PDA

View Full Version : ts-808 werkt niet meer



madman
28 mei 2011, 18:45
Dag allemaal,

Gisteren kreeg ik een ts-808 kloon van een vriend van me aangeboden voor reparatie. Volgens hem werkte hij prima tot hij hem uitleende aan de andere gitarist van zijn band, toen hij 'm terug kreeg ineens niet meer..

Eigenlijk ging ik er vanuit dat ie was gevallen en er een (toch al zwakke?) soldeerverbinding was gebroken. Dus ik heb alles los gehaald om goed toegang te krijgen tot de print en alle verdachte verbindingen even ge-reflowed.
Daarna alles zo basic mogelijk weer aangesloten, dwz, de switch led en dc-input weggelaten, zodat alleen de jacks, pots en de batterij-clip eraan zaten om te testen.
Deze aangesloten om te kijken wat hij deed, maar geluid kwam er niet uit!

De batterij werd echter gloeiend heet!
Multimeter erbij gepakt, blijkt dat over de + en - van de clip de weerstand maar een kleine 2 ohm is! Veel minder dan op mijn eigen TS.

Heeft iemand misschien enig idee waar het aan kan liggen of wat ik verder na kan meten om uit te vogelen waar het probleem vandaan komt?
Thnx!

Dirk_Hendrik
28 mei 2011, 19:24
heeft het ding een voedings reverse beschermigsdiode? Lostrekken en weer die weerstand meten. Anders de dual opamp er uit en weer diezelfde meting.

madman
29 mei 2011, 15:39
Nope, 3 diodes, waarvan eentje schakelbaar voor symetrisch/asymetrisch.
Net even een andere opamp geprobeerd die ik had liggen, zelfde resultaat..

Batterij clip net ook even losgesoldeerd en gemeten, maakt daarin ook geen sluiting, dus dat is het ook niet...

cluseau
29 mei 2011, 16:05
Batterij clip net ook even losgesoldeerd en gemeten, maakt daarin ook geen sluiting, dus dat is het ook niet...

Kortgesloten voedingscapje misschien, kan toch niet moeilijk zijn.....?

Dirk_Hendrik
29 mei 2011, 16:05
voedinglijnen nalopen dus. Tot je de sluiting te pakken hebt.

madman
29 mei 2011, 16:56
Kortgesloten cap zat ik ook al aan te denken. Hoe weet ik of een cap kapot is? Zou ik over een goeie cap geen continuïteit moeten meten en over een kapotte wel?

cluseau
29 mei 2011, 16:58
Hoe weet ik of een cap kapot is?

Als hij ongeveer 2 ohm aangeeft.

Kom je alleen achter door één kant los te maken.

madman
30 mei 2011, 22:25
Pardon, ik had met m'n stomme kop niet goed gekeken. Net alle caps een voor een nagelopen en uiteindelijk de diodes. Het was inderdaad de voedingsbeschermingsdiode die het probleem veroorzaakte Dirk_Hendrik je had helemaal gelijk!

In ieder geval dank voor het meedenken!

Nu een nieuwe diode opsnorren en het ding weer in elkaar zetten!

flo123
30 mei 2011, 22:29
Maar die (ompolings)bescherming diode is niet voor niets kapot gegaan.
Heb je een keer een verkeerde spanning op het pedaal gezet?

madman
30 mei 2011, 22:37
Ik zou het niet weten, het is niet mijn pedaal! Vriend van me had 'm een keer uitgeleend en hij kwam kapot terug.

De dc-jack ziet eruit alsof ie met moeite vastgesoldeerd is, sluit het ook niet uit dat daarin een foutje is gemaakt, of de batterij-clip.
Als de een een batterij gebruikte en de ander een ac-voeding zou dat kunnen verklaren waarom ie het eerst wel deed...

Plant
31 mei 2011, 12:37
Ga er maar vanuit dat hij omgepoold aangesloten heeft gezeten. De beveiligingsdiode dient alleen om de rest van het pedaal te beschermen.
In doorlaatrichting (dus als het pedaal verkeerd aangesloten word) geleidt zo'n diode al bij 0.6 - 0.7V. Als je daar direkt 9V op zet gaat deze diode altijd om zeep en sluit dan kort. Deze vorm van beveiliging blijft zelf dus nooit heel.
Maar da's altijd goedkoper en makkelijker te repareren dan opamp, transistoren en elko's moeten vervangen.

madman
31 mei 2011, 18:35
In doorlaatrichting (dus als het pedaal verkeerd aangesloten word) geleidt zo'n diode al bij 0.6 - 0.7V. Als je daar direkt 9V op zet gaat deze diode altijd om zeep en sluit dan kort. Deze vorm van beveiliging blijft zelf dus nooit heel.
Maar da's altijd goedkoper en makkelijker te repareren dan opamp, transistoren en elko's moeten vervangen.

Kijk, weer wat geleerd!