PDA

View Full Version : franky maar dan anders



fred dons
29 mei 2011, 12:14
ken je dat, wil je best een frankenstein evh hebben maar koop je liever een leuke auto voor het geld dat fender er voor vraagt
daarnaast wil je eigenlijk ook niet als een evh fanboy gezien worden en zodra je zelf een gitaar met streepies in elkaar zet wordt er toch van je verwacht dat je Eruption feilloos kan spelen :D
daarom maar een gitaar gebouwd die qua onderdelen gelijk is maar er voor de argeloze voorbijganger niet direkt als die van Edje uit ziet

hard ash body met de juiste grove frezing als Eddies boogie body, birdseye maple neck (met rosewood dots), evh pickup, body gefilled met clou mahonie kneedbaar hout, amber gestained en een klassieke 2 tone burst
http://94.100.123.172/1317500001-1317550000/1317545301-1317545400/1317545318_6_BLPO.jpeg

gitaar in elkaar gezet
http://94.100.116.161/1317500001-1317550000/1317546101-1317546200/1317546181_6_Ips_.jpeg

de finishing touch; een silver quarter; ter info hij is ingestalleerd op de plek waar hij een functie heeft dwz de ruimte tussen de trem en de body opvullen, bij eddie zat hij oorspronkelijk ook net onder de trem alleen na een jaar kwam Tom Anderson er achter dat Eddie de trem te ver naar achteren had geinstalleerd en de intonatie was dramatisch (so much voor de goede oren van Eddie ;) ) nadat de trem verplaatst was heeft Eddie het kwartje laten zitten maar toen had het natuurlijk geen functie meer en ja het kwartje is van het verkeerde bouwjaar maar je kunt natuurlijk ook overdrijven :D
http://94.100.120.158/1317500001-1317550000/1317548101-1317548200/1317548118_5_XPEB.jpeg

peter_l
29 mei 2011, 13:03
Geinig idee om het op zo'n manier te doen, maar dan mis ik toch ergens iets. Zou je dan de body niet matzwart spuiten? Het is nu zo netjes, en ergens ook weer niet. Balkenende die even een leren jasje heeft aangetrokken ofzo ;-).

Hoe klinkt-ie trouwens? Ook maximaal dat randje EvH vervorming (had ik met een GFS Brownie in mijn Frankie), of gaat dit element toch een stap verder dan dat?

fred dons
29 mei 2011, 13:34
ik heb dit idee overgenomen van iemand die er een mix van SRV en EVH had gemaakt, dus zwaar gerelicte sunburst body met evh onderdelen en ja dat paste net wat beter, alleen wilde ik in eerste instantie geen 1 op 1 kopie van die gitaar maken. zoals ik het nu gedaan heb kan ik dat altijd nog op een later tijdstip doen (en met de manier waarop ik met mijn gitaren omga gaat dat vrij snel en automatisch ;) ) en ik vond het ash ook te mooi voor een dekkende kleur

de pickup klinkt heel strak in het zware ash, ik had gehoord dat hij nogal modderig kon klinken maar met ash is het het echt een perfecte combi. ik heb ook de gfs evh en die is wat losser hoewel ik die in 2 gitaren met elzen bodies heb zitten dus het is geen goede vergelijking. zoals de gitaar nu is heb ik met moderate gain een vet geluid en blijft alles goed gedefinieerd, als ik de volume terug draai cleaned hij mooi op en hier door is het ondanks de 1 hb setup een veelzijdige gitaar

barno
29 mei 2011, 14:51
body is supermooi!

heb onlangs nog eens een essen body gevuld met mahonie filler (moest dekkend gelakt) Ik vond het rozige effect lelijk, maar hier icm het amber en de burst is het geweldig.

no 1 hops
29 mei 2011, 15:36
leuk project
een beetje EVH SRV mix gevoel qua totaal beeld.

spirit
29 mei 2011, 15:38
Een kwartje van het juiste jaar ga je denk ik ook niet vinden :rockon: Uitgerekend een kwartje waar er bijna géén van geslagen zijn heeft EvH voor z'n gitaar gebruikt. De weinige kwartjes die er nog waren heeft Fender weg-gekaapt:sssh:

Rinze
29 mei 2011, 15:48
Hm.. Ik weet niet Misschien kun je even Eruption spelen, dat opnemen en dan posten? :supercool:

fred dons
29 mei 2011, 16:09
he, ik kan mijn computer aan en uitzetten en dan houd het qua techniek wel bij me op, als je me eruption wil horen spelen zul langs moeten komen (ik zorg dat de koffie klaar staat ;)

ik moet wel zeggen dat in combinatie met line 6 amp farm en dan de aint talking bout love setting ik nog nooit zo dicht op zijn geluid ben geweest (nu alleen nog netjes leren spelen :D)

fred dons
29 mei 2011, 16:25
Een kwartje van het juiste jaar ga je denk ik ook niet vinden :rockon: Uitgerekend een kwartje waar er bijna géén van geslagen zijn heeft EvH voor z'n gitaar gebruikt. De weinige kwartjes die er nog waren heeft Fender weg-gekaapt:sssh:

klopt, sowiezo zijn deze kwartjes zeldzaam, ik heb deze toevallig op een postkantoor in New York op de kop getikt in '95 toen ik in een automaat wat dollars wilde wisselen, toen ik er later mee ging betalen (ik had een handje vol van die dingen) werden ze door de ontvanger gelijk uit de roulatie genomen voor de verzameling

peter_l
29 mei 2011, 18:42
ik moet wel zeggen dat in combinatie met line 6 amp farm en dan de aint talking bout love setting ik nog nooit zo dicht op zijn geluid ben geweest (nu alleen nog netjes leren spelen :D)

Het grappige is dat ik met mijn eerste Frankenstrat al per toeval meteen dat geluid had, terwijl ik alleen maar eens de paintjob wilde uitproberen op een goedkoop gitaartje. Basis was een via Marktplaats gekochte Motion Strat (45 euro), bij binnenkomst merkte ik echter al dat de hals best lekker speelde en de gitaar erg resonant was. Nadien een nutteloos rondslingerende humbucker van een Squier 70's Strat gebruikt (wel eerst door de wax gehaald) en direct op het lindenhout geschroefd; ik verwachtte er weinig van, maar werd dus aangenaam verrast. Met de volumeknop op stand 3 krijg je echt het geluidje van Little Guitars, op stand 10 eigenlijk hetzelfde maar dan met een turbo erop. Het element is dan ook wel wat zwaarder dan een EvH, de weerstand meet al ruim 12 K.
Het ding is nog steeds erg resonant en pikt werkelijk alles op, heeft ook heerlijk veel boventonen. Het geluid is dus met meerdere combinaties te bereiken (oa met een palissander toets), in mijn geval zelfs op een kleine Marshall 15DFX, maar dan wél weer met buizentoverknopje.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-GIXARWDU-D.jpg

fred dons
29 mei 2011, 18:52
ziet er mooi uit!

en inderdaad, aangezien Eddie ook 3 totaal verschillende gitaren op VH1 heeft gebruikt is zijn geluid wel met meerdere variabelen te bereiken, tis maar net voor welk geluid je precies gaat (en met sommige gitaren kun je ook gewoon mazzel hebben)

spirit
29 mei 2011, 19:26
klopt, sowiezo zijn deze kwartjes zeldzaam, ik heb deze toevallig op een postkantoor in New York op de kop getikt in '95 toen ik in een automaat wat dollars wilde wisselen, toen ik er later mee ging betalen (ik had een handje vol van die dingen) werden ze door de ontvanger gelijk uit de roulatie genomen voor de verzameling

Ik heb er nog een paar liggen, zal eens kijken uit welk jaar.

