toch maar eens collectief de bassist gaan straffen, hehe. het valt mij wellicht het meeste op. Maar sinds de rock academie staat ie toch altijd te blazen, verschrikkelijk. En toch maar uit de buurt van de toetsen monitor.
En mezelf op elk podium een "hot" spot zien te vinden.

Dat vind ik raar, want bij ons op school is het eerste waar het over gaat als docenten een repetitieruimte binnenkomen de onderlinge balans. In welk jaar zit die jongen?

Harry
7 juni 2011, 09:58
je hebt daar natuurlijk ook minder goede leerlingen, en eikels. Balans op het podium moet goed zijn, als je dat al niet voor elkaar over hebt wordt het niks.
Het zou op zijn minst bespreekbaar moeten zijn, en als dat ook al niet kan zou ik lekker een ander bandje zoeken....