PDA

View Full Version : Akkerman what's in it



deejee
30 mei 2011, 19:08
http://www.youtube.com/watch?v=gsN16XvHrwI

Weet niet of dit al eerder op het forum stond.
Zie maar.

Matthijs24
30 mei 2011, 19:26
Ik kende het al. Ik heb niet echt veel bewondering voor Akkerman, zijn spel doet me gewoon niets.

Wel leuk dat hij over Gelling praat, de held waar ik mee op het podium heb gestaan. Geweldige man.

barno
30 mei 2011, 19:29
ik ken niet echt veel van akkerman, de standaarddingen dat wel, maar ook na dit interview heb ik niet de neiging wat meer van 'm te willen leren kennen. mss is ie het niet, maar komt bij mij over als nogal zelfgenoegzaam.

Sinner1980
30 mei 2011, 19:31
Had het nog niet gezien; best grappig.

Akkerman is natuurlijk top maar ik blijf het een beetje een praatjesmaker vinden...wat natuurlijk ook wel weer zn charme heeft:ok:

FruscianteFan
30 mei 2011, 20:05
Tsjah... zo uit de hoogte overkomen en dan mij ook nog niet raken met je spel.

Heb hem een tijdje terug live gezien. Hij speelde bijzonder strak, en snel - maar ook veel in rustiger tempo. Toch, verder dan 'interessant' kwam het niet. Clapton heb ik ook gezien - slordiger dan Akkerman, maar wát een gevoel :)

De V
30 mei 2011, 20:22
Wie is Akkerman?:soinnocent:

Bert Gitaar
30 mei 2011, 20:26
Ik kan zo iets wel waarderen. Het is ten minste een mening.
Ik vind 't zeker geen onverdienstelijke gitarist, ik hou hier wel van.
Vooral de opmerking, een bromvlieg in een puntzakje. Schitterend.

Eko
30 mei 2011, 20:36
Jan speelt al jaren aan de top. Nee , hij speelt niet altijd toegankelijk en nee , hij speelt niet altijd gladjes hetzelfde. De man had in in 1980 rond kunnen blijven toeren met z`n repertoire tot dat moment. Maar hij heeft er voor gekozen om zichzelf te blijven uitvinden en constant nieuwe paden in te blijven slaan. Kijk maar eens naar nummers met Paco de Lucia.
In kroegen blijft hij hier gewoon spelen en op festivals is hij een zeer gewaardeerd artiest. Zo ver komen we nog in Nederland. Als de man naar Zuid-Amerika gaat of Japan wordt hij door fans onthaald en wordt hij rondgereden in limo`s.
Hij heeft het nummer The Russian spy & i geschreven en de rechten zijn hem afgejat omdat een slimmerik een half uur eerder bij het kantoor het nummer inschreef. Jan had geen tijd , want die was hem immers net aan het opnemen. Zoiets vormt je , daar doe je niets aan. Hij blijft een absolute grootheid, en een van m`n helden.

FruscianteFan
30 mei 2011, 21:11
Jan speelt al jaren aan de top. Nee , hij speelt niet altijd toegankelijk en nee , hij speelt niet altijd gladjes hetzelfde. De man had in in 1980 rond kunnen blijven toeren met z`n repertoire tot dat moment. Maar hij heeft er voor gekozen om zichzelf te blijven uitvinden en constant nieuwe paden in te blijven slaan. Kijk maar eens naar nummers met Paco de Lucia.
Grappig :)

Ik wil niet zeggen dat je beweert dat als je Jan Akkerman niets vindt, dat komt doordat hij niet altijd toegankelijk speelt, maar die suggestie lees ik wel en die klopt in mijn ogen niet. "als je het niks vindt, dan begrijp je het gewoon niet" ofzo.

Triggy
30 mei 2011, 21:18
Tsjah... zo uit de hoogte overkomen en dan mij ook nog niet raken met je spel.

Heb hem een tijdje terug live gezien. Hij speelde bijzonder strak, en snel - maar ook veel in rustiger tempo. Toch, verder dan 'interessant' kwam het niet. Clapton heb ik ook gezien - slordiger dan Akkerman, maar wát een gevoel :)

Zoveel mensen, zoveel meningen. Zo heb ik dus niets met Clapton.
Wat mij betreft komt ie niet eens in de buurt van het nivo van Akkermans spel tijdens de Focus en Brainbox periode.

