PDA

View Full Version : p90 vervangen door p90 achtige humbucker



joost22
26 mei 2011, 21:00
Hallo Allen,

Ik heb al eens een topic gelezen over een goede vervanger voor de p90, daar werd het heel goed in uitgelegd, maar die kan ik met mijn beperkte internet-zoek-skils niet vinden.

Dus mijn vraag luit, waar is die topic, of weet iemand nog welk element daar besproken werd?

Wat mijn vervolg vraag daar op is, moet ik bij het installeren van het element nog waardes veranderen van mijn potmeters, condensator of wat dan ook?

Het betreft een gibson les paul junior 2009.

Al vast bedankt!

lollol
26 mei 2011, 21:26
Waarom zou je dit willen?
Een humbucker ipv p90, oke. Maar een p90 achtige ipv een p90?:dontgeti:
Of heeft het te maken met hum?

nickofzo
26 mei 2011, 21:45
ik kan het topic ook niet vinden momenteel. (of ik kijk scheef)
maargoed
ik snap je rede van het vervangen eigenlijk nog niet. in mijn ogen is het zo van "humbuckers zien er vetter uit dus doe ik dat maar" :hide:
Joost mag het weten* :hide:


(sorry ik ben vandaag op de slechte grappen-tour)

maar wat mis je bij je huidige p90 dan precies?

joost22
26 mei 2011, 22:10
Ik hou van het p90 geluid, word gek van de hum!

Ik doe veel in de studio, en ik moet mijn minder klinkende epiphone pakken omdat mijn lekker klinkende gibson te veel ruist. ik speel dicht bij de computer, dus de p90 wordt gek. Op het podium heb ik er niet veel last van.

p90 wil je niet vervangen om de klank, maar om de hum, want hoe lekker klinken die elementen he!

macwilliams
27 mei 2011, 11:17
http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/stkp1_p90_stack/

http://1.2.3.10/bmi/www.seymourduncan.com/images/products/electric/specialized/STK-P1.jpg

application
P-90 sound without traditional hum. Versatile and applicable for all musical styles.

description
Comes with four-conductor hookup cable which allows for series / parallel / split wiring and tonal options. In series wiring, the tone is loud, brash and great for heavy rock. In parallel wiring, the sound is brighter and thinner and better suited to jazz, blues and country. Taller .951" height profile.

complete setup
Available for both neck and bridge positions in a balanced set.

guitars
For use in any P-90 guitar. However, if your pickup cavity is less than 1.25 inches (32 mm) deep in the neck position or .75 inches (19 mm) in the bridge position, guitar modification may be necessary.

available mods
Choose cream or black cover (included).

HaroldA
27 mei 2011, 12:16
Ik hou van het p90 geluid, word gek van de hum!

Ik ook! :stop:

Ik heb nu een DiMarzio DP209 (super distortion in P90 formaat) in mijn SG Jr liggen. Een forumllid heeft goede ervaringen met de Virtual P90, ook van DiMarzio.

Er is ook nog een Tone Zone in P90 formaat.

Kakihara
27 mei 2011, 12:24
Zero hum P-90 van Kinman (http://www.kinman.com/guitar-pickups/p90/)?

barno
27 mei 2011, 12:32
P 90 zonder hum: gekke is dat de hum voor een stuk deel uit maakt van de authentieke p90 sound, denk ik

gibson heeft met haar P100's ook geprobeerd een (stacked) HB te bouwen die klinkt als een P 90. maar het is echt een ander geluid.

Zelf snap ik niet dat mensen zich storen aan de hum van een p90, ik hoor het niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik altijd single coils heb gespeeld en dus constant in hum land zit :)

Mike999999999
27 mei 2011, 12:35
Als je van je geluid houd moet je er zeker geen andere p90 in zetten. Je kunt ook de element huizen en het pot huis laten inpakken met koper folie. Hierdoor ontstaat er een soort kooi van faraday waardoor je minder hum krijgt omdat het signaal van buiten af tegenhoud. Scheelt de helft. Heb ik zelf ook gedaan bij mijn Studio GEM.

