PDA

View Full Version : Advies over een-kanaals top met pedalen



etemm
30 mei 2011, 15:21
Vandaag mijn rack verkocht dus op het moment geen amp meer.
Het geluid was super maar ik wil iets minder te sjouwen hebben en meer simpele setup.

Ik heb afgelopen weken het forum afgezocht en een hoop gelezen over verschillende buizentopjes en denk dat ik op zoek ben naar een buizentop met 1 kanaal en wat goed op pedalen reageert. Aan 30 Watt heb ik meer dan genoeg.

Waarom geen combo, worden denk ik al snel te zwaar en ik moet elke week twee trappen af met dat ding als ik ga repeteren, ook heb ik al een goede 2x12 cab waarover ik wel erg te spreken ben.
Van de andere kant een 1x12 combo zou nog wel kunnen qua gewicht denk ik.

Muziek die ik thuis veel speel: veelal blues en bluesrock, classic rock (Muddy Waters, Jimi Hendrix, SRV, Rory Gallagher, Creedence, AC/DC, Deep Purple, Led Zeppelin , Who, Pearl Jam en soms wat uitschieters naar Guns n Roses en Whitesnake)

Muziek in de band: Britpop /Rock (Vines, Kooks, Muse, Radiohead, Moke, Kaiser Chiefs, Black Crowes, Foo Fighters, U2 etc.

Vrij gevarieerd dus, ik hoef de sound van de verschillende gitaristen niet persee te benaderen een goede eigen sound vind ik belangrijker maar het geheel moet wel een beetje kloppen in de band.

Wat heb ik nu op mijn lijstje staan:

Vox AC30CCH
Orange AD30
Marshall 2061X
Fender Prosonic top of andere Fender top

en anders een klein combootje van het formaat zoals:
Vox AC15
Fender blues junior achtig iets.

Het liefst wel een amp met mastervolume, fijn voor thuis.
Reverb, tremelo, effectsloop is wel leuk maar niet belangrijk voor mij.

Verder wil ik ook voor deze pedalen gaan kijken:
RC Booster
OCD
Mercury Box
Flashback delay
MXR classic 108 Fuzz
(Wah en tuner heb ik al)

Budget ongeveer 1200 euro voor top en 800 euro voor pedalen, of zoiets, liefst tweedehands.

Wat kan ik nog meer op mijn lijstje zetten qua versterkers om uit te proberen en zijn bovenstaande pedalen voldoende om bovenstaande muziek te benaderen.


Edit: Ik speel op een Gibson les Paul met 490R/498T humbuckers

Kim Wilson
30 mei 2011, 15:25
Mijn Fender 2x10 Vibrolux Reverb combootje weegt goed 20 kilo en is compacter dan een 2x12 cab. Minder sjouwen met dezelfde power lukt bijna niet. En met de juiste pedalen ervoor moeten de aangegeven stijlen zeker goed te doen zijn.

iWishmaster
30 mei 2011, 15:29
Voor dat budget moet je denk ik echt eens naar de winkel om het één en ander te proberen. Als ik naar de (grote) variatie aan geluiden kijk die je met je band speelt wordt een 1-kanaals versterker misschien wel lastig. Ook reageert elke versterker weer anders op pedalen. Ik zou eerst een versterker zoeken die een groot deel van je sounds mogelijk maakt en vervolgens naar pedaaltjes gaan zoeken om de puntjes op de i te zetten.

Kim Wilson
30 mei 2011, 15:35
Een eenkanaals versterker is helemaal niet lastiger. Sowieso hoef je niet voor elke stijl een ander geluid te hebben, en met een goed uitgekiend arsenaal pedalen kun je net zo veelzijdig zijn (of zelfs veelzijdiger) dan met een tig-kanaals amp. Als je basisgeluid goed is, kun je echt alle kanten op.

iWishmaster
30 mei 2011, 15:42
Een eenkanaals versterker is helemaal niet lastiger. Sowieso hoef je niet voor elke stijl een ander geluid te hebben, en met een goed uitgekiend arsenaal pedalen kun je net zo veelzijdig zijn (of zelfs veelzijdiger) dan met een tig-kanaals amp. Als je basisgeluid goed is, kun je echt alle kanten op.