Oranjeaap
30 mei 2011, 21:20
Jan Akkerman vind ik één van de meest ondergewaardeerde gitaristen. Vergeet niet dat hij in 1970 al muziek maakte met zijn band. De muziek die ze toen maakten was zeker net zo goed als de toen bekendere bands.
Zijn spel is uniek. Ik ken niemand die net zo speelt als Jan Akkerman. Hij beheerst niet alleen de elektrische gitaar volledig, maar ook de akoestische gitaar en zelfs de luit en weet ik veel wat.

Als dit je niet raakt: http://www.youtube.com/watch?v=uGtSCAKq-QQ wat raakt je dan wel?

En deze is ook gewoon genieten.
http://www.youtube.com/watch?v=UBGxYfQ7Gy0

En gewoon live

FruscianteFan
30 mei 2011, 21:24
Zoveel mensen, zoveel meningen. Zo heb ik dus niets met Clapton.
Wat mij betreft komt ie niet eens in de buurt van het nivo van Akkermans spel tijdens de Focus en Brainbox periode.
Klopt - ieder zo zijn mening. Het ging me erom dat ontoegankelijkheid geen 'excuus' of 'argument' is dat sommige mensen het niet waarderen ;)

Bert Gitaar
30 mei 2011, 21:28
Grappig :)

Ik wil niet zeggen dat je beweert dat als je Jan Akkerman niets vindt, dat komt doordat hij niet altijd toegankelijk speelt, maar die suggestie lees ik wel en die klopt in mijn ogen niet. "als je het niks vindt, dan begrijp je het gewoon niet" ofzo.

Ik denk dat met niet toegangelijk bedoelt wordt, niet alle daagse wat je wil horen.
Je moet er soms echt naar willen luisteren. Niet om 't te begrijpen maar om 't te snappen wat er gebeurt.
Niet alles is even leuk wat ie gemaakt heeft maar dat geldt voor iedereen.

Oranjeaap
30 mei 2011, 21:33
Dat gitaargeluid van 'Summertime', daar rollen mijn ogen bijna uit mijn kop van jaloezie.
1969! Toen Hendrix op woodstock stond, speelde ergens in Nederland een bandje genaamd Brainbox. En spelen konden ze. Dat hele album is waanzinnig maar dit is toch wel de topper:


http://www.youtube.com/watch?v=46gYx_QKbJ4

soup
30 mei 2011, 21:38
ian spy & i geschreven en de rechten zijn hem afgejat omdat een slimmerik een half uur eerder bij het kantoor het nummer inschreef. Jan had geen tijd , want die was hem immers net aan het opnemen. Zoiets vormt je , daar doe je niets aan. Hij blijft een absolute grootheid, en een van m`n helden.

Hoe kan zoiets gebeuren dan? Ik vind het namelijk een beetje ongeloofwaardig klinken, niet slecht bedoeld. :)

En waar moet je je nummers registreren?

munkie
30 mei 2011, 21:46
Er stond ooit een recensie van een JA LP in de Music Maker, ik citeer:

"Jan Akkerman is een meester. Het is alleen jammer dat hij dat zelf zo goed weet..."

:seriousf:

Plant
30 mei 2011, 21:48
Wie is Akkerman?:soinnocent:

Tim! ;)


Ik kan zo iets wel waarderen. Het is ten minste een mening.
Ik vind 't zeker geen onverdienstelijke gitarist, ik hou hier wel van.
Vooral de opmerking, een bromvlieg in een puntzakje. Schitterend.

"Die Springtower, die heb ook zo'n Telecaster" (Springsteen dus) :seriousf:

Het fragment had ik weleens gezien. Ronduit goeie gitarist, al moet ik ook bekennen nauwelijks iets van hem te hebben. De Focus LP "Hamburger Concerto" en misschien nog verspreid wat andere Focus hits. Van Springtower en Neil Young heb ik veel meer :)

Bert Gitaar
30 mei 2011, 21:50
Er stond ooit een recensie van een JA LP in de Music Maker, ik citeer:

"Jan Akkerman is een meester. Het is alleen jammer dat hij dat zelf zo goed weet..."

