PDA

View Full Version : Santoor



Eljas
28 mei 2011, 00:25
Hoi allemaal;

Pas geleden ben ik in het bezit gekomen van een leuke Santoor. Het instrument komt uit Iran en is antiek. Nu wil ik er van alles over te weten komen en ben volop aan het googlen geslagen. Ondertussen heb ik gevonden hoe je het instrument moet gaan stemmen echter stemmen ze op het filmpje alleen de linker rij van de snaren. Soms stemmen ze op de G af en een ander spreekt over de E om af te stemmen. Weet iemand hoe het zit. Het kan natuurlijk zo zijn dat een groot instrument een lagere grondtoon geeft dan een kleiner. Hoe weet ik nu hoe het met die van mij zit. Weet iemand mischien in de regio eindhoven een zaak waar je onderdelen en advies kunt vragen en mogelijk ook workshops kunt volgen?

Alvast bedankt voor het meedenken..

Eljas

Gretsch 5120
28 mei 2011, 13:43
Hi Eljas,
Ik weet niet of een santoor uit Irak hetzelfde instrument is als uit india qua stemming (net als bv de sitar en setar ook andere instrumenten zijn). Ik haal mijn meeste snaren uit Duitsland via

www.india-instruments.de

http://www.india-instruments.de/pag/stringinst/santur/santur_e.html


Hier staat info over de snaren voor een (let wel) Indiase santoor. Maar wellicht dat zij je verder kunnen helpen.

Eljas
29 mei 2011, 10:27
O.K., bedankt voor je reactie. Het kan inderdaad zo zijn dat er verschil in stemming zit. Ik zoek daarom vooral naar info voor instrumenten uit Iran of Persische.
Ik ga met je info aan de slag en nogmaals bedankt!