PDA

View Full Version : Foo Fighters - Dear rosemary hoe goede sound krijgen?



roy6644
31 mei 2011, 09:32
Ik ben nu het nummer van dear rosemary van de foo fighters aan het leren. Maar hoe krijg ik die goede sound? Welk effect moet ik daarvoor aanzetten?
Kan iemand me a.u.b. helpen. Dit is het nummer: http://www.youtube.com/watch?v=s2pROgkMLks


Alvast bedankt.

Terminus
31 mei 2011, 18:47
Distortion, in verschillende mate. Probeer niet gelijk het maximum en je mids op 0 of zo, begin met weinig distortion en draai dan bij tot je net genoeg hebt. EQ stel je vrij neutraal in.

Eigenlijk is het een heel simpel geluid, gitaar met humbuckers > vrij neutraal ingestelde rockversterker. Geen echo, chorus of andere grappen.

roy6644
1 juni 2011, 14:59
Distortion, in verschillende mate. Probeer niet gelijk het maximum en je mids op 0 of zo, begin met weinig distortion en draai dan bij tot je net genoeg hebt. EQ stel je vrij neutraal in.

Eigenlijk is het een heel simpel geluid, gitaar met humbuckers > vrij neutraal ingestelde rockversterker. Geen echo, chorus of andere grappen.


Ik krijg het niet voor elkaar sorry. Ik heb weinig distortion gebruikt. Maar ik krijg niet de juiste sound. Ik weet niet hoe ik het nu wel voor elkaar moet krijgen. Kan iemand me helpen?

iWishmaster
1 juni 2011, 15:21
Wat voor een gitaar en versterker heb je? De heren van de foo fighters hebben voor duizenden en duizenden euro's in de studio staan ...

roy6644
1 juni 2011, 15:23
Wat voor een gitaar en versterker heb je? De heren van de foo fighters hebben voor duizenden en duizenden euro's in de studio staan ...


Mijn versterker is een Fender Mustang 1 en mijn Gitaar is een Squier Tele class.vibe cs 3ts/rw.

j3r03n
1 juni 2011, 15:43
Hmmm, vreemd...http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_chinrub.gif

Normaal gesproken zou je daar toch gemakkelijk het geluid van een Gibson ES door een paar Mesa stacks en een Vox AC30 mee kunnen nabootsen...





;)

roy6644
1 juni 2011, 15:45
Hmmm, vreemd...http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_chinrub.gif

Normaal gesproken zou je daar toch gemakkelijk het geluid van een Gibson ES door een paar Mesa stacks en een Vox AC30 mee kunnen nabootsen...





;)


Ja ik ben nog een beginner. Het liedje kan ik wel spelen. Maar ik heb niet de goede sound en dan klinkt het voor geen meter. Ik snap niet dat ik het niet voor elkaar krijg. Heb al van alles geprobeerd.:(

j3r03n
1 juni 2011, 15:49
Ik snap het probleem. Het is mij ook wel eens overkomen. Maar als je het goed speelt, kan het verschil in sound je plezier toch niet bederven? Des te stoerder is het om het liedje eens te spelen op een jamsessie of in een muziekwinkel op een dikke versterker die vol staat te blazen :rockon:

roy6644
1 juni 2011, 15:53
Ik snap het probleem. Het is mij ook wel eens overkomen. Maar als je het goed speelt, kan het verschil in sound je plezier toch niet bederven? Des te stoerder is het om het liedje eens te spelen op een jamsessie of in een muziekwinkel op een dikke versterker die vol staat te blazen :rockon:

Ja ik snap wat je bedoeld. Maar weet je wat het is. Met dit nummer dear rosemary klinken de klanken langer zeg maar. Weet niet hoe ik het moet uitleggen. Maar als ik het speel is dat niet bij mij. Dus ik mis iets en dat denk ik dat ik wat met de effecten moet knoeien.

iWishmaster
1 juni 2011, 15:55
Probeer de British 60's instelling eens met heel weinig gain, beide pickups (middelste stand) en hard aanslaan. Geen effecten, heel misschien een klein tikje reverb, maar zeker geen delay, chorus etc.

Maar realistisch gezien: hetzelfde geluid gaat nooit lukken. In de buurt komen heel misschien, maar dan moet je echt zelf ALLE variaties proberen, van cleane setting met veel gain tot metal setting met vrijwel geen gain.

Dat het origineel langer doorklinkt kun je niet oplossen door aan je versterker te draaien denk ik.

aaronstonebeat
2 juni 2011, 02:24
Bij het gitaargeluid helemaal in het begin denk ik: compressor.

roy6644
2 juni 2011, 17:34
Is er een pedaal die ik kan gebruiken bij mijn gitaar waar veel effecten inzitten? Of moet ik elke keer als ik een nieuw liedje wil leren een ander pedaal kopen om in de buurt te kunnen komen van de juiste sound?
Ik heb nu een Boss Super overdrive. Is het slim om een pedaal erbij te kopen zodat ik meer keuzes heb om de juiste sound te creëren? Zo ja, welk pedaal is hier dan geschikt voor?

