PDA

View Full Version : Is dit inderdaad een 'Lawsuit' Ibanez les paul Goldtop uit 1975?



Don Olivier
30 mei 2011, 01:05
Volgens de verkoper een Ibanez 'Lawsuit' les paul Goldtop uit 1975.

Ben meteen even wezen googlen :)

Wat me opviel:

- ik zie nergens een Ibanez les paul Goldtop met dat logo op de headstock. (zie foto's)

- Ik vind het bridge element wat te ver van de brug afstaan? M.a.w: afstand tussen nek en bridge element is kleiner dan op een echte GIBSON les paul.

- Op de gitaar staat geen serienummer, ook geen 'made in Japan' of iets dergelijks.

- Verder kwa specs: super klinkende Super 70 elementen, bolt on neck, originele potmeters.

Iemand ideeen over deze gitaar?

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=SNYLQEVK

Alvast bedankt!

peter_l
30 mei 2011, 01:09
Niet alleen het bovenstaande, maar het brugelement staat scheef, er is geen binding te zien, de neckplate staat er scheef op... Het geheel ziet er gewoonweg heel sneu uit. Het logootje is meen ik wel eens gebruikt op Custom kopieën, maar ook die zitten degelijker inelkaar dan dit exemplaar.

Als er werkelijk Super70 pups inzitten, dan zou de gitaar daar op zich nog wel wat voor mogen kosten.

Maar allee, ik denk dat Geert Willem er nog wel meer over weet te vertellen.

geert1976
30 mei 2011, 01:10
Volgens de verkoper een Ibanez 'Lawsuit' les paul Goldtop uit 1975.

Ben meteen even wezen googlen :)

Wat me opviel:

- ik zie nergens een Ibanez les paul Goldtop met dat logo op de headstock. (zie foto's)

- Ik vind het bridge element wat te ver van de brug afstaan? M.a.w: afstand tussen nek en bridge element is kleiner dan op een echte GIBSON les paul.

- Op de gitaar staat geen serienummer, ook geen 'made in Japan' of iets dergelijks.

- Verder kwa specs: super klinkende Super 70 elementen, bolt on neck, originele potmeters.

Iemand ideeen over deze gitaar?

Foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=SNYLQEVK

Alvast bedankt!

Jawel, model 2351 en 2351 DX zijn Goldtop modellen.
Maar dit lijkt wel een refin en alles lijkt wel scheef gemonteerd te zitten op deze gitaar.

Overigens is dat "Lawsuit" verhaal gebakken lucht, vooral als het om deze betreffende gitaar gaat.

peter_l
30 mei 2011, 01:13
Overigens is dat "Lawsuit" verhaal gebakken lucht, vooral als het om deze betreffende gitaar gaat.

Gebakken lucht bestaat trouwens wel degelijk hoor. Ga maar eens boven een aktieve vulkaan hangen ;).

Don Olivier
30 mei 2011, 01:13
Brugelement zit wat scheef maar voor de rest vind ik em er gaaf uitzien! Maar dat logo in de kop vind ik zo vreemd en die afstand tussen het bridge element en de brug vind ik gewoon eh...GROOT :)

peter_l
30 mei 2011, 01:15
Brugelement zit wat scheef maar voor de rest vind ik em er gaaf uitzien! Maar dat logo in de kop vind ik zo vreemd en die afstand tussen het bridge element en de brug vind ik gewoon eh...GROOT :)
Nou, ik heb zonet een leuk Les Paul project op eBay op de kop getikt én die ga ik in goudfinish doen, maar reken maar dat die er stukken beter uit gaat zien dan deze. Brrrr. Ik vinnut niks, alleen de pickups zouden me boeien.

geert1976
30 mei 2011, 01:24
De reden dat die humbucker ringen scheef zitten, komt omdat het volgens mij niet de originelen zijn en de standaard ringen die je nu in de winkel koop passen niet lekker om de Maxon's, vandaar dat scheeftrekken.

Don Olivier
30 mei 2011, 01:24
Jawel, model 2351 en 2351 DX zijn Goldtop modellen.
Maar dit lijkt wel een refin en alles lijkt wel scheef gemonteerd te zitten op deze gitaar.

Overigens is dat "Lawsuit" verhaal gebakken lucht, vooral als het om deze betreffende gitaar gaat.

Hoezo een refinish?

Trouwens...zijn die Super70's zo goed dan? PAF achtig toch?
Nu maar hopen op zebra's! Alnico 8 magneet he?

