PDA

View Full Version : Spelen op gehoor.



jasspeerr
27 mei 2011, 23:31
Hallo,

Ik speel nu 3 à 4 jaar gitaar en ik heb nog nooit iets met spelen op gehoor gedaan ik heb nog nooit zelf een liedje meegespeeld toen ik het hoorde, nu heb ik daar wel behoefte aan. Heeft een van jullie nog een paar tips&trucs of gewoon een soort stappenplan tot ik het onder de knie heb?

als jullie verstand van gitaren hebben kunnen jullie dan ook tips geven over mijn andere post? : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?146381-ruis-in-gitaar-switch


Alvast bedankt,

-Jasper-

TimS
28 mei 2011, 01:16
Eerst de grondtoon zoeken van de akkoorden, dan kijken of het mineur of majeur is en dan ben je al een heel eind.

peter_heijnen
28 mei 2011, 12:04
Tegenwoordig staat alles doorgaans netjes op 440hz of in die buurt gestemd, maar vroeger was dat wel anders. Dus als je met oudere muziek mee wilt spelen gaat het van belang zijn dat je eerst leert stemmen op die muziek. Dat is meteen ook les 1 gehoortraining. Dan probeer je gewoon mee te pielen, en leg de lat niet hoog in het begin.

-=JEROEN=-
29 mei 2011, 02:20
Dus eerst checken of je gitaar hetzelfde gestemd staat. Is dat zo, dan ga je luisteren naar de basis: de grondtoon, majeur of mineur, omkeringen, enz.

Ook wel handig om een beetje de basis theorie te kennen, dan weet je ook wat je hoort.

Snijdie
29 mei 2011, 10:17
Hoe stupide het ook klinkt, de handigste tip die ik heb gekregen is:
"Als je het mee kan neuriën, kan je het ook spelen."
Geen wet van Meden en Perzen, wel eentje die vaak op gaat. Of andersom, als je net zoals ik weinig ervaring heb met zelf uitzoeken. Indien je niet uit jezelf de melodie kan neuriën, dan zal het uitzoeken een onmogelijke taak zijn.

Pepe
29 mei 2011, 10:53
Ja, maar WAT wil je meespelen?
Als het in het blues idioom is snap ik het wel, het handigst daarvoor zijn de guitar backing tracks of jam tracks die je met kilo's tegelijk van het net plukt.

Als het specifieker wordt ontkom je al snel niet aan uitzoeken. Je kan natuurlijk de radio aanzetten en een eind meepingelen "zolang het maar in de juiste toonladder is", bedoel je dat?

terrasbeest
29 mei 2011, 12:16
Hoe stupide het ook klinkt, de handigste tip die ik heb gekregen is:
"Als je het mee kan neuriën, kan je het ook spelen."
Geen wet van Meden en Perzen, wel eentje die vaak op gaat. Of andersom, als je net zoals ik weinig ervaring heb met zelf uitzoeken. Indien je niet uit jezelf de melodie kan neuriën, dan zal het uitzoeken een onmogelijke taak zijn.

Eerste vereiste is idd de melodie grondig kennen, of je nu iets op het gehoor uitzoekt of dat je een nummer leert met de partituur erbij.

Een nummer heeft drie ingrediënten : de melodie, de akkoorden en het ' ritme'.

Als je basic theoretische kennis inschakelt bij het uitzoeken van nummers,is dat een handig hulpmiddel.
- Het verband tussen de toonaard ( de toonladder ) van het nummer, en de bijbehorende akkoorden.
- De tussendominanten herkennen.