PDA

View Full Version : Zekeringen in de gloeistroom/spanning? Waarom?



Frits van Mourik
31 mei 2011, 00:48
Hallo beste mensen,

Mijn vraag staat eigenlijk al in de aanhef...
Ik krijg steeds vaker moderne buizenamps op m'n werkbank,
waarvan de gloeispanningscircuits zijn gezekerd.
Waar komt dit idee vandaan?
Ik kan me de zin hiervan niet goed voorstellen;
ik heb hier bijvoorbeeld een hippe Fender 5E8, met een zekering voor de 6,3V en één voor de 5V,
maar géén zekering voor de HT...
Ruik ik hier wellicht overheidsbemoeienis dan wel regelgeving?
Of ben ik gewoon tè old skool en mis ik ergens iets...

Licht mij 'es bij, alsjeblieft!

Frits

nico verduin
31 mei 2011, 07:03
Ruik ik hier wellicht overheidsbemoeienis dan wel regelgeving?
Of ben ik gewoon tè old skool en mis ik ergens iets...

Licht mij 'es bij, alsjeblieft!

Frits
Zou me niets verbazen. Ik vermoed om te voorkomen dat er brand uitbreekt door het verschroeien van de printsporen. De hoogspanning loopt buiten de printbanen om (meestal). Als daar teveel stroom doorloopt, dan verwacht men kennelijk dat de hoofdzekering wel springt. Bij de laagspanning, zou bij een sluiting de schade enorm kunnen zijn als de printbanen gaan smelten (gifgassen, brand ed).

cluseau
31 mei 2011, 08:44
Zekeringen in de gloeistroom/spanning? Waarom?

Simpel Frits, omdat niet spanning brandgevaarlijk is maar hoge stroom. De spanning heb je alleen nodig om een zekere weerstand te overwinnen. Je kan met 1V~ 10A al een reuze fik maken als de weerstand maar laag genoeg is. Als er dus sluiting optreed zal de hoge gloeistroom veel eerder de fik erin kunnen zetten dan de 300V~. Bij je auto tref je ook enkele zekeringen in het 12V= circuit maar ik heb er nog nooit één in de ontsteking gezien. Ow....je rijd diesel, nou ja je weet wat ik bedoel.

Yves Pexsters / TAS
31 mei 2011, 08:45
Hoi,

Als de 6.3V gloeispanning geaard is via een middenaftakking is een zekering daar zinvol.

Indirect verhitte eindbuizen hebben geen oneindige elektrische weerstand tussen katode en gloeidraad in warme toestand. Een stap verder, de meest frequent voorkomende kortsluiting in een eindbuis is deze tussen katode en gloeidraad vanwege de kleine fysieke afstand tussen deze elementen in de buis.
In de meeste schakelingen (fixed bias) is de katode direct geaard en de gloeispanning via de middenaftakking. Een sluiting tussen katode en gloeidraad in 1 eindbuis veroorzaakt dan ook een totale sluiting van de helft van de gloeistroomwikkeling. In zo’n geval kan een zekering wel nut hebben. Indien ze er niet zo zijn, slaat normaal wel de primaire zekering door. Er zijn nog andere merken dan Fender die hier ook zekeringen plaatsen. Probleem met zekeringen in gloeidraad circuits is, ook trage zekeringen, dat deze af en toe willen doorslaan alleen omwille van de inschakelstroom (positieve tempertuurcoëfficient van de gloeidraden)
De regelgeving wordt niet bepaald soepeler, het idee van “baat het niet, dan schaadt het niet” zal ongetwijfeld ook wel meespelen.

Frits van Mourik
1 juni 2011, 00:49
Hmmm...
Sorry, maar ik vind het een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Hebben jullie in versterkerontwerpen van -pakweg- de laatste 60 jaar ooit
een zekering in het gloeicircuit gezien? Ikke niet!
Ja, kathode-gloiedraadsluiting kan voorkomen, maar dan legt je lamp het loodje!
Bovendien: what about de zekering in de primaire? Die floept er toch ook al
uit bij de geschetste malversaties?

@Nico: in een echte buizenamp zitten geen printsporen:)
@ Frans: Ik rij benzine noch diesel, ik huur een zeer ruime Merc van 500k+ € met chauffeur...

VrGrFr

nico verduin
1 juni 2011, 07:03
Hmmm...
Sorry, maar ik vind het een oplossing voor een niet-bestaand probleem.
Hebben jullie in versterkerontwerpen van -pakweg- de laatste 60 jaar ooit
een zekering in het gloeicircuit gezien? Ikke niet!
Ja, kathode-gloiedraadsluiting kan voorkomen, maar dan legt je lamp het loodje!
Bovendien: what about de zekering in de primaire? Die floept er toch ook al
uit bij de geschetste malversaties?

@Nico: in een echte buizenamp zitten geen printsporen:)
@ Frans: Ik rij benzine noch diesel, ik huur een zeer ruime Merc van 500+ € met chauffeur...

VrGrFr60 jaar geleden hadden we geen EU:seriousf:
als de hoogspanning eruit zou liggen en de gloei zou sluiting maken, dan fikt je voedingstrafo gewoon uit.

guitarnijboer
1 juni 2011, 10:17
De kans op volle kortsluiting tussen kathode en de gloeidraad is heel klein. Een oxidelaag vormt de isolatie tussen beide en hoewel de isolerende waarde hiervan kan verminderen is de kans op ineens volle kortsluiting tussen beide m.i. erg klein. Daarbij komt dat het stukje gloeidraad wat de kortsluiting zou veroorzaken en dan wel uit zou fikken en natuurlijk zelf ook nog een weerstand heeft. Er is trouwens altijd sprake van inductie en lekstroom van de gloeidraad naar de kathode. Vandaar ook de humbalance en zag je vroeger relatief grote onkoppelcondensatoren over de kathodeweerstand. Deze waren destijds niet zo groot vanwege de klank of sound van de versterker (want dan 5 of 10 uF ook volstaan) maar dit was gewoon een goede ontkoppeling van de kathode voor lekstroom van de gloeidraad. Maar goed.

Een hoogspanningzekering vind ik wel zin hebben. De meeste sluitingen en problemen in een buis ontstaan door een mechanisch defect. Daarbij komt dat defecte bias circuits, rotte buisvoetjes, vuil en slechte soldeerverbindingen, defecte elco's etc. kunnen zorgen voor stroomtoename in de hoogspanningsvoeding waarbij de mains zekering toch in tact blijft. Een goed bemeten hoogspanningzekering kan dan veel elende voorkomen. De meeste zekeringen zijn op die plek echter veel te zwaar en daarom vrijwel zinloos omdat die enkel aangesproken wordt als er echt volle kortsluiting is. Ik heb in een Mesa/Boogie wel eens gezien dat een slechte soldeerverbinding van de anode zorgde voor een steeds groter wordende vlamboog waarbij de contacten van de buisvoet en de draad zelf wegsmolt toen de anode draad uiteindelijk op pin 2 viel. De mainsfuse bleef gewoon heel. Nu zit er dus een zekering tussen.

Lang verhaal kort: onzin die zekering.