PDA

View Full Version : Tweede eigen dialect pop liedje



Baker
29 mei 2011, 10:45
Wederom een eigen werkje van onze dialectband. Dit keer ben ik niet verantwoordelijk voor de melodie en tekst. Wel voor het arrangement en opname. Drums, bas, gitaar, achtergrondzang allemaal zelf ingespeeld in mijn home studiootje. De leadzang is de zanger van de band.

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden. Zowel van het liedje, de opname, de techniek en de tekst. (indien je het kan verstaan)

http://dl.dropbox.com/u/4766418/steeds%20minder.mp3

Ps.
Het liedje begint pas na 10 seconden, en als het afgelopen is loopt het nog een tijdje door, dat moet ik nog bijwerken

SantaX
29 mei 2011, 18:31
Ola,

Mooie tekst vind ik het, ik weet niet of je de beste zanger bent ter wereld, maar het is goed te horen dat je heel goed je best doet ook al is het niet altijd precies op de toon. Het is met gevoel gezongen, dat is voor mij nog veel belangrijker dan elk nootje even netjes.

In de mix hoor je afentoe wel wat gekraak, vooral het stukje dat je volgens mij door zo een kekke oude microfoon zingt of iets dat erop lijkt in elk geval.

Eigenlijk is mijn enige echte puntje van kritiek dat ik de zang in het begin te hard vind ten opzichte van de gitaar en wellicht dat ik de solo op het einde wat te nasual/heftig/dichtgeslibt vind klinken. Dat is een metalzone die je daar intrapt terwijl ik het graag eens zou horen met een tubescreamer. Kwestie van smaak natuurlijk en tís maar goed dat die mag verschillen.

Al met al, genoten van je lied! Ik zou zeggen, steeds meer, steeds meer, steeeeeeddss meer liedjes laten horen hier ;) :ok:

Baker
7 juni 2011, 23:13
Bij deze een wat beter gemixte update, ook het einde er netjes afgeknipt.
http://dl.dropbox.com/u/4766418/steeds%20minder3%20mp3.mp3

Laat horen wat je er van vindt! Ook als je het niks vindt! Ik ben echt heel erg benieuwd naar feedback....

@Santax,
Dankk je voor je feedback. Dat gekraak moet een platenspeler voorstellen. Wellicht is dat wat duidelijker in de nieuwe mix. Daar heb ik hem op 33 toeren gezet en dat lijkt beter te passen :)

Over het solo geluid, tja, dat is inderdaad een gierende pod 2.0.
In mijn vorige liedje gebruikte ik een marshall + maxon 808, en daar kreeg ik juist te horen dat de solo te "droog" was. Het is ook een kwestie van smaak, maar ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt.

pasqual
8 juni 2011, 23:32
mooi nummer, vooral bij het tweede refrein waar de tweede stem erbij komt...
Santax heeft het over het sologeluid en ik moet 'm daar gelijk in geven. ik heb bij je eerste post inderdaad geroepen dat het sologeluid toen droog klonk. dit ligt niet aan de versterker maar aan het feit dat er geen reverb of delay werd gebruikt. bij dit lied is je sologeluid dichtgesmeerd. het mag iets opener klinken. misschien met een stratje met singlecoils? maar de details daargelaten: het lied is gewoon goed met een pakkende tekst en niet te vergeten een goeie zanger. doet me een beetje denken aan IOS.

Cubone
9 juni 2011, 16:47
HI,

Aangename stem om naar te luisteren. Ben niet echt fan van dit soort muziek, maar heeft me lang genoeg kunnen boeien, om het af te luisteren :seriousf:

Best wel relaxed muziek !


Groet,


:blast:

Baker
17 juni 2011, 21:56
@cubone dat vind ik eigenlijk een groot compliment. Bedankt!

Duhsjaak
28 juni 2011, 03:44
Hi
Grappig eigenlijk dat als het oost-dialect (ten oosten van de as Utrecht) is dat het dialect pop wordt genoemd en als ik niet genoeg let op mijn uitspraak (dus Amsterdams er doorheen zeikt) dat het volkse muziek wordt genoemd.

Oproep aan Budje: Doe eens iets Zeeuws s.v.p.

Bakertje, je bent een held. Waarom je wel het eind eraf knipt en het begin laat staan is mij een raadsel, maar belangrijk is het niet.

Waarom je het zingen uitbesteedt is net zo'n groot raadsel, want als je het zelf zingt ben ik net zo blij.