:seriousf:

Dat mag toch als je kneiter goed bent. Een beetje arrogant.

nickofzo
30 mei 2011, 21:59
En waar moet je je nummers registreren?

wat dacht je van de buma? of sena? of creative commons?

als beginnend bandje kan je ook overwegen om je muziek op te nemen met wie doet wat erbij en dan in een gesloten envelop met stempel bij de belastingdienst achter te laten. (word vaker gedaan) heb je in ieder geval een voet om op te staan als je geniale muziek gejat word

..

had laatst nog een gesprek met een meisje over muzikanten, en ze vond gitaristen nogal arrogant. dus ik zei: "dank je" toen was het gesprek afgelopen:hide:

maar jan heeft wel leuke dingen gedaan, zijn melodie-en vind ik persoonlijk wel interressant

FruscianteFan
30 mei 2011, 22:05
Ik denk dat met niet toegangelijk bedoelt wordt, niet alle daagse wat je wil horen.
Je moet er soms echt naar willen luisteren. Niet om 't te begrijpen maar om 't te snappen wat er gebeurt.
Niet alles is even leuk wat ie gemaakt heeft maar dat geldt voor iedereen.
Ik weet wat (on)toegankelijkheid betekent.

@ Soup: dat van Ian Spy & I wist/weet ik niet, maar het klinkt als een sterk verhaal zoals Jan er wel meer heeft. Na het concert sprak ik een oude leraar van me. Die beweerde dat Jan Akkerman juist een heel bescheiden iemand is. Right...

@ Oranjeaap: die eerste link kende ik al en dat is inderdaad een best mooi stuk, maar er zijn genoeg stukken in dezelfde stijl die mij veel meer doen.

Ik ben jaloers op hoe hij zijn instrument beheerst.

Plant
30 mei 2011, 22:49
als beginnend bandje kan je ook overwegen om je muziek op te nemen met wie doet wat erbij en dan in een gesloten envelop met stempel bij de belastingdienst achter te laten. (word vaker gedaan) heb je in ieder geval een voet om op te staan als je geniale muziek gejat word

Kan dat nog? In de jaren '90 was dat mogelijk weet ik. Opnamen of bladmuziek insturen en dan kwam er een stempel op (afd. registratie en successie). De geldigheid voor populaire muziek was geloof ik maar 10 jaar.

edit: ja het kan blijkbaar nog. Kost 8 Euro per document (kan meerdere muziekstukken bevatten) en als iemand jouw muziek gapt moet jij bewijzen a.d.h.v. je registratie dat jij eerder was.

Liquid_Metal
30 mei 2011, 22:56
Dat mag toch als je kneiter goed bent. Een beetje arrogant.

Ik vind de interviews van John Petrucci, Michael Romeo, Steve Vai en consorten leuker omdat die gasten zo relaxed zijn.

pasqual
30 mei 2011, 23:37
oké, Jan word afgerekend op z'n arrogantie. aan de hand van het filmpje kan ik alleen zeggen dat hij het bij het rechte eind heeft wat Neil Young betreft: echt een toon vaste solo kan je het ook niet noemen met de beste wil van de wereld. maar hij merkt terecht op: je moet de man erbij zien. ik kan me voorstellen dat mensen hem arrogant vinden maar ik denk dat het wel meevalt. hij heeft ook het een en ander gepresteerd, toch?
en @ oranjeaap: een goed voorbeeld van hoe goed hij toen al was!

McKaren
30 mei 2011, 23:50
Ik vind hem juist in de brainbox en Focus periode niet zo'n geweldige gitarist. Vooral heel rommelig.. Hij lijkt veel teveel bezig kleine fouten te maskeren.

Tegenwoordig echter vind ik hem een fenomeen! Damn, wat kan die gast spelen tegenwoordig!

R.

Bolder
30 mei 2011, 23:56
Focus II en Eruption - geweldig. Vooral dat jankthema in dat Pink Floyd achtige stuk.

