PDA

View Full Version : pinch harmonics



jorrie66
29 mei 2011, 20:32
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en ik heb meteen al een vraag;

Ik oefen al een tijd op pinch harmonics. Ze lukken wel aardig alleen vroeg ik me af ofdat er nog meer dingen zijn die helpen buiten "je plectrum schuinhouden" Alvast heel erg bedankt!

Harald
29 mei 2011, 20:44
Gebruik iig een geluid met aardig wat hoog. Halselement met de toonpot dicht gaat niet echt lukken. Beetje gain helpt ook. Voor de rest veel proberen en doen. Fret eens één toon, en pak dan de harmonics eens op alle plekken langs de snaar. En niet alleen het plectrum schuin, maar ook heel weinig laten uitsteken. Minder dan je normaal zou doen.

Gewoon veel, heel veel experimenteren.

nickofzo
29 mei 2011, 22:04
oefen het onversterkt en gebruik een stevige plectrum

caliban
29 mei 2011, 23:16
Veel vibrato maken met de linkerhand (vooral nodig op de lage snaren)

Liquid_Metal
30 mei 2011, 17:19
Het maakt uit waar je de pinch harmonic doet omdat je te maken hebt met boventonen. Dus zoals Harald zegt: fret 1 noot en probeer dan een aantal plekken uit. Als je een positie hebt gevonden waarin het makkelijk gaat kun je je techniek daar perfectioneren.
Over het algemeen werkt het om de pinch harmonic vrij aggressief te doen (rechterhand) en je wilt uiteraard dat vinger en plectrum de snaar tegelijk raken.

caliban
30 mei 2011, 23:51
Ik snap niet waarom iedereen altijd tips geeft over rechterhandtechniek, terwijl een echte 'boos' klinkende pinchharmonic naar mijn mening voor een heel groot deel in de linkerhand zit. Zonder vibrato klinkt het zoals bij Slipknot ofzo, met vibrato krijg je die Killswitch Engage ph's. Een boost voor je amp doet ook wonderen.

JGD
31 mei 2011, 17:01
Ik snap niet waarom iedereen altijd tips geeft over rechterhandtechniek, terwijl een echte 'boos' klinkende pinchharmonic naar mijn mening voor een heel groot deel in de linkerhand zit. Zonder vibrato klinkt het zoals bij Slipknot ofzo, met vibrato krijg je die Killswitch Engage ph's. Een boost voor je amp doet ook wonderen.

waar, maar:
dat is een mooie tip als je het al kan.
als je het toch al kan, kun je hem idd met links upgraden naar een ranzige dikke vette smeuige Zack Wylde pickmute.

maar volgens mij wil de ts in eerste instantie weten hoe het te doen.

in mijn beleving is het iets dat je " ineens" doorhebt, zoals een drummer "ineens" zijn rechter been en arm kan loskoppelen van elkaar.

je houdt je pick beet en draait hem iets naar binnen zodat je nog eenminiscuul puntje over hebt en gewoon proberen te voelen dan verder (sorry, minder vaag valt het volgens mij niet te maken, dit is een heel erg subjectief techniekje)

ik bestrijd persoonlijk het idee dat je het onversterkt moet oefenen.

ShredTallicA
31 mei 2011, 23:12
Gewoon met lekker veel gain oefenen, dan hoor je ze eerder en weet je dus ook beter of je op het goede spoor zit :ok:

KingPin8
1 juni 2011, 11:52
zien is geloven, sla uzelf buiten westen:

http://www.youtube.com/results?search_query=pinch+harmonics+lesson&aq=1&oq=pinch+har

ben zelf erg groot endorser van de Slipknot/Lamb of God achtige pinches.
Zelfs op de dikke snaren, op de 1e, 2e en 3e fret, flink vibreren, vertraagd laten lopen, heerlijk!

Mocht je de pinches doorhebben en je wilt varieren dan is dit een aanrader:
...mits je een FR achtige trem hebt natuurlijk ;)

http://www.youtube.com/watch?v=A9InHBU30jM

veel plezier! :D

caliban
2 juni 2011, 11:11
Wat een coole kerel was die Dimebag wel...

jorrie66
2 juni 2011, 13:00
bedankt allemaal!

HaroldA
2 juni 2011, 13:43
Wat een coole kerel was die Dimebag wel...

Amen......

JGD
2 juni 2011, 14:46
Wat een coole kerel was die Dimebag wel...

+1

"Dime could turn water into whiskey"

KingPin8
3 juni 2011, 11:05
"with a heart twice the size of Texas"

Dime was echt de metal eindbaas als je het mij vraagt, gouden vent.

Mass
18 juni 2011, 14:33
Hmm, gewoon veel oefenen. Ik heb er nooit echt op gelet hoe schuin ik mijn plectrum hield enzo

het gaat er gewoon om dat je hem aanslaat en hem met de duim op de juiste plek iets mute zodat je een harmonic krijgt. en dat gewoon snel.

Dikte van de plectrum maakt geen zak uit. ik speel met .75 mm plectrums en ik krijg er nog gewoon een zuivere harmonic uit zonder problemen.

Gewoon oefenen.