PDA

View Full Version : CGB-95 rev I zit een Fasel in.



SantaX
31 mei 2011, 06:12
Een paar weekjes geleden heb ik een cry baby gekocht. Gewoon de standaard versie. Nu dacht ik dat die niet met fasel kwamen, maar toen ik zojuist de vocal mod wilde doen, viel het me op dat er in de mijne wel een rode fasel zit.
Nu vraag ik me af of ik gewoon verkeerd geinformeerd ben (wat heel goed zou kunnen!) of dat er met mijn wah iets speciaals aan de hand is?
Ik dacht namelijk dat alleen de classics dit hadden en die zijn toch weer een flink stuk duurder (119 tov 75 euro). Weet iemand of er misschien nog meer verschillen zijn tussen de classic en de standard waar ik eens heen kan kijken? En heeft iemand dit al eerder gezien? Zou het kunnen dat ze die *kom niet op naam* niet op voorraad hadden en vanwege de productie maar gewoon fasels gebruikt hebben?

Plaatje van de ingewanden:
http://i53.tinypic.com/29p9ctj.jpg
(als plaatje te groot is, meteen mijn excuses en verander hem gerust in een linkje)

nico verduin
31 mei 2011, 07:09
Een paar weekjes geleden heb ik een cry baby gekocht. Gewoon de standaard versie. Nu dacht ik dat die niet met fasel kwamen, maar toen ik zojuist de vocal mod wilde doen, viel het me op dat er in de mijne wel een rode fasel zit.
Nu vraag ik me af of ik gewoon verkeerd geinformeerd ben (wat heel goed zou kunnen!) of dat er met mijn wah iets speciaals aan de hand is?
Ik dacht namelijk dat alleen de classics dit hadden en die zijn toch weer een flink stuk duurder (119 tov 75 euro). Weet iemand of er misschien nog meer verschillen zijn tussen de classic en de standard waar ik eens heen kan kijken? En heeft iemand dit al eerder gezien? Zou het kunnen dat ze die *kom niet op naam* niet op voorraad hadden en vanwege de productie maar gewoon fasels gebruikt hebben?

Plaatje van de ingewanden:
http://i53.tinypic.com/29p9ctj.jpg
(als plaatje te groot is, meteen mijn excuses en verander hem gerust in een linkje)Volgens mij was dat juist het hele concept van de wah dat hij met een Fasel (=spoel) werkt.

SantaX
31 mei 2011, 07:32
Nee wat ik bedoelde is dat in deze goedkope reeks normaal zo een goedkoop ding op zit zoals hier te zien is: http://www.diyguitarist.com/Images/gcb95.jpg
De mijne is geen classic, heeft ook niet de F aanduiding, t'is gewoon de goedkope standaard en toch zit er deze fasel in. Volgens mij is dat niet standaard.

Dirk_Hendrik
31 mei 2011, 07:57
Volgens mij was dat juist het hele concept van de wah dat hij met een Fasel (=spoel) werkt.


Schoenmaker,
Blijf eens bij je leest :seriousf:

nico verduin
31 mei 2011, 08:04
Schoenmaker,
Blijf eens bij je leest :seriousf:ja baas :seriousf: moet me er ook niet mee bemoeien:seriousf:

SantaX
31 mei 2011, 08:09
Lol :P Jullie mogen je er alletwee mee bemoeien :seriousf:. Daar zal ik niet dommer van worden! Heb inmiddels op het internet nog 2 gevalletjes gevonden met een rode fasel en eentje met een gele. Zal er maar vanuit gaan dan dat de inductors (zeg ik dat wel zo?) op waren en de productie moest doorgaan.

master99
31 mei 2011, 09:18
Ik ken de gewone ook niet anders dan met die zwarte spoel. Voor zover ik weet is niet zozeer de kwaliteit tussen de zwarte en rode zo verschillend, maar de inductie (waarde) van de spoel verschilt wat.