HaroldA
27 mei 2011, 12:35
Zelf snap ik niet dat mensen zich storen aan de hum van een p90, ik hoor het niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik altijd single coils heb gespeeld

Probeer met een P90 maar eens in een ruimte van 4x3m op een afstand van < 1m van je 4x12" cab met een gebooste, scheurende Marshall in een straal van 50 meter van het spoor boven je HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM uit te komen!

Of als je thuis zit in het donker te moeten spelen omdat je halogeen verlichting HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM veroorzaakt.

Of je soldeerbout aanzetten: HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM.

... etc ...

aaronstonebeat
27 mei 2011, 12:44
Ik hou van het p90 geluid, word gek van de hum!

Ik doe veel in de studio, en ik moet mijn minder klinkende epiphone pakken omdat mijn lekker klinkende gibson te veel ruist. ik speel dicht bij de computer, dus de p90 wordt gek. Op het podium heb ik er niet veel last van.

p90 wil je niet vervangen om de klank, maar om de hum, want hoe lekker klinken die elementen he!

Brom als je bij de pc zit te spelen, ken ik wel. De brom komt van de monitor. Als ik mijn stoel een beetje verdraai of verplaats of de monitor een beetje verdraai, is het weg.

joost22
27 mei 2011, 12:48
Harolda: Ik ben geen metal gitarist, en die super distortion klinkt nogal heftig, of kun je er een rock achtig geluid uit krijgen?

macwilliams: Wat is dit voorn type element? Ik kan hem niet vinden bij mijn go to winkel(Thomann).

p90 is als een bloed mooie christelijke meid, hij is heel fijn, maar je kunt er zo weinig mee..

macwilliams
27 mei 2011, 13:24
Het is misschien niet je to go winkel maar bij deze heb ik zeer prettige ervaringen.

http://www.tonefactory.nl/shop2/advanced_search_result.php?keywords=Stk+p1&x=0&y=0

macwilliams
27 mei 2011, 13:28
De gestapelde P90 (stacked) bestaat dus uit 2 op elkaar gelegde spoelen die je net als een humbucker met 4 aderige kabel kan gebruiken.

Dus in serie/ paralel/ single 1 en single 2 en natuurlijk nog de tegenfase mogelijkheid.

HaroldA
27 mei 2011, 13:32
Harolda: Ik ben geen metal gitarist, en die super distortion klinkt nogal heftig, of kun je er een rock achtig geluid uit krijgen?

De Super Distortion is een zeer typisch rock element. Zie ook Google en de rest van het Internet.

barno
27 mei 2011, 13:51
Probeer met een P90 maar eens in een ruimte van 4x3m op een afstand van < 1m van je 4x12" cab met een gebooste, scheurende Marshall in een straal van 50 meter van het spoor boven je HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM uit te komen!

Of als je thuis zit in het donker te moeten spelen omdat je halogeen verlichting HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM veroorzaakt.

Of je soldeerbout aanzetten: HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM.

... etc ...

dat kan ik me voorstelen maar scheurende Marshalls zijn niet zo mijn ding. voor zware metalen zou ik geen scoil nemen. voor geluid dat door allerlei tubes en andere pedalen zwaar vervormd wordt, hoor je imho toch geen authentiek P90 geluid meer, dus dan zou ik gewoon een HB derin flikkeren

HaroldA
27 mei 2011, 13:56
voor geluid dat door allerlei tubes en andere pedalen zwaar vervormd wordt, hoor je imho toch geen authentiek P90 geluid meer, dus dan zou ik gewoon een HB derin flikkeren

Echt wel! Lekker fel en een dik laag, schitterende sound! :ok:

Alleen dat keiharde gebrom verpest het wel helemaal.

barno
27 mei 2011, 14:05
Echt wel! Lekker fel en een dik laag, schitterende sound! :ok:

Alleen dat keiharde gebrom verpest het wel helemaal.

okee, zoals ik zei, geen ervaring met scheurgeluid. mss moet TS toch es de P100 proberen. het komt in de buurt van een P90, is clean net iets properder (mss is dat de hum die weg is door de stacked magneten), maar dat komt mss goed uit als er pedalen overheen gaan.

