PDA

View Full Version : FX voor akoestische gitaar



Nocki
27 mei 2011, 11:36
Hi,

Sinds gisteren ben ik de blije eigenaar van een nieuwe akoestische gitaar.
Nu zou ik graag wat fx erbij willen hebben.
Ten eerste een volume pedaal.
Daarbij een reverb en een chorus.

Met de eerste komt er gelijk een adertje van onder het gras... Wat voor volume pot moet dat volumepedaal hebben? Het is een fisman matrix pickup met mic die in de gitaar zit. welke waarde moet de pot hebben?

En welke fx zijn er goed voor akoestische gitaar?

Een van mijn voorbeelden heeft de Zoom A2.1u waar alles in zit. Maar mijn vraag is eigenlijk of er niet nog mooier spul is?

iemand een idee?

Einzeln
27 mei 2011, 11:46
Hi,

Sinds gisteren ben ik de blije eigenaar van een nieuwe akoestische gitaar.
Nu zou ik graag wat fx erbij willen hebben.
Ten eerste een volume pedaal.
Daarbij een reverb en een chorus.

Met de eerste komt er gelijk een adertje van onder het gras... Wat voor volume pot moet dat volumepedaal hebben? Het is een fisman matrix pickup met mic die in de gitaar zit. welke waarde moet de pot hebben?

En welke fx zijn er goed voor akoestische gitaar?

Een van mijn voorbeelden heeft de Zoom A2.1u waar alles in zit. Maar mijn vraag is eigenlijk of er niet nog mooier spul is?

iemand een idee?

Kwestie van smaak natuurlijk, maar hooguit reverb wat mij betreft.

Nocki
27 mei 2011, 11:54
Kwestie van smaak natuurlijk, maar hooguit reverb wat mij betreft.

Hihi. uiteraard zal er 90% van de tijd gewoon droog gespeeld worden zonder zelfs wat reverb. Totaal neit nodig bij deze gitaar.
Maar er zijn af en toe watintrotjes waar eventueel een chorus erg leuk bij gata klinken. Verder zijn er momenten dat er zachtjes gespeeld gaat worden als achtergrondmuziek waarbij ik het volume pedaal wil gebruiken.
Een eventuele combi van chorus en reverb zorgt dan voor een breed geluid waarin de definitie wat wegvalt en het meer een zacht ruisende melodie wordt.
Soms moet muziek spreken en soms naar de achtergrond verdwijnen... Daarvoor wil ik wat fx. Het zal idd erg weinig gebruikt gaan worden maar wel erg belangrijk zijn wanneer het een keer zo is.

Maar goed. Het gaat i dit topic neit om het waarom maar om de "wat"... :)

MSNL
27 mei 2011, 12:45
Ik heb jaren mijn akoestische gitaar door een Lexicon MPX G2 gegooid voor wat effecten.
Voornamelijk reverb en wat delay.
Met detune (eventueel in combinatie met de x-over) kun je een redelijke 12 snarige gitaar simuleren.

En ander apparaat is de Yamaha AG Stomp
Een akoestische modeler en 4-bands parametrisch eq, reverb, delay/chorus en feedback onderdrukker
Dit is vergelijkbaar met een Fishman Aura, maar de modeling is wat algemener, niet custom model-images voor verschillende types en merken gitaren. En deze heeft ook geheugens en kan met midi aangestuurd worden.

(SPAM en weet nog iemand die een AG Stomp werkloos heeft liggen, en hem vast voor een zacht prijsje wilt verkopen SPAM)

jim__
27 mei 2011, 13:06
Ik gebruik om dezelfde reden een Digitech RP155. Goede (Lexicon) reverb en bruikbare delays, chorus, compressor, tuner, USB voor recording en een simpele looper (ook erg leuk om thuis mee te klooien). Mooi goedkoop ook, was een proefballonnetje maar is inmiddels een blijvertje geworden. Kost minder dan een los reverbpedaal.

De elektrische gitaareffecten en modeling op het ding geef ik weinig om, behalve dan als noodbackup mocht ik met m'n versterker problemen krijgen. Maar voor akoestische gitaar vind ik hem prima.