PDA

View Full Version : Beginnende gitaar voor rock/metal.



Steve_
29 mei 2011, 20:56
Dag gitaristen,

Ik ben nieuw hier, dus val me niet meteen aan als ik iets verkeerd post of iets dergelijks.:) Verder hoop ik dat jullie mij op weg kunnen helpen bij de aanschaf van mijn eerste gitaar.

Ik ben dus op zoek naar een gitaar voor een beginner. Nooit gitaar gespeeld of enig ander instrument overigens. Ik ben al verschillende winkels afgegaan, maar kreeg verschillende adviezen. Zo heb ik een advies gekregen voor een Richwood RE-125-CS en een SX Strat. Hierbij is de Richwood 2 keer zo duur als de SX (€ 259 vs € 119). Wat is wijsheid voor een beginnende gitarist, want ik wil wel een gitaar kopen waar ik sowieso 1,5 jaar lekker mee kan spelen.
Ik had namelijk zelf al door dat een 'betere' beginnende gitaar rond de € 250 moet kosten (dit is ook haalbaar met mijn budget). Vandaar ook de twijfel over de SX.

Oja, een kleine handicap: ik ben linkshandig:soinnocent:

Verder luister ik qua muziek voornamelijk naar:
Muse, Sonata Arctica, Within Temptation, Foo Fighters, Dragonforce, Bon Jovi.

Hopelijk kunnen jullie mij verschillende merken en modellen voorschotelen, zodat het voor mij iets overzichtelijker wordt.

Mike999999999
29 mei 2011, 21:18
2de hands ibanez starters pakketje, weet alleen niet of ze vaak linkshandig voorbij komen. Misschien ook wel nieuw te halen voor 200-300 euro

Terminus
29 mei 2011, 21:57
2de hands ibanez starters pakketje, weet alleen niet of ze vaak linkshandig voorbij komen. Misschien ook wel nieuw te halen voor 200-300 euro

Er staan er altijd wel een stuk of twee op Marktplaats voor rond de 150 euro. Geen slechte gitaren, al heb ik er niet erg veel ervaring mee.

Steve_
29 mei 2011, 23:14
Bij het kopen van mijn eerste gitaar wil ik die liever in de winkel kopen in plaats van via internet. Puur vanwege het feit dat ik er zelf (nog) geen verstand van heb, en daardoor kan terugvallen op de garantie van de winkel.

Verder heb ik verschillende meningen gehoord over de starter kits.
Vaak is de versterker niet je van het, dus is een aanschaf van een andere versterker aan te raden.


Maar wat zijn naar jullie mening 'goede' en degelijke gitaren voor mij als beginnende gitarist.

De V
29 mei 2011, 23:37
Ik ben begonnen met een Epiphone les paul standard en een roland cube 20x, beide kan ik je aanraden, ook gezien de muziekstijl die je wil spelen.

De gitaar vind ik best lekker klinken, de bespeelbaarheid is top (ligt er maar net aan wat je gewend bent) en de afwerking is prima.

De versterker is lekker veelzijdig, er zit een hele bak met effecten in waar je in het begin heel leuk mee experimenteren enzo.
Bovendien zit er een stemapparaat in en een aux input, dus kan je makkelijk met muziek meespelen, mocht er geen pc in de buurt zijn.
Natuurlijk kan het geluid wel wat beter, maar om mee te beginnen is het prima.

Gouden tip: ga naar die muziekwinkel en test alles wat los en vast zit. Zodra je iets tegenkomt wat JIJ lekker vind klinken neem je dat gelijk mee of zoek je er nog iets meer over op.
Het kan handig zijn om iemand mee te nemen die meer verstand van gitaren heeft, die ziet/weet (als het goed is) direct wat je wel en niet moet kopen.

Succes met je zoektocht.:ok:

Mike999999999
30 mei 2011, 11:58
Die combo kost natuurlijk veel meer als 250 euro. Als je echt de zekerheid wilt van nieuw kopen bij de winkel kun je dat natuurlijk ook wel doen. Ibanez starters kits hebben wel een redelijk degelijke versterker. Bovendien is een goedkope versterker en gitaar voor samen 250 zeker niet snel beter als een degelijk starters pakketje, dat moet je toch al gouw richting de 500 euro gaan denken.

munkie
30 mei 2011, 12:18
Humbucker bij de vaste brug. Liever geen trem. Dus Ibanez, Michael Kelly, Cort, Yamaha, Epiphone. Richwood Re125 maar dan liever de oude serie. Schecter.

