PDA

View Full Version : Vraag over thuis opnemen.



hjh360
30 mei 2011, 23:04
Ik zal eerst even mijn situatie toelichten

Ik ben 18 jaar, heb geen enorm budget (studerende) en heb besloten deze zomer een album op te nemen. Ik speel zelf gitaar en zing.

Nu wil ik weten hoe ik aan een goede kwaliteit recordings kom. =/

Ik zat te kijken bij verschillende studios, maar die vragen al gauw richting de 40 euro per uur. Dus heb ik besloten wat gear in huis te halen zodat ik zelf kan gaan recorden.

De gear die ik tot nu toe heb is:
Ibanez v 205 (acoustische gitaar)
Epiphone sg 400
vox vt 40+ en een bogey ac60 die ik gebruik voor zangversterking.
ik heb een mic, maar dit is echt één kut ding, dus ik zal zéker moeten investeren in een nieuwe mic.

Nu wil ik weten wat ik allemaal moet aanschaffen om degelijke kwaliteit te krijgen.

Aangezien ik via mijn pc wil recorden, zal ik dus waarschijnlijk een usb interface moeten kopen. nu wil ik graag weten wat ik hiermee kan. Kan ik hier zomaar mijn gitaar en nieuwe mic inpluggen en opnemen, zodat mijn recordings op mijn computer verschijnen waar ik ze kan tweaken? Kan ik vervolgens ook gaan layeren, bijvoorbeeld er nog een keer overheen zing voor harmonie? Kan ik ook een aantal simpele effectjes toevoegen zoals delay en reverb, en een simpel drum trackje laten lopen?

Hiervoor heb ik jammer genoeg niet veel geld... Dus kunnen er hier misschien mensen tips geven of producten aanmerken die ik nodig zou kunnen hebben? het liefst dus zo goedkoop mogelijk 0.o"

Ik hoop hierbij voldoende informatie gegeven te hebben, en hoop op reacties!

Mvg Hugo Huijer

Arvoitus
30 mei 2011, 23:13
Als je wil kopen:
http://www.thomann.de/nl/studio_projects_b1.htm
http://www.thomann.de/nl/tascam_us122mk2.htm

Beste prijs/kwaliteit verhouding.

hjh360
30 mei 2011, 23:22
Oké, Maar het klopt dus dat ik een condensator mic en een interface moet kopen. Maar als je dus een stuk speelt, krijg je dat dan direct op je pc te zien, en kan je er dan ook overheen recorden?

MaxVMH
30 mei 2011, 23:34
Oké, Maar het klopt dus dat ik een condensator mic en een interface moet kopen. Maar als je dus een stuk speelt, krijg je dat dan direct op je pc te zien, en kan je er dan ook overheen recorden?Ja. Maar ga niet voor die Tascam als je Windows 7 of een 64-bit Windows OS hebt (slechte drivers).

Alesis iO2 Express is trouwens prijs/kwaliteit beter dan de Tascam US-122 MKII. Net 't zelfde maar zonder MIDI, maar meeste MIDI-apparaten beschikken doorgaans over een ingebouwde MIDI-interface, en anders kost een aparte MIDI-interface €15-€25.

Steven Otto
30 mei 2011, 23:44
Ik heb exact zo'n Tascam US122MKII al een jaar. Ik heb hem in die tijd bijna 1000 uur in opname verband gebruikt en nog nooit, maar dan nog nooit, problemen met de drivers gehad.

Dat setje wat Arvoitus aanraadde, heb ik zelf. Ik heb dan wel een Studio Projects B3, maar die is bijna identiek aan de B1. De B3 heeft een extra schakelaar waarmee je de "polar patterns" kan instellen. Je kan kiezen dat hij bijvoorbeeld alleen het geluid van de voorkant (Cardoid) opneemt, voor en achterkant (Figure-8) of aan alle kanten (Omni-directional). De B1 is standaard Cardoid.

hjh360
30 mei 2011, 23:52
Dankjewel voor de reacties!

