PDA

View Full Version : Elementen vervangen??



johanh
30 mei 2011, 23:54
Sinds een lange tijd heb ik een JPM1, klinkt erg goed, en ik heb hem eigenlijk altijd op zolder gebruikt op een valvestate.
Echter kon je niet makkelijk een drop D stemming zetten door de Floyd Tremelo, dus heb ik er een gitaar bij gekocht, te weten een PRS SE Tremonti.
Op de valvestate klonk hij gewoon leuk en niet echt veel minder als de JPM.
Echter ben ik nu in het bezit van een echte buizenbak, de ENGL Blackmore met een 2x12 Pro cab en wat een geluid mijn hemel er gaat een wereld voor je open, en wat een verschrikkelijk geluid had die valvestate in vergelijking met de ENGL.
Maar nu klinkt ook de PRS SE eigenlijk niet zo mooi vergeleken met de Ibanez JPM, een beetje doods om er maar even een kracht term tegen aan te gooien.
Nu mijn vraag, sorry voor de lange intro BTW.

Zou het nut hebben om de elementen uit de PRS te vervangen voor de huidige Dimarzio's die Petrucci gebruikt, of een setje Seymour Duncans.
Geluid dat ik zoek is dus een beetje dat van de oude JPM, maar mag ook wel wat meer richting een Gibson LP, of de JEM.
Ik vind het zonde om een setje te kopen, en er dan achter te komen dat de gitaar an sich slecht klinkt, en het dus eigenlijk niet te doen is om deze op het nivo van de JPM te krijgen.

Alvast bedankt.

Gr
Johan

Orpheo
31 mei 2011, 01:24
het probleem is dat je niet heel duidelijk zegt welke tone je wilt. veel mids, of juist wat scooped? wil grit of juist smooth? hoeveel output? welk merk? welk budget?

verder, ik denk dat de liquifire en de crunchlab je heel erg in de buurt sturen van de JPM, maar ik denk dat de EVO2 en breed neck ook te gek zullen zijn, maar dat de duncan alternative 8 en de '59 ook te gek zullen zijn, hoewel dat iets helderder en klinischer is dan de dimarzio's.

de liquifire/crunchlab is wat smoother/slicker dan de EVO/breed set. die is wat directer, meer punch, en veel strakker en dynamischer.

de EVO vind ik echt te gek, overigens. die zou ik pakken, maar de evo2 is wat 'paf'achtiger.

Bijl
31 mei 2011, 10:21
Een plak mahonie met een gelijmde mahonie hals laten klinken als een plak lindehout met een geschroefde esdoorn hals gaat je niet lukken. Als je dezelfde pickups van de JPM in de PRS Tremonti zet, zal je niet hetzelfde klinken, omdat de gitaren te verschillend zijn. Maar het is wel mogelijk om je Tremonti SE wat meer levendig te laten klinken met andere pickups.

Desondanks zullen de pickups van de JPM het vast wel goed doen in de PRS. Wat je ook veel tegenkomt in mahoniehouten soldibodies is de combinatie van Seymour Duncan JB en '59. Die zitten ook in mijn LTD en ik ben er wel blij mee, helder en levendig is wel van toepassing op die pickups en ze vullen elkaar goed aan.

Ik heb ook wel eens op een ENGL Blackmore gespeeld, het is inderdaad gewoon griezelig hoe die versterker iedere nuance in klank en aanslag keihard doorversterkt, tof ding! Echt een versterker die je dwingt om beter te gaan spelen :rockon:

Sinner1980
31 mei 2011, 10:51
Ik denk dat,ongeacht wat voor pickups je erin gooit,het een enorme verbetering zou zijn. De standaard pups die in een tremonti SE zitten zijn idd niet je van het.

Welke pickups is altijd een moeilijk verhaal. In het geval van zo'n tremonti zou ik er een setje tremonti pickups in zetten; blijf je een beetje trouw aan je gitaar en hey; die tremonti pups zijn wel te gek hoor(alleen een beetje jammer dat ze bijna net zo duur zijn als je gitaar zelf).

