PDA

View Full Version : American Audio M822FX voeding



JTB
26 mei 2011, 19:36
Ik heb een eenvoudig mengpaneel te weten een American Audio M822FX. Nu is hiervan de voeding kapot. De voeding heeft 3 omgekeerde pinnetjes (vrouwtjes) en over pin 1 en 2 en pin 2 en 3 meet ik 2,6 volt. Over pin 1 en 3 meet ik het dubbele. Volgens de adapter zou hij 2*18 volt (ac) en 400 mA moeten leveren. Is hier een vervanging van te vinden cq. maken? Ik kan de huidige voeding niet openen, het verbaasd me dat de voeding niet dood is maar veel te weinig levert.

Ik heb bij Conrad al trafo's gevonden, deze hebben 2*18V en 2*0V, kan ik de 0 draden bij elkaar binden zondat ik op pin 2 0V heb en op pin 1 en 3 18V en tussen pin 1 en 3 36V?

cluseau
26 mei 2011, 20:53
........het verbaasd me dat de voeding niet dood is maar veel te weinig levert.

Als je dat meet met een gevoelige multimeter kan dat idd, mogelijk is de trafo primair onderbroken en heb je nog een klein beetje capacitieve of inductieve koppeling. Zou me niet druk maken over het waarom maar je concentreren op een vervangingstrafo. Is er iets bekend over de te leveren stroom?

Misschien kun je de behuizing voorzichtig openbreken en later weer dichtlijmen. In ieder geval heb je niets te verliezen toch? Als je hem open hebt kun je mogelijk een thermische zekering in de trafo vinden die je weer kan doorverbinden. In dat geval is je probleeem opgelost.

Frans.

idd kun je de nul bij elkaar doen.

JTB
26 mei 2011, 21:05
Als je dat meet met een gevoelige multimeter kan dat idd, mogelijk is de trafo primair onderbroken en heb je nog een klein beetje capacitieve of inductieve koppeling. Zou me niet druk maken over het waarom maar je concentreren op een vervangingstrafo. Is er iets bekend over de te leveren stroom?

Misschien kun je de behuizing voorzichtig openbreken en later weer dichtlijmen. In ieder geval heb je niets te verliezen toch? Als je hem open hebt kun je mogelijk een thermische zekering in de trafo vinden die je weer kan doorverbinden. In dat geval is je probleeem opgelost.

Frans.

idd kun je de nul bij elkaar doen.

Op de originele trafo staat 400 mA, dat is dus heel weinig, maar ik denk dat ik dus zelf een vervangingstrafo ga maken. Ik zal de originele voeding eerst eens open slopen.

Ik kan dus bij conrad een simpele trafo kopen en in een kastje schroeven, originele kabel eraan voor de aansluiting en gaan met die banaan.

cluseau
26 mei 2011, 21:09
Ik kan dus bij conrad een simpele trafo kopen en in een kastje schroeven, originele kabel eraan voor de aansluiting en gaan met die banaan.

Dat kan heel goed, zolang je maar 400mA of meer neemt. Als de trafo zo'n platic bakje is kun je de twee helften scheiden door de lijm voorzichtich te breken. Beetje mechanische druk uitoefenen :hide:

JTB
26 mei 2011, 21:20
Dat kan heel goed, zolang je maar 400mA of meer neemt. Als de trafo zo'n platic bakje is kun je de twee helften scheiden door de lijm voorzichtich te breken. Beetje mechanische druk uitoefenen :hide:

Mechanische druk? Ik kan er op hangen (100 kg) en er gebeurt niets. is zagen dan nog een optie (voorzichtig).

nico verduin
26 mei 2011, 22:12
Mechanische druk? Ik kan er op hangen (100 kg) en er gebeurt niets. is zagen dan nog een optie (voorzichtig).Ik gebruik altijd een dremel slijpschijf. Gaat prima met enige voorzichtigheid