Ik heb niet zoveel ervaring met pedalen, maar het ligt er natuurlijk aan of je ook echt dicht bij het origineel wilt komen of het met je eigen sound wil doen. Ik heb een één-kanaals top en 1 booster waar ik al mijn sounds uit kan halen (icm met de volumeknop van mijn gitaar en evt. een andere gitaar). Hoewel ik nog 1 geluidje mis, maar daar schaf ik ook nog wel eens een pedaaltje voor aan denk ik :sssh:.

etemm
30 mei 2011, 15:54
Een eenkanaals versterker is helemaal niet lastiger. Sowieso hoef je niet voor elke stijl een ander geluid te hebben, en met een goed uitgekiend arsenaal pedalen kun je net zo veelzijdig zijn (of zelfs veelzijdiger) dan met een tig-kanaals amp. Als je basisgeluid goed is, kun je echt alle kanten op.

Precies, hier ben naar op zoek. Die Fender combo van jou heeft 10" speakers, hoe verhoud dat zich met 12" speakers, klinkt dat niet dunner?
Reageert de versterker goed op de pedalen die ik genoemd heb?

etemm
30 mei 2011, 15:57
Ik heb niet zoveel ervaring met pedalen, maar het ligt er natuurlijk aan of je ook echt dicht bij het origineel wilt komen of het met je eigen sound wil doen. Ik heb een één-kanaals top en 1 booster waar ik al mijn sounds uit kan halen (icm met de volumeknop van mijn gitaar en evt. een andere gitaar). Hoewel ik nog 1 geluidje mis, maar daar schaf ik ook nog wel eens een pedaaltje voor aan denk ik :sssh:.

Ik hoef niet heel dicht bij het origineel te komen, maar het geheel moet wel een beetje kloppen.

Wabbie
30 mei 2011, 16:22
Marshall JTM45 reissue misschien een optie?

the sure thing
30 mei 2011, 16:25
Normaal prijs ik oude Fender topjes helemaal de hemel in, maar gezien je muzieksmaak zou ik voor een 2e hands Marshall top of Marshall combo gaan. Marshall heeft prima 1 kanaals topjes (met mastervolume) de 2203 uit mijn hoofd. Je hebt er ook een combo versie van. Of een 2e hands JTM45 topje kopen en daar een PPIMV in laten zetten (als die er al niet in zit) of de combo versie hiervan. Of idd een Orange: erg vet en reageert zeer goed op pedalen. VOX zou ik weer wat meer kiezen als clean ook tot je repertoire zou behoren.

Kim Wilson
30 mei 2011, 16:30
Precies, hier ben naar op zoek. Die Fender combo van jou heeft 10" speakers, hoe verhoud dat zich met 12" speakers, klinkt dat niet dunner?
Reageert de versterker goed op de pedalen die ik genoemd heb?
Over het algemeen is het ding niet moeilijk met pedalen. De meeste pedalen uit je rijtje ken ik niet, maar ik heb zelf de OCD ook en daarmee kan ik naar instant rauwe Marshall schakelen.

Het klinkt absoluut niet dunner dan een amp met twee 12" speakers. Ik kan prima meekomen met de andere gitarist die een zelfbouwbak aan een 4x12 heeft hangen.

De Vibrolux Reverb moet je een beetje zien als een draagbare versie van de Super Reverb, je weet wel, waar SRV ook op speelde. Die Super Reverb is een 4x10 combo, en die klinkt ook niet echt dun. Nadeel van die bakken is dat ze echt hard moeten, de Vibrolux is in alles wat handelbaarder. Wel prijzig, de mijne (1977) kostte twee jaar terug 1200 euri.

etemm
30 mei 2011, 18:10
Bedankt allemaal voor jullie reacties zover.

Marshall JTM45 is ook wel een optie, hoe reageert deze met pedalen?
Van de Marshall's heb ik zelf de JVM410H gehad en dat is iets wat ik nu niet zoek. De TSL heb ik zelf ook veel over gespeeld, maar kan ik ook niet echt mijn sound in vinden.
Een tweedehandse JTM45 (reissue) zou ook wel kunnen maar daar zou dan een ppimv mod op moeten gebeuren, er staat er nu een op MP voor 1600 euro, aardig aan de prijs dus.