Alvast bedankt.

Terminus
3 juni 2011, 09:21
Is er een pedaal die ik kan gebruiken bij mijn gitaar waar veel effecten inzitten? Of moet ik elke keer als ik een nieuw liedje wil leren een ander pedaal kopen om in de buurt te kunnen komen van de juiste sound?
Ik heb nu een Boss Super overdrive. Is het slim om een pedaal erbij te kopen zodat ik meer keuzes heb om de juiste sound te creëren? Zo ja, welk pedaal is hier dan geschikt voor?

Alvast bedankt.

Dat pedaal heet een multieffect. Er is een wijd aanbod aan, als je een beetje op onderzoek uitgaat weet je vanzelf meer.

roy6644
3 juni 2011, 15:48
Dat pedaal heet een multieffect. Er is een wijd aanbod aan, als je een beetje op onderzoek uitgaat weet je vanzelf meer.

Zoiets als dit? http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/line-6-pod-x3/100005532/105386

Ik ben nog beginner qua gitaar spelen. Weet jij of iemand zo of dit makkelijk te bedienen is?

Terminus
3 juni 2011, 15:54
Zoiets als dit? http://www.feedback.nl/shop/product/gitaar/line-6-pod-x3/100005532/105386

Ik ben nog beginner qua gitaar spelen. Weet jij of iemand zo of dit makkelijk te bedienen is?

Een POD X3 is misschien meteen iets te veel van het goede, daarnaast voegt een multieffect niet veel toe wat een Mustang niet heeft. Wat ik er van gehoord heb klinken de versterkergeluiden uit de Mustang zelfs beter dan uit de POD X3.

roy6644
3 juni 2011, 15:56
Een POD X3 is misschien meteen iets te veel van het goede, daarnaast voegt een multieffect niet veel toe wat een Mustang niet heeft. Wat ik er van gehoord heb klinken de versterkergeluiden uit de Mustang zelfs beter dan uit de POD X3.

Ja maar hoe krijg ik dan verschillende soorten sounds zonder allerlei effectpedalen te kopen?

roy6644
3 juni 2011, 21:16
Maar hoe doen andere mensen dat dan? Die hebben de gehele boss collectie aan pedalen? Als je gitaar speelt wil je toch een beetje in de buurt komen van de juiste sound denk ik zo. Er zijn nu kortingen bij feedback en ik wilde er morgen even langs gaan. Is het slim om er een pedaaltje bij te kopen zodat ik meer mogelijkheden heb? Zo ja, welke is dan het beste?

Alvast bedankt.

aaronstonebeat
3 juni 2011, 21:49
Ik gebruik helemaal geen effecten; en toch speel ik een hoop nummers waarin die oorspronkelijk wel werden gebruikt.
Ik vind het maar zelden echt essentieel; tenzij je bijvoorbeeld als The Edge in U2 speelt.

Er is een documentaire over Carl Perkins waarin hij vertelt dat hij als jong mens naar de radio luisterde en geweldige gitaarpartijen hoorde die hij vervolgens zichzelf aanleerde. Pas later kwam hij erachter dat er gebruik werd gemaakt van een 'slap back' echo; maar tegen die tijd kon hij dat geluid maken met alleen zijn vingers en een gitaar. Hij doet het voor in die documentaire.
Het zal natuurlijk niet altijd opgaan; maar ik vind het wel zo makkelijk, ik heb volume- en toonknoppen, en de elementschakelaar.

Terminus
3 juni 2011, 22:20
Maar hoe doen andere mensen dat dan? Die hebben de gehele boss collectie aan pedalen? Als je gitaar speelt wil je toch een beetje in de buurt komen van de juiste sound denk ik zo. Er zijn nu kortingen bij feedback en ik wilde er morgen even langs gaan. Is het slim om er een pedaaltje bij te kopen zodat ik meer mogelijkheden heb? Zo ja, welke is dan het beste?

Alvast bedankt.

Er zitten al effecten op je versterker, wat wil je bereiken want pedalen kopen omdat je pedalen wilt heeft weinig zin. Dat is een oplossing op zoek naar een probleem.

j3r03n
4 juni 2011, 12:59
Er is een documentaire over Carl Perkins...

Linkje?:makeup:

aaronstonebeat
4 juni 2011, 14:03
Linkje?:makeup:


http://www.youtube.com/watch?v=Lh0oClS7h44&feature=related

Vanaf ongeveer 6:30.

j3r03n
4 juni 2011, 15:44
Haha, mooi zeg! Uit de tijd dat men nog goed gitaar kon spelen :D

MeneerJoost
17 juni 2011, 00:30
http://www.youtube.com/watch?v=HUHMNV7bJxI

En dan het tweede stukje wat ie speelt, probeer die stand eens over een cleane amp.

Ik denk dat dat met minder reverb dan op het filmpje en je tele twang een heel eind in de goede richting kan klinken ;)

Succes!