Ik heb wat gezocht en kwam uit op deze interface: http://www.thomann.de/nl/alesis_multimix_6usb.htm

heeft iemand hier ervaring mee, en kan ik hiermee electrische gitaar via line input, en acoustische gitaar en zang via een mic opnemen, en via de pc bewerken?

Voor mijn mic moet ik dan dus een condensator mic, en het eerste dat me opviel was de behringer c1, voor 25 euro. Is dit een bagger mic en moet ik voor duurder gaan, of is dit een goed apparaatje?

dankjewel voor de reacties!

The Bertman
31 mei 2011, 09:13
Hoi HJH360,
welkom op het forum. Ik heb de titel van het topic aangepast zodat duidelijk wordt waar het over gaat. Titels als 'Help' word je niet wijzer van, en worden ook veel minder gelezen.

The Bertman, mod

peter_heijnen
31 mei 2011, 09:34
Ik heb wat gezocht en kwam uit op deze interface: http://www.thomann.de/nl/alesis_multimix_6usb.htm
Dat is geen interface maar een mixer die je via usb kunt aansluiten. Ik ken deze mixer niet maar doorgaans kan het usb gedeelte van zo'n mixer niet tippen aan de omzetting van analoog naar digitaal (want dat is wat het is) van een interface.

Laat je dus niet misleiden door de mooie knoppen op zo'n mixer, vooral ook niet omdat je die knoppen helemaal niet nodig hebt want alle functies van zo'n mixertje zitten in je recordingprogramma.

Als je voor 'kwaliteit ondanks laag budget' wilt gaan, kom je bij die alesis io2 uit.

MaxVMH
31 mei 2011, 11:58
Ik zou idd ook voor Alesis iO2 (Express) gaan ipv zo'n goedkoop mengpaneeltje met USB-uitgang.

Behringer C1 laat je mss beter achterwege. Als je echt cheap wilt gaan, kan je wel t.bone EM700's overwegen.

The Bertman
31 mei 2011, 12:01
Nou, dat is wat kort door de bocht. Het zou me niets verbazen als in die mixer gewoon dezelfde AD converter zit. Het is een interface, echt wel, maar met wat meer mixermogelijkheden.

MaxVMH
31 mei 2011, 12:44
Het zou me niets verbazen als in die mixer gewoon dezelfde AD converter zit. Het is een interface, echt wel, maar met wat meer mixermogelijkheden.Ingebouwde interface van dat mengpaneeltje is max. 16bit/44,1kHz, Alesis iO2 max. 24bit/48kHz (MultiMix geeft dus minder dynamiek weer), signal to noise ratio ligt bij de Alesis iO2 ook een pak hoger dan bij de Alesis MultiMix 6 USB (20dB verschil op line, 30dB verschil op mic - minder ruis dus met de iO2).

Preamps vind ik niet meteen terug, maar 'k vermoed dat die van de iO2 dus ook wel wat beter gaan zijn.

Bron: http://www.alesis.com/multimix6usb & http://www.alesis.com/io2

Cijfers zeggen niet alles, maar 't geeft wel een indicatie.

The Bertman
31 mei 2011, 12:50
Dat had ik gemist, dan heeft de losse interface idd betere specs.

Roeland87
31 mei 2011, 13:05
Oké, Maar het klopt dus dat ik een condensator mic en een interface moet kopen. Maar als je dus een stuk speelt, krijg je dat dan direct op je pc te zien, en kan je er dan ook overheen recorden?