JTB
26 mei 2011, 22:20
Ik gebruik altijd een dremel slijpschijf. Gaat prima met enige voorzichtigheid

Het is gefixt, althans, ik heb de behuizing open, daar zit nu net nix in behalve een trafootje en nog een zwart rechthoekig onderdeel dat ik niet kan thuisbrengen. Uit de trafo komen 5 draden waarvan er 4 richting het zwarte blokje gaan, dit worden later AC1 en AC2 (beiden 18V gok ik). Het zijn 2 dikke, geïsoleerde kabels waarop ik beide 0V meet en 2 dunne kabeltjes ongeïsoleerd waar ik repectievelijk 5,8V en 2,7V meet. Degene met 5,8V zijn 2 dunne draadjes en de ander is slechts enkel.

Rara wat is het zwarte blokje? Er staat het volgende op (google helpt hierbij niet):
- Jay Tree
- DN22
- RU
- 2-50-0826

cluseau
26 mei 2011, 22:23
Het is gefixt, althans, ik heb de behuizing open


Kijk eens aan, de aanhouder wint.

Kun je de wikkelingen meten met de ohmmeter?

JTB
26 mei 2011, 22:26
Kijk eens aan, de aanhouder wint.

Kun je de wikkelingen meten met de ohmmeter?

ja dat kan, maar alles ten opzichte van de 0V/fase?

Ik meet op de ene 3 ohm en de andere 6 ohm, de waardes schommelen nogal en slaan soms ineens over naar 1. Primair meet ik 1 (nix dus).

cluseau
26 mei 2011, 22:31
ja dat kan, maar alles ten opzichte van de 0V/fase?

Als je het netsnoer volgt kom je vanzelf bij de primaire aansluiting. Voor een klein trafotje verwacht ik toch wel een paar honderd ohm. De secondaire wikkeling staat ohms los van de primaire wikkeling. De secondaire aansluitingen kun je ook meten met de ohmmeter maar zijn veel lager, zeg maar in de orde van enkele ohms.

Wat het blokje betreft, hoeveel aansluitingen heeft dat? Misschien kun je een plaatje schieten van de inhoud want ik ben er niet zeker dat je deze voeding door een simpele trafo kan vervangen.

JTB
26 mei 2011, 22:36
Als je het netsnoer volgt kom je vanzelf bij de primaire aansluiting. Voor een klein trafotje verwacht ik toch wel een paar honderd ohm. De secondaire wikkeling staat ohms los van de primaire wikkeling. De secondaire aansluitingen kun je ook meten met de ohmmeter maar zijn veel lager, zeg maar in de orde van enkele ohms.

Wat het blokje betreft, hoeveel aansluitingen heeft dat? Misschien kun je een plaatje schieten van de inhoud want ik ben er niet zeker dat je deze voeding door een simpele trafo kan vervangen.

Het zwarte blokje heeft 4 aansluitingen. Ik zal even een foto schieten.

http://img191.imageshack.us/img191/2554/cimg2332f.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/191/cimg2332f.jpg/)
http://img851.imageshack.us/img851/5568/cimg2333.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/851/cimg2333.jpg/)
http://img263.imageshack.us/img263/8159/cimg2335.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/263/cimg2335.jpg/)
http://img88.imageshack.us/img88/4656/cimg2334l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/88/cimg2334l.jpg/)

cluseau
26 mei 2011, 23:22
Het zwarte blokje heeft 4 aansluitingen


Ik ben bang dat ik je het antwoord schuldig moet blijven. Het zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn, dat ding heeft natuurlijk wel een functie maar kan het zo echt niet zien.

