PDA

View Full Version : Snaren voor Dobro



KingPin8
27 mei 2011, 13:32
ola,

welke snaren kan ik het beste op mijn squareneck dobro leggen?

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRL/Dobro/1200.html

I.o.m. internet en mijn gitaar/dobroleraar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik bluegrass speel in G (GBDGBD), moet ik dan niet juist wat dunnere snaren hebben omdat de tuning hoger is? Of moet ik juist dikke snaren hebben (zoals LOTS aanraad) omdat die meer kunnen hebben?

alvast bedankt!

RB-1
27 mei 2011, 17:09
Ik gebruik zelf EXP-42 (http://www.thestringman.com/strings/dobro.htm)
Deze zijn bedoeld voor GBDgbd.

KingPin8
30 mei 2011, 10:36
RB, bedankt voor je reactie. Bij die La Bella snaren zag ik echter dat ze specifiek voor 'g' waren, echter hebben deze een andere gauge:


.018
.020
.030
.038
.048
.056

hoe zit dat dan?

RB-1
30 mei 2011, 17:23
Meer of minder spanning brengt een snaar uiteindelijk op de juiste toonhoogte.
Een dunnere (= minder massa) snaar klinkt bij dezelfde spanning hoger dan een dikkere.
Men probeert de snaren onderling zo te rangschikken dat de spanning in alle ongeveer gelijk is bij de correcte stemming.
In elk geval dat ze dan ongeveer hetzelfde volume een een vergelijkbare klankkleur produceren.
Dat hangt ook af van de materiaalkeuze en die kan variereren tussen verschillende merken (hoeft niet).

Het gaat dus om de onderlinge verhoudingen in een set. Daarom zie je die verschillen.

Ik zou gaan voor D'Addario (de -42), GHS of eigen sets van Dobro bouwers.
Ik vind die La Bella's onmogelijk zwaar. Kun je never nooit niet de 2e snaar benden met je linker ringvinger (wat je een interessant pedal steel achtig effect geeft)

KingPin8
31 mei 2011, 16:30
mooi, dan blijf ik bij mijn leest, D'addario :)

Wat is dan nog het verschil tussen EJ en EXP?

RB-1
13 juni 2011, 07:37
De EXP kost ruwweg het dubbele en gaat meer dan 3 x zo lang mee.

You do the math..... En begrijp dus waarom ik EXP speel......

KingPin8
14 juni 2011, 08:31
Dat is meer dan rendabel genoeg, thanks voor de info!

Pakie
27 september 2011, 10:12
Dan haak ik maar even in op deze topic,

Wat als het nu gaat om een meer "Gitaar-achtige" ?
Het gaat in dit geval om een Fender Resonator, met houden body en een Resonatorschaal erin gebouwd.
De hals is gewoon C-shape en wordt eigenlijk als een gewone gitaar bespeeld.
Er wordt bijv. ook geen gebruik gemaakt van Slide of Bottleneck.
Mijn gedachte gaat uit naar Bronze (zoals de Blue Grass van Martin) en dan in een dikte van .012 zodat het nog bespeelbaar blijft.
Zijn er mensen die hiervoor goeie snaren kunnen tippen ?

RB-1
27 september 2011, 18:53
Als het geen square neck is, dan kun je hem met Dobro snaren (EXP-42 of EJ-42) voor open G (e= d, A=B en E=G) helemaal uit z'n verband trekken.
Voor de gewone concert stemming zou ik een gewoon gitaar setje gebruiken.
Bijvoorbeeld EXP-16 of EJ-16, gebruik al jaren geen Martin meer.
Dit gezegd hebbende, de Dobro waarop ik de eerste beginselen leerde was een pre-war Regal met een roundneck, uiteraard met een nut riser.
En zo heel krom was die niet eens. Maar ja, pre war kwaliteit, he....