Even voor de duidelijkheid in jip en janneke taal (waarschijnlijk weet je dit al maar ik lees het toch niet helemaal in je post), de interface zorgt er alleen maar voor dat je signaal (van je gitaar of je mic) in een goede kwaliteit overkomt naar je computer, een soort uitgebreide externe geluidskaart. Om vervolgens dat signaal te bewerken (dus bijvoorbeeld effecten toevoegen) of meerdere takes over elkaar heen te leggen enzo heb je dus een programma nodig. Denk bijvoorbeeld aan reaper.

paulusdeBKB
31 mei 2011, 13:37
Beste Hugo,

Beetje flauw wellicht om de volgende opmerking te maken maar ik doe het toch:

Goede opnames maken is een ervaringssport. Dat vereist een hoop tijd, studie, uitproberen en (ver)prutsen. En het helpt als je een beetje kijk hebt op de zaak.

Uit je openingspost maak ik op dat je bovenstaande niet helder op je netvlies hebt. Je zult met je eigengekochte spullen niet in de buurt komen van de geluidskwaliteit die een studio je oplevert (zolang de studio-engineer weet wat 'ie doet).

Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dus denk nog even goed na over wat je wilt bereiken.

Wil je een goedklinkende plaat opnemen? Huur een studio. Wees er wel zeker van dat je liedjes, je stem en je spel op peil zijn voor het kwaliteitsniveau dat je er zelf van verwacht.
Wil je lekker thuis klooien met opnemen, en leren hoe je het opnameproces kunt gebruiken als creatieve tool bij het schrijven van muziek? Investeer in een geluidenkaart en zeg je vrienden op. Je hebt er nml opeens een zeer tijdrovende doch enigszins eenzame hobby bij.
Ehh, ik weet het nog niet? Koop een geluidenkaart en een microfoon, en neem je liedjes / ideeën in schetsvorm op. Besteed niet te veel tijd aan het zo mooi mogelijk laten klinken, maar gebruik het om medemuzikanten te laten horen wat de bedoeling is van je liedjes.


Tot zover wat wijze raad vanaf de zijlijn.

Verder zou ik ook gaan voor die Alesis IO, of M-audio, Focusrite, Edirol etc. Ook allemaal goed.

hjh360
31 mei 2011, 17:22
Nog één laatste vraag dan.
Ik hoef mijn instrumenten niet te micen, is het dan wel zo verstandig om voor een condensator te gaan, of kan ik beter een ander soort kopen?

Ik heb besloten op marktplaats voor een Tascam US-122 waar je 2 mic's in kan pluggen en 2 line-in. Precies wat ik nodig heb dus, voor maar 50 euro! =)

alleen nog de vraag dus welke mic het meest geschikt is voor mij.

Mijn dank is groot voor de reageerders!

peter_heijnen
31 mei 2011, 17:36
Ik hoef mijn instrumenten niet te micen, is het dan wel zo verstandig om voor een condensator te gaan, of kan ik beter een ander soort kopen?

Als je niet hoeft te micen hoef je natuurlijk helemaal geen mic te kopen.

Maw, leg eens uit wat je wel bedoelt?

hjh360
31 mei 2011, 18:24
haha, nee, ik wil ook graag zang op kunnen nemen ;)

peter_heijnen
31 mei 2011, 18:35
Voor zang, maar zeker ook voor gitaar en veel andere dingen, is doorgaans een grootmembraan condensator zoals bijv die Studioprojects b1 een goede keus.

Maw: die b1 wordt nu al 3 keer aangeraden in je topic... ;)

The Bertman
31 mei 2011, 18:39
Geen slechte keuze, die Tascam. Ik heb hem ook en hij doet het al jaren zonder problemen.

MaxVMH
31 mei 2011, 19:51
Geen slechte keuze, die Tascam. Ik heb hem ook en hij doet het al jaren zonder problemen.Niet als je een 64-bit besturingssysteem hebt. En zet je computer in slaap- en sluimerstand. Doet hij het daarna nog zonder problemen? ;)

The Bertman
31 mei 2011, 20:59
Slaapstand is geen probleem, besturingssysteem is Vista notabene(Op de laptop.), dus 32 bits.