Vanaf 0:30

http://www.youtube.com/watch?v=Cf2G3iGCrBs&feature=fvst

Pepe
31 mei 2011, 00:04
Akkerman is een arrogante lul maar ja, hij maakt het wel waar en dan kan ik het beter hebben dan een arrogante lul die het niet waarmaakt.

Akkerman is niet alleen die gitarist van Brainbox, Focus en Edisons he, hij doet ook recitals met klassiek en luit, speelt flamenco met Paco de Lucia of doet een Django tourneetje.
Een van deze carrieres zou al onsterfelijke roem geven voor een gitarist maar Jan doet ze allemaal. Ze zullen er best zijn maar ik ken niemand in de hele wereld die dat flikt.

Ik had hem graag met Johnny Meijer zien spelen, that would be the day.

Eko
31 mei 2011, 07:45
Daar naast speelt Jan graag op gitaren van lokale bouwers zoals Heins uit Sneek. Laat hj versterkers bouwen door Marble en zorgt er dus zo voor dat dit soort jongens bij een groter publiek bekend raken/bljven.
Op een of andere manier blijkt het wel vaker dat grote talenten lastig zijn om te volgen. Ik ben een groot bewonderaar van mensen zoals Jan. Mensen die na een carriere van 40+ jaren nog steeds de nieuwste gadgets en technieken uitproberen om te zien wat ze er mee kunnen.
Het gros van ons speelt dagelijks muziek van anderen , dan moeten er toch eerst mensen zijn die nieuwe dingen blijven doen , toch?

almarvk
31 mei 2011, 08:24
Verplaatst naar Bands/Artiesten

peter_heijnen
31 mei 2011, 09:26
Ik las in een van de reacties 'wie is akkerman'.

Werd ene akkerman niet ooit, ergens in de verre 70's, in de grootste poll ter wereld destijds verkozen tot beste rockgitarist ter wereld? ;)

Akkerman is helemaal geweldig als ie het op zijn heupen krijgt. Indien niet, ben ik in de pauze al naar huis.

Little Jay
31 mei 2011, 10:11
Zolang iemand zo speelt als Akkerman kan ik alleen maar stinkend jaloers zijn en gefrustreerd raken over m'n eigen gebrek aan talent en techniek..... arrogant of niet, interessant of niet, ontoegankelijk qua spel of niet... whatever, ik kan gewoon horen dat hij bij de Grote Gitaristen der Aarde behoort en een niveau heeft behaald waar wij gewone stervelingen nooit aan zullen kunnen tippen..... :(

Ik heb ooit overigens een mep van 'm gehad in café De Kater in Enschede. Jan's versterker vertoonde kuren en hij wilde aan wat pluggen morrelen aan de achterkant, maar ik stond in de weg en werd vrij hardhandig aan de kant geduwd door 'm.... tsja hij heeft nu eenmaal niet het meest (zacht)aardige karakter :D

Liquid_Metal
31 mei 2011, 10:37
Zolang iemand zo speelt als Akkerman kan ik alleen maar stinkend jaloers zijn en gefrustreerd raken over m'n eigen gebrek aan talent en techniek..... arrogant of niet, interessant of niet, ontoegankelijk qua spel of niet... whatever, ik kan gewoon horen dat hij bij de Grote Gitaristen der Aarde behoort en een niveau heeft behaald waar wij gewone stervelingen nooit aan zullen kunnen tippen..... :(

Ik heb ooit overigens een mep van 'm gehad in café De Kater in Enschede. Jan's versterker vertoonde kuren en hij wilde aan wat pluggen morrelen aan de achterkant, maar ik stond in de weg en werd vrij hardhandig aan de kant geduwd door 'm.... tsja hij heeft nu eenmaal niet het meest (zacht)aardige karakter :D

Ik zou 'm mooi een mep terug verkopen!

EuroCinema
31 mei 2011, 10:55
Het is leuk dat-ie geen blad voor de mond neemt, maar het roept inderdaad wel een beetje de tegenvraag op hoe goed-ie nou zelf echt is. Betere techniek dan Clapton of Young heeft hij zeker. Maar dit halve forum ook, daar gaat die muziek ook totaal niet om. Op jazzgebied moet-ie om zijn attitude waar te maken de concurrentie aan met hele zware jongens, en dan vind ik het geen uitschieter als ik heel eerlijk ben.

budje
31 mei 2011, 10:57
Jan akkerman... (http://www.youtube.com/watch?v=-v7LzOeTkfM) Geweldige gitarist, en eeeeeh, bijzonder in zn intervieuws. En toch heeft ie best vaak gelijk.