JTB
27 mei 2011, 07:07
Ja nouja de spanningen die naar dat ding toe gaan zijn sowieso al erg laag. Ik ga het gewoon fijn proberen met een trafootje van conrad dat genoeg vermogen levert en 18v-0v-18v is. Bedankt voor je hulp iig.

nico verduin
27 mei 2011, 07:42
Ik ben bang dat ik je het antwoord schuldig moet blijven. Het zou best wel eens de oorzaak kunnen zijn, dat ding heeft natuurlijk wel een functie maar kan het zo echt niet zien.Mogelijk een eenvoudig vertraagd relais oid. Om die 18V vertraagd in te schakelen

cluseau
27 mei 2011, 08:26
Mogelijk een eenvoudig vertraagd relais oid. Om die 18V vertraagd in te schakelen

Mijn eerste ingeving was ook iets in die richting maar drukte die opwelling gelijk de kop in vanwege de zinloze functie. Waarom zou je daar een relais in zetten? Toch zit dat blokkie er niet voor niets dus ben ik bang dat het niet zondermeer te vervangen is door een enkele trafo.

guitarnijboer
27 mei 2011, 09:40
Is dat 'blokje' niet gewoon een filtertje dat ervoor zorgt dat er een 'schone' spanning op je mengtafeltje komt. Lijkt mij het meest voor de hand liggend bij een mengtafelvoeding...

JTB
27 mei 2011, 09:43
Weten jullie wat die dikke blauwe draden zijn? Daar meet ik namelijk niets op, terwijl ik op de dunne draadjes wel spanning meet. Voor het misterieuze blokje meet ik 2,7 en 5,8 volt en 2x niks van de blauwe draden. Na het zwarte blokje meet ik 2x 2,7V.

guitarnijboer
27 mei 2011, 10:00
Weten jullie wat die dikke blauwe draden zijn? Daar meet ik namelijk niets op, terwijl ik op de dunne draadjes wel spanning meet. Voor het misterieuze blokje meet ik 2,7 en 5,8 volt en 2x niks van de blauwe draden. Na het zwarte blokje meet ik 2x 2,7V.

Als je primaire winding stuk is gegaan, is het dan niet handiger om een lage wisselspanning op een van de secundaire windingen aan te sluiten? Dan kun je toch goed kijken wat de verschillende secundaire windingen doen? Als je primaire winding stuk is en het blokje de twee blauwe draden belast meet je daar inderdaad niets. Dat is, als de twee blauwe draden samen aangesloten zitten op 1 winding. Misschien is het eerst handig om eens te kijken waar je verbindingen meet op trafo, en daarna te meten met een lage wisselspanning op een secundaire winding.

De lage wisselspanning wel rechtstreeks aansluiten op de trafo, maar het printje laten zitten. Voor het meten van verbindingen tussen de draden zou je het best het printje even kunnen verwijderen.

JTB
27 mei 2011, 10:20
Als je primaire winding stuk is gegaan, is het dan niet handiger om een lage wisselspanning op een van de secundaire windingen aan te sluiten? Dan kun je toch goed kijken wat de verschillende secundaire windingen doen? Als je primaire winding stuk is en het blokje de twee blauwe draden belast meet je daar inderdaad niets. Dat is, als de twee blauwe draden samen aangesloten zitten op 1 winding. Misschien is het eerst handig om eens te kijken waar je verbindingen meet op trafo, en daarna te meten met een lage wisselspanning op een secundaire winding.

De lage wisselspanning wel rechtstreeks aansluiten op de trafo, maar het printje laten zitten. Voor het meten van verbindingen tussen de draden zou je het best het printje even kunnen verwijderen.

klinkt goed, maar hier ben je me een beetje kwijt en dat ligt aan mijn gebrek aan kennis. Ik heb overigens ook geen ac-trafo meer liggen ofzo. Ik redeneer misschien te makkelijk, maar als op de trafo staat dat hij 2x18V levert aan 400mA en ik koop een trafo die dat ook levert, nouja iets meer te weten 500 mA dan kan er weinig fout gaan toch. Uit de trafo kwam 2x18V AC, dat vervang ik, ik heb ook nog wel een netfilter liggen wat ik ertussen kan zetten, maar meer dan dat komt er niet uit die trafo volgens mij.

