PDA

View Full Version : Afstelprobleem



Orbis
31 mei 2011, 16:27
Medegitaristen!

Ik heb een op zich wel prima spelende Fender Telecaster, maar ik vermoedde dat er nog ruimte was voor verbetering. Voelermaat erbij en ja: de actie is nog altijd (na een eerdere afstelbeurt) behoorlijk hoog. Bij de 12e fret zit op met de dikke E-snaar aan zo'n 1,8mm, dat is acceptabel. Maar de hoge E-snaar (en G- en B-snaar) zetten in op 1,7mm en dat is wat hoog naar mijn smaak. Nu het probleem: als ik de brugzadels verlaag, gaan de bends aanlopen. Op het moment kan ik vanaf +/- de 16e fret anderhalve toon benden voor de snaren doodslaan. Het verlagen van de brugzadels zal dit niet ten goede komen, vrees ik.

Daarom eigenlijk mijn vraag: waar zit het probleem? Voor zover ik begrijp ligt een actieprobleem hoger op de hals niet meer aan de halspen, maar de brugzadels zijn een beetje aan het einde van hun mogelijkheden gekomen. Wat moet ik dus doen?

Johannes
31 mei 2011, 16:48
Er zijn in dit geval 3 belangrijke factoren.

1. de vorm van de hals (bol/hol) aan de passen door middel van de halspen.
2. de stand van de hals (of hals hoek) ten opzichte van de body. Eventueel bij te stellen door een wiggetje tussen de hals en de body te plaatsen (of je Fender gitaar is voorzien van een tilt systeem)
3. de hoogte van de zadels. Spreekt voor zich.

Ik was van plan een lang verhaal te gaan typen, maar kwam erachter dat er op internet ook best wat te vinden is over het afstellen van je gitaar. http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen <-- deze bijvoorbeeld.

Orbis
31 mei 2011, 16:53
De site van Don Hofstee heb ik inderdaad doorgenomen, en dat is vooral de bron van mijn verwarring ;) . De maten bij het afstellen van de nut en de halspen lijken namelijk gewoon te kloppen. De handel knelt alleen bij de zadelhoogte: deze is namelijk vrij hoog, maar toch slaan de snaren dood bij bends. En dat laatste begrijp ik dus niet, waarin zit dit probleem? Het verlagen van de zadels maakt het doodslaan alleen maar erger. Kijk ik toch aan tegen een niet-perfecte hoek van hals op de body?

Johannes
31 mei 2011, 17:01
Het lijkt erop dat het "laatste stuk" van de hals bij de body te hoog is of "op loopt" (omschrijf ik het begrijpelijk?) Dus of de hele hals is te hol, of de hals staat niet onder de juiste hoek in de body. Een wigje in de neck pocket wordt doorgaans gebruikt om de hoek van de hals tov de body te vergroten. Bij jou zou de hoek juist iets kleiner moeten?

Orbis
31 mei 2011, 17:05
Daar lijkt het wel ongeveer op. Maar ik gok dat daar niet direct een simpele oplossing voor is, zonder de handel uit elkaar te schroeven?

Plant
31 mei 2011, 17:09
Er zijn in dit geval 3 belangrijke factoren.

1. de vorm van de hals (bol/hol) aan de passen door middel van de halspen.
2. de stand van de hals (of hals hoek) ten opzichte van de body. Eventueel bij te stellen door een wiggetje tussen de hals en de body te plaatsen (of je Fender gitaar is voorzien van een tilt systeem)
3. de hoogte van de zadels. Spreekt voor zich.

Ik was van plan een lang verhaal te gaan typen, maar kwam erachter dat er op internet ook best wat te vinden is over het afstellen van je gitaar. http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen <-- deze bijvoorbeeld.

1. Dat doet vanaf de 16de fret en hoger niet veel meer. Plus de TS heeft dat gecheckt.
2. Heeft alleen zin als je de zadels echt niet lager kunt afstellen en dat is het probleem niet. De zadels kunnen nog wel lager, maar dan loopt de boel aan. Als je de halshoek verandert en de zadelhoogte meeverandert gebeurt er per saldo niks.
3. -

Vraag is of de snaren aanlopen op alle posities boven de 16de fret. Ik begrijp uit de eerste post van wel, maar anders zouden het wat frets kunnen zijn die te hoog uitsteken en zou je moeten (laten) vlakken.

Mogelijk is de radius niet gelijkmatig?

(Persoonlijk vind ik 1.7mm op de 12de fret overigens niet hoog, maar dat is dan weer mijn smaak)

Bert Gitaar
31 mei 2011, 17:17
Wat ik zo wel eens op gelost heb is simpel de schroeven van je hals bevestiging kneiter vast aan draaien. Je zal verbaasd staan dat je hals zo los stond. Goede passende kruis schroevendraaier en aantrekken die hals.

Met de onderste beginnen.

Johannes
31 mei 2011, 17:18
Daar voor zou de hals eraf moeten ja, wat best eenvoudig gaat trouwens. Het probleem zou ook nog bij de frets kunnen liggen, zijn ze erg ingesleten of misschien al eens gevlakt (of onder handen genomen door een prutser, daar moet je zonder kennis, ervaring en gereedschap niet zelf aan beginnen)

Ik zou de gitaar even naar een ervaren gitaar dokter brengen, of iemand anders die er veel ervaring mee heeft. Die kunnen in een oog opslag zien waar het probleem zit. Waar woon je ongeveer?

Zolang je zorgvuldig te werk gaat en geen onomkeerbare ingrepen doet, kun je er natuurlijk ook best zelf nog even mee aan de slag, verschillende dingen uitproberen. Dan kun je als je er echt niet uit komt alsnog naar de pro.

Orbis
31 mei 2011, 17:19
Vraag is of de snaren aanlopen op alle posities boven de 16de fret. Ik begrijp uit de eerste post van wel, maar anders zouden het wat frets kunnen zijn die te hoog uitsteken en zou je moeten (laten) vlakken.

Mogelijk is de radius niet gelijkmatig?

(Persoonlijk vind ik 1.7mm op de 12de fret overigens niet hoog, maar dat is dan weer mijn smaak)

Kennelijk is het me bij de vorige test ontschoten, maar nu (versterkt) blijkt: van de 15e tot en met de 18e fret geeft meer dan één toon benden problemen. Vanaf fret 19: niets aan de hand.

Gearjunkie
1 juni 2011, 07:08
Bij een toetsradius van 7,5 inch is deze afstelling redelijk normaal. Is hij 9 of 12 inch, dan is er wellicht iets anders aan de hand.