PDA

View Full Version : Mesa Boogie DC 5 linken aan vintage cabinet



Fenndangoband
31 mei 2011, 20:01
Hallo iedereen... ik weet wel iets van apparatuur maar ben absoluut een nul m.b.t. de technische kant van de zaak...

Daarom waarschijnlijk voor velen een belachelijke vraag...

Ik heb een Mesa Boogie DC 5 combo amp met 1 X 12" speaker. Enkele jaren terug heb ik een zeer oud Laney amp en 2 cabinets gekregen van een oom van mij die deze nog op zolder had liggen. De cabinets hebben per cabinet 2 pre-rola Celestion Greenback speakers. Deze zijn in der tijd door mijn oom geconverteerd naar 8 ohm... omdat hij deze cabinets niet meer gebruikte op de originele Laney amp (een Marshall plexi cloon die nu eindelijk in reparatie is en die wordt omgeschakeld zodat de originele cabinets (nu beiden 8 ohm - waren vroeger elk 16 ohm) er terug kunnen aanhangen).

Nu heb ik aan de achterkant van mijn Mesa één 8 ohm en twee 4 ohm inputs om de speakers op aan te sluiten. Standaard zit mijn Mesa speaker in de 8 ohm. Ik wil dus deze speaker blijven gebruiken + er een extra cabinet op aansluiten. Klopt mijn redenering dat ik zowel de speaker van de Mesa zelf en het cabinet moet aansluiten op de 4 ohm inputs? Of kan ik mijn speaker van de Mesa gewoonweg niet meer gebruiken en kan ik enkel het extern cabinet aansluiten op de 8 ohm input van de Mesa?

Ikzelf snap er geen ruk van... ik heb al 2 tegenstrijdige antwoorden gekregen op mijn vraag, vandaar dat ik deze hier nu eens stel om te weten wat kan en mag... en de technieker van mijn amp is op verlof en kan hem voorlopig niet bereiken... jullie begrijpen mijn nieuwsgierigheid om alles eens aan te sluiten maar wil wel geen risico's nemen.

Thx !

Buzzel
1 juni 2011, 11:08
klik!! (http://www.mesaboogie.com/manuals/Dual%20Cal%20DC-5.pdf)

zie pagina 7.

Als je de handleiding doorleest staat er, dat als je 2 8ohm speakers wil aansluiten je ze beide op een 4 ohm aansluiting moet doen. Daarnaast geven ze aan dat een mismatch niet een ramp is. Lijkt me duidelijk.

qwertyuiop
1 juni 2011, 17:38
klopt; beide cabs (dus de interne en de externe) aansluiten op de twee 4-ohms uitgangen. heb het zelf ook zo gedaan met m'n dc5. werkt perfect, je hoort ze beiden.

Fenndangoband
7 juni 2011, 21:35
ik had jullie comments wel gelezen maar nog niet kunnen reageren... hartelijk bedankt !! Zoals jullie info al zei, het werkt perfect!