Over die binding, die zit er wel op, maar aan de zijkant :)

Wat is zo'n gitaar waard?

geert1976
30 mei 2011, 01:25
Gebakken lucht bestaat trouwens wel degelijk hoor. Ga maar eens boven een aktieve vulkaan hangen ;).

Nee dank u, niet fijn voor de longen:seriousf::seriousf:

Don Olivier
30 mei 2011, 01:26
En o ja, zo'n type headstock besaat dus op een Ibanez Gold Top?

geert1976
30 mei 2011, 01:32
Hoezo een refinish?

Trouwens...zijn die Super70's zo goed dan? PAF achtig toch?
Nu maar hopen op zebra's! Alnico 8 magneet he?

Over die binding, die zit er wel op, maar aan de zijkant :)

Wat is zo'n gitaar waard?

Hij komt qua kleur een beetje raar over (ik heb er meerdere gehad) en het ziet er op de foto's wel erg gaaf uit voor die leeftijd.

Super 70's vind ik inderdaad PAF echtig

Qua prijs?, tja deels wat de gek er voor geeft, afhankelijk van de staat en originaliteit gaan ze voor bedragen tussen de E 325,00 a E 450,00.

Deze vind ik amper E 325,00, hij komt mij knoeierig over om eerlijk te zijn.

geert1976
30 mei 2011, 01:38
En o ja, zo'n type headstock besaat dus op een Ibanez Gold Top?

En nu de valkuil..

Het is geen Ibanez, het is een gitaar uit de Fuji fabrieken, waar ook inderdaad Ibanez gitaren werden gebouwd in opdracht van Hoshino.

Fuji is een beetje een hoer, als het om gitaren maken gaat, ze gaan zonder aarzeling op de knieën, zolang je maar betaald:)

Deze naamloze gitaren werden vaak door Fuji gebouwd, in opdracht van Europese handelsondernemingen, die ze in Europa weer doorverkocht aan postorderbedrijven, warenhuizen etc.

Het is dus een door Fuji gemaakte gitaar, dus gene Ibanez:ok:

peter_l
30 mei 2011, 03:14
Deze naamloze gitaren werden vaak door Fuji gebouwd, in opdracht van Europese handelsondernemingen, die ze in Europa weer doorverkocht aan postorderbedrijven, warenhuizen etc.

Het is dus een door Fuji gemaakte gitaar, dus gene Ibanez:ok:

Ah, dus het kan dus zelfs ook een Gerrinez zijn, oftewel een op verzoek van de Haagse firma Gerritsen geproduceerde kopie. Tsja, da's ff wat anders. In die tijd had Anouk ook al schijt aan de wereld, maar toen nog in luiervorm.

Ik heb wel eens zo'n Ibanez LP Goldtop gezien maar dan met LP DeLuxe elementen, de smalle humbuckers. Jee, wat vond ik het toen al jammer dat het een bolt-on neck was, dat ding zag er echt poepiesjiek uit. Geen idee wat Kees er nadien mee gedaan heeft..

Eko
30 mei 2011, 08:06
De lawsuit ging eigenlijk alleen maar over de headstock. Gibson voorkwam op die manier dat de kop echt compleet werd overgenomen zoals op deze foto nog te zien is.
Had dus niets met kwaliteit te maken zoals een hoop mensen je proberen wijs te maken. Niet alles wat ut die Japanse fabrieken kwam was ook goed. In tegendeel.
Staar je niet blind op bolt-on of glued-in. Ik heb Epiphone ES 335 modellen bespeeld en moet zeggen dat de heel oude Japanse versies ook bolt-on waren. Maar mijn hemel wat klonken die dingen.

Mitch
30 mei 2011, 11:27
Ja, juist ná de lawsuit die nooit heeft plaatsgevonden werd er beter werk geleverd.

Mike999999999
30 mei 2011, 12:21
Ik dacht toch zeker te weten dat de lawsuit ook over de precieze namaak ging wat betreft de bouw en materialen. De super ... serie pick-ups zijn daarna toch ook nooit meer gebruikt. De headstock heeft ibanez volgensmij nooit gekopiert.

Plant
30 mei 2011, 12:29
De reden dat die humbucker ringen scheef zitten, komt omdat het volgens mij niet de originelen zijn en de standaard ringen die je nu in de winkel koop passen niet lekker om de Maxon's, vandaar dat scheeftrekken.

Zo te zien zit de ring van de brugpup maar met 2 schroefjes vast. Alle 4 de gaatjes komen niet overeen met de 4 gaatjes in de gitaar en het past blijkbaar wel net als je alleen diagonaal 2 schroefjes erin draait. En dan zit ie scheef.