Ik dacht dat Fender- en Vox-achtige amps zouden ook wel bij mijn muziekstijl kunnen passen, een goed clean platform met de juiste pedalen, maar ik kan er ook naast zitten.

Wabbie
30 mei 2011, 18:32
Ik heb zelf een JTM45 en ik gebruik een OCD om hem lekker te laten oversturen. Gaat prima, ik vind het een stuk responsiever spelen dan over een meerkanaals versterker. Dat was echt serieus een eye-opener voor mij. Enige nadeel van een JTM45 is idd dat er geen mastervolume op zit, maar ik heb een loadbox voor thuisgebruik, maar over het algemeen staat mijn JTM in de berging bij onze oefenruimte.

muziekschuur
30 mei 2011, 18:57
Ceriatone Chupacabra
http://www.ceriatone.com/productSubPages/HRPChupacabra100/Chupacabra100Main.htm
Dit is een Marshall Plexi in een PTP uitvoering met diverse mods erop zodat ie enorm kan oversturen. Misschien een tip.

Laney GH50L
Niet te duur. Maar klinkt wel lekker.

Sinner1980
30 mei 2011, 19:36
Marshall Vintage Modern? Ik ben er erg blij mee in ieder geval.
Het is wel een versterker waar je even voor moet gaan zitten om je geluid te zoeken. Ook kun je een hoop doen met je tone en volume regeling van je gitaar; back to the old school dus.

Zeker de moeite waard om te proberen,erg veelzijdig beestje

the sure thing
30 mei 2011, 19:58
+1 voor de VIntageModern. Mits je m als 1-kanaals-amp benadert en je een beetje op volume kan spelen.

De JTM45 voor EUR 1.600 op MP is VEEL te prijzig. Hij is ook opnieuw opgebouwd, maar nog steed way overpriced. Die gaat echt voor ongeveer EUR 1.100 de deur uit. Een "normale" JTM45 re-issue model doet 2e hands echt onder de EUR 1.000 en evt kan je ze in Engeland nieuw bestellen voor zeer schappelijke prijzen.

etemm
30 mei 2011, 20:19
Vintage modern heb ik veel goeds over gelezen, maar ben toch op zoek naar een "simpelere versterker", een no-nonsense single channel.
Een bassman top of een JTM top, of zoiets, maar dan wat breder inzetbaar qua volume, een mastervolume (PPIMV) zou dan een oplossing kunnen zijn.

clean -> booster voor clean met randje
clean -> overdrive voor rhythm
clean -> overdrive + booster voor leads

etc. Verder nog met een tweede overdrive/distortion/fuzz een andere basisgeluid te krijgen, zo zat ik een beetje te denken, of denk ik nu te simpel.
Nogmaals, ik heb niet veel kaas gegeten van overdrives uit pedalen te halen, ik gebruikte altijd het overdrive kanaal uit een multichannel amp. Maar het lijkt me wat meer veelzijdiger zo.

Maar tegenwoordig komen er toch ook wat amps uit gebasseerd op deze vintage circuits met mastervolume ofzo.
Of zit je dan al snel aan de boutique amps van 2500 euro en meer.

Hoe zijn verder de amps van vernet en CMW, de18 watt plexi uitvoering of de JTM kloon van Vernet, of de fender blackface kloon.
Zelfbouw van Metroamps, Ceriatone of TAD lijkt me ook wel een keer mooi om te proberen, iemand hier ervaringen mee.

the sure thing
30 mei 2011, 21:39
Ik heb de CMW 1959 en 1987 (100W en 50W) modellen gehoord: die klonken erg goed. Die anderen modellen heb ik geen ervaring mee. CMW heeft nu een aanbieding, maar dan zit je nog steeds boven je budget.

Midwolda
30 mei 2011, 22:22
...
Waarom geen combo, worden denk ik al snel te zwaar en ik moet elke week twee trappen af met dat ding als ik ga repeteren, ook heb ik al een goede 2x12 cab waarover ik wel erg te spreken ben.
Van de andere kant een 1x12 combo zou nog wel kunnen qua gewicht denk ik.


