PDA

View Full Version : PPIMV vs Loadbox



Don Olivier
31 mei 2011, 20:02
Ik gebruik op een 50 watt Marshall een PPIMV.

Werkt best ok voor optredens. Echter, ik merk op lagere volumes een enorm gemis in de bas.
De sound is gewoon wat ielig zeg maar.

Nu heb ik het eens even vergeleken met een Loadbox die ik hier heb liggen. Die gaat echter tot 15%.
Dat klinkt wel al beter.

Is het een bekend verhaal dat een PPIMV naarmate je em zachter zet het geluid hard achteruit gaat wat betreft bas, volheid en wat schriel/scherp begint te klinken?

cluseau
31 mei 2011, 21:42
Is het een bekend verhaal dat een PPIMV naarmate je em zachter zet het geluid hard achteruit gaat wat betreft bas, volheid en wat schriel/scherp begint te klinken?

Heel bekend. :sssh:

DaveItUp
31 mei 2011, 21:53
Yep, maar ik heb m'n 100w marshall nooit zachter gezet dan ongeveer standje 4 op de master. Als het wat dun klonk, verschilde per cab ook, dan gooide ik de pre's lager en de master hoger. Dan kreeg ie wat meer "oomph" en de extra gain gooide ik er met een ts achtige op dan.

HaroldA
31 mei 2011, 21:54
Zo zit ik ook nog te twijfelen of ik de PPIMV van mijn 1987x ga vervangen door een standaard mastervolume...

Don Olivier
31 mei 2011, 22:37
Dit vond ik op het net en dat is precies mijn bevinding:


PPIMV:
Crunchy, crunchy, crunchy. Throttling your volume with a PPIMV basically disconnects your negative feedback loop, and since the speakers aren't working hard, they can reproduce all those sharp little spikes coming out of the phase inverter that get smoothed out at higher volume. It's the opposite of lifeless...too lively, like your presence is on 15. Your presence control, and your resonance, and any other feedback loop mod do absolutely nothing with a PPIMV turned down low. It works well (if scratchy) when your preamp is dimed, but those "on the edge of breakup" tones get fizzy.

Dus be wezen experimenteren met een Loadbox EN een een PPIMV. Dat werkt :)
Je moet dan de 'sweetspot' vinden van de PPIMV, zodat je de extra gain behoud en dan het totaal volume terugbrengen met de loadbox. Lijkt wel het beste van 2 werelden?

Wie gebruikt er hier een PPIMV in combinatie met een Loaadbox?

HaroldA
31 mei 2011, 23:19
Wie gebruikt er hier een PPIMV in combinatie met een Loaadbox?

Ik zou het kunnen testen...

Nadelen PPIMV: presence doet niets meer, alles wordt "fizzy" op lage volumes. Ook vind ik het onstrakke van de PI niet altijd even relaxed.

Don Olivier
1 juni 2011, 20:29
Hee Harold,

laat ons even je bevindingen weten ok?

ben benieuwd!

Zo'n PPIMV werkt eigenlijk gewoon het beste als ie , eh...helemaal open staat :)

nico verduin
1 juni 2011, 22:08
Hee Harold,

laat ons even je bevindingen weten ok?

ben benieuwd!

Zo'n PPIMV werkt eigenlijk gewoon het beste als ie , eh...helemaal open staat :)Klopt... dan werkt ie niet meer:seriousf::seriousf::seriousf:

HaroldA
1 juni 2011, 23:26
Hee Harold,

laat ons even je bevindingen weten ok?

Dan zou ik ook een pre-PI/standaard master volume in moeten bouwen, anders blaas ik de volle 50+ watt de attenuator in en dat klinkt ook niet...

DaveItUp
1 juni 2011, 23:43
Waar een ppimv vooral goed voor is, althans vind ik dan, is om je volume gewoon net dat stapje omlaag te krijgen zodat 't acceptabel is. Dat ism met een overdrive werkt prima. Nooit een loadbox of iets nodig gehad.