Dirk_Hendrik
31 mei 2011, 09:40
Het is meer de manier waarop de spoel, frequentieafhankelijk, reageert op hogere signaalniveaus. dat is dus weer klankbepalend en daar is die fasel net weer bekend om. De huidige gebruikte fasels zijn overigens een remake van de originele. Geen idee hoe exact die remake is en of een huidige ook net zo klinkt als een originele uit de jaren 60.

SantaX
31 mei 2011, 11:00
Ik moet ook bekennen dat nu ik even naar de prijs heb gekeken van de fazels ze eigenlijk niet echt duurder zijn dan van die zwarte. Of je nu 14,75 of 13,75 betaald dat is geen verschil meer op dat bedrag. Stom, ik heb altijd 'aangenomen' dat die platte dingen niets kosten. Ah well, assumption... the mother of all f* ups.

Al geloof ik dat de precieze werking me nog steeds ontgaat, maar goed, ik begrijp het een klein beetje beter nu. Dank!

zoon van Piet
31 mei 2011, 12:17
Het is meer de manier waarop de spoel, frequentieafhankelijk, reageert op hogere signaalniveaus. dat is dus weer klankbepalend en daar is die fasel net weer bekend om. De huidige gebruikte fasels zijn overigens een remake van de originele. Geen idee hoe exact die remake is en of een huidige ook net zo klinkt als een originele uit de jaren 60.

kleurtje is in ieder geval niet echt overtuigend...:dontgeti:

SantaX
31 mei 2011, 12:23
Geen idee hoe ie zou moeten klinken, maar ik merk wel dat deze rauwer is dan de cry baby die ik gewend was. Deze kan ik oversturen met de volumeknop van de strat en dat zijn de huidige pickups van de am. standard. Niet erg 'heet' normaal gezien. Vind het overigens zeker niet verkeerd. Vind het wel lekker zelfs.

SantaX
2 juni 2011, 23:49
Ach, krijg ik net mailtje van dunlop terug:
The current model GCB-95 does come with the red fasel inductor. We switched to the fasel in the GCB95 back in 2003, but other than that the circuit is the same.

Blijkbaar moeten we nu die kekke zwarte gaan kopen om speciaal te zijn :seriousf:

j3lt3
3 juni 2011, 15:36
Ach, krijg ik net mailtje van dunlop terug:
The current model GCB-95 does come with the red fasel inductor. We switched to the fasel in the GCB95 back in 2003, but other than that the circuit is the same.

Blijkbaar moeten we nu die kekke zwarte gaan kopen om speciaal te zijn :seriousf:

Het viel mij ook op toen ik mijn GCB95 een jaar geleden openmaakte. Maar als er in de standaard crybaby's nu ook zo'n rode fasel zit... wat is dan nu het verschil met de Crybaby classic?

SantaX
3 juni 2011, 16:48
Het viel mij ook op toen ik mijn GCB95 een jaar geleden openmaakte. Maar als er in de standaard crybaby's nu ook zo'n rode fasel zit... wat is dan nu het verschil met de Crybaby classic?

Dat is een hele goede vraag, volgens hun mail is het circuit hetzelfde... dus dat is inderdaad een echt goede vraag... de prijs? Ik ga het ze vragen :)

humbucker
3 juni 2011, 17:28
Ik heb zo'n classic. Zal ik hem vanavond eens opendraaien en een gutshot tonen? Mss dat dan het een en ander duidelijk wordt :)

SantaX
3 juni 2011, 17:34
Zou wel tof zijn! Ik heb dunlop ook nog een mail gezonden nu met deze vraag. Als het circuit hetzelfde is en er een red fasel in zit, wat is dan het verschil met de classic? Ben echt nieuwsgierig of een antwoord geven :dontgeti:

SantaX
7 juni 2011, 23:10
Heej Humbucker, heb je toevallig al eens gekeken?
Ik heb de vraag toen nog gemailt naar dunlop, maar geen antwoord gekregen vooralsnog.