PDA

View Full Version : dynamische delay



nak
31 mei 2011, 23:22
Ik ben in het bezit van een Digitech RP150, waarvan ik een dynamische delay gebruik.
Probleem is echter dat de de ducker functie alleen in te stellen via de laptop, dat werkt dus niet live.

Ik zoek nu een andere delay met dezelfde dynamische functies maar die makkelijker zijn in te stellen.
Liefst met draaiknoppen zodat ik tijdens een optreden snel wat kan veranderen mocht dat nodig zijn.
Dus niet zo'n geval waar ik b.v door rijen menu's moet scrollen o.i.d, dat werkt niet on stage.
Iemand een suggestie?

Lexvandoef
1 juni 2011, 00:23
Ik gebruik zelf een TC Electronic Flashback, daar zit een dynamische delay op. Mijn eigen toneprint heeft zelf ook wat ducking (damping), minder sterk dan de dynamische delay die er op zit, maar net genoeg om fijn in de mix van eigen spel/delay te zitten.

McKaren
1 juni 2011, 00:49
Line6 Echopark of zijn grotere broer?

:punk:

DemolitionColorScheme
1 juni 2011, 08:25
Inprogrammeren is geen optie?
Als je eenmaal de goede setting hebt hoef je niet erg veel meer te tweaken. Dat is toch ook voornamelijk het voordeel van een multi-FX? Ik hoef ook live tijdens nummers niks meer aan te passen hoor, dat doe ik in de repetitie.

nak
1 juni 2011, 12:27
De ingeprogrammeerde setting klinkt goed bij het oefenen maar met een PA heb ik toch vaak een iets andere setting nodig.
Tweaken met de RP is niets, de ducker functie is n.l. alleen met een laptop te tweaken.
Dan heb je meer knoppen tot je beschikbaar dan dat er werkelijk op het apparaat zitten.
Maar live is dat geen optie voor mij.
De flashback lijkt me wel wat, mooi overzichtelijke knoppen en valt snel even te tweaken.

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 11:39
De ingeprogrammeerde setting klinkt goed bij het oefenen maar met een PA heb ik toch vaak een iets andere setting nodig.
Okay ... leg dit eens uit. Een ducker / gate functie heeft met de input te maken, maar jij hebt het over het feit dat hij betreffende de output anders klinkt. Hoezo klinkt hij anders op een PA?

Ik zou niet voor een delay gaan met een fixed gate. Volgens mij kun je met de Flashback ook niets aanpassen betreffende de gate, zoals met velen kleine pedaaltjes die zo'n extra functie beiden.

nak
2 juni 2011, 21:29
Okay ... leg dit eens uit. Een ducker / gate functie heeft met de input te maken, maar jij hebt het over het feit dat hij betreffende de output anders klinkt. Hoezo klinkt hij anders op een PA?

Ligt een beetje aan de zaal waar we spelen, soms heb ik wat meer delay level nodig. En dan bedoel ik het zaalgeluid.
Mijn ducker-level tijdens solo spelen is een bepaalde percentage van de delay level. Heb ik een stop in de solo dan hoor ik pas de volle delay-level.
Maar op het podium schroef ik dan de ducker-level liever iets naar beneden als ik de delay-level omhoog moet schroeven.

Ik weet, het klinkt onwaarschijnlijk. Het zal wel aan mij liggen maar kan er niets anders van maken. Het is altijd een beetje een compromis zoeken tussen die beide levels.

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 22:49
Okay ...
Het punt is alleen wel, je gaat deze parameters niet in een simpele stompbox vinden. Ik zou dus ook niet aanraden om een Flashback of iets anders te kopen. Als je dan toch ècht een andere ducking delay wil hebben zou ik naar een rack unit van t.c. electronic kijken.

Tankman
2 juni 2011, 23:01
Als je dan toch ècht een andere ducking delay wil hebben zou ik naar een rack unit van t.c. electronic kijken.

Maar dat moet hij evengoed door menuutjes zoeken om zijn instellingen te veranderen. Enige wat je wegneemt is dat hij er geen pc meer bij nodig heeft. Misschien moet je gewoon een los delay pedaaltje kopen die makkelijk in te stellen is en die extra functies even vergeten en zo een lekker geluid proberen te krijgen.

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 23:03
Maar dat moet hij evengoed door menuutjes zoeken om zijn instellingen te veranderen. Enige wat je wegneemt is dat hij er geen pc meer bij nodig heeft. Misschien moet je gewoon een los delay pedaaltje kopen die makkelijk in te stellen is en die extra functies even vergeten en zo een lekker geluid proberen te krijgen.
Ja, maar dan heeft 'ie geen laptop nodig. Dat is het punt. En ken jij pedaaltjes met een ducking delay waarbij je de treshold/gate kan aanpassen? Ik heb die parameters nog nooit op een stompox gezien. Ik neem aan dat hij ook naar een ducking delay zoekt als dat specifiek naar voren komt en dus niet een andere delay-soort.