Amp: Roland Cube, Vox AD/VT, Randall.

peter_l
30 mei 2011, 13:46
Kijk 's of er (grote) muziekzaken in jouw buurt zijn met een redelijke hoeveelheid tweedehands. Het zou leuk zijn voor 150 euro een goede gitaar te kunnen kopen die oorspronkelijk 2 tot 3 keer zoveel heeft gekost, en dus kwalitatief al een goede zet is. En zoals al gezegd is: neem iemand mee die al langer speelt en wel weet wat goed is. De tip om een gitaar met vaste brug te kopen is zeker een goeie, als beginner heb je daar alleen maar last van.

Ipv een losse versterker zou je ook eens kunnen kijken op de tweedehands modeling-markt. Een Line6 Pod of vergelijkbaar is misschien ook leuk, die kun je dan gebruiken met koptelefoon of via je stereoset.

Steve_
30 mei 2011, 16:28
Bedankt voor de reacties! Er worden al wat merken gegeven en soorten bruggen die meer bij mijn muziekstijl passen.


Verder zijn die starterspakketjes leuk, maar ik ben linkshandig en vrijwel geen een winkel hier in de buurt van Tilburg (ook in Den Bosch en Eindhoven al gekeken) beschikt over linkshandige starterspakketjes. Ook zal ik de pech hebben dat er geen tweedehandse linkshandige gitaren zijn bij de dichtstbijzijnde winkels.
Daarom zal ik een nieuwe gitaar moeten aanschaffen. En zo aan de reacties te merken is de SX strat van € 119 kwalitatief veel minder dan een gitaar rond de € 200 á € 250.

Ik moet overigens toegeven dat Ibanez wel leuke modellen heeft:) Al moet het op de eerste plaats om de klank gaan.

Thyrif
30 mei 2011, 16:42
Voor een budget van 250 euro heb je helaas niet heel veel keuze, zeker niet linkshandig. Ibanezjes zijn prima om mee te beginnen, en werkt voor een groot aantal stijlen wel (ibanez sa ofzo?).
Wat versterker betreft kun je vast ergens een roland cube tweedehands kopen, die dingen zijn heerlijk om mee te beginnen.

En (ik durft het bijna niet te zeggen ivm een redelijk heftige discussie vorige week :sssh:) er zijn hier ook een aantal linkshandige mensen die toch rechtshandig zijn gaan spelen en dat prima bevalt. Dat lijkt me voor iedereen persoonlijk of die dat ook fijn vindt, maar misschien ook iets om over na te denken.

Steve_
30 mei 2011, 17:00
En (ik durft het bijna niet te zeggen ivm een redelijk heftige discussie vorige week :sssh:) er zijn hier ook een aantal linkshandige mensen die toch rechtshandig zijn gaan spelen en dat prima bevalt. Dat lijkt me voor iedereen persoonlijk of die dat ook fijn vindt, maar misschien ook iets om over na te denken.

Heb ik geprobeerd, maar voelt niet lekker aan. Toch bedankt voor de tip (die ik al meerdere malen heb gehoord)

smullie
30 mei 2011, 17:28
Voor de muziek die je aangeeft zou ik geen gitaar kopen met 3 single coils... (zoals de strat in je voorbeeld)
Koop een gitaar die op zijn minst een humbucker in de brugpositie heeft staan. Van de 2 die je aangeeft zou ik dus voor de Richwood gaan.


Verder moet je jezelf ook afvragen of je een zwengelhengel (tremelo) wil hebben of niet. In de klasse die jij zoekt (beperkt budget) zou ik zeker voor een vaste brug gaan omdat ik nog geen enkele gitaar voor dat budget ben tegengekomen die een goede tremelo heeft (de gitaar ontstemt als je het ding gebruikt).

Je kan dus kiezen voor een strat model met een humbucker in de brug: bv: http://www.thomann.de/be/yamaha_pacifica_112_blk.htm
of http://www.thomann.de/be/yamaha_rgx121z_bl.htm
of gewoon met 2 humbuckers: bv: http://www.thomann.de/be/esp_ltd_h51_bch.htm
of natuurlijk elke Les Paul of SG clone: http://www.thomann.de/be/ibanez_gart60_bkn.htm of http://www.thomann.de/be/epiphone_lp_studio_worn_brown.htm of http://www.thomann.de/be/epiphone_vintage_g400_wc_bundle.htm.

