PDA

View Full Version : Hoe goede clean uit (Triple) rectifier....??



Sem
26 mei 2011, 23:11
Daar zijn we weer ;)

De recto is een geweldig apparaat. Na de aankoop van de ibanez ts-808 is mijn amp een echte killer geworden. Ik ben daarna verschillende vintage pedalen gaan verzamelen uit deze serie. Vooral ook de ge-601 EQ is een geweldige booster. Dikke metal amp.

Alleen de clean daar krijg ik nog niets van. Oke wist van te voren dat je de Mesa niet koopt voor zijn uiterst goede clean. Ik heb heel wat instellingen geprobeerd maar ben niet impressed. Wie heeft deze amp en krijgt er wel een goede clean uit.

Zijn er mogelijkheden als pedalen die net als de ts net die upgrade geeft..

Reverb, chorus, delay...standaard zaken of zijn er echt andere aanraders.

Hoor graag jullie advies!!

iWishmaster
27 mei 2011, 09:29
Ik vond de clean uit de recto's juist heel erg mooi, zeker met single coils. Ik houd sowieso niet zo van het cleane geluid van humbuckers (hoewel, nek humbucker met het volume een beetje dicht kan heel mooi zijn). Wat voor een gitaar heb je? Als het een humbucker gitaar is zou je een coilsplit kunnen overwegen.

Als je meer een akoustische gitaar 'achtig' geluid wilt kun je naar de combinatie van reverb en chorus kijken. Als je meer een ruimtelijk (diep) en vol clean geluid wilt kun je een (stevige) delay proberen. Eventueel een combinatie van delay en chorus voor een breder geluid, bijv. de memory man deluxe: mojo gegarandeerd.

Enige dat ik wil horen op mijn clean is soms een klein beetje reverb en soms voor de 'spacy' effectjes wat delay, maar ik speel dan ook op een strat.

Edit: owja, de recto :D ... Instellingen weet ik niet meer, maar ik meen me te herinneren dat ik de clean stand iets te dun vond, één standje verder (pushed heet dat in recto-taal geloof ik?) vond ik mooier en met de gain laag net zo clean.

caliban
27 mei 2011, 12:37
Wat voor gitaar speel je erdoor?

Bijl
27 mei 2011, 16:04
Je hebt 150 watt tot je beschikking, dan moet je toch in staat zijn om voldoende verschil in gain te maken tussen clean en overdrive, en dat verschil aan het eind van de keten opvangen met het volume per kanaal zodat het even hard klinkt?

Of kijk even hier (http://google.h4ck.nl/?q=Mesa+triple+rectifier+clean+settings)

Sem
28 mei 2011, 01:17
Ik speel vooral met een jackson strat model/sd humbuckers.

Heb verschillende ibanez analoge pedalen. Chorus help inderdaad wel al. Heb nu ook nog een ad-80 delay gekocht wellicht heeft dit ook nog effect. Ik mis denk ik vergeleken met mijn vorige amps ook wat reverb.

Edit: owja, de recto ... Instellingen weet ik niet meer, maar ik meen me te herinneren dat ik de clean stand iets te dun vond, één standje verder (pushed heet dat in recto-taal geloof ik?) vond ik mooier en met de gain laag net zo clean.

Dat ga ik eens proberen, zou inderdaad wel eens gezien je omschrijving een positief resultaat kunnen opleveren!

Nog andere tips? Er is niet iets specifieks van apparatuur wat naast deze gangbaardere pedalen vaak een uitkomst is...

Henri H
28 mei 2011, 01:26
......

Nog andere tips? Er is niet iets specifieks van apparatuur wat naast deze gangbaardere pedalen vaak een uitkomst is...Ik heb de acoustic simulator uit m'n (ex)GT-8 wel 's gebruikt voor dat doeleinde. Misschien dat een BOSS AC-3 iets voor je is?

Het is trouwens een misvatting dat Mesa geen mooi clean heeft. De Rectifiers hebben daar, naar ik zo verneem, het meeste last van, maar de Lonestar en Stiletto staan toch ook wel bekend om hun cleane sounds hoor.
Zelf heb ik de Stiletto, en heb geen enkel probleem om een lekkere cleane sound te krijgen. Ik gebruik wel de crunch mode v.h. cleane kanaal met de gain op 3 -5, afhankelijk v.d. gitaar en/of welk doeleinde.