HaroldA
27 mei 2011, 14:06
mss moet TS toch es de P100 proberen. het komt in de buurt van een P90, is clean net iets properder, maar dat komt mss goed uit als er pedalen overheen gaan.

Dat is het element wat het kortst in mijn bezit is geweest. Waardeloze P90 vervanger.

barno
27 mei 2011, 14:09
Dat is het element wat het kortst in mijn bezit is geweest. Waardeloze P90 vervanger.

:), ik heb aanvankelijk mijn P100's ook direct vervangen door P90's ... tot ik onlangs merkte dat ze heel goed zijn voor slide, maar het is idd geen P90

Mike999999999
27 mei 2011, 15:27
[QUOTE=p90 is als een bloed mooie christelijke meid, hij is heel fijn, maar je kunt er zo weinig mee..[/QUOTE]

Whahaha, als je gewoon blues en soul enz speelt, dan kan het prima, geen overdreven overdrive, dat doe je ook niet met een strat:P

Maar ik zou hem echt niet vervangen met een andere, compleet andere sound, stop die huizen gewoon vol met koper of iets van metaal. Deden ze vroeger ook veel bij telecasters btw, hebben ook een beetje zo'n probleem

HaroldA
27 mei 2011, 15:30
Whahaha, als je gewoon blues en soul enz speelt, dan kan het prima, geen overdreven overdrive, dat doe je ook niet met een strat:P

Ahum:


http://www.youtube.com/watch?v=RyEHQkWtSTs

Mike999999999
27 mei 2011, 15:33
Haha, ja je hebt ze erbij:P Maar zo gebruiken mensen elke gitaar wel voor de gekste dingen, maar of dat altijd handig is, singlecoils storen nu eenmaal sneller en vooral bij hoge volumes.

barno
27 mei 2011, 15:41
een humbucker gitaar in stratvorm is natuurlijk geen strat, enfin voor mij toch niet;

Mike999999999
27 mei 2011, 16:14
Had nog niet eens zo goed gekeken, maar idd, ik had het natuurlijk ook over een echte strat en het ging om de single coils.

En wat een klere herry zeg:P

HaroldA
27 mei 2011, 16:15
En wat een klere herry zeg:P

Mooi he? :ok:

joost22
28 mei 2011, 13:46
Thanx MacW. Ik denk dat die um moet worden.
Iemand enig idee wat er qua elektronica veranderd moet worden? ik ben daar minder dan thuis is.

Allen bedankt voor de reacties trouwens!!

Mitch
28 mei 2011, 13:51
Die stacked van SD klinkt ook niet als een P90 hoor, laat ik je alvast uit de droom helpen. Middy en geen laag.

HaroldA
28 mei 2011, 15:27
Die stacked van SD klinkt ook niet als een P90 hoor, laat ik je alvast uit de droom helpen. Middy en geen laag.

Volgens mij klinkt geen enkele humbucker als een P90. Daarom heb ik ook maar de illusie opgegeven dat ik een goede vervanger kon vinden en er gewoon een goede humbucker in gezet ipv een slechte P90 kopie.

Fuhgawz
29 mei 2011, 15:04
Ik hoor wel eens mensen de brom van een P90 romantiseren, maar deze man spreekt de waarheid:


Probeer met een P90 maar eens in een ruimte van 4x3m op een afstand van < 1m van je 4x12" cab met een gebooste, scheurende Marshall in een straal van 50 meter van het spoor boven je HUUUUUUUUUUMMMMMMMMMMMMM uit te komen!

Soms wordt het gewoon te veel! Trap dus niet in de praatjes van vintage freaks.