Hier stopt wel mijn lijstje, maar niet dat van de gitaren die mogelijk zijn... Ik heb wel geen idee hoe het zit met linkshandige versies hiervan, maar zowel van die Yamaha's als die Epiphones zijn normaal gezien zowiezo linkshandige gitaren te vinden...

Ik heb zelf een Ibanez GRX170DX gehad en ondanks dat ze redelijk goed klonk vond ik de tremolo verschrikkelijk, dus die heb ik snel vastgezet... (en dat is redelijk simpel te doen) Als je die moeite wil doen , dan is dat ook een optie natuurlijk...

Steve_
30 mei 2011, 19:35
@Smullie

Een tremelo is geen vereiste. Vooral omdat je aangeeft dat je geen goede tremelo hebt in mijn prijsklasse. Verder geef je ook aan dat de gitaar ontstemt wordt. Heb geen zin om steeds opnieuw mijn gitaar te laten stemmen.

Overigens een handige site met het luisteren naar de gitaargeluiden zeg:).

Thyrif
30 mei 2011, 19:43
@Smullie

Een tremelo is geen vereiste. Vooral omdat je aangeeft dat je geen goede tremelo hebt in mijn prijsklasse. Verder geef je ook aan dat de gitaar ontstemt wordt. Heb geen zin om steeds opnieuw mijn gitaar te laten stemmen.

Overigens een handige site met het luisteren naar de gitaargeluiden zeg:).

Ehh, scuse? LATEN stemmen? Dat kun je gewoon zelf hoor! Op gehoor, of koop een stemapparaatje. Ik heb een leuke Snark die ik op mn gitaar kan grijpen en die kostte twee tientjes, ook zijn er pedaaltjes en andere stemapparaatjes.

Dus, tenminste een humbucker in de brugpositie en een vaste brug. Ik zou zeggen kies een grote muziekwinkel in de buurt uit, neem een maat mee die kan spelen, en speel (beide) op een paar kandidaten en kies samen de nuttigste. Succes!

Bijl
31 mei 2011, 10:44
Even op marktplaats zoeken op "linkshandig" in titel én beschrijving?

http://link.marktplaats.nl/447761721

Een redelijk goede Ibanez, alle geluidseffecten die je maar wil, en een aardig versterkertje voor 225 euro :blast:

Of een goede Ibanez, iets buiten je budget maar dan heb je ook wat: http://link.marktplaats.nl/449014899

Mike999999999
31 mei 2011, 12:09
Ik denk idd dat dat setje heel goed is voor jou, veel meer kun je uit die prijs niet krijgen denk k.

Die vox dingetjes zijn trouwens ook wel iets beter als de Roland cube zooi, al zeggen veel mensen van niet

JGD
31 mei 2011, 16:47
no offense maar zijn er niet inmiddels echt al 100000 van deze topics..........?

Steve_
31 mei 2011, 17:36
@Bijl; Is dat inderdaad een net pakket voor die eerste Ibanez incl. versterker en toebehoren? Want voor die prijs, ook al is het tweedehands, klinkt het aantrekkelijk. Enige nadeel aan tweedehands is de garantie...

Iemand ervaringen of meningen over de Ibanez GRG 170DXL?

mickvdv
31 mei 2011, 18:01
Ik heb vanmiddag met een vriend in de Feedback een Epiphone SG getest (+- 260 euro). Echt een aanrader, vaste brug, 2 humbuckers, klinkt HARD (dus rock / metal gaat wel lukken) en is makkelijk te bespelen (tov. zijn el cheapo ibanez).
Gewoon proberen zou ik zeggen! Voor 250 euro vindt je in de winkel echt wel iets wat bij je past. Lekker de tijd nemen,..

Edit: volgens mij is dit hem http://www.thomann.de/be/epiphone_sg400_wc_egitarre.htm
Flink goedkoper online dus:D

Steve_
31 mei 2011, 18:17
Ik heb vanmiddag met een vriend in de Feedback een Epiphone SG getest (+- 260 euro). Echt een aanrader, vaste brug, 2 humbuckers, klinkt HARD (dus rock / metal gaat wel lukken) en is makkelijk te bespelen (tov. zijn el cheapo ibanez).
Gewoon proberen zou ik zeggen! Voor 250 euro vindt je in de winkel echt wel iets wat bij je past. Lekker de tijd nemen,..