Juist wel een combo, met een extra speaker out, denk ik dan met mijn simpele verstand...
lekker de 2x12 in het repetitiehok laten staan en de combo mee naar huis,
heb je daar ook nog goed en genoeg geluid.

etemm
30 mei 2011, 22:42
Ik heb de CMW 1959 en 1987 (100W en 50W) modellen gehoord: die klonken erg goed. Die anderen modellen heb ik geen ervaring mee. CMW heeft nu een aanbieding, maar dan zit je nog steeds boven je budget.

Klopt ik had nog niet goed gekeken.


Juist wel een combo, met een extra speaker out, denk ik dan met mijn simpele verstand...
lekker de 2x12 in het repetitiehok laten staan en de combo mee naar huis,
heb je daar ook nog goed en genoeg geluid.

Hier had ik nog niet aan gedacht, zou ook een oplossing zijn, echter heb ik niet de mogelijkheid om de cab veilig op te bergen in de oefenruimte, helaas.

etemm
30 mei 2011, 22:46
Over het algemeen is het ding niet moeilijk met pedalen. De meeste pedalen uit je rijtje ken ik niet, maar ik heb zelf de OCD ook en daarmee kan ik naar instant rauwe Marshall schakelen.

Het klinkt absoluut niet dunner dan een amp met twee 12" speakers. Ik kan prima meekomen met de andere gitarist die een zelfbouwbak aan een 4x12 heeft hangen.

De Vibrolux Reverb moet je een beetje zien als een draagbare versie van de Super Reverb, je weet wel, waar SRV ook op speelde. Die Super Reverb is een 4x10 combo, en die klinkt ook niet echt dun. Nadeel van die bakken is dat ze echt hard moeten, de Vibrolux is in alles wat handelbaarder. Wel prijzig, de mijne (1977) kostte twee jaar terug 1200 euri.

Heb er nu een op marktplaats gezien, is dit net zoiets zoals je bedoeld:
Fender Vibroverb '63 Brownface reissue combo
http://link.marktplaats.nl/449434428
Wel aan de prijzig inderdaad.
Met het verkoop van mijn cab, zou ik dan nog zo'n 600 euro overhouden voor wat pedalen.

Tristan
31 mei 2011, 00:57
De JTM45 Reissue is wat mij betreft echt duidelijk minder goed dan de Marshall 2061X, het is zelfs zo dat ik met de JTM45 Reissue moeite had om boven de band uit te komen in repetities, terwijl de 2061X met de volumeknop op 3 al goed te horen is.
Op het podium heb ik 'm vaak zelfs maar op 2, met een stevig pedaal (HBE Big D) ervoor, dat dan weer wel.
De Vox AC30CCH is te gek, zeker i.c.m. een closed back 2x12 cab met Vintage 30's.
Max Guitars heeft overigens een Hiwatt Custom 20 top in de aanbieding voor een belachelijk lage prijs, dat is zeker ook nog een optie, ik vond de Marshall 2061X destijds toffer, maar de Hiwatt komt dicht in de buurt.
Orange is toch echt een stap minder hoor als je het mij vraagt, weer datzelfde probleem als met de JTM45 Reissue, prikt minder door de mix en als 'ie het al doet dan minder mooi.
Wat betreft Fender zal je dan toch aan een oude moeten denk ik, of even een Custom Vibrolux Reverb testen, misschien dat dat wat voor je is.

Brum
31 mei 2011, 07:09
Vintage modern heb ik veel goeds over gelezen, maar ben toch op zoek naar een "simpelere versterker", een no-nonsense single channel.

Een Vintage Modern is juist een no-nonsense één-kanaals versterker. Bovendien hapt ie pedalen als een malle.