Ik kan wel eens kijken wat hij doet op een andere doos met Windows 7 erin.

[edit] Hm, de laatste driver is voor XP, op Vista gaat dat goed, maar op 7 wil hij niet installeren. En ik heb het apparaat er nog niet eens aan gehangen. Nou heb ik een US122 eerste versie, ik weet niet hoe het met latere modellen is. Beter neem ik aan. Maar die doos die topicstarter kan kopen zou dus best wel eens het eerste model kunnen zijn. Niet doen dus als je Windows 7 gebruikt.

MaxVMH
31 mei 2011, 22:14
Een US-122 is qua drivers compleet verschillend met de US-122L/144 122/144 MKII. US-122 is namelijk USB 1.1, de rest USB 2.0 maar 'backwards' compatibel met USB 1.1.

Nu, wat maakt dat eigenlijk uit? Voor drivers: veel. Er zijn richtlijnen voor USB 1.1 hoe geluidskaarten moeten werken, en dat is bij de meeste goed opgevolgd. Bij USB 2.0 is het wat vager. Daarom werkt vb. de US-122 op Linux, de US-122L/144 en US-122/144 MKII niet. Om op Windows terug te komen: de US-122 kan dus pakken minder driver-problemen hebben dan de andere apparaten, oa. met slaapstand. Problemen met US-122 onder Windows 7 zijn simpel te verklaren: Tascam heeft geen Windows 7-drivers voor de US-122. En de US-122L/US-144 & US-122/144 MKII zijn dan weer probleembeestjes onder 64-bit (ligt gewoon aan slecht geschreven drivers).

Voila, een hele boterham. In 't kort: de een z'n Tascam werkt onder 64-bit, de ander z'n Tascam niet. De een z'n Tascam werkt onder Windows 7, de ander zijn Tascam niet. Wat is de verklaring? Verschillende drivers & firmware, maar vooral: de US-122 is niet 't zelfde als de US-122L/144 en US-122/144 MKII (laatste 4 apparaten zijn dan weer 't zelfde, verschillen zijn digitale in- en uitgangen en de behuizing).

Daarom is mijn advies voor mensen die een eerste interface kopen: vermijdt Tascam. 't Zijn geen slechte apparaten en hun geld zeker waard, maar de kans op problemen is groter dan vb. bij Alesis of M-audio tot Tascam iets doet aan de drivers/firmware.

hjh360
31 mei 2011, 23:04
Ik had al een keer deze problemen gelezen ja, en ik ga ervan uit dat het product dat ik op marktplaats koop, een oudere versie is. Maar mijn pc loopt op windows XP, dus zou die gewoon zonder problemen moeten werken, toch?

MaxVMH
31 mei 2011, 23:54
Ik had al een keer deze problemen gelezen ja, en ik ga ervan uit dat het product dat ik op marktplaats koop, een oudere versie is. Maar mijn pc loopt op windows XP, dus zou die gewoon zonder problemen moeten werken, toch?Vraag het na, de Tascam US-122L is ondertussen ook al 'verouderd' (vervangen door Tascam US-122 MKII). Heb je Windows XP 32- of 64-bit? 32-bit: oké, 64-bit: alarm.

Baker
1 juni 2011, 09:05
Als je gitaar electro akoestisch is, kun je die gewoon inprikken in je interface. Maar... met een condensator je akk. gitaar opnemen klinkt veel en veel beter!
Voor de zang heb je die condensator mic ook nodig, dus ik zou zeggen, ga voor de eerder genoemd mic, of anders deze: http://www.thomann.de/nl/akg_perception_220.htm Tweedehands heb ik deze ook wel eens gezien trouwens.

Dan heb je daarnaast inderdaad een interface nodig. Ik heb die tascam us144. werkt prima op XP, maar toen ik hem van laatst op een vista station installeerde had ik veel problemen. Na lang zoeken en proberen bleek dat ik een verouderde driver van de tascam site moest plukken. Nu werkt het vlekkeloos, maar even prutsen was het wel.