Edit: volgens mij is dit hem http://www.thomann.de/be/epiphone_sg400_wc_egitarre.htm
Flink goedkoper online dus
D

Hoezo makkelijker te bespelen. Wat is dan het speelverschil tussen de Ibanez en de Epiphone?

mickvdv
31 mei 2011, 18:38
Lage actie denk ik (al heb ik er niet heel veel verstand van) en het gevoel was er gewoon! Zijn ibanez was ook wel echt veel goedkoper, in dezelfde prijsklasse zat dat waarschijnlijk gelijk zijn. Maar daarom ook gewoon proberen:cooler:

smullie
31 mei 2011, 21:29
@Bijl; Is dat inderdaad een net pakket voor die eerste Ibanez incl. versterker en toebehoren? Want voor die prijs, ook al is het tweedehands, klinkt het aantrekkelijk. Enige nadeel aan tweedehands is de garantie...

Iemand ervaringen of meningen over de Ibanez GRG 170DXL?

Niet met de linkshandige , wel met de rechtshandige... Ik vond het een heel fijne gitaar voor dat geld, behalve dan die tremolo... Dat is een zwevend ding en ontstemt je gitaar heel snel. Nu is dat redelijk makkelijk op te lossen door je brug vast te zetten met een klein blokje hout... Daarover valt genoeg te vinden op het internet...
Voor dat geld kan je het overwegen...

Terminus
31 mei 2011, 21:55
Niet met de linkshandige , wel met de rechtshandige... Ik vond het een heel fijne gitaar voor dat geld, behalve dan die tremolo... Dat is een zwevend ding en ontstemt je gitaar heel snel. Nu is dat redelijk makkelijk op te lossen door je brug vast te zetten met een klein blokje hout... Daarover valt genoeg te vinden op het internet...
Voor dat geld kan je het overwegen...

De 170 heeft een soort strat brug, geen zwevende trem. Je verwart hem met de 270.

Steve_
31 mei 2011, 22:57
Even op marktplaats zoeken op "linkshandig" in titel én beschrijving?

http://link.marktplaats.nl/447761721

Een redelijk goede Ibanez, alle geluidseffecten die je maar wil, en een aardig versterkertje voor 225 euro :blast:

Of een goede Ibanez, iets buiten je budget maar dan heb je ook wat: http://link.marktplaats.nl/449014899

Ik heb een navraag gedaan bij de verkoper van het pakket.
De gitaar is in 2007 aangeschaft en de eerste maanden gebruikt. Daarna vanwege tijdgebrek weggezet en maar heel sporadisch gebruikt daarna.

Al met al blijft het een aantrekkelijk pakket. Vooral dat er accessoires bijzitten en de nieuwprijs van deze gitaar al rond de € 250 ligt. Maar waar moet ik op letten als ik ga kijken? Hoe kan je onder andere horen/voelen of wat dan ook dat hij misschien toch wél veel is gebruikt?

Bijl
31 mei 2011, 23:48
Maar waar moet ik op letten als ik ga kijken? Hoe kan je onder andere horen/voelen of wat dan ook dat hij misschien toch wél veel is gebruikt?

Vanaf rule #8: http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Lessons/Guides/HowToBuyAGuitar.pdf

En verder:

1. Krakende volume en toonknoppen kan een teken zijn dat de gitaar veel stof heeft staan vergaren.
2 Speling in de knoppen kan een teken zijn dat de gitaar veel gebruikt is.
3 Als de gitaar echt in nieuwstaat is, mag er geen slijtage zijn aan de frets. Versleten frets hebben een soort golfvorm in de bovenkant van de fret.
4 Kijk op de achterkant van de body, in het midden net boven de plastic afdekplaat van de tremolo holte. Een veel gebruikte gitaar zal daar veel krassen hebben (tenzij de eigenaar nooit een broekriem draagt of altijd zittend speelt.)
5 Stem de hogere (GBE) snaren flink omlaag, en probeer 'm daarna weer goed te krijgen. Als de snaar blijft hangen of je hoort bij de topkam een "ping" geluid tijdens het stemmen, dan hebben de snaren de topkam ingesneden. Bij deze Ibanez is die van plastic, niet het beste materiaal. Maar in deze prijsklasse krijg je niets beters, helaas. Nergens, never.
6 Controleer de stemmechanieken op speling.
7 Controleer de output jack op speling.


