PDA

View Full Version : Welke versterker voor een semi-hollow?



Yovra
29 mei 2011, 09:20
Vast geen erg originele vraag, maar het Land der Versterkers is erg onoverzichtelijk voor leken als ik!
Wat ik nodig heb is een kleine amp voor 'huiskamergebruik' voor een Ibanez SA73. Ik ben niet van de speedmetal of powerrock, maar ben op zoek naar een fijne versterker die goed romig/clean 'doet', varierend van het geluid van Wes Montgomery en Pat Metheny tot George Harrison's solo in Something.
Iets in die richting.
Ingebouwde effecten zijn leuk, een koptelefoon-aansluiting een must!
Mijn budget is maximaal 200 euro, ben ook aan het kijken op Marktplaats, wat de mogelijkheden groter maakt..
Tips? Adviezen?
(Dank!)

Pepe
29 mei 2011, 09:31
Ik ben niet zo thuis in dat soort amps dus dat laat ik graag over aan anderen.
Maar ik zou zelf voor 100 euro een Fender 600 op marktplaats scoren voor overdag en een Pocket Pod voor wanneer het via headphones moet.

Hendriks
29 mei 2011, 09:38
Ik ben niet zo thuis in dat soort amps dus dat laat ik graag over aan anderen.
Maar ik zou zelf voor 100 euro een Fender 600 op marktplaats scoren voor overdag en een Pocket Pod voor wanneer het via headphones moet.

+1 , de pod kun je ook op de Fender aansluiten ,mocht je effecten nodig zijn.

Yovra
29 mei 2011, 11:32
Ik vind de Fender 600 (net als veel kleine 'buizenbakkies') precies niet wat ik zoek!
*Erg weinig 'ruimte' in de bas
*Klinkt vooral als een klein speakertje met een hard geluid. Het wordt al snel het betere 'scheurwerk....
Het ziet er wel mooi uit en als ik op zoek zou zijn naar een clean/scherp geluid dan had ik 'm wel gekocht.

Pepe
29 mei 2011, 11:38
Ja, ik moet zeggen, ik heb er vanaf dag 1 een Weber in gehangen en dat zal uitmaken. Maar eerlijk gezegd, mijn oude Princeton klinkt clean en helder, de champ warm en woody. Zo zie je maar weer, ear of the beholder.

Yovra
29 mei 2011, 11:57
Ja, ik moet zeggen, ik heb er vanaf dag 1 een Weber in gehangen en dat zal uitmaken. Maar eerlijk gezegd, mijn oude Princeton klinkt clean en helder, de champ warm en woody. Zo zie je maar weer, ear of the beholder.

Wat bedoel je met 'een Weber' (ik ben ook maar een newbie, zie je..)

Bert Gitaar
29 mei 2011, 11:59
Ik zou zeggen voor huiskamer probeer een Crate V5 en daar dan wat modificaties tegen aangooien. Ben je voor 110 euro klaar met een lekker geluid voor een ES-335 model. 5 W. met 10 inch speaker.

Pepe
29 mei 2011, 12:17
Wat bedoel je met 'een Weber' (ik ben ook maar een newbie, zie je..)


Een Weber is een speaker.

Het wordt al snel het betere 'scheurwerk....
op zoek zou zijn naar een clean/scherp geluid dan had ik 'm wel gekocht.
Je vindt hem te snel scheuren maar ook te clean ?

Eerlijk gezegd hoor ik dat JUIST niet terug maar goed, dan kan ik je verder ook niet helpen he.

Mitch
29 mei 2011, 12:20
Gezien je eisen kun je beter kijken naar Vox VT15, Cube20 etc. etc.

Yovra
29 mei 2011, 13:46
Een Weber is een speaker.

Het wordt al snel het betere 'scheurwerk....
op zoek zou zijn naar een clean/scherp geluid dan had ik 'm wel gekocht.
Je vindt hem te snel scheuren maar ook te clean ?

Eerlijk gezegd hoor ik dat JUIST niet terug maar goed, dan kan ik je verder ook niet helpen he.

Deze sound vind ik bijvoorbeeld tamelijk prettig:
http://www.youtube.com/watch?v=hBWriX5z7Qs
en in de eerste minuut van de video vind ik de sound precies wat ik bedoel;
http://www.youtube.com/watch?v=ICtVxOQP8c4. En jammer genoeg is de versterker uit de laatste clip wel erg ver boven m'n budget! :(.

Pepe
29 mei 2011, 13:57
I see. Dat is inderdaad een moderne strakke sound, een 12 inch en een tranny met wat power. Blues cube of andere cube inderdaad..

Mitch
29 mei 2011, 14:34
Ja, daar heb je inderdaad een grotere speaker voor nodig dan in de amps zit die ik noemde. Maar lastig onder de 200E, dat snap je waarschijnlijk zelf ook wel. Een tip is om tweedehands rond te kijken voor een Blues Cube. Da's een vreemde eend in de bijt met een 3x10 configuratie, maar die kan dat ook heel behoorlijk. Je ziet 'm alleen wat minder vaak.