Don Olivier
30 mei 2011, 12:46
Dus we zijn er over uit dat het 100% zeker geen Ibanez is?

Maar een copy van een Ibanez?

Evengoed wat zou zo'n gitaar dan nog waard zijn?

Mitch
30 mei 2011, 12:55
Nee, geen kopie, gewoon een product uit dezelfde fabriek. Dat zal voor de waarde iets verschil maken, maar ook weer niet dramatisch veel. Ik zou er niet veel voor over hebben, eerlijk gezegd. Niet meer dan 200E in ieder geval. Maar ik ben ook geen fijnproever :hide:

BamBuFan1
30 mei 2011, 17:46
Dus we zijn er over uit dat het 100% zeker geen Ibanez is?
Maar een copy van een Ibanez?
Evengoed wat zou zo'n gitaar dan nog waard zijn?

Vergeet die naam Ibanez even.
De naam waar het wel om draait is Hoshino gakki (http://en.wikipedia.org/wiki/Hoshino_Gakki). Dit is een distributeur van muziekinstrumenten. Hoshino heeft een aantal merknamen in bezit, waaronder de NAAM Ibanez.

Hoshino bouwt zelf geen gitaren, maar laat deze bij Japanse gitaarfabrieken (bv Matsumoku, Fuji gen, Tokai, Kasuga enz enz) maken. Die merkloze gitaren worden vervolgens van de merknamen van Hoshino voorzien en doorverkocht.

Wat er over jouw gitaar te vertellen valt is dat hij door Fuji gen is gebouwd. Welke merknaam er vervolgens op is geplakt valt niet te zeggen. Wel valt te zeggen dat deze gitaren ook als "Ibanez" verkocht werden.

- De Japanse gitaarfabrieken bouwden niet exclusief voor Hoshino, maar voor iedereen die betaalde. Jouw gitaar zou dus ook de merknaam van een andere distributeur dan Hoshino kunnen hebben.

- Hoshino bezit tientallen merknamen, dus konden ze er ook voor kiezen om een andere merknaam op de kop te laten zetten, bv Cimar of Polaris. Exact dezelfde gitaar kan dus onder verschillende Hoshino-merknamen zijn uitgebracht.

Don Olivier
30 mei 2011, 17:53
Wow, dat is andere koek.

Dus misschien is het wel een zeer unieke gitaar :)

Dank voor het speurwerk mensen. Heb de verkoper reeds op de hoogte gesteld van dit onderzoek

geert1976
30 mei 2011, 17:57
Vergeet die naam Ibanez even.
De naam waar het wel om draait is Hoshino gakki (http://en.wikipedia.org/wiki/Hoshino_Gakki). Dit is een distributeur van muziekinstrumenten. Hoshino heeft een aantal merknamen in bezit, waaronder de NAAM Ibanez.

Hoshino bouwt zelf geen gitaren, maar laat deze bij Japanse gitaarfabrieken (bv Matsumoku, Fuji gen, Tokai, Kasuga enz enz) maken. Die merkloze gitaren worden vervolgens van de merknamen van Hoshino voorzien en doorverkocht.

Wat er over jouw gitaar te vertellen valt is dat hij door Fuji gen is gebouwd. Welke merknaam er vervolgens op is geplakt valt niet te zeggen. Wel valt te zeggen dat deze gitaren ook als "Ibanez" verkocht werden.

- De Japanse gitaarfabrieken bouwden niet exclusief voor Hoshino, maar voor iedereen die betaalde. Jouw gitaar zou dus ook de merknaam van een andere distributeur dan Hoshino kunnen hebben.

- Hoshino bezit tientallen merknamen, dus konden ze er ook voor kiezen om een andere merknaam op de kop te laten zetten, bv Cimar of Polaris. Exact dezelfde gitaar kan dus onder verschillende Hoshino-merknamen zijn uitgebracht.

ghe ghe, goede uitleg, ik heb het een paar posten eerder iets anders verwoordt en Fuji afgebeeld als een prostituee die aan iedereen leverde, zolang je maar betaalde.

geert1976
30 mei 2011, 17:59
Wow, dat is andere koek.

Dus misschien is het wel een zeer unieke gitaar :)

Dank voor het speurwerk mensen. Heb de verkoper reeds op de hoogte gesteld van dit onderzoek

nee, dat is het niet, het is gewoon een Fuji gitaar, waar er nog duizenden van in de omloop zijn.