guitarnijboer
27 mei 2011, 12:20
klinkt goed, maar hier ben je me een beetje kwijt en dat ligt aan mijn gebrek aan kennis. Ik heb overigens ook geen ac-trafo meer liggen ofzo. Ik redeneer misschien te makkelijk, maar als op de trafo staat dat hij 2x18V levert aan 400mA en ik koop een trafo die dat ook levert, nouja iets meer te weten 500 mA dan kan er weinig fout gaan toch. Uit de trafo kwam 2x18V AC, dat vervang ik, ik heb ook nog wel een netfilter liggen wat ik ertussen kan zetten, maar meer dan dat komt er niet uit die trafo volgens mij.

Ja, maar je weet nog steeds niet zeker wat het zwarte blokje is toch? Ik denk dat het een filtertje is, maar het kan ook evengoed een relais zijn zoals Nico dacht waarbij de twee blauwe draden de spoel bedienen.

Misschien is het een soort beveiliging / zekering en komen de blauwe draden van de primaire winding die nu onderbroken is. Misschien is het zelfs (heel ver gezocht) een relais met wat electronica wat zorgt voor automatisch omschakelen van 110 naar 220 V. De blauwe draden lijken ook van de primaire spoel te komen. Wat staat er op de voeding bij de primaire spanning?

Ik denk niet dat je ver fout kunt gaan met een 2 x 18 Volt voeding, maar ik zou zelf willen weten hoe deze precies werkt.

JTB
27 mei 2011, 12:30
Ja, maar je weet nog steeds niet zeker wat het zwarte blokje is toch? Ik denk dat het een filtertje is, maar het kan ook evengoed een relais zijn zoals Nico dacht waarbij de twee blauwe draden de spoel bedienen.

Misschien is het een soort beveiliging / zekering en komen de blauwe draden van de primaire winding die nu onderbroken is. Misschien is het zelfs (heel ver gezocht) een relais met wat electronica wat zorgt voor automatisch omschakelen van 110 naar 220 V. De blauwe draden lijken ook van de primaire spoel te komen. Wat staat er op de voeding bij de primaire spanning?

Ik denk niet dat je ver fout kunt gaan met een 2 x 18 Volt voeding, maar ik zou zelf willen weten hoe deze precies werkt.

je bedoelt wat er op de trafo staat bij input? 230V 50hz 25 watt. Ik ga de gok wagen hoor, mijn kennis reikt ook niet ver genoeg om het zwarte blokje te analyseren.

nico verduin
27 mei 2011, 14:07
je bedoelt wat er op de trafo staat bij input? 230V 50hz 25 watt. Ik ga de gok wagen hoor, mijn kennis reikt ook niet ver genoeg om het zwarte blokje te analyseren.Je kan hem altijd open maken:seriousf::seriousf:

JTB
27 mei 2011, 14:23
Je kan hem altijd open maken:seriousf::seriousf:

nouja ik zal hem eens openzagen, maar denk dat dit gegoten is en dan schiet dat natuurlijk niet zo op.

cluseau
27 mei 2011, 15:48
nouja ik zal hem eens openzagen, maar denk dat dit gegoten is en dan schiet dat natuurlijk niet zo op.

Als het een relais is zal hij niet ingegoten zijn....tenzij....solidstate? Wat een onzin allemaal. Zaag open die zooi, ik ben rete nieuwsgierig. Een filtertje lijkt me meer iets voor de primaire kant, dit zit toch secondair? Over primair gesproken, heb je nu al eens de primaire spoel ohms gemeten?

JTB
27 mei 2011, 16:27
Als het een relais is zal hij niet ingegoten zijn....tenzij....solidstate? Wat een onzin allemaal. Zaag open die zooi, ik ben rete nieuwsgierig. Een filtertje lijkt me meer iets voor de primaire kant, dit zit toch secondair? Over primair gesproken, heb je nu al eens de primaire spoel ohms gemeten?