HaroldA
1 juni 2011, 23:58
Waar een ppimv vooral goed voor is, althans vind ik dan, is om je volume gewoon net dat stapje omlaag te krijgen zodat 't acceptabel is. Dat ism met een overdrive werkt prima. Nooit een loadbox of iets nodig gehad.

PPIMV dus bijna helemaal open? Ik ken geen ruimtes waar ik dat zou kunnen doen...

Don Olivier
2 juni 2011, 07:26
klopt... Dan werkt ie niet meer:seriousf::seriousf::seriousf:

duh.... :)

Midwolda
2 juni 2011, 09:27
Klopt... dan werkt ie niet meer:seriousf::seriousf::seriousf:

Vraag ik me af hoor... alles wat in je signaalketen zit heeft invloed op je geluid toch?
Less is more... ;)

DaveItUp
2 juni 2011, 11:01
PPIMV dus bijna helemaal open? Ik ken geen ruimtes waar ik dat zou kunnen doen...

Naja niet bijna open, maar vanaf de 6-7. Dan klonk mijn superlead erg goed met een od erbij.

Don Olivier
2 juni 2011, 12:20
Dat is dus nog een probleem met zo'n PPIMV: de versterker begint pas echt goed te klinken als de PPIMV rond de 6 staat. En dat is meestal te hard

DaveItUp
2 juni 2011, 12:22
Te hard voor wat? Ik heb maar zelden gehad dat hij zachter moest dan dat.

HaroldA
2 juni 2011, 12:51
Te hard voor wat? Ik heb maar zelden gehad dat hij zachter moest dan dat.

Huh? Mijn MV Marshalls komen eigenlijk nooit boven de 2 uit. Daarboven gaan je oren bloeden.

6 heb ik tot nu toe nooit gedurfd...

Pepe
2 juni 2011, 13:28
http://www.youtube.com/watch?v=BrM8ipI0Ibc

HaroldA
2 juni 2011, 13:29
http://www.youtube.com/watch?v=BrM8ipI0Ibc

Ja, haha... Met een loadbox kan ik 'm wel op 6 zetten ja, maar dan klinkt hij weer helemaal anders dan zonder loadbox.

Pepe
2 juni 2011, 13:32
Deze niet.


http://www.youtube.com/watch?v=8hqbCKs6jCs&feature=related

HaroldA
2 juni 2011, 14:24
Deze niet.

En wat kost hij? :soinnocent:

Tristan
2 juni 2011, 14:25
Power scaling is misschien ook een optie.
Lijkt me beter dan een PPIMV, dat kan inderdaad vrij fizzy worden, en een loadbox vind ik meestal te breierig/korrelig.

Harm
2 juni 2011, 14:39
[QUOTE=Pepe;2641586]Deze niet.

Klinkt heel interessant!!!! Mijn ingebouwde mastervolume klinkt niet zo...
Ben ook nog steeds op zoek naar iets dat ik de input ver open kan draaien en toch niet te hard ben.... eens proberen deze!!! :)

Pepe
2 juni 2011, 14:53
Het is een dure jongen, je zou het Erik vd Haar even moeten vragen maar ik schat tussen de 5 en 600.
Ik ben niet van het gear snobisme maar ook niet van het gekut met mods die uiteindelijk niet doen wat je wil. Je hebt een Marshall head toch voor een reden he? Hoe vaak kan je dat ding op zijn lazer geven als je niet in je eentje tussen de koeien staat of met zijn tienduizenden in Ahoy?
Ik denk er sterk over om er eentje aan te schaffen voor mijn Princeton, om de band met de buren weer wat op te krikken.:grouphug:

DaveItUp
2 juni 2011, 18:19
Huh? Mijn MV Marshalls komen eigenlijk nooit boven de 2 uit. Daarboven gaan je oren bloeden.

6 heb ik tot nu toe nooit gedurfd...

