PDA

View Full Version : Geschroefd / Gelijmd



INOXROX
1 juni 2011, 07:57
[B]Goeiemorgen everyone out there
Is er ergens misschien iemand die ervaring heeft met het omzetten van een geschroefde hals naar een gelijmde ? En zo ja : heeft dat zin ?
Have a nice day !

peter_l
1 juni 2011, 08:06
Ik heb het wel 's gedaan bij een oude Custom dubbelnek, met de gedachte een betere sustain te krijgen, maar vooral om optisch dichter bij het origineel te komen.
Verder heb ik ooit op eBay een Tokai MAT Strat gekocht die verlijmd bleek te zijn. Of het daarmee te maken heeft of niet, 't is wel mijn favoriete alleskunner van alle Strat-achtigen die ik heb.

Of het bij elke gitaar een nuttige danwel meetbare verbetering oplevert, dat denk ik niet, maar misschien dat een theoretisch beter onderlegd forumlid daar zijn of haar licht op kan laten schijnen.

barno
1 juni 2011, 08:26
zou ik niet doen. je heb een relatief klein raakvlak, en daar ga je dan nog es lijm tussen smeren... terwijl je met schroeven een strak hout op hout contact hebt.

ik geloof niet in dat langere sustain verhaal, tenzij mss met heel strak gefreesde lange tenons.

niekb
1 juni 2011, 09:57
Je hoort vaak dat men zegt dat er te weinig oppervlak is.
Mits de pocket en de hals goed passen zou het best stevig kunnen zijn als het goed verlijmt is. Een SG heeft immers ook erg weinig oppervlak. Ik heb het dan over het aankunnen van de snaarspanning, niet over of de hals ook blijft zitten als de gitaar omvalt. Dan zou het snel breken denk ik.

Of het wat uit zou maken qua geluid weet ik niet. Wellicht wel wat maar of het een groot verschil is.

Zjef
1 juni 2011, 10:01
Nog wat info in de eeuwige sustain-discussie gooien:
http://www.liutaiomottola.com/myth/neckJointSustain.htm

INOXROX
1 juni 2011, 10:05
Je hoort vaak dat men zegt dat er te weinig oppervlak is.
Mits de pocket en de hals goed passen zou het best stevig kunnen zijn als het goed verlijmt is. Een SG heeft immers ook erg weinig oppervlak. Ik heb het dan over het aankunnen van de snaarspanning, niet over of de hals ook blijft zitten als de gitaar omvalt. Dan zou het snel breken denk ik.

Of het wat uit zou maken qua geluid weet ik niet. Wellicht wel wat maar of het een groot verschil is.
Thnx voor de reacties tot nu toe . Als het totaal geen zin heeft , dan begin ik d'r natuurlijk niet aan . Maar een niet al te gemakkeljkke klus ga ik ook niet zomaar uit de weg dus als er meer mensen zijn die me (nog) wijzer kunnen maken : graag !

INOXROX
1 juni 2011, 10:09
Nog wat info in de eeuwige sustain-discussie gooien:
http://www.liutaiomottola.com/myth/neckJointSustain.htm
Ja zeg. Daarmee gooi je inderdaad een spaak in m'n wiel .

niekb
1 juni 2011, 10:09
Als het een goedkope gitaar is kan je het proberen. Als experiment. Met een Fender ofzo zou ik het niet doen.

INOXROX
1 juni 2011, 10:40
Als het een goedkope gitaar is kan je het proberen. Als experiment. Met een Fender ofzo zou ik het niet doen.

'k zat te denken aan m'n SG500 . De SG1000 en 2000 hebben een gelijmde hals - vandaar .

Little Jay
1 juni 2011, 15:01
Als experiment interessant denk ik.

Qua lijmoppevlak: zou het helpen als je dan ipv de schroeven houten duvels in de schroefgaten in zou lijmen die dan half in de hals, half in de body zitten?

En bedenk wel dat dan de hals definitief vast zit hè, valt niks meer aan af te stellen (halshoek met shims etc.)....

niekb
1 juni 2011, 15:21
Exact, zorg er eerst voor dat je weet dat de hals goed staat. Daarna pas lijmen.
Die duvels zou ik in eerste instantie niet doen. Juist in het kader van het experiment. Het kan later altijd nog.

Mocht je het willen doen geef het in ieder geval goed de tijd om te drogen. Natuurlijk ook goed klemmen.

pueblo
1 juni 2011, 16:50
volgens mij heeft geert1976 eens zoiets uitgevoerd.