Je zou ook deze kunnen overwegen:
http://www.thomann.de/nl/line6_pod_studio_ux2.htm

Deze heeft een aantal voordelen: de vu meters. Op de tascam zitten lampjes die rood worden als je teveel instuurt. Het werkt wel, maar VU meters werken beter. Daarnaast is een groot voordeel dat je "Farm software with 'FXJunkie' model pack, 18x guitar amp models, 5x bass amp models, 80x effects, 6x microphone preamp models" erbij krijgt!. dit stelt je in staat om ook meteen electrische gitaar netjes op te nemen. Nu kun je ook met je huidige amps aan de gang, maar dan heb je eigenlijk weer een dynamsiche mic erbij nodig, en met dan nog is het de vraag of je je geluid net zo mooi krijgt als deze modelling....

Je hebt trouwens nog een paar dingen nodig:

-Afluistering
Je zult een paar goede speakers moeten hebben om hetgeen je hebt opgenomen goed te kunnen beoordelen. Het liefst goede studio monitoren. Maar een goede koptelefoon kan ook al een boel doen.

-DAW
Software om op te nemen. Kost ook een paar cent, tenzij je reaper downloadt! Reaper is namelijk nagenoeg gratis, het heeft alle functionaliteit die Cubase ook heeft en het werkt echt fantastisch! Ik werk er nu een tijdje mee en ik kan het echt van harte aanbevelen.

Ik heb hier al een boel geleerd omtrent recording. Zie evt. "mijn" topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?144821-Help-Baker-aan-een-nieuwe-Home-Studio.-Welke-spullen

succes!

Baker
1 juni 2011, 09:59
Oké, Maar het klopt dus dat ik een condensator mic en een interface moet kopen. Maar als je dus een stuk speelt, krijg je dat dan direct op je pc te zien, en kan je er dan ook overheen recorden?

Met reaper werkt dat inderdaad zo. Sterker nog, hij bewaart ook je eerste take, zodat je kunt kiezen!

hjh360
1 juni 2011, 14:39
Ja,
Ik heb een 32 bit pc, al heb ik geen flauw idee wat dat inhoud :P

Maar ik heb alweer een ander probleem gevonden...

Ik heb een acoustische versterker, waar ik normaal altijd met een normale (prut) mic door kon zingen.

Nu ik een condensator mic gekocht heb, kom ik er net achter dat deze amp geen 48 volts aan phantom power levert.. dus kom ik bij mijn vraag:

Kan ik mijn mic gewoon direct in de interface pluggen, en er later nog reverb of echo in een programma overheen gooien?

Ik krijg de Tascam namelijk morgen pas binnen.

MaxVMH
1 juni 2011, 14:47
Ja,
Ik heb een 32 bit pc, al heb ik geen flauw idee wat dat inhoud :POké, dan zit je hopelijk safe ;)
Ik heb een acoustische versterker, waar ik normaal altijd met een normale (prut) mic door kon zingen.

Nu ik een condensator mic gekocht heb, kom ik er net achter dat deze amp geen 48 volts aan phantom power levert.. dus kom ik bij mijn vraag:

Kan ik mijn mic gewoon direct in de interface pluggen, en er later nog reverb of echo in een programma overheen gooien?Ja, dat gaat. Er zit phantom power op de meeste interfaces met microfooningangen, ook op de Tascam US-122 (L/MKII).

Wat voor een condensatormicrofoon heb je? In de meeste gevallen is het sowieso niet verstandig ze aan een versterker te hangen, omdat ze snel feedbacken. Daarom zie je op een podium mensen eerder met een Shure SM58 of Beta 58A zingen dan vb. Rode NT1-A of Neumann TLM-103 ;)

hjh360
1 juni 2011, 15:24
Aha, ja nu snap ik het dus. Als ik gewoon via mijn versterker wil zingen, moet ik dus gewoon een dynamische mic kopen.