Voor een gig?? Anyway 2 was echt te zacht op m'n superlead voor optredens.

flo123
2 juni 2011, 23:55
Een combinatie is ook goed te doen waarbij je steeds een beetje van het volume eraf haalt:
- De PPIMV een beetje dicht draaien ergens tussen vol open en half dicht.
- Met een attenuator weer 3dB tot 6dB eraf snoepen.
- Speakers gebruiken die niet super gevoelig zijn zoals G12M of G12-65 i.p.v. Vintage 30 of G12H, scheelt weer 3dB-4dB.
Tesamen telt het op tot een flinke volume vermindering terwijl iedere "trap" de klank niet te drastisch veranderd. Speaker hebben natuurlijk best veel invloed op de klank dus dat moet je liggen.
Ik zou zeggen: Neem een PPIMV en een attenuator en gebruik ze tegelijkertijd met mate! :)

Don Olivier
3 juni 2011, 12:49
Een combinatie is ook goed te doen waarbij je steeds een beetje van het volume eraf haalt:
- De PPIMV een beetje dicht draaien ergens tussen vol open en half dicht.
- Met een attenuator weer 3dB tot 6dB eraf snoepen.
- Speakers gebruiken die niet super gevoelig zijn zoals G12M of G12-65 i.p.v. Vintage 30 of G12H, scheelt weer 3dB-4dB.
Tesamen telt het op tot een flinke volume vermindering terwijl iedere "trap" de klank niet te drastisch veranderd. Speaker hebben natuurlijk best veel invloed op de klank dus dat moet je liggen.
Ik zou zeggen: Neem een PPIMV en een attenuator en gebruik ze tegelijkertijd met mate! :)


Dat ga ik dus ook even proberen!

Harold heb jij dit ook al geprobeerd?

flo123
3 juni 2011, 13:22
Verder is het zo dat je oren op lager volume minder gevoelig zijn voor lage en hoge frequenties. Als je dus op lager volume speelt, is het "normaal" dat je minder bas en treble ervaart waardoor je de neiging krijgt die wat verder open te draaien.
Maar als je het zachtere geluid zou opnemen met een goede microfoon en daarna weer op flink volume afspeelt, zul je waarschijnlijk horen dat het eigenlijk prima klonk.
Je moet dus uitkijken bij een (subjectieve) beoordeling van een klank omdat dat erg afhankelijk is van het volume ervan in combinatie met de gevoeligheid van het oor (zie "fletcher munson curve").

Pepe
3 juni 2011, 13:23
- De PPIMV een beetje dicht draaien ergens tussen vol open en half dicht.
- Met een attenuator weer 3dB tot 6dB eraf snoepen.
- Speakers gebruiken die niet super gevoelig zijn zoals G12M of G12-65 i.p.v. Vintage 30 of G12H, scheelt weer 3dB-4dB. :)

Dat bedoel ik met, pardonez le mot, kutten.
Je trekt je portomonee voor een PPIMV mod, je spendeert een paar centen voor een attenuator en ook een paar honderd euro voor andere speakers en nog ben je er niet.
In dat licht bezien is 500 euro voor zo'n Ultimate Attuenator een steal.

flo123
3 juni 2011, 13:26
Dat bedoel ik met, pardonez le mot, kutten.
Ik noem het liever: Experimenteren. :)

Don Olivier
4 juni 2011, 13:10
Gisteren een loadbox geleend en in combinatie met de PPIMV gebruikt. Mwah.....
Doe mij maar de PPIMV op standje 6. Een loadbox laat toch de boel een beetje dichtslippen

HaroldA
4 juni 2011, 13:25
Gisteren een loadbox geleend en in combinatie met de PPIMV gebruikt. Mwah.....
Doe mij maar de PPIMV op standje 6. Een loadbox laat toch de boel een beetje dichtslippen

Ik heb besloten ook nog een standaard master in te bouwen.

2x preamp gain, master en ppimv in een 1987x dus...