Kim Wilson
31 mei 2011, 08:26
Heb er nu een op marktplaats gezien, is dit net zoiets zoals je bedoeld:
Fender Vibroverb '63 Brownface reissue combo
http://link.marktplaats.nl/449434428
Wel aan de prijzig inderdaad.
Met het verkoop van mijn cab, zou ik dan nog zo'n 600 euro overhouden voor wat pedalen.
Dit is een Vibroverb (met 15" speaker) en een reissue. Geen idee hoe die klinken of hoe zwaar ze zijn. Ik vind hem wel heul erg duur. Voor dat geld koop je een hele knappe echt vintage amp en hou je ook nog meer over voor pedalen.

etemm
31 mei 2011, 10:46
De JTM45 Reissue is wat mij betreft echt duidelijk minder goed dan de Marshall 2061X, het is zelfs zo dat ik met de JTM45 Reissue moeite had om boven de band uit te komen in repetities, terwijl de 2061X met de volumeknop op 3 al goed te horen is.
Op het podium heb ik 'm vaak zelfs maar op 2, met een stevig pedaal (HBE Big D) ervoor, dat dan weer wel.
De Vox AC30CCH is te gek, zeker i.c.m. een closed back 2x12 cab met Vintage 30's.
Max Guitars heeft overigens een Hiwatt Custom 20 top in de aanbieding voor een belachelijk lage prijs, dat is zeker ook nog een optie, ik vond de Marshall 2061X destijds toffer, maar de Hiwatt komt dicht in de buurt.
Orange is toch echt een stap minder hoor als je het mij vraagt, weer datzelfde probleem als met de JTM45 Reissue, prikt minder door de mix en als 'ie het al doet dan minder mooi.
Wat betreft Fender zal je dan toch aan een oude moeten denk ik, of even een Custom Vibrolux Reverb testen, misschien dat dat wat voor je is.

Dat wordt sowieso een dagje testen bij Max Guitars in Nijmegen en bij Guitar King in Boekel.
Op mijn lijstje nu:

Bij Max Guitars:
Hiwatt Custom 20 Head
Vox AC30C2(x)
Fendercombo?
Egnator Tweaker Head
Rivera Clubster Royale

Bij Eigenhuijsen: (Ik weet alleen niet of je hier nog kan testen)
Vox AC30CCH
2266 Vintage Modern

Bij Guitarking:
Marshall 2061x bij Guitarking
Marble clubreverb 2x10 (wel boven mijn budget, maar ben wel benieuwd)

De Fender vibrolux reverb custom kan ik nergens in de buurt vinden om te testen overigens wat ik hier heb gelezen zit er wel een nadeel aan vwb ruis en brom, dus kan ik de amp schijnbaar meteen wegbrengen om te modificeren, of valt dit wel mee.
http://meyer-repair.blogspot.com/2010/08/fender-custom-vibrolux-reverb-liefde-en.html

Welke Fendercombo of top komt hier een beetje in de buurt qua sound die ik dan bij Max Guitars kan testen.

Verder nog versterkers die ik zeker nog even nog mee moet nemen voor vergelijk of waar ik tweedehands nog even naar moet zoeken wat wel wat voor mij zou kunnen zijn?

Wat is een beetje een "universeel" overdrive en booster pedaal wat voor de amps die ik wil gaan testen wel lekker werkt? OCD misschien of iets anders?
Die HBE Big D hebben ze niet bij de winkels waar ik wil gaan testen.

Vooralsnog staat de Vox AC30CCH hoog op mijn lijstje en een goede nieuwprijs (750 euro). Welke booster/overdrive/fuzz/booster pedalen werken hier geweldig op?
Deze top zou ook goed matchen met mijn cab denk ik, ik kan de achterkant van mijn cab ook geheel sluiten, nu is deze 1/3 open. Er zitten wel geen V30's in maar een G12-65 en V12-80 in combinatie met het berkenplex klinkt dat echt goed, misschien niet met de Vox maar dat moet dan maar ondervinden. Anders kan ik ook altijd nog de V30 gaan proberen in mijn cab.



Een Vintage Modern is juist een no-nonsense één-kanaals versterker. Bovendien hapt ie pedalen als een malle.

Er staat een 2466 Vintage Modern bij Max Guitars en een 2266 bij Eigenhuijsen die kan ik ook even meenemen in de test.


Dit is een Vibroverb (met 15" speaker) en een reissue. Geen idee hoe die klinken of hoe zwaar ze zijn. Ik vind hem wel heul erg duur. Voor dat geld koop je een hele knappe echt vintage amp en hou je ook nog meer over voor pedalen.

Ik hou ook even de tweedehandsmarkt in de gaten voor die 2x10 Vibrolux Reverb.