Ik ga zo zagen... Primair meet ik 1, dus nix ik vermoed dat de primaire kant dood is... Dit vage ding zit inderdaad secundiar.

cluseau
27 mei 2011, 16:36
Ik ga zo zagen... Primair meet ik 1, dus nix ik vermoed dat de primaire kant dood is...
Voor je gaat zagen even dat blauwe tape wegpeuteren. Mogelijk zit er een thermische zekering tussen de wikkelingen of is de wikkeling zelf van de aansluitlip gerukt door temperatuurverschillen. De moeite waard om eerst even te onderzoeken.

JTB
27 mei 2011, 18:36
onder de tape zat nix, zagen werkte niet, dus na een paar ferme klappen met een hamer:

http://img651.imageshack.us/img651/2872/cimg2339f.jpg

en wat is het nu?

guitarnijboer
27 mei 2011, 19:10
onder de tape zat nix, zagen werkte niet, dus na een paar ferme klappen met een hamer:

http://img651.imageshack.us/img651/2872/cimg2339f.jpg

en wat is het nu?

Een filter dus: Een dubbele spoel met waarschijnlijk een ferrietkern om ongewenste storingen weg te filteren...

JTB
27 mei 2011, 19:12
Een filter dus: Een dubbele spoel met waarschijnlijk een ferrietkern om ongewenste storingen weg te filteren...

Klopt idd is een ferrietkern, maar het filter lijkt me redelijk nutteloos dus. Niet nodig bij mijn nieuwe voeding.

cluseau
27 mei 2011, 19:22
Klopt idd is een ferrietkern, maar het filter lijkt me redelijk nutteloos dus. Niet nodig bij mijn nieuwe voeding.

Ik weet niet of er nog wat digitaal gebeurt in dat ding want dan zou het kunnen zijn dat dit filter het digitale gereutel uit het net moet houden. Ik zou zeggen f#%it. Guitarnijboer gaat voorlopig met de hoofdprijs heen, iig mijn felicitatie's met het juiste antwoord.

guitarnijboer
27 mei 2011, 19:26
Klopt idd is een ferrietkern, maar het filter lijkt me redelijk nutteloos dus. Niet nodig bij mijn nieuwe voeding.

[geruststelmodus aan]Tuurlijk, ze hebben die filtertjes vast voor niets laten maken... [/geruststelmodus uit]

JTB
27 mei 2011, 19:34
Ik weet niet of er nog wat digitaal gebeurt in dat ding want dan zou het kunnen zijn dat dit filter het digitale gereutel uit het net moet houden. Ik zou zeggen f#%it. Guitarnijboer gaat voorlopig met de hoofdprijs heen, iig mijn felicitatie's met het juiste antwoord.

Er zitten wel digitale effecten in het mengpaneel. Voor de rest gebeurt er digitaal in de voeding nix, meer dan dit en een trafo is het niet.

@guitarnijboer, wat denk je dat ik ervan ga merken dan? Is het te ondervangen door een netfilter in mijn eigen voeding te bouwen?

cluseau
27 mei 2011, 19:42
Er zitten wel digitale effecten in het mengpaneel. Voor de rest gebeurt er digitaal in de voeding nix, meer dan dit en een trafo is het niet.

Het gaat ook niet om de voeding maar om het gevoede apparaat daarachter. Als daar digitale dingen in gebeuren kan er aan secondaire zijde een hoogfrequent rimpel doordringen in de voeding. Deze rimpel wordt omhoog getransformeerd naar angstaanjagende waarden en het zou kunnen dat dit storing veroorzaakt in je ijskast waardoor al je bier kan verschralen. Neem gewoon het risico en probeer het zonder filter.
:soinnocent:

JTB
27 mei 2011, 19:46
[geruststelmodus aan]Tuurlijk, ze hebben die filtertjes vast voor niets laten maken... [/geruststelmodus uit]


Het gaat ook niet om de voeding maar om het gevoede apparaat daarachter. Als daar digitale dingen in gebeuren kan er aan secondaire zijde een hoogfrequent rimpel doordringen in de voeding. Deze rimpel wordt omhoog getransformeerd naar angstaanjagende waarden en het zou kunnen dat dit storing veroorzaakt in je ijskast waardoor al je bier kan verschralen. Neem gewoon het risico en probeer het zonder filter.
:soinnocent:

shit m'n bier...

