PDA

View Full Version : Stemmechaniek schokkerig



Steven Heijstek
26 mei 2011, 22:48
Ik heb een Epiphone (model weet ik niet) van zo’n 30 jaar oud. Als ik mijn gitaar stem dan kan ik de snaren niet mooi naar de perfect toon stemmen maar dit gaat altijd schokkerig. Als ik hem dus strakker wil zetten dan draai ik een kwart slag zonder dat er iets gebeurt en vervolgens springt hij ineens en is hij natuurlijk net iets te hoog. Andersom wekt dit ook zo.
Ik vraag me af of dit aan de stemmechanieken ligt of aan de topkam waar de snaren niet gemakkelijk over heen bewegen.

Iemand hier ervaring mee?
Tips om het op te lossen?

Dank, Steven

Eygen
26 mei 2011, 22:56
Dat komt door de topkam inderdaad. Je kan de spanning even van de snaren halen en de snaren opzij duwen en daarna met een potlood de groeven inkrassen. Grafiet is een prima smeermiddel.

Oranjeaap
26 mei 2011, 23:15
Wat hij zegt. Daarnaast kan het zijn dat de snaren te dik zijn voor de groeven in de topman. Beetje schraapsel van een grijs potlood doet wonderen.

Bert Gitaar
27 mei 2011, 09:16
Ik denk dat bij een 30 jaar oude Epiphone simpelweg de mechanieken zijn versleten. Dan kan het ook heel schokkerig worden.
De topkam zal na 30 jaar mits de orginele er nog op zit nu toch wel ruim ingesleten zijn.
Of werd er bij epiphone 30 jaar geleden alleen de beste mechanieken gemonteerd. Volgens mij niet.

Riky
27 mei 2011, 10:43
Makkelijk te testen. Haal de snaren er af en draai aan de mechanieken. Schokken ze dan nog steeds dan zijn het de mechanieken. Doen ze dat niet, dan is het waarschijnlijk de topkam, al lijkt me deze (zoals bert ook zegt) wel voldoende uitgesleten de afgelopen 30 jaar.

Venlonaer
27 mei 2011, 10:59
Het hoeft niet perse de topkam te zijn. Ik heb namelijk een soort gelijk probleem gehad met mijn Gibson Les Paul. Deze had een schroefje in het draaiblad (ik weet de benaming niet precies). Deze moest ik toen wat aandraaien en toen was het verholpen.

Post eens een foto van een tuner.

Mike999999999
27 mei 2011, 12:42
Topkam lijkt me ook heel erg sterk, of heb je net een setje .14's gemonteert:P Inderdaad even testen, waarschijnlijk iets aandraaien of nietuwe tuners kopen

mastermind
27 mei 2011, 13:03
Vaak ligt het aan de topkam. Ook kan het (gezien de leeftijd) aan de stemmechanieken liggen.

Beste is om even naar een erkende luthier te gaan. Persoonlijk adviseer is nieuwe topkam en stemmechanieken (grafiet topkam smeert lekker en stemmechanieken adviseer ik de Gotoh SG381, kost zo'n €*40,-).

Riky
27 mei 2011, 13:04
lijkt me beetje overbodig. Dit is prima zelf te fixen ook als je niet handig bent.

Steven Heijstek
27 mei 2011, 23:02
Dank voor alle adviezen. Potloodje heeft inderdaad geholpen...het is nu een stuk beter. Ik denk wel dat ik toch ook de stemmechanieken zelf maar ga vervangen........dan is het daarna helemaal top.

Allen dank!!

Johannes
28 mei 2011, 02:36
Dank voor alle adviezen. Potloodje heeft inderdaad geholpen...het is nu een stuk beter. Ik denk wel dat ik toch ook de stemmechanieken zelf maar ga vervangen........dan is het daarna helemaal top.

Allen dank!!

Je kan de mechanieken vervangen, maar als daar niks mis mee bleek te zijn, zit je nog steeds met hetzelfde probleem. De topkam van een gitaar moet gewoon 100% perfect zijn, anders is het vragen om problemen (zelf met de beste mechanieken)