Ik heb ooit een redelijk uitgebreide review geschreven van een Dimarzio Virtual P90. Misschien heb je er wat aan: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?139384-Noiseless-P90s-Dimarzio-Virtual-P90-review

Ik vind het nog steeds een erg lekker element omdat het goed mengt met de natuurlijke klank van mijn Gibson SG Classic, waardoor het een gebalanceerd klinkend instrument is. Het element heeft ongeveer de output van een P90 en qua frequentieverdeling (hoeveelheid treble-mids-bas) lijkt het er ook op, hoewel het iets meer bas heeft. Toch reageert het als een humbucker en niet als een P90. Een P90 gromt heel lekker bij aanslag en cleant dan lekker op waardoor het veel definitie in de sustain heeft. Een humbucker, en ook de Virtual P90, sustaint wat 'egaler' als je begrijpt wat ik bedoel.

Als je gek wordt van de brom dan is dit een goed alternatief. Als je precies het P90 geluid wilt dan moet je leren leven met de brom.

DaveItUp
29 mei 2011, 20:57
Nooit last gehad van die brom. Buiten dat, je hoort die brom toch niet tijdens het spelen? Wat maakt het dan uit....

Mike999999999
29 mei 2011, 21:16
Ik heb ook nooit veel last gehad van die brom, alleen eens met een optreden waar draadloos asl systeem was, en van mijn laptop met opnemen. Maar zoals ik al had gezegt, de kopere behuizing verminderd dat drasties. En als je het over de high gain brom hebt, dat is bij elke single coil. Speel daar zelf ook nooit mee.

macwilliams
29 mei 2011, 21:24
Thanx MacW. Ik denk dat die um moet worden.
Iemand enig idee wat er qua elektronica veranderd moet worden? ik ben daar minder dan thuis is.

Allen bedankt voor de reacties trouwens!!
Graag gedaan Joost.

Je hebt om wat opties te kunnen benutten twee push pull pots nodig en op de site van dimarzio of seymour duncan de bedradings schema opzoeken. Let er even op dat de kleuren niet altijd overeen komen maar dat staat ook uitgelegd. Mocht je er niet uitkomen dan meld je je weer hier. En denk om de schacht van de pots en de waardes.

Fuhgawz
30 mei 2011, 09:29
Nooit last gehad van die brom. Buiten dat, je hoort die brom toch niet tijdens het spelen? Wat maakt het dan uit....

High gain en een lawaaierige ruimte is heel veel brom! Ja, je gitaargeluid overstemt de brom als je aan het spelen bent, maar dat wil niet zeggen dat de brom dan niet in je geluid zit. Het klinkt veel cleaner/beter zonder brom. Daarbij wekt het veel irritaties bij bandleden als je gitaar nooit stil is. Dat de brom niets uitmaakt voor jou in jouw setup wil niet zeggen dat het bij een ander precies hetzelfde is. Het is toch helemaal niet zo'n vreemde eis om een gitaar te hebben die stil is als je niet speelt?

Wat betreft de electronica, die kun je gewoon laten zitten. Gibson gebruikt dezelfde waarden voor P90's als voor humbuckers.

muziekschuur
30 mei 2011, 09:43
Een voetpedaal met noisegate.
Een killswitch op je gitaar (wil je geen extra gaatje boren neem je een potmeter die je ook kan uittrekken/indrukken)

Tristan
30 mei 2011, 09:56
Van ModTone is er het StutterKill pedaal, of een ISP Decimator inderdaad.

HaroldA
30 mei 2011, 10:33
Een voetpedaal met noisegate.

Dan zit de brom nog steeds in je geluid.

P90's + gain is gewoon een slecht idee.

leroni
30 mei 2011, 12:48
P90's + gain is gewoon een slecht idee..


speelt mike ness zonder gain? of is dat geen p90 meer ,
p100 of iets dergelijks ?

HaroldA
30 mei 2011, 13:24
speelt mike ness zonder gain? of is dat geen p90 meer ,
p100 of iets dergelijks ?