Sem
28 mei 2011, 01:41
Is inderdaad misschien wel een optie. Ben normaal niet zo van de digitale modeling spullen, maar in dit geval wellicht niet verkeerd. Ga ik eens na zoeken. Zijn er meer van dit soort pedalen of dit de enige in z'n soort..

dml
28 mei 2011, 07:32
Ik heb ook totaal geen moeite om een krachtig en clean geluid uit m'n Triple te halen. Zoals met alle Mesa's kost het zeker wat moeite om een bepaalde sound eruit te krijgen daar de toonregeling (bass, mid, treble) elkaar beïnvloedt.
Als je het dan toch in pedaaltjes zoekt kun je ook naar een EQ-pedaal kijken.
Een Boss FBM-1 doet het trouwens ook erg goed.

Sem
28 mei 2011, 08:34
Ik heb ook totaal geen moeite om een krachtig en clean geluid uit m'n Triple te halen. Zoals met alle Mesa's kost het zeker wat moeite om een bepaalde sound eruit te krijgen daar de toonregeling (bass, mid, treble) elkaar beïnvloedt.
Als je het dan toch in pedaaltjes zoekt kun je ook naar een EQ-pedaal kijken.
Een Boss FBM-1 doet het trouwens ook erg goed.

Idd ook nog een goeie. Heb van de vintage serie beide eq's. De 401 is als booster wat minder op ch 2,3. Ga ik deze eens tweaken op ch 1.

Henri H
28 mei 2011, 11:28
BOSS heeft nog wel meer van die pedalen, deze b.v.

http://www.jag-stang.com/wp-content/uploads/2009/06/boss_fender_reverb_pedal.jpg

Geen idee hoe die klinkt trouwens, en of dat gaat werken met je Rectum Frier. :D

Sem
30 mei 2011, 20:28
Bedankt voor jullie reacties.

De chorus is een leuke aanvulling,
De delay is nog onderweg,
De pushed mode met weinig gain is het persoonlijk voor mij niet,
De AC-3 van Boss lijkt me het proberen wel eens waard. Heb wat demo's gezien op het youtube. Eens kijken of ik hem ergens 2ehands eens op de kop kan tikken. De fender 63 lijkt me wat minder geschikt van de AC-3 zou ik zeggen. Maar goed altijd lastig te zeggen vanaf het net.

Als er nog ander tips zijn hoor ik het graag!

Iceman
31 mei 2011, 10:00
Daar zijn we weer ;)

De recto is een geweldig apparaat. Na de aankoop van de ibanez ts-808 is mijn amp een echte killer geworden. Ik ben daarna verschillende vintage pedalen gaan verzamelen uit deze serie. Vooral ook de ge-601 EQ is een geweldige booster. Dikke metal amp.

Alleen de clean daar krijg ik nog niets van. Oke wist van te voren dat je de Mesa niet koopt voor zijn uiterst goede clean. Ik heb heel wat instellingen geprobeerd maar ben niet impressed. Wie heeft deze amp en krijgt er wel een goede clean uit.

Zijn er mogelijkheden als pedalen die net als de ts net die upgrade geeft..

Reverb, chorus, delay...standaard zaken of zijn er echt andere aanraders.

Hoor graag jullie advies!!

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar heb je je ts-808 ook aan als je op clean speelt?
Je TS-808 is een overdrivepedaal, daarom zal je amp ook op clean altijd iets scheurend klinken.

Je kunt je ts808 vervangen door een eq-pedaal. Die moet je dan tussen je gitaar en input van je amp aansluiten. Het laag iets wegdraaien op het eq-pedaal om zo je scheurkanaal iets strakker te maken. Het volume op je eq-pedaal niet hoger draaien. Als je nu overschakelt op je cleane kanaal blijft je signaal clean met iets minder laag, maar dat kun je er op de versterker weer indraaien.

Met pedaaltjes (in de effect-loop/send-return) kun je je clean opleuken, maar het clean moet wel clean zijn.

Misschien heb je hier wat aan.

Sem
31 mei 2011, 21:49
Je begrijpt het inderdaad verkeerd. Gebruik de ts en eq als booster op de od channels. Ben nu dus aan het kijken hoe ik de cleane sound kan customizen tot een betere cleane sound. Wellicht met de goede instellingen en evt. pedalen hoop ik dat de clean beter uit de verf komt.

(Overigens de pq-401 eq ook geprobeerd op clean channel maar gaf niet gewenste cleane sound)