PDA

View Full Version : Magneet orientatie in humbucker



Don Olivier
31 mei 2011, 16:39
Heb onlangs wat geexperimenteerd met mijn Tokai en verschillende magneten in een Seymour Duncan JB humbucker.
Nu weet ik (uiteraard geen aantekeningen gemaakt) niet meer precies hoe de originele magneet georienteerd was.

Ik hoor natuurlijk wel het verschil als ik de magneet 'op zijn kop' erin terugzet want dan klinkt ie uit fase in de middelstand samen met het nek element.

Echter, ik heb ook weleens gelezen dat het ook uitmaakt als de magneet er 'verkeerd' in wordt terug gestopt.
Dus niet 'op zijn kop' maar gewoon zodat links rechts wordt.

Dus i.p.v
links: west
rechts: oost

wordt het dan bijvoorbeeld
links: oost
rechts: west
Kan dat kloppen?

Oftwel; heeft een het verkeerd terug plaatsen van een magneet invloed op het geluid?
Ook al zou het om een enkele humbucker gaan?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Orpheo
31 mei 2011, 17:34
Met 1 element merk je er niks van, pas als je 2 elementen tegelijk aan hebt,Ze.staan dan namelijk uit fase. Denk de peter green lp.

Don Olivier
31 mei 2011, 17:40
Hee Orpheo, dat begreep ik al dat uit fase gebeuren, maar ik bedoel dus wat anders....

Fiendish
31 mei 2011, 19:59
In feite blijft het effect hetzelfde, of de magneet nu ondersteboven of met de polen de verkeerde kant op gedraaid zit : geluid gaat out of phase.
Dus Orpheo heeft je wel degelijk goed begrepen ;-)

Don Olivier
31 mei 2011, 20:05
Gek...ik zou toch zweren dat het geluid veranderd is....

Heb het weleens eerder gehad met een element.
Ik dahct dat ie minder vol klonk, toen draaide ik de magneet en was het volgens mij beter.

Misschien is het wel onzin hoor

Midwolda
31 mei 2011, 20:20
Daar bestaat een anekdote over, dat de gitaar-tech van Peter Green dezelfde "fout" maakte als jij nu hebt gemaakt.
Dus de magneet links-rechts verwisseld in plaats van omhoog-omlaag.
Green vond dat zo'n prima geluid dat hij het zo gelaten heeft.

Orpheo
31 mei 2011, 20:29
Sorry,maar het is onzin. De veldlijnen blijven gelijk,oriëntatie maakt alleen uit met 2 pickups. Wat wel kan is dat je de schroefjes waarmee de bobbins vast zitten anders aangedraaid hebt.

oigun
31 mei 2011, 20:36
Of dat de magneet nu beter contact maakt met het ijzer waar de polepieces doorheen zitten.