@Bijl; Is dat inderdaad een net pakket voor die eerste Ibanez incl. versterker en toebehoren? Want voor die prijs, ook al is het tweedehands, klinkt het aantrekkelijk. Enige nadeel aan tweedehands is de garantie...
Iemand ervaringen of meningen over de Ibanez GRG 170DXL?

Een rotkoopje is het! En wat garantie betreft:

1. De gitaar. Zo'n Ibanez Gio kan heel lekker spelen maar de topkam, schakelaars en potmeters hebben niet het eeuwige leven. Maar goed, een potmetertje kost 30 cent en solderen is echt niet moeilijk. Als die gitaar echt nauwelijks gebruikt is, dan kan je er echt nog wel een jaar of 5 mee doen voordat het zover is. Ik heb mijn leven lang geen gitaar kapot zien gaan, en de vorige eigenaar heeft 4 jaar de tijd gehad om mankementen te ontdekken dus de kinderziektes zijn er wel uit denk ik.

2. De digitech effecten bak. Mocht die de geest geven is het nog steeds een goede koop en die Vox versterker zit ook al vol effecten.

3. De versterker. Ik denk niet dat er veel aan kapot kan gaan maar ik heb er geen ervaringen mee. Ik probeer nu al 20 jaar lang mijn oude Boss oefenversterker expres op te blazen maar het lukt me maar niet.

Ik wil nog even vermelden dat ik niemand ken in Bussum en dat ik 80 kilometer verderop woon, dus ik maak geen reclame voor die gast. Maar ik zou wel even langsgaan als ik jou was, lol.

smullie
1 juni 2011, 10:01
De 170 heeft een soort strat brug, geen zwevende trem. Je verwart hem met de 270.

Ik weet best wel welke gitaar ik gehad heb hoor en dat was een 170 en geen 270... :soinnocent:

Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_GIO) kan je trouwens lezen dat de brug op een GRG170DX een zogenaamde "Fat 10 single-locking floating tremolo bridge" is. Floating = zwevend.

Maakt allemaal niet uit: het is een crappy brug die je best op een of andere manier vastzet... :hippie:

Liquid_Metal
1 juni 2011, 10:20
Ik weet best wel welke gitaar ik gehad heb hoor en dat was een 170 en geen 270... :soinnocent:

Hier (http://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_GIO) kan je trouwens lezen dat de brug op een GRG170DX een zogenaamde "Fat 10 single-locking floating tremolo bridge" is. Floating = zwevend.

Maakt allemaal niet uit: het is een crappy brug die je best op een of andere manier vastzet... :hippie:

Je kunt een strat-brug ook floating maken. Ik denk dat Terminus bij floating alleen aan Floyd Rose-achtige bruggen denkt.

Bijl
1 juni 2011, 14:50
Een stratbrug floating maken is allesbehalve toonvast als je gedempte noten speelt. Dus beter van niet, zie de topic titel. Een stratbrug floating maken in combinatie met een non-locking topkam van plastic is volslagen debiel. Ik zeg vastzetten of non-floating maken die hap.

Terminus
1 juni 2011, 20:45
Je kunt een strat-brug ook floating maken. Ik denk dat Terminus bij floating alleen aan Floyd Rose-achtige bruggen denkt.

Ik dacht eerst dat die brug standaard vlak tegen de body staat, maar volgens de handleiding zweeft hij er iets boven. Diezelfde handleiding zegt overigens dat de brug niet locking is en dat je door de veren af te stellen de brug gewoon tegen de body kan krijgen.

Epiphoneee
1 juni 2011, 23:15
Je komt tweedehands altijd beter uit dan nieuw, maar

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbl500wh_bundle.htm

Hier kom je ook al een heel eind mee. Die Harley Bentontjes zijn heel aardig gitaren.

Steve_
2 juni 2011, 23:40
Bedankt voor alle tips. Ik kan waarschijnlijk volgende week de Ibanez GRG170DXL in het echt bewonderen en proberen. Benieuwd hoe die voelt:).
Verder ook een Vintage van € 350 in m'n handen gehad, maar is toch wel een zware gitaar zeg.

Verder ga ik nu vooral een gitaar kopen die 'lekker' voelt, met natuurlijk jullie tips in m'n achterhoofd.