Liquid_Metal
31 mei 2011, 11:06
Jan akkerman... (http://www.youtube.com/watch?v=-v7LzOeTkfM) Geweldige gitarist, en eeeeeh, bijzonder in zn intervieuws. En toch heeft ie best vaak gelijk.

Klinkt mij een beetje als een getemperde Deep Purple. Ik vind Akkerman ook wel wat gemeen hebben met Blackmore: ook onwijs goed maar enorm uit de hoogte.

budje
31 mei 2011, 11:13
ja uit de hoogte issie wel

Harry
31 mei 2011, 11:19
ach, Akkerman is weer zo´n type die het leven kleuriger maakt. Net als Herman Brood. En Peter Vink niet te vergeten, fantastisch goede bassist maar hij had nogal een grote bek tegen de heersende orde in platenland als kleine zelfstandige dus meneer werd jaren tegengewerkt.
En als mensen daar wat zuurder van worden kan ik dat wel begrijpen.

EuroCinema
31 mei 2011, 11:21
Vergeet pa Dulfer ook niet in dit rijtje.

zoon van Piet
31 mei 2011, 11:25
Mooi dat d'n Ak nog steeds controversieel is, op z'n ouwe dag.. ;)
In mijn vorige carrière als popjournalist heb ik diverse van zulke interviews gehad met hem. Ik werd vooraf gewaarschuwd, 'kijk uit voor Akkerman, da's een arrogante droplul'. En dat was/is ie, maar toch was het altijd vreselijk lachen ( want hij zegt hier bv Springtouw, niet Springtower). En je hoefde maar namen te noemen als Clapton en Van Leer om hem op de kast te krijgen en leuke uitspraken te noteren - waar hij vervolgens wel eens mee in de problemen kwam, Thijs v Leer daagde hem dan weer voor de rechter of zo..

Hier is ie ook weer goed fout bezig, maar hij steelt mijn hart al na een hlave minuut, door zijn reclame voor the Tielman Brothers - die jongens waren hun tijd echt ver vooruit.

Harald
31 mei 2011, 11:56
Het is leuk dat-ie geen blad voor de mond neemt, maar het roept inderdaad wel een beetje de tegenvraag op hoe goed-ie nou zelf echt is. Betere techniek dan Clapton of Young heeft hij zeker. Maar dit halve forum ook, daar gaat die muziek ook totaal niet om. Op jazzgebied moet-ie om zijn attitude waar te maken de concurrentie aan met hele zware jongens, en dan vind ik het geen uitschieter als ik heel eerlijk ben.

Dan wil ik één van die zware jazz jongens nog wel eens zien als je ze een rennaissance luit in de handen duwt ;) Akkerman is ook een van de heel weinigen die EN een behoorlijk stuk fingerstyle kan spelen op een akoestische, en echt elektrisch kan spelen.

Als je per maat of bladzijde wordt betaald om het spul op papier te zetten ga je niet blij zijn als je een solo van Akkerman moet uitschrijven. Die is net als een handjevol van de grotere jazznamen (Metheny bv.) dermate idiosyncratisch in zijn spel dat het een aardige puzzel is.

Denk dat je Akkerman ook niet echt in de jazzhoek moet duwen. Akkerman speelt Akkermans... 'Berkeley approved', mochten ze willen :D

Een goede nederlandse jazzert oude doos... Wim Overgauw, als je de viooltjes weglaat kon die man vreselijk mooi spelen!

Plant
31 mei 2011, 11:57
...want hij zegt hier bv Springtouw, niet Springtower

Oh, dat verstond ik verkeerd. Maar het klonk wel grappig. Ik vraag me af of hij de naam echt niet wist of expres deze draai eraan gaf.

