PDA

View Full Version : Reampen (signaal maken)



Maiden Michiel
29 mei 2011, 21:24
Binnenkort gaan we met de band CD opnames maken.
Nu wil ik de gitaarpartijen uiteindelijk reampen.
Ik ben nu bezig met het signaal maken. Volgens mij kan dat met mijn JTM 60, waar een DI op zit.

1. Gitaar plug ik in de JTM 60
2. De DI out gaat naar de linkerinput van mijn Edirol UA101
3. Vanuit de Send van de FX loop ga ik naar mijn POD 2.0, om voor het spelen een vervormd geluid te kunnen krijgen
4. Output van de POD gaat naar rechts van de UA101

Dit werkt, ik heb het al geprobeerd.
Enige probleem is dat ik dus uit de speaker van de JTM 60 geluid hoor (droog/onvervormd).
Op zich zou ik de jack van de speaker eruit kunnen trekken maar ik heb wel eens gehoord dat een amp aanzetten zonder speaker niet echt goed voor de amp is.
Is het eventueel een mogelijkheid om een dummy plug erin te doen?
Of misschien is er nog een makkelijkere / betere oplossing?

fivelastwords
30 mei 2011, 00:55
Koop of regel in elk geval een gewone DI anders, dan kan je daarvan de Thru naar je POD sturen en de gewone output opnemen zoals je dat nu ook doet. Haal je de hele amp uit de kwestie en kan er bar weinig misgaan.

Maiden Michiel
30 mei 2011, 12:02
Koop of regel in elk geval een gewone DI anders, dan kan je daarvan de Thru naar je POD sturen en de gewone output opnemen zoals je dat nu ook doet. Haal je de hele amp uit de kwestie en kan er bar weinig misgaan.

Je hebt op zich gelijk, maar voor mij is juist de "truuk" dat het met die DI kan.
Ik zou het zonde vinden om een DI aan te schaffen als ik het zonder ook net zo goed kan bereiken.

Arvoitus
30 mei 2011, 12:46
Je kan ook rechtstreeks met je gitaar in je Edirol pluggen, en dan weer een output naar je pod sturen voor monitoring (als je wil).
En volgensmij kan je je POD ook nog als DI gebruiken als je wil.

Mogelijkheden genoeg om het zonder een extra DI te doen, maar als je slim bent dan huur je een fatsoenlijke DI bij een verhuur bedrijf of studio (Radial of BSS).

peter_heijnen
30 mei 2011, 12:51
Sowieso is reampen vanuit de DI van je amp niet optimaal/bedoeling.

Reampen doe je door een puur gitaarsignaal op te nemen om dit achteraf te gebruiken om je amp aan te sturen. Als je de di out van je amp daarvoor gebruikt ga je twee keer door dezelfde voor en eindversterker.

Heb je geen stereochorus of een ander pedaal met twee outputs? Zet het pedaal in bypass en stuur een signaal naar je geluidskaart en het andere naar je pod.

Verder: als later je gitaarsignaal uit je geluidskaart komt om het te reampen, is het signaal niet optimaal aangepast aan je versterkerinput, dat los je op door er een reamp di tussen te zetten.

Jimi Hendrix
30 mei 2011, 12:58
weet niet of je er wat geld tegenaan wilt gooien, maar google eens op de LittleLabs RedEye.

zowel DI als Reamp, dus je kunt 'm op de heen- en op de terugweg gebruiken.

Ik heb goeie ervaringen met dat ding, ook wel eens live gebruikt: (actieve) DI aan de ene kant van een multi van een meter of 50, redeye aan de andere kant: (nog steeds een) supergitaargeluid.

Arvoitus
30 mei 2011, 13:04
weet niet of je er wat geld tegenaan wilt gooien, maar google eens op de LittleLabs RedEye.

zowel DI als Reamp, dus je kunt 'm op de heen- en op de terugweg gebruiken.

Ik heb goeie ervaringen met dat ding, ook wel eens live gebruikt: (actieve) DI aan de ene kant van een multi van een meter of 50, redeye aan de andere kant: (nog steeds een) supergitaargeluid.
De reamp/di functie van de Redeye kun je niet tegelijkertijd gebruiken.
Maar volgensmij wk de TS niet zoveel geld uitgeven.


Verder: als later je gitaarsignaal uit je geluidskaart komt om het te reampen, is het signaal niet optimaal aangepast aan je versterkerinput, dat los je op door er een reamp di tussen te zetten.
Als het enkel voor monitoring is dan hoef je er niet per se een reamper tussen te zetten. Dan kan Interface -> versterker input ook wel voldoen.

peter_heijnen
30 mei 2011, 13:15
@Maiden Michiel: ik zie net dat je mpx2 hebt.

Daar is toch zeker een trucje mee uit te halen om onbewerkt gitaarsignaal in je geluidskaart te krijgen en tevens een lijntje af te tappen voor je monitoring? En zorg daarbij ook dat de mpx staat ingesteld op analog drypath.

