PDA

View Full Version : Nieuwe Half stack, op zoek naar boost-pedaal.



Exile
30 mei 2011, 00:02
Goeienavond allen!

Volgende maand ga ik mijn nieuwe half stack bestellen: Orange TH30 met 412PPC cabinet. Ben hem al uitgebreid gaan testen bij Groove Music Shop in Lier (Antwerpen) en daar werd nog gesproken over de mogelijkheid om er een boost pedaal tussen te zetten.
Gezien de prijs van zo'n pedaaltje en de mogelijkheid de EQ er nog wat mee te kunnen aanpassen (de TH30 beschikt enkel over een 'Tone' knop) leek dat mij de extra kost wel waard.

Nu weet ik enkel niet direct welke pedalen interessant zijn om te gaan gebruiken. Ik speel in een Metalcore bandje en maak -uiteraard- gebruik van een Metalcore pedaal van BOSS, extra distortion van de pedaal is dus niet nodig, enkel de boost.

Momenteel bevalt de Blackstar HT Boost mij het meest, maar ik had graag iets gezien met nét iets meer EQ mogelijkheden.
http://www.thomann.de/be/blackstar_ht_boost.htm
Dan viel het oog nog op de EHX Metal Muff.
http://www.thomann.de/be/electro_harmonix_metal_muff.htm

Goed advies wordt enorm geapprecieerd ^^

Groeten,

Christophe

Jochem92
30 mei 2011, 08:25
Ik heb zelf de metal muff.. En ik zie niet echt hoe je hem alleen als boost wilt gebruiken.

Echter.. Kan ik je hem ten zeerste aanraden als stand-alone distortion ipv je metalcore.. Je kan er zo ongeveer alles mee!

Bijl
30 mei 2011, 09:52
Probeer eens een Digitech Bad Monkey. Kost weinig, is goed, en heeft twee toonknoppen. Het is een overdrive/boost pedaal, dus niet als standalone distortion te gebruiken als je metalcore speelt.

interessander
30 mei 2011, 10:36
Als je de EQ mogelijkheden wil uitbreiden dan zou ik eens beginnen met een grafische EQ in de FX-loop. Hiermee kun je je sound verder tweaken maar eventueel ook boosten zonder extra gain toe te voegen.

Mitch
30 mei 2011, 12:00
Ja, of een neutrale boost én een EQ apart. EQs zijn er grafisch of parametrisch. Hoewel ik 'm zelf nog nooit gebruikt heb, ben ik wel overtuigd van de kwaliteit van Barber, dus de BarbEQ is wat mij betreft een aanrader. Een Boss GE7 is natuurlijk makkelijker te vinden en goedkoper, 't is maar net wat je wil.
En verkijk je er niet op dat je amp alleen maar een tone knop heeft. Hoe minder knoppen, hoe beter het vaak klinkt en het is maar de vraag in hoeverre je meer toonregeling nodig hebt.
Een zwaar oversturingspedaal als een metal muff moet je in ieder geval zéker niet hebben. Een overdrive pedaal als EQ is ook een beetje suf. Dus een Bad Monkey aanraden om daar de bass en treble mee aan te passen vind ik op zijn zacht gezegd kortzichtig, omdat er per definitie meer met je sound gebeurt dan alleen die bass en treble. Er zijn wel pedalen die zo transparant zijn dat dat wel kan, zoals de Timmy. Maar dat red je op een Bad monkey van zijn lang zal ze leven niet.

Exile
30 mei 2011, 23:06
Klagen over het aantal knoppen doe ik zeker niet, enkel weet ik uit ervaring dat je al snel speelt met Bass, Middle, Treble en Gain naargelang het nummer dat je speelt.

Nu, die gain is niet echt een probleem bij de TH30 (naar mijn gevoel), maar die Blackstar HT Boost gaf nog net dat iétsje meer karakter aan de sound.

Heb nog wat rondgekeken achter EQ's en de MXR Six Band EQ is eigenlijk wat ik nodig heb. Niet te veel tralala maar toch genoeg om die highs en lows wat aan te passen.

noobvraagje: parametrisch of grafisch, waar ligt hem het verschil en wat zijn de voor en nadelen? =)

DFTPOL
30 mei 2011, 23:44
Maar als ik het dus goed begrijp wil je een Orange kopen, met daarvoor een Boss Metalcore pedaal? :(

Waarom koop je dan niet gelijk een versterker die bij je muziekstijl past, dat is vast en zeker te doen met jouw budget...

interessander
31 mei 2011, 00:34
Ik zou eerst eens een grafische EQ proberen (zoveel parametrische zijn er overigens ook niet in pedaalvorm)
Deze zijn welicht minder precies in te stellen dan een parametrische, maar je kunt wel makkelijker snel een andere setting maken als je bijvoorbeeld over een geleende speakerkast die anders klinkt dan je gewend bent. Puur voor de boost kan de EQ ook voor je amp, al kan het niveau ruis met high gain wel eens storend worden bij sommige EQ pedalen.