Hij gaf in hetzelfde interview als ik me goed herinner nogal af op de Telecaster ("zo'n plank met een steel eraan geschroefd"). Het is duidelijk een Gibson man en dat laat ie merken ook.

Hier ook nog een mooi fragment uit het interview in een muziekwinkel, aan het eind zie je nog een gereserveerde Les Paul voor Gary Moore staan:


http://www.youtube.com/watch?v=3kuWLIAsatg&feature=related

Ik heb rond die tijd op de beurs "Music & Harmony" in Ahoy Jan akkerman een reclameshowtje voor Gibson zien doen. Dat ging ook ongeveer zo. Weinig woorden en muziek, veel gedraai aan knopjes en getrap op de pedalen. Strekking: "Je moet gewoon een Gibson kopen". Niet bepaald een vertegenwoordiger voor je bedrijf dus. Die man moet gewoon muziek maken en is daar ie goed in. Voor de rest moet je er een beetje doorheen kijken.

Diezelfde middag stond b.v. ook Albert Lee Musicman te promoten en dat ging wel even anders. Heel vriendelijke man, goed verzorgde en voorbereide demo's, riep bezoekers op om vragen te stellen en nam de tijd om die te beantwoorden en van alles te laten zien. Da's het andere uiterste. Beide uitstekende muzikanten in hun genre, ander ego'tje. So be it.

@ EuroCinema: Pa Dulfer kwam ook al bij me op, maar daar kan ik nog niet eens om lachen. Om jan wel.

Van Dattum
31 mei 2011, 15:32
Tsja.... Akkerman.... Erg goeie gitarist. Compositorisch vind ik 'm niet zo sterk en qua persoon een enorme lul. Ik heb hem een tijdje gevolgd, maar na The Art of Noise was ik er wel klaar mee....
En als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld een Steve Lukather (ja, ik ben fan....:cheerup:) wordt hij wat mij betreft aan alle kanten ingehaald qua feel, techniek, veelzijdigheid, composities. En Steve is wèl een enorm aardige kerel. Die sprak ik een keer aan na een gig in de Boerderij voor een handtekening op een cd-hoesje. Bleef hij een minuut of 5 met me staan babbelen en toen mijn pen het niet deed ging ie er zelf één bietsen bij de bar....
Van Akkerman kon ik een snauw krijgen....

budje
31 mei 2011, 16:05
Tsja we weten allemaal dat t een klootzakje is. maar t is wel mooi ons klootzkje! :cheerup:

*trots*

driftkop
31 mei 2011, 16:31
Leuk woordgrapje: Jan Stakkerman :seriousf:

Plant
31 mei 2011, 17:32
Leuk woordgrapje: Jan Stakkerman :seriousf:

Doet me eraan denken dat ie buiten de Framus Jan Akkerman nog een signature gitaar heeft gehad: de Catalyst Jakkerman ;)

http://www.aardigsnarig.nl/Catalyst%20collage.jpg

arnoldtims
31 mei 2011, 17:51
Waar ik mij altijd zo over verbaas is zijn dunne toon. Zelfs uit een les paul haal hij tonen waar een tele zich niet voor zou schamen.
Daarnaast vind ik zijn solo werk geforceerd, dan start hij met een blues lickje om vervolgens de raarste toonladders af te fietsen.
Ik weet niet iedereen hoeft toegankelijk te zijn maar iets van emotie moet er altijd wel inzitten toch.
Als ik hem zie spelen dan lijkt het of hij er helemaal geen zin in heeft, plus dat kauwgom kauwen op een podium staat ook al zo lekker geinteresseerd.
Kortom ik ben geen fan.

TimoSomers
31 mei 2011, 19:02
Erg goede gitarist, en vooral ook ERGGGGG goede slaggitarist.
Z'n sound vind ik niet altijd even tof, maar soms tovert ie weer wel iets heel moois eruit. (Hij gebruikt ook veel POD enzo).
Vooral z'n eigenheid vind ik bewonderingswaardig (is dat een woord?).



Dit grooved als een tietje:


http://www.youtube.com/watch?v=WCGduMJCaBs

beruk
31 mei 2011, 19:16
Hiphoppen met Ice T, zomaar opgaan in een band, kijk dan weet je eigenlijk ook wel hoe het hoort toch?

http://www.youtube.com/watch?v=4zHT_NoYFwk

Harald
31 mei 2011, 21:28
vooral ook ERGGGGG goede slaggitarist.

