PDA

View Full Version : Teveel volume



Venter
29 mei 2011, 10:10
Beste mensen,

Ik krijg teveel volume uit m'n buizen combo waardoor ik nauwelijks de volumeknop kan opendraaien, zegge standje 1.
Hierdoor bekruipt mij het gevoel dat ik niet het beste uit de versterker krijg.
(Strat naar Boss GT10 naar Fender blues deluxe)

Nu kan ik mijn ingaande signaal enorm gaan knijpen, maar is dit niet veel beter te realiseren tussen de versterker en de luidspreker?


Wellicht zijn hier reeds oplossingen voor, of misschien zie ik windmolens :)

tommus42
29 mei 2011, 10:19
.....Nu kan ik mijn ingaande signaal enorm gaan knijpen, maar is dit niet veel beter te realiseren tussen de versterker en de luidspreker?.....

Ja, als je het geld hebt zou ik investeren in een powerattenuater.

Venter
29 mei 2011, 11:16
Ja, als je het geld hebt zou ik investeren in een powerattenuater.

Aha, ja zo'n apparaat idd, thanks.
Het is dus; of enorm knijpen op de GT10, of zo'n Hotplate.

Bedankt.

nico verduin
29 mei 2011, 11:36
Beste mensen,

Ik krijg teveel volume uit m'n buizen combo waardoor ik nauwelijks de volumeknop kan opendraaien, zegge standje 1.
Hierdoor bekruipt mij het gevoel dat ik niet het beste uit de versterker krijg.
(Strat naar Boss GT10 naar Fender blues deluxe)

Nu kan ik mijn ingaande signaal enorm gaan knijpen, maar is dit niet veel beter te realiseren tussen de versterker en de luidspreker?


Wellicht zijn hier reeds oplossingen voor, of misschien zie ik windmolens :)Als hij bij standje 1 al over zijn nek gaat, staat je output level wel duidelijk te hoog. Staat hij op Lijn level output? Of kan je dat bij dat ding niet instellen?

tommus42
29 mei 2011, 11:44
Dat ie op 1 al zo hard gaat ligt aan de potmeter, maar het is de moeite waard om deze versterker flink luid te zetten.
edit: idd in eerste instantie niet de ingang van de versterker oversturen. Trouwens, zo'n powersoak houdt zijn waarde als je hem 2e hands koopt.

Venter
29 mei 2011, 12:35
Vanaf de GT10 gaat tie in de 1e ingang over het cleane kanaal.
Het setje Groove Tubes zit er wel reeds een tijdje in, maar klinkt ok.

Een tweedehandse Hotplate is wellicht een mooie oplossing.

driftkop
29 mei 2011, 12:57
Ja, als je het geld hebt zou ik investeren in een powerattenuater.

Die kun je toch heel eenvoudig zelf maken? Potmeter, twee jacks en wat draadjes in een kastje, en in je effectsloop zetten :ok:


Trouwens, dit is een bekend euvel van deze versterkers, en ook van de HotRod series. Je zou eventueel de eerste potmeter kunnen vervangen door een logaritmische ipv van een lineaire, dan gaat het volume wat geleidelijker omhoog, nu zit je op standje 2-3 al bijna op het maximum. Of draai ik het nu om?

Of je verkoopt hem en koopt een Deluxe Reverb of Blues Jr. Dat zou ik doen.

tommus42
29 mei 2011, 13:29
Voordeel van een attenuator is dat je ook wat speakerinteractie meekrijgt.

Venter
29 mei 2011, 14:27
Gear verkopen voor wat anders daar begin ik niet snel meer aan. Zeker de helft wat ik terloops verkocht heb, daar heb ik nu nog spijt van :)

Misschien een mooi moment om m'n '64 Fender Pro Amp te laten reviseren.
(iemand een tip/adresje?) Eens kijken of dat wat is.

Bedankt voor de info, ik denk dat ik voor die Blues deluxe een Hotplate nodig heb...

driftkop
29 mei 2011, 14:33
Bedankt voor de info, ik denk dat ik voor die Blues deluxe een Hotplate nodig heb...

Maar waarom probeer je niet eerst een volumebox? Kost maar een tientje ipv zo'n dure hotplate :???:

Venter
29 mei 2011, 14:55
Dat is eigenlijk helemaal niet zo'n slecht idee...

(edit) ik kan die z.g. "volumebox" nergens te koop vinden... suggestie?

driftkop
29 mei 2011, 16:33
http://www.amazon.com/Box-Attenuator-Fender-Deluxe-Deville/dp/B0046Q9TNI


Of zelf maken :ok:

Lexvandoef
29 mei 2011, 17:09
Trouwens, dit is een bekend euvel van deze versterkers, en ook van de HotRod series. Je zou eventueel de eerste potmeter kunnen vervangen door een logaritmische ipv van een lineaire, dan gaat het volume wat geleidelijker omhoog, nu zit je op standje 2-3 al bijna op het maximum. Of draai ik het nu om?

Dit dus, lijkt me wel de moeite, is een relatief eenvoudige ingreep ook nog eens en het maakt hem een stuk bruikbaarder!

Venter
29 mei 2011, 17:15
Thanks.

Eigenlijk vreemd dat die volumebox niet in de winkel ligt, zoals bij Musik Productiv...

flo123
29 mei 2011, 22:34
Hier een verslagje van mijn zelfbouw volume box:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?143663-Clean-kanaal-oversturen-in-Kitty-Hawk-Junior-klinkt-fantastisch!

master99
30 mei 2011, 07:06
Volgens mij worden hier twee zaken door elkaar gehaald. Die 'volume box' is een 'potmeter in een kastje' en kan je gebruiken in bijvoorbeeld je effectloop of zo. Een power attenuator, zoals die THD is, is een apparaat dat je tussen versterker en speaker zet. Deze kan/moet overweg met veel grotere signalen.

Het probleem dat TS heeft is een bekend probleem met Blues en Hotrod Deluxes van Fender. Zeker als je ook nog eens met een wat opgepept signaal, zoals de output van je multi-effect pedaal, de versterker in gaat. Ik zou de return van de effectloop gebruiken om je multi-effect apparaat op aan te sluiten.

Gr,
Erik

Venter
31 mei 2011, 22:23
Bedankt voor die send/return tip.