*edit* Dat valt tegen. Ik dacht dat ik er een paar had liggen, maar blijkt er maar één te zijn, van 1982. En een five cents muntstuk uit mijn geboorte jaar 1972.

gengar
29 mei 2011, 21:52
welke elementen zijn dit, of heb ik dat gemist?

fred dons
30 mei 2011, 07:54
het element dat in de gitaar zit is de EVH welke ook in de customshop Frankenstein zit, hij wordt waarschijnlijk door Seymour Duncan gemaakt maar wordt in ieder geval door Fender gedistribueerd. tis een kopie van de originele paf die in die van Eddie zat (en dus niet een generieke paf kopie maar 1 die de "fouten" van die van Eddie kopieerd)

Orpheo
31 mei 2011, 00:57
Fred, wat een gruwelijk mooie body, wat een gaaf project! ik had dat stukje slagplaat achterwege gelaten, of iets kleiners/subtielers, maar verder: schitterend. die body is zo mooi gelakt!!!

fred dons
31 mei 2011, 08:31
tja mooi is het slagplaatje niet maar het hoort er bij :D

en de body is zeker mooi maar wel loodzwaar (er is geen twijfel dat dit northern ash ipv swamp ash is ;) )

JeroenSchaaf
31 mei 2011, 08:31
Nice mooi gitaartje :)

Heb je die hals zelfgemaakt?

fred dons
31 mei 2011, 08:55
Nice mooi gitaartje :)

Heb je die hals zelfgemaakt?

nee dit is een musikraft, ik wilde een neck die zo dicht mogelijk bij een oude charvel neck kwam en dan is een musikraft wel lekker makkelijk
dit was voor mij echt een tussendoor projectje waar ik niet al te veel tijd aan wilde besteden (het lakken was in een dag gedaan, het assembleren een week later ook in een dag) er zijn gitaren waar ik af en aan al meer dan 2 jaar mee bezig ben en dan is een franky project wel een leuke afwisseling :D

JeroenSchaaf
31 mei 2011, 09:21
Oke!

Te gek dat je af en toe je creaties eens laat zien!

peter_l
4 juni 2011, 17:51
En omdat een nieuw topic openen me soms wat overdreven lijkt, en de inspiratiebron min of meer van dezelfde generatie snarenplukkers is, rommel ik het topic van Fred maar even vol met een ander ding. Heeft ook strepen, zoiets. En snaren.
Maar goed, nog geen 2 weken terug ergens een fraaie witte Squier opgehaald, en de beste man bleek ook nog een niet meer funktionerende Ibanez op zolder te hebben liggen. Nah, laat maar zien, wie weet wie weet... En ja hoor, een prachtig vriendenprijsje later mocht ook de Ibanez mee, ik was er bijkans nog blijer mee dan met de toch al prachtige Strat. En meteen maar uitelkaar getrokken, geschuurd, grondverf, nog meer schuren want o jee bubbels, en diverse uren en stadia later is m'n eerste Steve Special af. Nou ja eerste, ook niet echt, die ligt namelijk al 5 jaar te wachten op de finishing touch, maar dit is in elk geval de eerste die compleet het daglicht ziet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SXGVFAC-D.jpg

Schiet me ineens die sigarenreclame van eeuwen terug te binnen: 'Tikkeltje te wild, amigo?'

Maar goed, naast de verfbomexplosie heb ik er nog wel meer aan gedaan. Als variant op de monkeygrip een serie gaten in de body geboord/gefreesd, een erg goeie Floyd erop gezet (met sustainplaat), volledig afgeschermd, een DiMarzio X2N als brugelement geplaatst (met serie/parallel onder de volumeknop), en de hergebruikte humbucker eerst in de was gedompeld en toen als halselement geplaatst, daar komt-ie prima tot z'n recht. Het middenelement mocht na een wasbehandeling weer op zijn oude stek terug.
Nu nog wel de puntjes op de i. Frets polijsten, toets in de olie, string retainers erop, en een fasefoutje tussen de X2N en de anderen oplossen. Voorlopig dan zelf er even mee spelen.

fred dons
4 juni 2011, 23:04
coole paint ! waar heb je het mee gelakt ?

peter_l
4 juni 2011, 23:37
coole paint ! waar heb je het mee gelakt ?

Tsja, net als vroeger.... waterverf! Nou ja, acryl dus. Ik heb momenteel het geduld niet om op het uitharden van alcyd te wachten, mede vandaar. En met genoeg laagjes, nat schuren en polijsten wordt het uiteindelijk toch wel een spiegel.

Fijn dat je 'm cool vind, ik ben er zelf ook wel weg van. 'k Heb het idee om er een kleine serie mee te maken, naast de EvH varianten, en misschien nog wat op basis van andere kleurcombinaties. Beetje afwisseling is wel zo leuk.