Dacht altijd dat ik de enige was die dat opgevallen was :D

arjanb01
31 mei 2011, 21:38
Ik heb Akkerman meerdere malen live gezien, en zijn podium geluid is wisselvallig. Laatste keer was in de Schouwburg in Enschede een jaartje of 4 geleden. Toen was zn geluid i.c.m. een SG Custom (witte uitvoering met 3 pu's) best lekker. Na dat concert tijdje met hem gebabbeld en een super aardige vent, totaal geen arrogantie ofzo. En natuurlijk zn dvd (live o.a. in Leverkusen) laten signeren. Topvent ! Dus ik snap het gebash niet zo op hem.
En tuurlijk, iedereen heeft zijn humeurtje soms, maar ik heb hem totaal niet als onaangenaam ervaren. Nederland moet trots zijn op zo'n gitarist en muzikant.
Over Steve Lukather, ook een topvent, super aardige gozer en ook meerdere malen live gezien. Laatste keer in Enschede bij Atak, ruim 2 maanden geleden. Superconcertje, lekker geluid heeft hij en superinteractie met het publiek.
Kortom, twee totaal verschillende gitaristen en 2 totaal verschillende karakters en generaties. Allebei super...

Michael AE
31 mei 2011, 21:53
Ah, leuk om dit weer eens te zien. Ik had deze docu op video staan, maar na een inbraak waarbij de videorecorder is gejat was ik hem kwijt.

Jan is een apart figuur, dat mag duidelijk zijn. Toch is het in mijn opinie een hele goede gitarist. Vrij uniek en hij deed in de '70's al dingen die nog nooit iemand gehoord had.

Helaas vind ik zijn huidige sound meestal om te janken. Modderig, neuzig, weinig kloten, te veel effecten, etc. Hij moet weer eens terug naar zijn roots qua sound en lekker over een goede amp, op volume, eventueel met pedalen gaan spelen.

arnoldtims
31 mei 2011, 22:31
Erg goede gitarist, en vooral ook ERGGGGG goede slaggitarist.
Z'n sound vind ik niet altijd even tof, maar soms tovert ie weer wel iets heel moois eruit. (Hij gebruikt ook veel POD enzo).
Vooral z'n eigenheid vind ik bewonderingswaardig (is dat een woord?).



Dit grooved als een tietje:


http://www.youtube.com/watch?v=WCGduMJCaBs

Grappig, met het schaamrood op mijn kaken moet ik toegeven dat dit stukje veel van mijn (blijkbaar) vooroordelen ontkracht.
Maar toch ben ik nog geen fan.

peter_heijnen
1 juni 2011, 08:49
Je hoeft ook geen fan te worden, maar van je vooroordelen afstappen is al een stap in de goede richting. ;)

Wat betreft die vooroordelen: ik heb juist begrepen dat het voortdurende gedraai aan zijn knoppen en zijn hele houding vooral voort komt op onzekerheid. En ja, als je die 'symptomen' dan zo beziet zou dat ook best wel eens kunnen kloppen.

Harald
1 juni 2011, 09:05
Daarnaast vind ik zijn solo werk geforceerd, dan start hij met een blues lickje om vervolgens de raarste toonladders af te fietsen.


Als jij of ik die riedels proberen te spelen zal het snel geforceerd klinken, maar Akkerman is wat dat betreft net Holdsworth die ook de meest idiote dingen eruit kan gooien alsof het niets is. Iemand beschreef Holdsworth's spel eens als volgt (niet verbatim, is lang geleden...) 'die noten vliegen er gewoon allemaal uit als dunne diarree' Daar is niets geforceerds aan. Dat is gewoon hoe ze spelen. Bij Akkerman met een voet in de blues en rock, daar ligt toch ook een stuk van zijn basis.

