PDA

View Full Version : Probleem volumeknop (met haast: overmorgen optreden)



FruscianteFan
27 mei 2011, 14:15
Beste mensen,

Ik heb op mijn Jaguar een probleem met de volumeknop. Symptomen:

- zowel als ik hem helemaal opendraai als als ik hem helemaal dichtdraai geeft hij een flinke tik; dit zou te maken kunnen hebben met het niet-geaarde stopcontact want nu ik de versterker geaard heb aangesloten, is het (even?) weg.

- als ik de volumepot helemaal opendraai, komt er géén geluid uit. Soms ook filtert hij een hoop volume en hoog weg...

- als ik hem van helemaal dicht een beetje opendraai, duurt het langer dan voorheen voor er geluid uitkomt. Voorbij een bepaald punt is er ineens wel geluid, maar het is echt een punt waar het aan/uit is.

Wie oh wie kan me uit de brand helpen?

HaroldA
27 mei 2011, 14:18
Wie oh wie kan me uit de brand helpen?

Hij is versleten/kapot/aan vervanging toe.

FruscianteFan
27 mei 2011, 14:24
Dan ga ik eens een pot die ik nog heb liggen erin monteren, kijken of dat helpt!

edit: voor de duidelijkheid: ik hoop dat dat het inderdaad is, want anders zit het probleem vermoedelijk in de bedrading of aansluiting en dat zou vervelender zijn.

snaarplukker
27 mei 2011, 14:34
Het klinkt als een slecht contact van het 3e pootje met aarde. Dat pootje wat normaliter aan de behuizing van die pot word gesoldeert.

HaroldA
27 mei 2011, 14:35
Het klinkt als een slecht contact van het 3e pootje met aarde. Dat pootje wat normaliter aan de behuizing van die pot word gesoldeert.

Dat zou er niet voor mogen zorgen dat volume wegvalt als hij vol open staat.

snaarplukker
27 mei 2011, 15:13
Dat zou er niet voor mogen zorgen dat volume wegvalt als hij vol open staat.
Wel eens met een LP gehad. Ik weet niet of het bij een Jaguar hetzelfde effect heeft.:dontgeti:

FruscianteFan
27 mei 2011, 15:24
Ok er is iets goed mis. In mijn poging een andere pot erin te zetten bromt nu de hele boel als de ziekte. Halselement doet het helemaal niet meer, brugelement nog wel.

Ik kan wel horen dat de vervangende volumepot zijn werk wel doet, maar ik denk dat ik nu vooral even de hele bedrading van de gitaar nakijk. :(

FruscianteFan
27 mei 2011, 16:24
Dat laatste bleek mee te vallen: één aardedraadje los, waardoor gelijk de helft van de elektronica niet geaard was (plaatje op bovenste hoorn, halselement, plaatje van het lead-circuit, pickupschakelaar). De ellende van Jaguars is dat de elektronica verspreid over de hele gitaar zit, en dat al die dingen geaard moeten zijn ook al gebruik je ze niet.

Maar goed, volgens mij gaat het wel weer goedkomen. Binnenkort even kijken of ik een nieuwe 1 meg kan vinden, want nu heb ik een 500k.

Blegh, ik vind sleutelen aan gitaren echt héérlijk, tenzij het misgaat. Zeker zo vlak voor een optreden...

HaroldA
27 mei 2011, 16:26
Blegh, ik vind sleutelen aan gitaren echt héérlijk, tenzij het misgaat. Zeker zo vlak voor een optreden...

Je hebt toch nog 2 dagen? Dat is niet "vlak voor" in mijn ogen...

FruscianteFan
27 mei 2011, 16:51
Je hebt toch nog 2 dagen? Dat is niet "vlak voor" in mijn ogen...
Ik heb niet zo heel veel optredens ;)

Daarnaast, als ik dit morgenavond ofzo had gehad, dan had ik het maar even gelaten voor wat het was en op m'n Indie gespeeld (en de Jackson mee als reserve).

Hoe dan ook, het is gefixed. Nieuw pot kraakt een heel klein beetje maar dat overleef ik wel. Dank jullie wel HaroldA en snaarplukker!

Deze kan wat mij betreft dicht :)

snaarplukker
27 mei 2011, 18:03
Nieuw pot kraakt een heel klein beetje maar dat overleef ik wel.
Even 5 minuten die pot open en dicht draaien, dan verdwijnt het gekraak.;)

Jedeel
27 mei 2011, 19:06
Even 5 minuten die pot open en dicht draaien, dan verdwijnt het gekraak.;)

Anders even wat contactspray erin spuiten......

FruscianteFan
27 mei 2011, 19:12
Het valt eigenlijk reuze mee. Bovendien ben ik blij dat de gitaar nu speelklaar is ;)