Vertel eens waar je dialect vandaan komt, want ik vind dat altijd leuk te weten.

Je/jullie zijn rijp voor wat serieuzere aanpak. Er zijn verschillende liedjes en niet alleen ik ben er enthousiast over dus ik vraag mij af wat je tegenhoudt om er eens een behoorlijke verzameling van te maken.
Ik ken toch nog voldoende mensen die dit zouden willen kopen.

Keep on keepin' on, om maar eens een ander dialect erbij te slepen!
Vriendelijke groet, Gus

Baker
3 juli 2011, 23:03
dank je Duhsjaak!

Het geval wil dat we eind dit jaar een cd-tje willen gaan opnemen. De liedjes die ik hier post zijn in feite proefballonnetjes, en ik ben erg dankbaar voor de vele positieve reacties. Dat werkt zeer motiverend moet ik zeggen.

Mede doordat we nog niet zo heel productief zijn (woar is de tied...) zal de cd een mix zijn van vertaalde covers en eigen werk. Maar wel alles is het Gaellemunigers. Dit is een variant van het nedersaksisch (http://nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksisch)zoals het gesproken wordt in Genemuiden (http://maps.google.nl/maps?q=genemuiden&hl=nl&ll=52.565499,6.138611&spn=0.474145,1.234589&z=10), oftewel Gaellemuun. Deze vorm is enigszins afwijkend omdat Genemuiden altijd een zeer afgesloten en hechte gemeenschap is geweest, met een (nog steeds) streng orthodoxe kern en daardoor minder invloeden van buitenaf. Het lijkt daardoor minder op het sallands (Zwols) of het Twents dan het dialect van naburige dorpen zoals Hasselt of Staphorst.

En volkse muziek, tja, ik ben niet zo van de hokjes, maar als iemand het volkse muziek wil noemen dan moet ie dat zelf weten. Maar toch denk ik dat het meer dan de spreektaal alleen is wat bepaalt in wat voor categorie een bepaalde soort muziek thuishoort. Of wou je de Osdorp Posse met hun zware Amsterdamse accent ook volkse muziek noemen? ;)

Duhsjaak
6 juli 2011, 03:20
Hi
Wat leuk! Met een vrouw die haar (familie) roots in Kampen heeft is dit spul mij wel aan het hart gebakken.

En Genemuiden was de eerste plaats voor zover ik weet met een rook verbod, dus die liepen achteraf behoorlijk voor.

Ikzelf heb geen last ervan dat ik Amsterdams als verdacht beschouw, maar veel NL'ers wel.

In 1967 waren er 27 verschillende Amsterdamse sub dialecten te onderscheiden en kon ik behoorlijk nauwkeurig horen waar in Amsterdam iemands bed stond. Da's nu (voor mij in ieder geval) niet meer mogelijk.

Doordat Bargoens (een taal van horen zeggen omdat ie nooit behoorlijk is gedocumenteerd) door Hilversum als een dieventaaltje is getypecast en de krankzinnigste gasten een fake Amsterdams accent aan hun treurige misdadigers rolletjes mee hebben gegeven is dat beeld alleen maar benadrukt.
Iemands gezicht is dan zijn postzegeltje, omdat je eraan kunt likken. Spreek uit Possaaigultjù. Met de klemtoon op de eerste lettergreep.

We hebben ABN en dan niet de bank, om elkaar te verstaan. Je ziet steeds vaker dat mensen die grens vergeten en op TV moeten worden ondertiteld. Maar voor onderling en in de muziek zou ik niet weten waarom je niet heerlijk met je dialect mag stoeien. Andere dingen blijken ineens prachtig te klinken en te rijmen. Een groot feest.

Ede Staal (plat Gronings) staat bij mij nog altijd boven aan de lijst, ondanks dat ik zonder tekstvel volkomen de weg kwijt ben.

Ik hoop dat je lekker doorgaat en dat je maakt dat wij Ede vergeten. Iets terugzeggen kan ie toch niet meer.

Dat is wel een leuk fenomeen: Ten oosten van Utrecht is men meer trots (of eerder geneigd voor hun trots uit te komen) dan in het westen.

Kortom: Ik geniet van jouw liedjes.

Een keer per twee maanden is te weinig luie sodemieter. Tse wark! (mijn poging om Kampens te kllinken). Aonnut werruk! En as de donder. En handig als we het ook eens niet over gitaren hebben, maar te vaak moeten we dat niet doen, denk ik.


Vriendelijke groet, Gus