Denk eerder dat als je aan Holdsworth, Akkerman, Metheny, Satriani of Vai (om er maar een paar te noemen) zou vragen echt eens een standaard bluessolootje te spelen, de kans op geforceerd spel vele malen groter is.

arnoldtims
1 juni 2011, 11:45
Als ik dat probeer wordt het inderdaad helemaal niks, heb bij lange na niet het niveau om ook maar in de buurt te komen.
Begrijp mij goed ik vind het een hele goede gitarist maar op een of andere manier weet hij mij niet te raken.
Dat ligt grotendeels ook aan mij hoor, ik houd nu eenmaal van talking solo's die een enige mate van voorspelbaarheid in zich hebben.
Ik heb het altijd als een gebrek van mijn kant gezien dat ik niet goed kan luisteren naar solo's die ingewikkeld in elkaar zitten.
Een niet goed ontwikkeld muzikaal pallet denk ik, heb mij er maar bij neer gelegd.
En er is ook helemaal niks mis mee dat ik kippenvel krijg van 2 gillende noten gespeeld door Albert Collins of 1 noot door BB King.
Anderen worden weer geraak door akkerman of Vai.

http://www.youtube.com/watch?v=V2K49JehWRA&feature=related
Ik vind dit bv. te gek. Die slag gitarist van hem is erg goed maar dam wat ziet hij eruit lol

barno
1 juni 2011, 12:54
ik ben nav dit topic ook wat akkerman gaan luisteren. straf gitarist toch wel, alleen moeilijk te duiden of het nu arrogantie is of onzekerheid die aan de basis ligt van zijn warrig profiel. Voor mij heeft ie ook geen signature tone en is het geen performer (twee dingen die Albert Collins zeer zeker wel heeft).

Het je m'en foutisme dat ie uitstraalt kan ik ondertussen wel soms appreciëren. zo zag ik 'm in een jam met paco de lucia al vlug berusten met een air van: als jij der een wedstrijd van wil maken, doe dan maar. En gelijk had ie. Ik haat show off spelletjes.

maar over het algemeen kan ik niet overweg met arrogante artiesten (zelfs als het slechts een gimmick is, wat ik een beetje denk van akkerman). Van Morisson is ook zo'n mannetje, wereldmuzikant maar ik moet 'm niet.

driftkop
1 juni 2011, 14:18
Het is waarschijnlijk allemaal erg knap van Akkerman, maar ik wordt er niet warm of koud van.

Mitch
1 juni 2011, 20:48
Mijn god zeg, Eruption was ik compleet vergeten. Wat een absolute schoonheid is dat toch. Toevallig luister ik de laatste tijd wat muziek van 'm (Sylvia herontdekt, Hocus Pocus zijn we fragmenten van aan het gebruiken in onze muziek) en het is en blijft toch een fenomeen. Inderdaad alleen al vanwege zijn veelzijdigheid.
Dat gezeik altijd in Nederland dat iemand die grootse dingen heeft gepresteerd arrogant is. Oh boo-hoo...

Harald
1 juni 2011, 21:50
OVer slaggitaar, dat introotje...


http://www.youtube.com/watch?v=ZSVzCtgu2t4&feature=related

:lovelove:

En dan ook dit


http://www.youtube.com/watch?v=zfHhz2_hGag&feature=related

arjanb01
1 juni 2011, 21:58
En wat dacht je van deze :

http://www.youtube.com/watch?v=x7ivJ9xynsg

Wat een groove en lekker outside spel in een bluesje... heerlijk.
Briljant gewoon... die man moet gewoon lekkere muziek maken en geen spullen gaan promoten of interviews doen.... de muziek spreekt voor zich....

piezo
10 juni 2011, 18:49
Over het geluid van Jan Akkerman heb ik sinds kort bedacht, dat het geen slecht geluid is, maar gewoon het Akkerman geluid....

Want toen ik wat Youtube filmpies van Focus bekeek, viel me ineens op datti over een wel heel rare Fender versterker speelde.
Nog eens kijken en nog eens en nog eens...............
Krijg nou wat, hij speelde toen over zo'n Fender Solid State versterker.
Je weet wel die serie transistorversterkers van eind jaren 60, die Fender heel gauw van de markt moest halen omdat haast geen enkele gitarist de kil-gemeen klinkende krengen wilde gebruiken.

Geen wonder datti nu vaak over Line-6 spul speelt ......