Tristan
31 mei 2011, 11:28
Als je een Fender Supersonic en een Fender '65 Princeton Reverb Reissue naast elkaar kan zetten zou het ideaal zijn.
Ik vond de laatstgenoemde echt zoveel beter dat ik zelf nooit voor een Supersonic zou gaan, maar misschien denk jij er anders over.
Desalniettemin denk ik dat die Princeton Reverb mogelijk wat headroom tekort gaat komen als clean platform, vandaar mijn suggestie voor de Custom Vibrolux Reverb, dat is waarschijnlijk de enige lekker clean klinkende en nieuw te verkrijgen Fender amp in jouw prijsklasse.
Of anders misschien Tube Town proberen, die zijn goedkoper (en volgens mij klinken ze ook lekkerder) dan Marble amps, er staat er nu eentje op Gitaarmarkt geloof ik.

Sinner1980
31 mei 2011, 12:00
Een Vintage Modern is juist een no-nonsense één-kanaals versterker. Bovendien hapt ie pedalen als een malle.

+1 Wou ik zeggen idd,veel simpeler wordt het niet.
Er zit een mid boost en een dynamic range op maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken (al is die dynamic range knop wel zo handig)

Bovendien zijn ze voor erg leuke prijzen te krijgen.

"even" testen is niet handig. Dit is een versterker waar je echt even voor moet gaan zitten al heb je naar mijn mening al snel een behoorlijk geluid dmv body en detal knoppen. Ga er dus even lekker voor zitten en ook voor deze Marshall geldt; hoe harder hoe beter:rockon:

etemm
31 mei 2011, 13:36
+1 Wou ik zeggen idd,veel simpeler wordt het niet.
Er zit een mid boost en een dynamic range op maar die hoef je natuurlijk niet te gebruiken (al is die dynamic range knop wel zo handig)

Bovendien zijn ze voor erg leuke prijzen te krijgen.

"even" testen is niet handig. Dit is een versterker waar je echt even voor moet gaan zitten al heb je naar mijn mening al snel een behoorlijk geluid dmv body en detal knoppen. Ga er dus even lekker voor zitten en ook voor deze Marshall geldt; hoe harder hoe beter:rockon:

Hoe verhoud deze dan zich met een JVM410H, deze top heb ik in het verleden gehad, hiervan vond ik het clean wel aardig, het crunch kanaal vond ik wat minder.
Maar inderdaad vaker goede verhalen gehoord over deze versterker met wel als kanttekening dat je alleen of de cleane setting of de crunch setting, snel hiertussen schakelen is vrijwel onmogelijk. Maar als deze mooie clean heeft wat goed reageert op pedalen dan is het zeker iets om voor te gaan zitten met wat verschillende overdrive pedalen.

Sinner1980
31 mei 2011, 15:19
Hoe verhoud deze dan zich met een JVM410H, deze top heb ik in het verleden gehad, hiervan vond ik het clean wel aardig, het crunch kanaal vond ik wat minder.
Maar inderdaad vaker goede verhalen gehoord over deze versterker met wel als kanttekening dat je alleen of de cleane setting of de crunch setting, snel hiertussen schakelen is vrijwel onmogelijk. Maar als deze mooie clean heeft wat goed reageert op pedalen dan is het zeker iets om voor te gaan zitten met wat verschillende overdrive pedalen.

Ik vind het clean op de VM persoonlijk mooier als op de JVM (al is deze zeker niet onaardig).
Deze clean neigt erg naar een JTM45 en dat is volgens mij waar je naar op zoek was plus dat je nog eens lekker budget overhoudt voor effecten WIN-WIN zou ik zeggen.

Schakelen kan wel maar dan krijg je een behoorlijke volume boost dus ik denk dat je beter af bent met de cleane setting en effecten; werkt prima.

Ik gebruik zelf een tubescreamer icm het clean kanaal en dit geeft gek genoeg bijna exact hetzelfde effect als dat je die dynamic range intrapt maar dan zonder die enorme boost in volume.

etemm
31 mei 2011, 22:14
Ik vind het clean op de VM persoonlijk mooier als op de JVM (al is deze zeker niet onaardig).
Deze clean neigt erg naar een JTM45 en dat is volgens mij waar je naar op zoek was plus dat je nog eens lekker budget overhoudt voor effecten WIN-WIN zou ik zeggen.