Wie is Mike Ness?

Mike999999999
30 mei 2011, 13:34
Dus...

Dat zijn welk p90's Die Mike Ness gebruikt, maar welke zou ik niet weten.

joost22
30 mei 2011, 13:35
http://www.youtube.com/watch?v=Uf3FOEL3KjE

Staat bekent om hun vet gitaargeluid.

joost22
30 mei 2011, 13:46
Ik blijf het lastig vinden omdat ik niet ff kan checken hoe het op mijn versterker klinkt en ik vrij afhankelijk van de mening van andere ben, maar die meningen verschillen nogal!

Ik ga sowieso de zilverfolie tip toepassen(wie niet waagt wie niet wint).

Tips over echte goede rock humbuckers zijn ook welkom!

HaroldA
30 mei 2011, 13:48
Tips over echte goede rock humbuckers zijn ook welkom!

DiMarzio DP209.

telecastermaster
30 mei 2011, 18:09
Ik heb goeie ervaring met Chris Kinman als het gaat om noise reductie.

Ik zie dat ie ook P90's maakt: http://www.kinman.com/guitar-pickups/p90/

muziekschuur
30 mei 2011, 18:33
afschermen is ook heel goed te doen met koperfolie. Die is dikker en schermt iets beter af. Ik doe de cavity in een body daarmee. En bij een Strat achtige plak ik aluminiumfolie onder de plastic slagplaat. Al heb ik nu een messing slagplaat (en die gitaar is dus muisstil).

Koperfolie;
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTI4NDk5NDk4ODg=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&product_show_id=529532&gvlon=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=fromoutside&~cookies=1gclid%3dCL72p5uNkKkCFUdH3godknIdqQ&gclid=&scrwidth=1440

Mitch
30 mei 2011, 22:25
In een Godin LG SP90 had ik trouwens ontzettend weinig brom, terwijl er niet noemenswaardige afscherming zat. Snap ik nog steeds niks van.

Mike999999999
31 mei 2011, 15:41
Ik heb ook het hele element met koperfolie gedaan, ook tussen het element en het afscherkapje, werkt als een trein.

joost22
31 mei 2011, 18:08
koperfolie is gewoon in de bouwmarkt te verkrijgen?
Moet ik nog ergens voor uitkijken bij het aanbrengen?

muziekschuur
31 mei 2011, 18:19
De koperfolie, daar wordt vaak een draadje aan gesoldeerd die dan weer aan de aarde wordt aangesloten.

r3active
31 mei 2011, 23:26
Gibson P94?

Gibson's P90 in Humbucker formaat?

HaroldA
31 mei 2011, 23:27
Gibson P94?

Gibson's P90 in Humbucker formaat?

En dat past in een P90-gat? :???:

Mike999999999
1 juni 2011, 01:57
Kun je gewoon bij de bouwmarkt halen ja, en je moet er voor zorgen dat je echt een kooitje maakt, dus bedek ook de achterkant van je cavity deksel.

tidalwave_sideburns
1 juni 2011, 09:40
TV Jones heeft filtertron humbuckers in P90 formaat. Vooral die magnatrons zouden singlecoil achtig klinken, hoewel natuurlijk niet 1 op 1 P90.

Misschien vind je het toch de moeite waard te kijken of het wat voor je is.

Agent_Smith
1 juni 2011, 12:18
Ik heb goede ervaringen met een Dimarzio SuperDistortion in P90 formaat. Het is gewoon een SD in een soapbar behuizing. Bevalt mij prima!

joost22
4 juni 2011, 05:38
Koperfolie is niet in de bouwmarkt verkrijgbaar! althans, de drie waar ik geweest ben. Maandag krijg ik een stuk van een kennis, die had nog wat van zijn werk liggen.

Ik kan de koperfolie gewoon onder de pickup-cover vouwen? ik hoef niet bang te zijn dat het de spoel aanraakt ofzo?