JTB
5 juni 2011, 12:05
Ik heb een trafo besteld en ontvangen die 2*18 VAC moet leveren, maar volgens mijn multimeter levert ie 2*24VAC, is dat omdat ie onbelast is?

nico verduin
5 juni 2011, 12:24
Ik heb een trafo besteld en ontvangen die 2*18 VAC moet leveren, maar volgens mijn multimeter levert ie 2*24VAC, is dat omdat ie onbelast is?yep...........

cluseau
5 juni 2011, 12:41
yep...........

Sorry Nico maar ik vind dat een erg groot verschil. Lijkt me eerder een lege batterij van de multimeter of het is een 220 trafo die 235 voor z'n kiezen krijgt ;)

JTB
5 juni 2011, 13:14
Sorry Nico maar ik vind dat een erg groot verschil. Lijkt me eerder een lege batterij van de multimeter of het is een 220 trafo die 235 voor z'n kiezen krijgt ;)

Het is een 230 trafo volgens de spec's, de multimeter lijkt correct, want een andere multimeter meet hetzelfde. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het geheel gewoon aangesloten. Het werkt, dus ik ben happy, geen ruis of andere rare zaken.

cluseau
5 juni 2011, 13:15
Het is een 230 trafo volgens de spec's, de multimeter lijkt correct, want een andere multimeter meet hetzelfde. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het geheel gewoon aangesloten. Het werkt, dus ik ben happy, geen ruis of andere rare zaken.

Je kan nu dus belast meten :). 20V~ is naar mijn idee echt de limit hoor. Het werkt nu wel maar als de spanning te hoog is zal de spanningsregelaar in het apparaat het erg benauwd krijgen van het wegwerken van deze overspanning.

JTB
5 juni 2011, 13:23
Je kan nu dus belast meten :). 20V~ is naar mijn idee echt de limit hoor. Het werkt nu wel maar als de spanning te hoog is zal de spanningsregelaar in het apparaat het erg benauwd krijgen van het wegwerken van deze overspanning.

Ik meet nu 1 keer 19 V en één keer 20,8 V dit is zonder gebruik te maken van de digitale effecten of phantom power.

cluseau
5 juni 2011, 13:27
Ik meet nu 1 keer 19 V en één keer 20,8 V dit is zonder gebruik te maken van de digitale effecten of phantom power.

Heeft Nico misschien toch gelijk, je kan het er wel mee doen iig. Trafo wordt zeker wel lekker warm?

nico verduin
5 juni 2011, 13:29
Sorry Nico maar ik vind dat een erg groot verschil. Frans net ff een nieuw 230/ 2x 12V trafo'tje op zijn DC weerstand gemeten. 23.8 ohm en 27 ohm. Als ie al 100mA trekt dan kakt ie al paar volt in. Die DC weerstand bij die nieuwe trafo's is best hoog. Gaat ie naar 200mA ben je zo 5V kwijt tov onbelast.

JTB
5 juni 2011, 13:32
Heeft Nico misschien toch gelijk, je kan het er wel mee doen iig. Trafo wordt zeker wel lekker warm?

Nee, totaal niet eigenlijk...

cluseau
5 juni 2011, 13:32
Frans net ff een nieuw 230/ 2x 12V trafo'tje op zijn DC weerstand gemeten. 23.8 ohm en 27 ohm. Als ie al 100mA trekt dan kakt ie al paar volt in. Die DC weerstand bij die nieuwe trafo's is best hoog. Gaat ie naar 200mA ben je zo 5V kwijt tov onbelast.

