PDA

View Full Version : Liedje op't gehoor uitzoeken



Zatar
31 mei 2011, 23:16
Hallo hallo,

Laatst ben ik een vrij leuke groep tegengekomen, genaamd "Pergamum". Nu wil ik van een van hun liedjes een solo uitzoeken. Ik ben daar al een aantal noten bekender van, maar het is jammer genoeg toch te snel voor mij om uit te zoeken. Iemand enige tips hoe ik het zelf toch kan vinden? (Liever dat'k de vaardigheid van het op gehoor spelen aanleer dan dat ik nu om tabs vraag).

Het gaat om deze song:

http://www.youtube.com/watch?v=BbZ-1xz_Bu8

Begint vrij rustig, gaat over naar stukje koorzang en van daaruit een stevige solo (vanaf 2 min luisteren).

Any tips are welcome :)

Jedeel
1 juni 2011, 00:27
Ik heb het nummer niet beluisterd, Zatar, maar wat ik zelf wel eens wil doen;
- het geluid opslaan (met een speciaal prgm naar mp3, wav of zo)
- dit geluidsbestand langzamer afspelen en dan goed luisteren/meespelen.

Om een geluidsbestand langzamer af te spelen zijn diverse prgm's voor
b.v. Amazing slowdowner, maar er zijn meer prgm's die dit kunnen.

Pepe
1 juni 2011, 00:51
Het nummer staat in Dm en de hele tijd zo'n beetje dezelfde sequence van akkoorden, Bes, Gm en soms een F er tussen.
Ik hoor geen rare dingen, het speelt zich allemaal af in de Dm toonladder volgens mij.

MaxVMH
1 juni 2011, 14:36
Het nummer staat in Dm en de hele tijd zo'n beetje dezelfde sequence van akkoorden, Bes, Gm en soms een F er tussen.
Ik hoor geen rare dingen, het speelt zich allemaal af in de Dm toonladder volgens mij.Verpest het anders effe ...

Rinodelnoij
1 juni 2011, 16:59
Om te beginnen hier is geen spraken van Dm Dm staat aan akkoorden of watervallen of die soort,
dit is een mix van 2 toonladders

1. Pentatonische lader en de hoge pentatonische ladder.

het wordt in een metal snelheid gespeelt op een blue's achtig rythme dat zijn goude tips en daarmee kun je het leren want je weet ongeveer waar zodat je geen waanbeelden krijgt ;]

Pepe
1 juni 2011, 19:20
Staat het nummer niet in Dm maar in "watervallen of die soort? WTF..
Nou, dan ben ik wel benieuwd welke akkoorden jij hier hoort.
Ik ben ook wel benieuwd naar die "hoge pentatonische toonladder". Mooie term. Zelf bedacht?

Sowieso snap ik niks van je post. Blues ritme? WTF is dat ? En die metal snelheid is een "gouden tip" die moet helpen?

Jedeel
1 juni 2011, 20:57
Dan wil ik nog wel toevoegen aan dit topic dat de TS niet vroeg om tabs of zo, maar hoe nu eigenlijk "op het gehoor" iets uit te zoeken is.

Ik wil niet veel zeggen, maar afgezien van mijn reactie (die mss niet 'waterdicht' is) is de TS niets opgeschoten in dit topic.

My 2 cents! :soinnocent:

Pepe
1 juni 2011, 21:34
Er was een tijd dat er geen apparatuur voorhanden was die konden pitchslowen noch internet met tabs. Je moest het doen met je gehoor en je kennis van wat er voor handen was. Je hebt een toonladder, een solo en een akkoord. Als je 1 van die drie hebt dan zijn de andere twee makkelijker te vinden.

Maar goed, zo deden we vroeger dat. Het zal wel hopeloos ouderwets zijn.

aaronstonebeat
1 juni 2011, 21:50
Om te beginnen hier is geen spraken van Dm Dm staat aan akkoorden of watervallen of die soort,
dit is een mix van 2 toonladders

1. Pentatonische lader en de hoge pentatonische ladder.

het wordt in een metal snelheid gespeelt op een blue's achtig rythme dat zijn goude tips en daarmee kun je het leren want je weet ongeveer waar zodat je geen waanbeelden krijgt ;]

Gaat er hier een wereld voor me open? 'Dm staat aan akkoorden of watervallen of die soort' :dontgeti:
'... de hoge pentatonische ladder', die kende ik nog niet; en waarin onderscheidt die zich dan van de pentatonische ladder? :dontgeti:
Een 'metal snelheid'? Ik kan het met het blote oor bijhouden, dus dat zal niet zo'n gek hoge snelheid zijn? :dontgeti:

Ik onderdruk de neiging om met een rode pen door de spel- en taalfouten te gaan :D

Zatar
4 juni 2011, 01:04
Ik onderdruk de neiging om met een rode pen door de spel- en taalfouten te gaan :D

Leef je eens uit :seriousf:

Ik denk een goeie tip gehad te hebben van'n vriend/oud gitaarleraar van me (schelen enkele jaren). Die wist me te zeggen dat het helpt van tijdens je slaap of middagdutje het liedje zachtjes op repeat te zetten.

En nu heb ik toch al iets meer gevonden... Misschien dat't beter zou gaan moest ik alle tonen op men gitaar echt weten liggen, nu is't nog een beetje zoeken.

peter_heijnen
4 juni 2011, 16:29
Om te beginnen hier is geen spraken van Dm Dm staat aan akkoorden of watervallen of die soort,
dit is een mix van 2 toonladders

1. Pentatonische lader en de hoge pentatonische ladder.

het wordt in een metal snelheid gespeelt op een blue's achtig rythme dat zijn goude tips en daarmee kun je het leren want je weet ongeveer waar zodat je geen waanbeelden krijgt ;]
Ik lach me gek, wtf??!!

Ik las dat afgelopen week op dsm een gevaarlijk goedje was ontsnapt. Ik kom zelf uit geleen dus ken het daar wel en volgens mij lag sittard niet in de gevarenzone om op dat gas te kunnen flippen.

Rinodelnoij, hoe oud ben jij?