PDA

View Full Version : AC30 Blue Alnico icm Greenback



Jackdeluxe
28 mei 2011, 19:59
Hey allemaal, Ik heb in mijn Vox AC30, 2 Blue Alnico's (8 ohm) gezet met een heerlijk resultaat. Ik had nog een oude greenback (16 ohm) en nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de combinatie 1x Blue Alnico en 1x Greenback, echter... gaat dit ook prblemen geven ivm de verschillende impedantie van de speakers? Ik heb net eea geplaatst en ik heb nu een combinatie van het strakke sprankelende en het romig oude warm van de greenback. Thuis klinkt het top, maar in het bandgeluid kun je eea pas echt beoordelen is mijn ervaring. Maar blijft alles heel met de verschillende impedantie? Wie heeft hier verstand van ? Alvast bedankt voor de reactie. Gr. Jack

muziekschuur
28 mei 2011, 20:04
Dat gaat niet. OF twee 8 ohm speakers, of twee 16 ohm speakers... Door 8 & 16 te combineren zou je een heel lage ohmage krijgen waardoor de versterker in de puin draait.

Jackdeluxe
28 mei 2011, 20:11
Thanks voor je vlotte reactie, maar weer terug naar de twee keer Blue Alnico, op zich geen straf trouwens.
Gr. Jack

langun
28 mei 2011, 21:17
Niet slecht bedoeld, maar waarom zet je hem er al in voor je het antwoord weet?

Jackdeluxe
29 mei 2011, 00:03
Soms wat impulsief als het om sound gaat terwijl ik me pas later realiseer hoe eea technisch in elkaar steekt.....?

the sure thing
29 mei 2011, 07:53
Dat gaat niet. OF twee 8 ohm speakers, of twee 16 ohm speakers... Door 8 & 16 te combineren zou je een heel lage ohmage krijgen waardoor de versterker in de puin draait.

eeehhhh... niet als je ze parallel aansluit volgens mij: een 8 Ohm en 16 Ohm speaker parallel (niet serie) krijg je volgens mij samen 5,2 Ohm. Dus als je deze combnatie aan je 4 Ohm uitgang van je amp hangt, moet dat zeker goed gaan. Althans, zo doe ik dat al jaren...

guitarguru
29 mei 2011, 09:02
eeehhhh... niet als je ze parallel aansluit volgens mij: een 8 Ohm en 16 Ohm speaker parallel (niet serie) krijg je volgens mij samen 5,2 Ohm. Dus als je deze combnatie aan je 4 Ohm uitgang van je amp hangt, moet dat zeker goed gaan. Althans, zo doe ik dat al jaren...

Mijn AC30 heeft geen 4 ohm uitgang ..
Plus, de "onbalans" in output van beide speakers. De 16 ohm speaker zal zachter klinken dan de 8 ohm...of was het nou andersom? En de Greenback heeft al een mindere gevoeligheid tov de Blue.

nico verduin
29 mei 2011, 09:05
Mijn AC30 heeft geen 4 ohm uitgang ..
Plus, de "onbalans" in output van beide speakers. De 16 ohm speaker zal zachter klinken dan de 8 ohm...of was het nou andersom? En de Greenback heeft al een mindere gevoeligheid tov de Blue.Als de rendementen van beide speakers even groot was, dan klopt het wat je zegt. als de 8 ohm daar in tegen een lager rendement zou hebben dan wordt het effect weer minder.

even
29 mei 2011, 10:07
Buiten het aantal ohm's heeft de Blue een veel hoger rendement en zal flink harder klinken dan de Greenback. Ik gebruik zelf een Blue i.c.m. een G12H30 die beide een rendement hebben van 100db.

guitarguru
29 mei 2011, 10:28
Als de rendementen van beide speakers even groot was, dan klopt het wat je zegt. als de 8 ohm daar in tegen een lager rendement zou hebben dan wordt het effect weer minder.

In dit geval heeft de 16 ohm Greenback ook nog eens een lager rendement. Dus dubbel op minder volume. Wordt volkomen overspoeld door de Blue lijkt mij..

Mitch
29 mei 2011, 11:19
Klopt helemaal, deze laatste toevoegingen. Het maakt uiteindelijk voor het advies niet uit, maar het is wel fijn als je correct krijgt uitgelegd waarom het niet is aan te raden.