Ik ben voor mijn condensator mic voor een low budget gegaan. Ik weet dat het niet slim is om te besparen op de mic, maar met de vakantie in zicht kan ik me op dit moment geen mic van boven de 150 euro veroorloven ='(

En de beste software die ik kan kiezen is dus Reaper, en deze loopt goed op een gemiddelde pc?

MaxVMH
1 juni 2011, 15:30
Aha, ja nu snap ik het dus. Als ik gewoon via mijn versterker wil zingen, moet ik dus gewoon een dynamische mic kopen.Inderdaad.
Ik ben voor mijn condensator mic voor een low budget gegaan. Ik weet dat het niet slim is om te besparen op de mic, maar met de vakantie in zicht kan ik me op dit moment geen mic van boven de 150 euro veroorloven ='(Wat voor een condensator? Als €150 je maximum budget is, zou ik gaan voor een AKG Perception, AT-2020 of een 2dehands Rode NT1(-A).
En de beste software die ik kan kiezen is dus Reaper, en deze loopt goed op een gemiddelde pc?Niet de beste, maar draait alleszins heel erg vlot. 't Is een heel erg licht programma met veel mogelijkheden en weinig zever in pakskes.

Baker
1 juni 2011, 16:29
Ik vind het programma in ieder geval beter en intuďtiever werken dan Cubase of Audition. En Reaper kost gewoon heel erg weinig! (40 dollar, maar zelfs als je niet betaald werkt blijft het programma werken met 100% functionaliteit)

1 dingetje, ik vind de bijgeleverde reverb niet mooi. Maar laat op dat gebied nou heel veel gratis te krijgen zijn: deze bijvoorbeeld:

http://kunz.corrupt.ch/products/tal-reverb

en dan met name 2. Die vind ik beter dan 3.

hjh360
20 augustus 2011, 00:55
Beste mensen,

Sorry dat ik dit "dode" topic weer omhoog haal, maar ik wil even laten weten dat ik dus alles gekocht heb qua apparatuur, en al een aantal nummers heb op kunnen nemen.

Hier is een voorbeeld. Dit is een zelfgeschreven nummer: http://www.youtube.com/watch?v=9ZUt2H32L-0

Dit heb ik dus opgenomen met de gear die ik heb gekocht, dus de Tascam-us122 & de Behringer C-1.

Ik wil nu dus eigenlijk weten wat jullie ervan vinden! =) Ik wil vooral weten wat jullie van de kwaliteit vinden, dus de helderheid van het geluid.

Ik vind dit persoonlijk namelijk best goed klinken (de geluidskwaliteit), voor een mic van 30 euro, en in totaal niet meer dan 100 euro uitgegeven te hebben :3

Dus, ik zou het zeer op prijs stellen als jullie laten weten wat goed is, en wat verbeterd kan worden!

Mvg,

Hugo

bass blom
20 augustus 2011, 07:48
ik ben net wakker, heb je link geluisterd en luister nu naar de titeltrack van je album.
klinkt niet gek maar ik wordt eigenlijk wel weer wat slaperig :D
de zang ben ik tot nu toe grootste fan van.
het komt nogal ingehouden, verlegen? over.
ga je ook nog knallen ergens?

hjh360
20 augustus 2011, 09:04
http://www.youtube.com/watch?v=LNAL-U7MZjk&feature=channel_video_title

Dit is een ander nummer, dat wel iets meer knalt ;)
bedankt voor de feedback!

Ernest01
20 augustus 2011, 17:22
Mooie nummers.
Ben het met Bass Blom eens dat je stem ingetogen klinkt.
Misschien wat meer voor in de mond je uitspraak leggen ? Doet mij een beetje denken aan Colin Blunstone (zanger van de Zombies.... vroeger)
Wel een origineel/eigen geluid, hoor.