PDA

View Full Version : Metalsound



Robertsmidt
22 mei 2003, 17:30
Sinds jaren speel ik metal maar kan maar geen goed geluid vinden zoals Pantera, Machine Head enz. Ik speel op een Ibanez 7/snarig, Marshall EL43, Marshall JCM1 (preamp), Intellifex (soundprocessor), 2 Marshall buikkasten en gebruik de Boss Metalzone voor het distortion geluid. De vervorming van de JCM kan mij niet bekoren (te veel AC/DC geluid). Wie kan mij helpen zonder te veel nieuw aan te schaffen voor een beter geluid, of misschien via een andere instelling. Alvast bedankt!

V!N
22 mei 2003, 17:35
"Ik speel op een Ibanez 7/snarig, Marshall EL43, Marshall JCM1 (preamp), Intellifex (soundprocessor), 2 Marshall buikkasten en gebruik de Boss Metalzone voor het distortion geluid."

.. weet je dat heel zeker ?

Theije
22 mei 2003, 17:39
Een goeie buizenamp zou voldoende moeten zijn om het gewenste geluid te krijgen, volgens mij gebruikt Pantera Randall versterkers.
Ik zou die metalzone er gewoon uit knikkeren, das leuk voor als je een transistor versterker hebt die 'scheur' te kort komt maar met een goeie amp is ie overbodig. En het blijft zo'n verschrikkelijk metalzone geluid.

Negative K3 fan
22 mei 2003, 17:42
Die metalzone wegdoen en een echte metal amp kopen ipv de marshall! Bijvoorbeeld een peavey 5150 of als je budget wat groter is een diezel herbert.

Phyrexian
22 mei 2003, 18:03
Andere preamp en stoppen met die MetalZone te gebruiken.

Een MetalZone kan goed klinken op een goeie buizenbak (JCM's).

Aanrader voor metal preamp: ENGL E530

De gitarist in onze groep slaagde erin om het geluid van 'Enter Sandman' te krijgen op de volgende manier:

Fender Stratocaster USA > Boss MetalZone MT-2 > JCM900 4100 (clean channel)
In de fx-loop nog een Boss GE-7 voor een lichte bass-boost...


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Phyrexian op 2003-05-22 18:03 ]</font>

Phyrexian
22 mei 2003, 18:05
Op 2003-05-22 17:30, schreef Robertsmidt:
Sinds jaren speel ik metal maar kan maar geen goed geluid vinden zoals Pantera, Machine Head enz.


-------------------------------------------

Dit even ter zijde:

Pantera gebruikt Randall versterkers. Krachtige solidstate amps.

Machine Head gebruikte ten tijde van 'Burn My eyes' (hun beste cd vind ik) o.a. een Peavey 5150.

Beide bands gebruiken dus monster-sound-metal-amps (what's in a name huh :wink: )

Speeddemon
23 mei 2003, 00:18
Ik wou zeggen, Dimebagg speelt op SS versterkers van Randall.
Randall heeft trouwens sinds kort wel een vette buizenhead op de markt die helemaal toegespitst is op metal.

Wel grappig, ik heb m'n Metalzone verkocht, en ondanks dat ik graag speed en thrashmetal speel, hou ik wel van dat AC/DC geluid...ROCK!
Ik heb gemerkt dat metal VETTER wordt, zodra je MINDER gain/vervorming gaat gebruiken! Vroeger speelde ik wel eens op een Mesa Mark IV met een MT-2 ervoor, en ja, dat was bruut zwaar, maar nu met m'n Tubefactor en DOD 250 heb ik wel zo'n lekkere gedefinieerde zingende toon... beetje Gary Moore meets Iced Earth...

maar check voor de grap eens wat goeie OVERDRIVE pedalen, in plaats van distortion of fuzz. Een overdrive met de gain laag en de level hoog voor een buizenamp doet wonderen.

Phyrexian
23 mei 2003, 09:44
Op 2003-05-23 00:18, schreef Speeddemon:

maar check voor de grap eens wat goeie OVERDRIVE pedalen, in plaats van distortion of fuzz. Een overdrive met de gain laag en de level hoog voor een buizenamp doet wonderen.


-----------------------------------------------------

Yups!
cfr. Zakk Wylde's Rig: Boss SD-1 voor een JCM800... monstergeluid.

helleke
23 mei 2003, 15:30
Ik zou zeggen dat het aan de JCM1 ligt.Koop een goede(betere) pre-amp/effectprocessor en je moet gewoon een goed geluid krijgen.Aan de EL43??(zal wel EL34 moeten zijn))kan het niet liggen.

daron_kurt
23 mei 2003, 20:23
Op 2003-05-22 17:42, schreef Negative K3 fan:
Die metalzone wegdoen en een echte metal amp kopen ipv de marshall! Bijvoorbeeld een peavey 5150 of als je budget wat groter is een diezel herbert.


Als ik op die site van Diezel kijk, zie ik bij producten alleen maar de VH4 en VH4S, zo'n Herbert, waar moet je dat vinden dan?

Negative K3 fan
23 mei 2003, 21:07
herbert is een wat nieuwe (en duurder) model, bij jukebox in boekel hebben ze hem wel.

PeArLjAm
23 mei 2003, 21:35
Keeley ds-1 + de eindbuis oversturing van mijn marshall jcm800 dat is een echte harde distortion toon. Wel voor de echte mannen maar een heavier en met meer ballen geluid kun je gewoon niet krijgen.

maarten
24 mei 2003, 19:44
als je goed luistert, merk je vaak dat band eigenlijk helemaal niet zoveel gain gebruiken als dat je zou verwachten. vooral als je de gitarist zonder band erbij hoort denk je soms echt "is dit alles?"...

dus daar moet je ook wel rekening mee houwe i guess

Nocki
26 mei 2003, 20:41
je precies.het gaat meer om de attack en de juiste instelling om door de mx te komen dan de hoeveelheid distortion.

daaro klinkt de mt2 geweldig als je thuis speelt en vreselik @(#%^als je aan het oefenen bent..

Nocki