Liquid_Metal
31 mei 2011, 08:27
Maar als ik het dus goed begrijp wil je een Orange kopen, met daarvoor een Boss Metalcore pedaal? :(

Waarom koop je dan niet gelijk een versterker die bij je muziekstijl past, dat is vast en zeker te doen met jouw budget...

Same here. Als je een metalsound wilt kun je beter naar een zwaardere amp kijken. De Metalcore zou ik überhaupt laten wat 'ie is.

MSNL
31 mei 2011, 09:12
Wat voor booster geschikt is, hangt af hoe je de versterker en de booster gebruikt.

Als je de versterker al behoorlijk vervormd instelt, en je wilt een boost voor alleen volume, dan gaat dit alleen werken als je de booster in de effect loop zet. Ik gebruik hierzelf een MXR Micro amp voor en dit werkt prima.

Wil je je versterker nog meer vervormen, dan kun je ander soort boosters, eq's of overdrive pedalen gebruiken.
Bijv een tubescreamer met gain laag en volume op max, of een treble booster.
Een booster die te veel het laag boost zal het geluid ook in het laag meer laten oversturen wat te dik en/of rommelig kan gaan klinken. Een treble booster versterkt voornamelijk het treble gebied waardoor het laag strak blijft. Treble boosters die gebruik maken van germanium transistors hebben een voordeel dat deze mooi 'op-cleanen' als je je volume knop dichtdraait. Op die manier kun je de mate van oversturing regelen met je volume knop. Op sommige versterkers werkt dit heel goed. Ik heb zelf een oude Marshall Super Lead. Ik stel deze af op een lichte crunch Met een analogman Beano Boost ervoor (of Paul Lenders Treble Tool) boost ik de het signaal en krijg ik meer vervorming, maar met de volumeknop op mijn gitaar kan ik het hele gebied van clean to heavy bereiken. Werkt heel goed.
Ik heb al een aantal optredens gedaan waarbij ik enkel de versterker, de booster en mijn gitaar gebruikt heb.
De Xotic RC Booster werkt hier ook heel goed voor.

Genoeg mogelijkheden! Nadeel is dat niet elk pedaal goed hoeft te werken met jouw versterker. Gewoon proberen dus.

Mitch
31 mei 2011, 19:46
Uitstekende post!
Paramterisch: daarmee schuif je een frequentiegbeied omhoog of omlaag in plaats van één enkele frequentie zoals op een grafische. Er zijn nog wat ouwe Bossjes in omloop maar je ziet ze niet zoveel tweedehands. Wel erg goed, overigens.

De opmerking "we spelen metalcore dus ik heb uiteraard ook een Metalcore pedaaltje" was wel heel schattig ;) Doet die marketing van Boss toch nog iets goeds. ghehehe...

Exile
4 juni 2011, 01:25
Goh, om op de post van MSNL te reageren:

In die mate heb ik er nog geen ervaring mee, de booster zou gebruikt worden om dat beetje meer eruit te krijgen, dus de manier van fx loop lijkt mij dan wel het meest interessante te zijn als het op deze manier het beste werkt =D

Waarom per se die TH30? Buiten de band speel ik nog aardig wat andere muziek, en niet enkel metal. De clean en dirty channel geven de kans om vrij breed te gaan in sound.

en @Mitch, marketting is zeker gelukt ^^ nu speel ik nog op een cube 20X, dus heeft het boosten van sound dmv wat dan ook relatief weinig effect. De bedoeling is nu met wat deftigere pedalen hier verandering in te brengen, wss komt hier eerst heel wat testen bij kijken =)

Sinner1980
4 juni 2011, 12:23
Same here. Als je een metalsound wilt kun je beter naar een zwaardere amp kijken. De Metalcore zou ik überhaupt laten wat 'ie is.

Volgens mij kun je die ook laten voor wat het is,de Orange thunde 30 heeft meer dan genoeg gain voor metal. Sterker nog,Orange claimt dat dit hun meest high gain versterker is tot nu toe.