En voor ik het weer vergeet: doe maar beter geen dummyplug in de speakerout van je jtm! ;)

Jimi Hendrix
30 mei 2011, 13:55
De reamp/di functie van de Redeye kun je niet tegelijkertijd gebruiken.


nieuwe versie wel.
afijn, ik met m'n dure smaak.

Maiden Michiel
30 mei 2011, 14:40
Hey bedankt allemaal.
Hmm ja ik kan de eindversterker er buiten laten met de DI, maar dan wordt het nog gekleurd door de preamp inderdaad... Niet aan gedacht.

MPX had ik ook niet bij stil gestaan, zal ik ook eens bekijken.
Zo'n Radial heb ik ook al eens gezien, dat wordt anders misschien de volgende optie.

Thanks!

Arvoitus
30 mei 2011, 14:43
Hey bedankt allemaal.
Hmm ja ik kan de eindversterker er buiten laten met de DI, maar dan wordt het nog gekleurd door de preamp inderdaad... Niet aan gedacht.

MPX had ik ook niet bij stil gestaan, zal ik ook eens bekijken.
Zo'n Radial heb ik ook al eens gezien, dat wordt anders misschien de volgende optie.

Thanks!
Als je een makkelijke oplossing wil hebben: Stop je gitaar gewoon in je Edirol interface, dat ding heeft een Hi-Z ingang. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Maiden Michiel
30 mei 2011, 18:08
Als je een makkelijke oplossing wil hebben: Stop je gitaar gewoon in je Edirol interface, dat ding heeft een Hi-Z ingang. Hoe makkelijk wil je het hebben?

Klinkt heel erg interessant moet ik zeggen.
Maar hoe neem je dan tevens een vervormd signaal op om te luisteren of je het een beetje strak gespeeld hebt?

Arvoitus
30 mei 2011, 18:22
Klinkt heel erg interessant moet ik zeggen.
Maar hoe neem je dan tevens een vervormd signaal op om te luisteren of je het een beetje strak gespeeld hebt?
Twee opties:
- Je kunt in je DAW gebruik maken van software modelling.
- Je kunt een van de outputs gewoon op je POD aansluiten, dat het lijnsignaal is boeit dan niet veel want geluid zal er toch wel uitkomen.

Kijk wel uit met opnemen via een Hi-Z ingang, let goed of het inkomend signaal niet geclipt/gelimit wordt.

Maiden Michiel
30 mei 2011, 18:39
Twee opties:
- Je kunt in je DAW gebruik maken van software modelling.
- Je kunt een van de outputs gewoon op je POD aansluiten, dat het lijnsignaal is boeit dan niet veel want geluid zal er toch wel uitkomen.

Kijk wel uit met opnemen via een Hi-Z ingang, let goed of het inkomend signaal niet geclipt/gelimit wordt.

Vette shit, dit lukt!
Hoe moet het droge signaal er uit zien? Net niet clippend of veel lager?

Steven Otto
30 mei 2011, 19:00
Pieken rond de -6dBFS is zo'n beetje de norm.

De meeste FX werken optimaal rond dat signaalniveau.

Arvoitus
30 mei 2011, 19:22
Vette shit, dit lukt!
Hoe moet het droge signaal er uit zien? Net niet clippend of veel lager?
Dat ligt eraan, ikzelf gebruik een gitaar met active pickups die van zichzelf al een klein beetje clippen.

Probeer je DI tracks te laten pieken rond -3dB in je DAW. Kijk dan naar de waveform van je DI tracks, ze moeten er een beetje gezond uitzien (geen blokken/afgekapte stukken). Luister je droge DI tracks een keer na, je hoort dan een hele cleane/rustige/sprankelende gitaarsound. Er zouden helemaal geen kraakjes/plopjes oid in moeten zitten.

Zo zien mijn DI tracks eruit (SD Blackouts -> EMU404 usb):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/ditracks.png
En zo klinken ze met (een snel ingestelde tone):
http://dl.dropbox.com/u/3822426/DI%20tracks%20example.mp3
Let erop, mijn blackouts clippen van zichzelf al en ik sla vrij hard op mijn snaren. Ik hoef zelfs geen pre-gain te gebruiken op mijn interface.

Voor naslag werk:
http://www.ultimatemetal.com/forum/production-tips/290714-preparing-your-tracks-reamping-guide.html

Maiden Michiel
30 mei 2011, 19:51
Thanks, zo ziet het bij mij eruit:

http://www.karen-michiel.nl/7W/signaal_droog.JPG

Ik zit zo te zien rond die -6 idd en zou dit het signaal nog iets op kunnen krikken.

fivelastwords
30 mei 2011, 20:32
Prima signaal. Je hoeft trouwens als je in 24 bit opneemt helemaal niet rond de -3 te pieken, genoeg bitdepth om de boel later eventueel op te cranken.