Heb je gelijk in, ben ook zwaardere trafo's gewent. Tis iig duidelijk in orde. JTB kan met een gerust hart weer jammen....................http://home.casema.nl/jajop/cluseau/BeavisAndButthead.gif

JTB
6 juni 2011, 08:06
Heren, bedankt voor jullie inzichten! Ik heb nu alleen "last" van een in- en uitschakel plop, zou het filtertje daarvoor gediend hebben? En zo ja is dat op te lossen?

nico verduin
6 juni 2011, 08:55
Heren, bedankt voor jullie inzichten! Ik heb nu alleen "last" van een in- en uitschakel plop, zou het filtertje daarvoor gediend hebben? En zo ja is dat op te lossen?Kan het me niet voorstellen. Blijft wel de vraag waarom hij ooit in eerste instantie defect is geraakt. Mogelijk is er meer kapot gegaan dan alleen de voeding.

JTB
6 juni 2011, 09:00
Kan het me niet voorstellen. Blijft wel de vraag waarom hij ooit in eerste instantie defect is geraakt. Mogelijk is er meer kapot gegaan dan alleen de voeding.

Tsja geen idee, alles lijkt wel naar behoren te functioneren...

JTB
6 juni 2011, 09:52
Tsja geen idee, alles lijkt wel naar behoren te functioneren...

Maar... Het mengpaneel wordt wel heel erg warm aan de achterkant na een uurtje spelen. De nieuwe trafo heeft een kan 2x500 mA leveren, de oude 1x400 mA. Kan het hieraan liggen dat het voltage niet genoeg daalt onder belasting? Is er iets te verzinnen om de trafo iets meer te belasten zodat het voltage daalt?

JTB
8 juni 2011, 07:52
Bump, iemand?

cluseau
8 juni 2011, 08:25
Bump, iemand?

Een voorschakelweerstandje om de warmte ontwikkeling in je paneel te beperken maar deze oplossing kost ook warmte. Voordeel is dat die warmte ontwikkeling niet ten laste van je paneel komt. Meet maar eens de wisselstroom in de center leiding en de spanning onder belasting. Daarnaast moet je weten hoeveel de spanning moet zakken. De weerstand is dan uit te rekenen. Zal wel wat vermogen in vrij komen.

JTB
9 juni 2011, 07:46
Een voorschakelweerstandje om de warmte ontwikkeling in je paneel te beperken maar deze oplossing kost ook warmte. Voordeel is dat die warmte ontwikkeling niet ten laste van je paneel komt. Meet maar eens de wisselstroom in de center leiding en de spanning onder belasting. Daarnaast moet je weten hoeveel de spanning moet zakken. De weerstand is dan uit te rekenen. Zal wel wat vermogen in vrij komen.

Ter bescherming van mijn paneel lijkt me dat wel wenselijk. Dan maar een weerstandje dat warm wordt. Ik begrijp alleen niet zo goed wat ik moet weten, de voltages, belast en onbelast heb ik al vermeld. Of moet ik de stroom (Ampere) meten?

Ik meet dus belast 1 x 19V en 1 x 20.8V, denk dat met name die laatste te hoog is.

cluseau
9 juni 2011, 08:01
Of moet ik de stroom (Ampere) meten?


Helemaal goed gezien, en wel in de centerlijn. Die moet je dus even loshalen. Als je de stroom eenmaal weet en bekend is hoeveel spanningsverlies je wilt hebben kun je de weerstand en het ontwikkelde vermogen uitrekenen.

Voorbeeldje

Stel je meet een stroom van 100mA. Je wil van 20,8V~ naar 18V~ wat een spanningsval van 2,8V~ noodzakelijk maakt. Met de wet van Ohm reken je nu de benodigde weerstand uit. R=U/I ofwel 2.8/0.1 is 28 Ohm. Dichtsbijzijnde waarde uit de reeks is dan 27 Ohm. Het vermogen van deze weerstand bereken je met P=U.I ofwel 2.8x.0.1. Daarmee kom je op 0.28Watt. Nix bijzonders dus. Vul nu jouw meetwaarden in en je hebt je weerstand.

