PDA

View Full Version : HNGD: ibanez ergodyne edr470ex



arcane
27 mei 2011, 16:57
Esthetisch en ergonomisch vond ik Ibanez-gitaren altijd top. Toch heeft het zo'n 15 jaar geduurd tot ik er een kocht. En de reden daarvoor is denk ik de zwevende brug.
Ik gebruik nooit een tremelo. Ik had tot nu toe 1 gitaar met een floyd rose, een Jackson Kelly. Maar die brug heb ik vast laten zetten, gezien het feit dat ik het systeem nooit gebruik, en het feit dat als er een snaar breekt je eventueel nog verder kunt spelen. Vooral dat laatste, het breken van een snaar vond ik mega storend aan een floyd rose, dat gedoe van het vervangen, doe mijn maar een TOM.
Toch heeft de esthethiek en de ergonomie gewonnen, want ik heb er dus toch maar weer een gitaar aangeschaft met een floyd-achtige brug, de ibanez ergodyne edr470ex.

Mijn mening over de gitaar zelf:
Ziet er prachtig uit. Speelt erg fijn, en vooral erg snel. De nek is wel een stuk dunner dan wat ik gewend ben (les paul, sg, stat, tele). De Elementen klinken goed, hoewel ik de single coil qua volume aan de zacht kant vind. (misschien ook wel een kwestie van wat hoger zetten). De brug is stemvast. Echter moest ik de brug wel opnieuw afstellen, de vorige eigenaar had de brug veel te ver naar achteren staan. Nu staat de brug dus mooi recht. Echter blijkt de intonatie nog niet te kloppen, hier moet ik dus nog even voor gaan zitten. Dit zal wel even wat langer gaan duren dan bij een TOM.
De body is overigens niet gemaakt van hout, maar van Luthide. Dit is een kunststof die dezelfde eigenschappen als hout zou moeten hebben. Nou ben ik zelf niet iemand die enorm veel verschil hoort in houtsoorten, dus ik neem maar aan dat het wel klopt. Het klinkt in ieder geval goed, en heeft ook een goede sustain.

En een topic zonder foto's is uiteraard waardeloos:
http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/collectie/P5270028.jpg

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/collectie/P5270027.jpg

Mr. Dynamite
27 mei 2011, 17:51
Gaaf ding, vind ik wel een van de mooiere :ok:

arcane
27 mei 2011, 18:28
Ik heb de gitaar zojuist geïntoneerd. En ik moet zeggen dat het me enorm mee viel. Klinkt helemaal top nu.

Wat me overigens ook opviel is dat de strapbutton aan de onderkant deels is afgebroken, waardoor de band snel los schiet. gelukkig had ik nog een strapbutton liggen. Echter, de originele strapbutton was bevestigd met 2 schroeven. Is dat iets speciaals van Ibanez of kan ik die zo in elke winkel krijgen?

nu zit er nl. een lelijk leeg gat naast de strapbutton.

arcane
28 mei 2011, 11:40
Net bij Vriese geweest om te vragen of zij zo'n strapbutton verkopen. Helaas, nee.

Iemand een idee waar ik zo'n strapbutton kan krijgen?

Hoogie
28 mei 2011, 12:42
mooi gitaartje (en behang);)

Heb je een foto van de strap button?

arcane
28 mei 2011, 13:23
mooi gitaartje (en behang);)

Heb je een foto van de strap button?

Nope, geen foto. Heb flink zitten zoeken, maar ook bij de grote Duitse dozenschuivers hebben ze deze niet.