Schakelen kan wel maar dan krijg je een behoorlijke volume boost dus ik denk dat je beter af bent met de cleane setting en effecten; werkt prima.

Ik gebruik zelf een tubescreamer icm het clean kanaal en dit geeft gek genoeg bijna exact hetzelfde effect als dat je die dynamic range intrapt maar dan zonder die enorme boost in volume.

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt, ga deze zeker ook aan de tand voelen.

etemm
31 mei 2011, 22:39
Mijn oog net gevallen op de Bogner Barcelona top, deze kost rond de 1450 euro. Wel aan de prijs maar zou wel voldoen aan mijn eisen, clean single channel speciaal ontworpen om te werken met pedalen, klein, simpel en voldoende vermogen en ook goed bruikbaar thuis.

Hou ik wel nog maar zo'n 550 euro over een bijv. booster, overdrive en een delay (tuner en wah heb ik al), dan heb ik denk al een goede basis voor mijn geluid wat ik later weer verder uit kan breiden.
Als deze echt het prijsverschil met bijv de Vox AC30CCH, Hiwatt Custom 20, Vintage Modern en Marshall 2061X rechtvaardigt dan is dit misschien ook wel een optie.
Moet ik wel even uitzoeken waar ik hem in de buurt zou kunnen testen.

vinni
1 juni 2011, 18:02
Heb er sinds maandag een Ceriatone JTM45 bij.
Echt een waanzinnige versterker. Er zit een mastervolume op. Maar die sloop ik er af... echt niet nodig....met de kanaalvolumes is die perfect in te stellen.
Ook de FX-loop sloop ik er af....zuigt teveel toon.
Op dit soort versterkers doen delay en reverb het tussen gitaar en versterker ook uitstekend.

De Vintage Modern wordt hier ook genoemd. Dit heb ik ook ca. 6 maanden gehad......maar haalt het niet bij de JTM. Pedalen is altijd een zoektocht.
Het gaat om de combi van alles, gitaar, elementen, snaren, preamptubes, speakers, cab
en je persoonlijke smaak niet te vergeten....nee...die JTM....dat is het gewoon wel. Ga'm wel helemaal naar vintage specs modden....maar goed...
Gewoon een tik van mij....:)

Vinni

Mitch
1 juni 2011, 20:13
Verstandig, ik was zo eigenwijs om een PPIMV op een JTM te willen, maar in tegenstelling tot op plexi's werkt dat bij deze versterkers slecht (circuitdingetje...).
Maar de JTM reissue is niet zoveel soeps, je kan beter een goede kloon zoeken. En die staan weer niet zo 1, 2, 3 in de winkel natuurlijk.
Vintage Modern is toch wel een aardige bak hoor, maar dan voorals als clean-met-een-randje amp.
Anyway, je bent nog hevig zoekende, maar als je alsnog de hele zoektocht gaat doen in plaats van je zinnen zet op een Bogner, houd er dan rekening mee dat alle moderne Voxen wat moeite hebben om pedalen goed t elaten klinken. Maarrrrrr dat is zeer eenvoudig aan te pakken, ik heb daar al een kee reen topic aan gewijd hier. Dus als je een keer een drivepedaal test en het klinkt dun: geen vrees. Dat komt goed met een bright cap mod.
En ik kan Tristans bewering onderschrijven: met closed back 2x12 V30s klinkt zo'n top echt prima. Niet typisch vintage Vox, maar heel dynamisch en lekker stevig. Mijn eigen combi, met twee Heritage M20s, kan ik je ook van harte aanbevelen.

etemm
1 juni 2011, 20:35
Heb er sinds maandag een Ceriatone JTM45 bij.
Echt een waanzinnige versterker. Er zit een mastervolume op. Maar die sloop ik er af... echt niet nodig....met de kanaalvolumes is die perfect in te stellen.
Ook de FX-loop sloop ik er af....zuigt teveel toon.
Op dit soort versterkers doen delay en reverb het tussen gitaar en versterker ook uitstekend.