Frans.

edit
Ik realiseer me nu dat er een flinke scheefheid in de belasting zit waardoor je secondaire spanningen niet gelijk zijn. Misschien in het voor het nette handig om daar gelijk wat aan te doen. Meet dan de stroom in elke fase afzonderlijk en reken daar dan de weerstand van uit op dezelfde manier. Je krijgt dan wel twee verschillende weerstanden maar de spanning zal meer symetrisch zijn.
/edit

JTB
2 juli 2011, 14:53
Helemaal goed gezien, en wel in de centerlijn. Die moet je dus even loshalen. Als je de stroom eenmaal weet en bekend is hoeveel spanningsverlies je wilt hebben kun je de weerstand en het ontwikkelde vermogen uitrekenen.

Voorbeeldje

Stel je meet een stroom van 100mA. Je wil van 20,8V~ naar 18V~ wat een spanningsval van 2,8V~ noodzakelijk maakt. Met de wet van Ohm reken je nu de benodigde weerstand uit. R=U/I ofwel 2.8/0.1 is 28 Ohm. Dichtsbijzijnde waarde uit de reeks is dan 27 Ohm. Het vermogen van deze weerstand bereken je met P=U.I ofwel 2.8x.0.1. Daarmee kom je op 0.28Watt. Nix bijzonders dus. Vul nu jouw meetwaarden in en je hebt je weerstand.

Frans.

edit
Ik realiseer me nu dat er een flinke scheefheid in de belasting zit waardoor je secondaire spanningen niet gelijk zijn. Misschien in het voor het nette handig om daar gelijk wat aan te doen. Meet dan de stroom in elke fase afzonderlijk en reken daar dan de weerstand van uit op dezelfde manier. Je krijgt dan wel twee verschillende weerstanden maar de spanning zal meer symetrisch zijn.
/edit

Ok, eindelijk de tijd genomen om hier eens naar te kijken, echter ik kan alleen maar gelijkstroom ampere meten met mijn multimeter tot 200 mA of maximaal 10ADC, maar op die stand slaat de meter niet uit. Wat bedoel je met "de centerlijn loshalen"? Loshalen waarvan en wat meet ik precies? Ik ging er vanuit dat ik simpelweg het vermogen tussen de positieve en negatieve pinnen aan de secundaire kant van de trafo kon meten. Ik meet nu, terwijl het apparaat in gebruik is 21,2 VAC op beide kanten. Dit is echter veel te veel volgens mij. Ik gebruik nu echter geen phantom power of ingebouwd effect. Bij ingebruikname hiervan daalt het voltage aan beide kanten naar 20,5 VAC.

Ik gebruik het apparaat nu al enige tijd en het wordt wel aardig warm aan de achterkant, maar het blijft wel functioneren.

cluseau
2 juli 2011, 19:16
Oke, vergeet die centertap maar. Meet dan maar afzonderlijk de stroom aan de gelijkspanningskant en bereken met de wet van Ohm de weerstandjes die je nodig hebt. Ik ben trouwens bang dat het niet veel zal uitmaken maar kom eerst maar met stroomgegevens.

JTB
2 juli 2011, 19:56
Oke, vergeet die centertap maar. Meet dan maar afzonderlijk de stroom aan de gelijkspanningskant en bereken met de wet van Ohm de weerstandjes die je nodig hebt. Ik ben trouwens bang dat het niet veel zal uitmaken maar kom eerst maar met stroomgegevens.

Er is geen gelijkspannings kant...

cluseau
2 juli 2011, 20:04
Er is geen gelijkspannings kant...

Oops, das waar ook. Ik was ff vergeten waar het om ging.

Wat je kan doen is een laagohmig weerstandje opnemen in de beide wisseldraden en daar dan even de spanning over meten. Zou je een 1 Ohm hebben kun je direct de stroom aflezen zonder omrekenen.