PDA

View Full Version : Cabinet verstevigen?



caliban
28 mei 2011, 15:30
Wanneer ik met een bass-heavy versterker als mijn Framus over mijn Crate cabinet (met V30's) speel, merk ik dat de achterkant van de cabinet wat 'klettert'. Nu vraag ik me af of ik best een schroef in de achterkant zou bijzetten op de plaats waar de middenpijler (blok hout tussen voorkant en achterkant midden in de cabinet) zit ter versteviging, of dat er beter een soort van luchtklep (of baspoort of hoe noemt met dat :)) op komt. Als het topic beter in Werkbank subform staat, mag het verplaatst worden.

nico verduin
28 mei 2011, 15:33
Wanneer ik met een bass-heavy versterker als mijn Framus over mijn Crate cabinet (met V30's) speel, merk ik dat de achterkant van de cabinet wat 'klettert'. Nu vraag ik me af of ik best een schroef in de achterkant zou bijzetten op de plaats waar de middenpijler (blok hout tussen voorkant en achterkant midden in de cabinet) zit ter versteviging, of dat er beter een soort van luchtklep (of baspoort of hoe noemt met dat :)) op komt. Als het topic beter in Werkbank subform staat, mag het verplaatst worden.Eventueel een rubbere laag tussen balk en achterkant plaatsen. Er vanuit gaande dat dat het gene is dat kleppert.

jerome
28 mei 2011, 15:50
Zoals je zelf al zegd, je kan er inderdaad gewoon een schroef indraaien. Wel even voorboren met een heel dun boortje want die balk hout wil nog wel eens snel splijten aan de kopse kant.

caliban
29 mei 2011, 11:19
Bedankt voor de antwoorden so far. Is het een goed idee om een combinatie te doen van de beide opties? Dus én rubber steken én een schroef erdoor. Hoe dik neem ik het rubber best hiervoor?

nico verduin
29 mei 2011, 11:45
Bedankt voor de antwoorden so far. Is het een goed idee om een combinatie te doen van de beide opties? Dus én rubber steken én een schroef erdoor. Hoe dik neem ik het rubber best hiervoor?Geen idee. Zodanig dat die achterplaat gewoon niet meer kan klapperen. Door die schroef wordt het ook al minder. Mogelijk een paar lagen binnenband van een wiel?

caliban
29 mei 2011, 13:31
Oké op zoek naar rubber dus!!

Remork1970
29 mei 2011, 15:25
Ik zeg: Durex!

caliban
29 mei 2011, 17:08
Ik zeg: Durex!

Lijkt me nog wel een dure oplossing :)

nico verduin
29 mei 2011, 19:28
Lijkt me nog wel een dure oplossing :)
Hergebruik:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf: :seriousf:

caliban
29 mei 2011, 21:17
:seriousf:

eerlijk gezegd hou ik niet zo van condooms :hide:

the sure thing
29 mei 2011, 22:23
Misschien raar: maar check voor de zekerheid of het wel echt het cabinet is wat klettert. In de omgeving wil ook wel eens wat meetrillen, wat op gekletter uit de speakerkast zelf lijkt.

Plant
29 mei 2011, 22:57
Blijkbaar hebben we het hier over?

http://i54.photobucket.com/albums/g112/stinkboxxx/mine/CAM_1237.jpg

Zit dat balkje in het midden dan niet al star tegen de achterkant met een (schroef)verbinding maar gewoon los er tegenaan?

Een meeklapperende achterkant heb ik bij een kleinere cab ook weleens gehad. Het paneel was voor de oppervlakte gewoon te dun en resoneerde daardoor mee. Dat heb ik opgelost door intern tegen de achterkant diagonaal een stevige lat aan te lijmen. Dat maakte het paneel al stijf genoeg :ok:

edit: baspoorten toevoegen helpt hiertegen zeker niet en verandert bovendien je geluid.

caliban
29 mei 2011, 23:18
Ik ben vrij zeker dat het niet iets uit de omgeving is. Op de momenten dat het gebeurt, zie je ook gewoon meer beweging aan de achterkant van de cabinet (kabel van de footswitch beweegt zelfs)

jerome
29 mei 2011, 23:29
Inderdaad waar wat Plant schrijft, die achterplaten zijn vaak veel te dun uitgevoerd en vaak nog van spaanplaat ook.
Dan is het te verwachten dat ze gaan meebewegen en wapperen als er een beetje vermogen uitkomt...
Maar echt, één simpele houtschroef (of 2) in het midden van de plaat in die verbindingsbalk, en je bent het probleem zo goed als zeker kwijt.
Is sowieso beter, daar wordt de hele box een stuk stijver en stabieler van.
En ik zou er dan zelf geen rubber tussen doen...

Edit; kijk ook gelijk even of die verbindingsbalk ook aan de voorkant goed vast zit.
Dat wil ook nog wel eens gebeuren dat ze gewoon los zitten.
Dat gaat allemaal maar meetrillen...

guhlenn
30 mei 2011, 18:15
99% de middenbalk. Waarom ze dat kreng eigenlijk niet gewoon standaard vast zetten is de vraag (Koch powertone cabinet, deed precies hetzelfde, 1 schroefje fixte het probleem).

caliban
30 mei 2011, 23:46
Oké prima, ik laat het resultaat weten als ik er aan denk..

caliban
4 juni 2011, 16:35
En het heeft gewerkt. Schroef mocht misschien nog iets dikker, maar het irritant geboem is verdwenen.