PDA

View Full Version : Probleempje - Tube rattle?



Lonac
27 mei 2011, 16:19
Hoi allemaal

Allereerst: De zoekfunctie is gebruikt, helaas niks gevonden :(
Ik heb een Peavey VK100 tube head samen met een Fame 212 cabinet
Nu heb ik sinds een aantal maanden een soort van zoem (geen brom) als ik lage noten speel op mijn gitaar. Ik kan duidelijk horen dat het van de head komt en niet van de cabinet.
Ik zat zelf te denken aan een tube die misschien kapot is of los zit
Weet iemand hier raad mee?

Alvast bedankt

Lonac

Eko
27 mei 2011, 18:17
Bij een fulltube zitten er om de preamptubes van die mooie buisjes om ze te beschermen. Die kun je er ook even vanaf halen. Heb je het geluid dan nog?
Als je de amp aan hebt staan ,en je tikt met een potlood zachtjes tegen de buisjes, is er dan 1 bij die echt opvallend meer geluid maakt ?
Ztten er buizen losser dan anderen?
De preamptubes kun je uitwisselen zonder problemen en zo een , eventueel , slecht opsporen.
Voor de rest nergens aan gaan prutsen , geen schroevendraaier insteken,geen andere idioterie uithalen. Indien het probleem blijft, even naar een ampdokter.

cluseau
27 mei 2011, 19:29
Hoi allemaal
Ik kan duidelijk horen dat het van de head komt en niet van de cabinet.


Als je het bij het juiste eind hebt is het dus een mechanisch geluid wat uit de top komt. Dat kan dan eigenlijk alleen maar door het blikpakket van een trafo komen, dat lijkt me het enige wat kan mee resoneren.

Frans.

Lonac
28 mei 2011, 13:39
Als je het bij het juiste eind hebt is het dus een mechanisch geluid wat uit de top komt. Dat kan dan eigenlijk alleen maar door het blikpakket van een trafo komen, dat lijkt me het enige wat kan mee resoneren.

Frans.

Heb jij ook enig idee wat mogelijk is om het tegen te gaan?

Lonac

nico verduin
28 mei 2011, 14:11
Heb jij ook enig idee wat mogelijk is om het tegen te gaan?

LonacKan zijn dat de bouten van de voedingstrafo wat los zitten. Die moet je dan vastdraaien. Is het dat niet, dan kan het zijn dat de wikkelingen niet al te vast zitten ingegoten. Dan kun je het wel vergeten. Kan ook nog zijn dat ze iets te weinig blik hebben gebruikt waardoor de spoelkoker wat los zit. Dat zou je nog kunnen oplossen met een houtje (prikkertje oid).
Edit: je geeft aan dat het alleen bij lage tonen gebeurt. Dus als je niets doet daan hoor je het niet? in dat geval zit er inderdaad iets los te resoneren. Eventueel de achterkant eraf en dan vlakbij proberen te luisteren of je het hoort wat de oorzaak is. Kunnen overigens lastige dingen zijn om op te sporen. Maar het zat er eerst niet kennelijk dus zou het oplosbaar moeten zijn.

Lonac
28 mei 2011, 14:37
Kan zijn dat de bouten van de voedingstrafo wat los zitten. Die moet je dan vastdraaien. Is het dat niet, dan kan het zijn dat de wikkelingen niet al te vast zitten ingegoten. Dan kun je het wel vergeten. Kan ook nog zijn dat ze iets te weinig blik hebben gebruikt waardoor de spoelkoker wat los zit. Dat zou je nog kunnen oplossen met een houtje (prikkertje oid).
Edit: je geeft aan dat het alleen bij lage tonen gebeurt. Dus als je niets doet daan hoor je het niet? in dat geval zit er inderdaad iets los te resoneren. Eventueel de achterkant eraf en dan vlakbij proberen te luisteren of je het hoort wat de oorzaak is. Kunnen overigens lastige dingen zijn om op te sporen. Maar het zat er eerst niet kennelijk dus zou het oplosbaar moeten zijn.


Ja, het is echt alleen als ik lage noten speel.
Eens even kijken dan.

nico verduin
28 mei 2011, 15:38
Ja, het is echt alleen als ik lage noten speel.
Eens even kijken dan.succes....

Lonac
28 mei 2011, 18:01
Hebbes, er iets los ja. Wat het precies is weet ik niet zo'n ampexpert ben ik weer helaas niet

Maar het was gewoon even aan een paar moeren draaien en het geluid was weg!
Thanks guys

Canol