Oranjeaap
31 mei 2011, 11:33
Ik zou gewoon eens op marktplaats kijken of er wat moois te vinden is. Voordeel van een setje kopen van een bekend merk is dat je meestal wel weer voor de zelfde prijs kwijt raakt op marktplaats.
Maar als je in de winkel iets nieuws koopt krijg je dat geld er nooit meer voor. Goedkope gitaren hebben meestal ook waardeloze elementen terwijl het hout toch wel redelijk kan zijn. Ik zou dus gewoon de gok wagen en eens kijken wat er te vinden is

Sinner1980
31 mei 2011, 12:45
Ik zou gewoon eens op marktplaats kijken of er wat moois te vinden is. Voordeel van een setje kopen van een bekend merk is dat je meestal wel weer voor de zelfde prijs kwijt raakt op marktplaats.
Maar als je in de winkel iets nieuws koopt krijg je dat geld er nooit meer voor. Goedkope gitaren hebben meestal ook waardeloze elementen terwijl het hout toch wel redelijk kan zijn. Ik zou dus gewoon de gok wagen en eens kijken wat er te vinden is

Ebay is ook een leuke optie; lang leve de import:crazyhappy:

johanh
1 juni 2011, 16:54
Ok bedankt allemaal, ik ga inderdaad eens kijken op MarktPlaats.
Misschien zet ik het nieuwe setje wel in de JPM en zet ik de oude van de JPM in de PRS SE.
Nog even laten bezinken.

Over de ENGL Blackmoore, ik wist echt niet wat er gebeurde.
Ik was echt wel fan van mijn Marshall, en op zolder klonk hij ook altijd gewoon goed.
Maar ik wou toch eens een echte buizenbak, en ik had een kennis die een Powerball had en die klonk ook erg vet.
Toen een keer die twee samen in een oefen ruimte bespeeld, en toen pas hoorde ik hoe (waardeloos) die Marshall klonk.
Het was gewoon zielig :D
Toen op zoek gegaan naar een ENGL, nog heel even een screamer gehad.
En toen kwam ik een Blackmore tegen.
Jaw dropping :D
Dat is hem dus geworden, alleen het gewicht dat valt wel een beetje tegen, en ik prijs mij gelukkig dat ik niet voor een 4x12 ben gegaan.
Daar had ik echt spijt van gehad, de 2x12 vind ik al een drama om te vervoeren.

Gr
Johanh

Rinodelnoij
1 juni 2011, 17:04
John patrucci geluid heb je zodichts mogelijk bet Emg Pickups.
want ik speel een hoop van dream theater en je hoort niet echt verschil ook raad ik meteen een goeie padaal erbij aan de zoom g2.1 die heeft een JP Drive wat john patrucci in liedjes gebruikt als zogenoemde Overdubbs.

Orpheo
1 juni 2011, 17:28
John patrucci geluid heb je zodichts mogelijk bet Emg Pickups.
want ik speel een hoop van dream theater en je hoort niet echt verschil ook raad ik meteen een goeie padaal erbij aan de zoom g2.1 die heeft een JP Drive wat john patrucci in liedjes gebruikt als zogenoemde Overdubbs.

Patrucci ken ik niet.wel petrucci.

Anyway, emg's? Petrucci gebruikt juist geen emg's omdat ie Ze kil en doods vindt.

peter_l
1 juni 2011, 18:02
Ik vind het zonde om een setje te kopen, en er dan achter te komen dat de gitaar an sich slecht klinkt, en het dus eigenlijk niet te doen is om deze op het nivo van de JPM te krijgen.

Heerlijk, het vragen naar de bekende weg ;)... Hoe doe jij dat dan als je 'op zoek' bent voor een nieuw vriendinnetje? Eerst ook alle andere gozers in de kroeg vragen hoe ze is, enne... enzo? :seriousf:

Ergo: gitaren zijn net als vriendinnetjes: pas later kom je erachter of het een kreng is of niet. Life is a bitch, and a damn expensive one too.