Tankman
2 juni 2011, 23:07
Nee die heb ik niet gezien. Maar als hij een delay wilt die hij heel makkelijk aan wil kunnen passen, kom je al snel uit bij een stompbox en wat ik zonet dus ook zei, zal hij dan in andere soorten delays misschien naar iets dat hij mooi vindt kunnen zoeken.

nak
3 juni 2011, 09:44
Okee, dat wordt dan wat moeilijker om een stompbox te vinden met genoeg parameterknopjes.
Ga binnekort nog ff bij musik-produktiv langs.
Mocht ik niets vinden dan kan ik altijd nog de RP programmeren met oplopende/aflopende parameter waardes, en daar de beste van kiezen.
Al blijft snel wat tweaken mijn voorkeur hebben.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 10:37
Al blijft snel wat tweaken mijn voorkeur hebben.
Dan rest de keuze om een rack te kopen en die te gebruiken voor de ducking delay. Als je ècht alleen een ducking delay wilt en je wilt per sé een pedaal, dan kun je eventueel kijken naar de nieuwe Strymon TimeLine:

http://www.youtube.com/watch?v=qRLMOacZXl4&feature=player_embedded

- http://www.strymon.net/timeline/
"Duck — and cover. You get a ducking delay with adjustable Sensitivity and Release Time, along with a switchable Feedback duck option. This allows for a wide variety of dynamic delay effects."

Hij heeft ook veel meer andere opties.

Of je kunt gaan voor een Eventide TimeFactor:
- http://www.eventide.com/AudioDivision/Products/StompBoxes/TimeFactor.aspx

Maar goed, dit zijn praktisch racks. Je betaald er veel voor en het zijn geen kleine pedaaltjes meer.

Nielsje
3 juni 2011, 10:39
Pff, als je ducking nodig hebt, dan speel je gewoon slordig.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 11:07
Pff, als je ducking nodig hebt, dan speel je gewoon slordig.
Ik gebruik het zelf ook nooit, maar ik kan me best voorstellen dat iemand het wil gebruiken. Mooi vind ik het zelf niet. Ik wil ook de delay goed kunnen horen als ik speel, ipv. alleen als ik stop.

Nielsje
3 juni 2011, 11:16
Ik heb laatst even met de flashback geklooit (10 minuutjes), en o.a. even met ducking gespeeld. Tja, het is wel even wennen, maar ik denk dat het geheel afhankelijk is van hetgeen wat je speelt of je het nodig hebt. Zelf kom ik een heel eind met een analoog (gevoicde) delay en een goede blend knop.

Mitch
3 juni 2011, 14:44
Pff, als je ducking nodig hebt, dan speel je gewoon slordig.

Sterker nog; dan houd je gewoon niet van delay :seriousf:
Eigenlijk iedere ducking delay die ik tot nu toe gehoord ben 'bukte' veel te hard, ik vond het meer een veredelde aan/uit knop. Zinloos, maar het zal vast van het soort muziek en spel afhangen of het handig is.
Zo moeilijk er over doen als de topic starter verbaast me wel een beetje, moet ik eerlijk zeggen. Maakt me wel nieuwsgierig naar het soort muziek en hoe het gebracht wordt.

Tankman
3 juni 2011, 14:59
Wat ik alleen niet snap, is hoe iemand zo kieskeurig kan zijn met zijn delay, maar met een Digitech RP150 speelt..:soinnocent:

Maar even serieus, de Dynamic Delay stand op mijn Nova Repeater doet het prima. Ik gebruik hem nooit omdat ik juist wel delay wil horen, maar misschien moet de TS die eens uittesten.

Liquid_Metal
3 juni 2011, 15:18
Dan rest de keuze om een rack te kopen en die te gebruiken voor de ducking delay. Als je ècht alleen een ducking delay wilt en je wilt per sé een pedaal, dan kun je eventueel kijken naar de nieuwe Strymon TimeLine:

http://www.youtube.com/watch?v=qRLMOacZXl4&feature=player_embedded

- http://www.strymon.net/timeline/
"Duck — and cover. You get a ducking delay with adjustable Sensitivity and Release Time, along with a switchable Feedback duck option. This allows for a wide variety of dynamic delay effects."

Hij heeft ook veel meer andere opties.

Of je kunt gaan voor een Eventide TimeFactor:
- http://www.eventide.com/AudioDivision/Products/StompBoxes/TimeFactor.aspx

Maar goed, dit zijn praktisch racks. Je betaald er veel voor en het zijn geen kleine pedaaltjes meer.

Naar mijn idee zijn dit de beste pedaaltjes voor ducking delay, maar het kan eigenlijk niet zo zijn dat je je input/threshold moet veranderen. Ik zou eerder zeggen dat je per zaal outlevel, mix of feedback verandert.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 18:11
maar het kan eigenlijk niet zo zijn dat je je input/threshold moet veranderen. Ik zou eerder zeggen dat je per zaal outlevel, mix of feedback verandert.
Precies. Dat zei ik ook al.