De Vintage Modern wordt hier ook genoemd. Dit heb ik ook ca. 6 maanden gehad......maar haalt het niet bij de JTM. Pedalen is altijd een zoektocht.
Het gaat om de combi van alles, gitaar, elementen, snaren, preamptubes, speakers, cab
en je persoonlijke smaak niet te vergeten....nee...die JTM....dat is het gewoon wel. Ga'm wel helemaal naar vintage specs modden....maar goed...
Gewoon een tik van mij....:)

Vinni

De JTM45 lijkt me ook een gave bak en het bouwen is leuk en erg leerzaam. Ik zat in het verleden ook vaak te kijken naar de plexi-kits van metroamp, maar tegenwoordig leveren ze deze kits helaas niet meer.
Maar gefeliciteerd met je amp, ik denk dat ik in de toekomst ook met zo'n projectje ga beginnen van Ceriatone of TAD.

etemm
1 juni 2011, 20:49
Anyway, je bent nog hevig zoekende, maar als je alsnog de hele zoektocht gaat doen in plaats van je zinnen zet op een Bogner, houd er dan rekening mee dat alle moderne Voxen wat moeite hebben om pedalen goed t elaten klinken. Maarrrrrr dat is zeer eenvoudig aan te pakken, ik heb daar al een kee reen topic aan gewijd hier. Dus als je een keer een drivepedaal test en het klinkt dun: geen vrees. Dat komt goed met een bright cap mod.
En ik kan Tristans bewering onderschrijven: met closed back 2x12 V30s klinkt zo'n top echt prima. Niet typisch vintage Vox, maar heel dynamisch en lekker stevig. Mijn eigen combi, met twee Heritage M20s, kan ik je ook van harte aanbevelen.

Ik ga de zoektocht en het testen zeker doen hoor, ik kwam die Bogner toevallig tegen op internet en paste wel in het plaatje wat ik voor ogen had. Maar de top vind ik wel erg aan de prijs, twee keer zo duur als de vox.
En als de Vox voor mij prima klinkt clean en ik kan er verschillende lekker overdrives/fuzzes uit halen met verschillende pedaaltjes, dan ben ik heel blij.
Daar komt ook nog eens bij dat de Voxjes vaker tweedehands aangeboden worden, want ik geloof dat de AC30CCH iets beter klinkt dan de nieuwe top vanwege het verschil in fasedraaier.
De nieuwe handwired top (de heritage spreekt wat minder aan vanwege het ontbreken van mastervolume) lijkt me ook wel een mooie bak maar is weer een stuk duurder, wel weer een buis als fasedraaier.
Wordt flink uittesten dus...

Mitch
1 juni 2011, 21:40
Gelijkrichter bedoel je :listen: De Heritage is zeer tof, maar ontbeerde inderdaad een master. Maar da's niks dat er niet later in gezet kan worden. Ben benieuwd hoe de HW klinkt naast de Heritage.
Maar CCHs zie je iets regelmatiger en zijn zeker goed én betaalbaar. Ik zou het erop kunnen hoor...

etemm
1 juni 2011, 22:08
Gelijkrichter bedoel je :listen: De Heritage is zeer tof, maar ontbeerde inderdaad een master. Maar da's niks dat er niet later in gezet kan worden. Ben benieuwd hoe de HW klinkt naast de Heritage.
Maar CCHs zie je iets regelmatiger en zijn zeker goed én betaalbaar. Ik zou het erop kunnen hoor...

Ja gelijkrichter bedoel ik, ik ben op het moment vanalles door elkaar aan het lezen en halen, haha.

Je speelt zelf over de Greenbacks M20 Heritages, heb je ook wel eens de V30's geprobeerd, zoja hoe verhouden deze zich met de V30's icm de Vox (smaakgebonden natuurlijk).

Mitch
1 juni 2011, 22:36
Lastig, ik heb ze niet naast elkaar gehad. Maar met de V30s had je gewoon een goede allround sound. Fijne balans tussen laag, midden en hoog. M20s hebben een iets zoeter tophoog en een wat smeui"ger midden als je ze gaat pushen. Ik vind het lekkerder, maar een 2x12 V30s is makkelijker verkrijgbaar en goedkoper.