Venlonaer
1 juni 2011, 18:36
Pssttt...zie mijn sig:sssh:

johanh
1 juni 2011, 20:55
Patrucci ken ik niet.wel petrucci.

Pa trucci is de vader van... :D

@ Venlonaer
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil geen chrome ellement..

Gr
johan

Orpheo
1 juni 2011, 22:52
Pa trucci is de vader van... :D

@ Venlonaer
Bedankt voor het aanbod, maar ik wil geen chrome ellement..

Gr
johan

dan haal je die darned cover eraf! dat is zo simpel. effe die klodders soldeer heet maken, schroevendraaier ertussen, en PLOP, de kap valt er zo van af.

allochthomas
1 juni 2011, 22:58
Ik heb een crunchlab in mijn jpm P3 gestopt, bevalt prima. Iets meer output en een beter freq bereik. Geen idee hoe hij zal reageren op de prs, maar dat moet wel goed komen.

@Rinodelnoij:
http://images.cryhavok.org/d/16995-1/Can_t+Tell+if+Trolling.jpg

JohnLord
19 juni 2011, 21:16
Bump(je).

Ik zit eigenlijk met een vergelijkbare overweging. In dit geval een SE Singlecut t.o.v. een LP Trad. met Classic 57's. Ik vind de PRS veel lekkerder te bespelen en wil dus een pickup upgrade doen. Ik speel vooral Iron Maiden, GNR, Deep Purple, ACDC, beetje Metallica en af en toe wat lichter werk zoals Anouk, Golden Earring over een ENGL Screamer. Tips gevraagd dus!

guitarkid
19 juni 2011, 21:32
John patrucci geluid heb je zodichts mogelijk bet Emg Pickups.
want ik speel een hoop van dream theater en je hoort niet echt verschil ook raad ik meteen een goeie padaal erbij aan de zoom g2.1 die heeft een JP Drive wat john patrucci in liedjes gebruikt als zogenoemde Overdubbs.



@Rinodelnoij:
http://images.cryhavok.org/d/16995-1/Can_t+Tell+if+Trolling.jpg

Ik ben bang dat dit geen trollen van Rinodelnoij is. 'k Weet alleen niet wat ik erger vind... Hoewel.. :seriousf:


Heerlijk, het vragen naar de bekende weg ;)... Hoe doe jij dat dan als je 'op zoek' bent voor een nieuw vriendinnetje? Eerst ook alle andere gozers in de kroeg vragen hoe ze is, enne... enzo? :seriousf:
Ergo: gitaren zijn net als vriendinnetjes: pas later kom je erachter of het een kreng is of niet. Life is a bitch, and a damn expensive one too.

:) :) :) !!!

Thyrif
19 juni 2011, 21:52
Bump(je).

Ik zit eigenlijk met een vergelijkbare overweging. In dit geval een SE Singlecut t.o.v. een LP Trad. met Classic 57's. Ik vind de PRS veel lekkerder te bespelen en wil dus een pickup upgrade doen. Ik speel vooral Iron Maiden, GNR, Deep Purple, ACDC, beetje Metallica en af en toe wat lichter werk zoals Anouk, Golden Earring over een ENGL Screamer. Tips gevraagd dus!

Hey daar! Ik heb een PRS SE Tremonti (helemaal mahonie dus), en daar heb ik net een setje Seymour Duncan JB en Jazz voor besteld. Ik zal even kijken of ik via guitarrig/cubase wat nuttige dingetjes kan opnemen voor ik ze er in stop, en dan erna ook wat soundsamples doe. Misschien zelfs met video, leuk voor joetoebz.
Anyways, ik zocht dus ook wat breder inzetbare pickups die wat levendiger klinken. Ervaringen dus binnenkort!

JohnLord
20 juni 2011, 12:29
Ben benieuwd!
Meer tips uiteraard van harte welkom...

Thyrif
21 juni 2011, 16:34
Ben benieuwd!
Meer tips uiteraard van harte welkom...

Nou, ze zitten erin. En damn dat heeft ballen!
Er is ook ergens een filmpje van proguitarshop ervan op youtube. Ik zal vanavond even wat dingen opnemen ermee.