Dat er geen logo op de headstock staat, geeft mij het vermoeden dat die verkocht is door een warenhuis cq postorder bedrijf.

reken je dus vooral niet rijk:ok:

Little Jay
30 mei 2011, 18:56
Vergeet niet dat Ibanez-gitaren ook wel in andere fabrieken gebouwd werden als hun eigen produktie het niet aankon.

Van vroege ES-175 kopieën van Ibanez (de 2355) weet ik dat daarvan verschillende varianten bestaan die soms iets afwijken van diepte en vorm van de body, plaatsing van de knoppen, kwaliteit hardware, etc.

Dus deze gitaar had misschien Ibanez als merknaam kunnen dragen, ook Maya, Condor, Gerrinez, HS Anderson... you name it.

** edit: tsja, dat is wat bambufan eigenlijk ook al zei.......

BamBuFan1
30 mei 2011, 19:09
ghe ghe, goede uitleg, ik heb het een paar posten eerder iets anders verwoordt en Fuji afgebeeld als een prostituee die aan iedereen leverde, zolang je maar betaalde.

Fuji Gen wordt in Japan niet voor niets "De Kim Holland van het verre Oosten, maar dan een stuk knapper en met meer verstand van gitaren" genoemd.

BamBuFan1
30 mei 2011, 19:11
Vergeet niet dat Ibanez-gitaren ook wel in andere fabrieken gebouwd werden als hun eigen produktie het niet aankon.

De eigen produktie van Hoshino stopte al in de jaren 60 wat gitaren betreft. Er heeft dan ook nooit iets als een "Ibanez-fabriek" bestaan zoals tig verkopers op ebay iedere dag weer beweren.

2350
30 mei 2011, 19:12
Het is heel makkelijk, als er geen Ibanez op staat is het er geen.

BamBuFan1
30 mei 2011, 19:48
Het is heel makkelijk, als er geen Ibanez op staat is het er geen.

Als er geen logo op staat dan kun je in ieder geval niet (meer) bewijzen dat het een Ibanez was...

Saf
31 mei 2011, 00:52
en als er geen ibanez op staat is er voor veel mensen al een heel groot stuk van de waarde weg. Daarbij is het een bolt on dus dit is voor het gros geen gewilde gitaar.

Ik ga met geert mee in de mening dat het een refin lijkt te zijn.

HaroldA
31 mei 2011, 01:34
Ah, dus het kan dus zelfs ook een Gerrinez zijn, oftewel een op verzoek van de Haagse firma Gerritsen geproduceerde kopie.

Volgens mij deed Gerritsen zaken met de Maya fabriek in Kobe.

"Ibanez" plaatste trouwens ook foto's van gitaren zonder logo in zijn folders...

peter_l
31 mei 2011, 01:55
De eigen produktie van Hoshino stopte al in de jaren 60 wat gitaren betreft. Er heeft dan ook nooit iets als een "Ibanez-fabriek" bestaan zoals tig verkopers op ebay iedere dag weer beweren.
Ik meen dat Hoshino de merknaam Ibanez heeft gekocht van een - jawel - oude Spaanse gitarenfirma, die louter en alleen flamencogitaren maakte. Waar die 'fabriek' of werkplaats gevestigd was weet ik ff niet, maar allee: daar is dan ook nooit een latere Hoshino-Ibanez vandaan gekomen.

BamBuFan1
31 mei 2011, 02:12
Volgens mij deed Gerritsen zaken met de Maya fabriek in Kobe.

"Ibanez" plaatste trouwens ook foto's van gitaren zonder logo in zijn folders...

Verrassing: Maya is een stickertje dat de Rokkoman Instrument Co. op de gitaren die ze her en der bestelde plakte. Ik heb een aantal Maya's, El Maya's en Rokkoman's en de enige fabriek waarvan ik 100% zeker kan zeggen dat Rokkoman daar gitaren liet maken is Chushin Gakki.

Orpheo
31 mei 2011, 02:19
ik kan wel zeggen dat super 70 en super 80 pickups grandioos klinken. ik heb een super80 in de brug van een van m'n favo les pauls, en dat scheurt als een bezetene.

verder heb ik niks toe te voegen :D

guitarkid
10 juni 2011, 22:54
Ik heb ook een tijdje zo'n Goldtop gehad, naar het lijkt redelijk identiek. Ik werd er niet opgewonden van, eerlijk gezegd. Ik had 'm ongezien/gehoord geruild met een goedkoop Stratje, maar was blij dat ik 'm weer kwijt was...
Mijn Ibanez 1975 Goldtop-kopie die ik had en ook de Kasuga DeLuxe waren een klasse beter.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Goldtop1.jpg