Yovra
29 mei 2011, 14:48
Bedankt voor de tips tot dusver! Ik ga 'ns googelen en (vooral) bij een Versterkerboer langs om wat geluiden uit te testen.... Raar dat je vaak op Youtube-clips bent aangewezen en men blijkbaar niet op het idee komt om 'ns wat amp-sounds met een hogere geluidskwaliteit op het web te zetten. Maar dat is een ander verhaal.....

Brum
29 mei 2011, 17:16
Het is wel een beetje een gevalletje voor een dubbeltje op de eerste rij zitten voor dat bedrag eerlijk gezegd. Persoonlijk zou ik m'n budget wat oprekken, vooral tweedehands dan keus te over.

Kijk 's naar een Roland Micro Cube. De JC clean stand doet wel aardig wat je wilt, zit een koptelefoon aansluiting op en niet onbelangrijk; valt, met name tweedehands, ruim binnen je budget.

Yovra
29 mei 2011, 17:35
Het is wel een beetje een gevalletje voor een dubbeltje op de eerste rij zitten voor dat bedrag eerlijk gezegd. Persoonlijk zou ik m'n budget wat oprekken, vooral tweedehands dan keus te over.

Kijk 's naar een Roland Micro Cube. De JC clean stand doet wel aardig wat je wilt, zit een koptelefoon aansluiting op en niet onbelangrijk; valt, met name tweedehands, ruim binnen je budget.

Wie wil nou niet voor een dubbeltje op de eerste rij? :)
Kijk, ik speel al jaren akoestisch en heb geen idee of 'elektrisch' me erg gaat bevallen (hoewel: de Ibanez speelt erg fijn!). Nou kan ik een dure buizenamp aanschaffen, maar ik denk dat er leuke amps te koop zijn voor rond de 200 euri, zelfs solid states (:hide:) klinken hier en daar behoorlijk goed (Vox Pathfinder 15 of 30...). Als ik er een serieuzere hobby van maak kan ik altijd nog aan de handgebouwde boutiques!

remmiedepemmie
30 mei 2011, 00:37
http://www.peterverspuy.nl/transistor-combos/roland/bc30-210-gitaarversterker-4636.html

Ook de 60-310 is daar nog te koop.

Eko
30 mei 2011, 07:17
Veel jazzgitaristen spelen gewoon over transistorbakken. Een grotere speaker geeft een beter laag. Kijk eens naar een gebruikte Tech 21 of Session versterker.
Verwacht van je budget geen wonderen qua geluid.

crapton
30 mei 2011, 07:30
Denk eens aan een Peavey Bandit, al dan niet 2e hands.

Wordt vaak gezien als rock amp, maar ik denk dat je er prima jazz mee kan spelen en de sound die je via Youtube laat horen kan benaderen. Of hij zo transparant is weet ik niet zeker, misschien tzt een speakerwissel.

Er zijn overigens verschillende Peavey Bandit series met verschillende speakers. De versie met Scorpion speakers kan ik aanraden.

Oppy
30 mei 2011, 21:41
Jammer dat een koptelefoonaansluiting een must is, anders dan zou ik kijken naar een Lab Series L5, L7 of L9. Kom je regelmatig op MP tegen voor prijzen rond de 200 euro. BB King is natuurlijk de bekendste speler op deze versterker, maar ook gitaristen als Pat Martino en Emily Remler speelden op deze versterkers


http://www.youtube.com/watch?v=VfV7q3NIkQo

reckless_life
30 mei 2011, 21:59
Denk eens aan een Peavey Bandit, al dan niet 2e hands.

Wordt vaak gezien als rock amp, maar ik denk dat je er prima jazz mee kan spelen en de sound die je via Youtube laat horen kan benaderen. Of hij zo transparant is weet ik niet zeker, misschien tzt een speakerwissel.

Er zijn overigens verschillende Peavey Bandit series met verschillende speakers. De versie met Scorpion speakers kan ik aanraden.

De Peavey Bandit heeft jammer genoeg geen headphone jack.
Ik snap niet goed waarom Peavey dit niet gedaan heeft, want het is echt wel een leuke versterker (voor zijn geld).
Volgens mijn amp-hersteller is dat 15 min werk om er een headphone jack op te krijgen, maar ik heb het nog niet laten doen.

PascalD
10 juni 2011, 17:17
Yovra

Luister wat je kunt doen met een super goedkoop versterkertje: een Roland MicroCube !! Dat dingetje gaat uiteraard niet super luid, maar genoeg voor thuisgebruik.

Een goede gitaar (deze is een Benedetto Americana archtop) en een micro...

De backing track is mijn iPad met iRealB.


http://www.youtube.com/watch?v=CJfolZz-RaE

Yovra
12 juni 2011, 09:36
Yovra

Luister wat je kunt doen met een super goedkoop versterkertje: een Roland MicroCube !! Dat dingetje gaat uiteraard niet super luid, maar genoeg voor thuisgebruik.

Een goede gitaar (deze is een Benedetto Americana archtop) en een micro...

De backing track is mijn iPad met iRealB.


http://www.youtube.com/watch?v=CJfolZz-RaE

Bedankt voor de tip! Ik vind Roland Cubes sowieso wel aantrekkelijk als ''eerste optie"; ook hier klinkt het 'clean' prettig, en dat voor zo'n klein bakkie.