PDA

View Full Version : Goeie Taylor... vanaf welke prijsklasse?



groovieguitarguus
26 mei 2011, 15:53
Ik begreep dat Taylors van rond de 800,- niet heel bijzonder zijn.
Aan welke prijsklasse moet ik denken?
Heeft dit ook te maken met een 'originele' lijn en een Aziatische lijn?

gr. Guus

Goldfoxx
26 mei 2011, 16:26
Ik begreep dat Taylors van rond de 800,- niet heel bijzonder zijn.
Aan welke prijsklasse moet ik denken?
Heeft dit ook te maken met een 'originele' lijn en een Aziatische lijn?

gr. Guus

Dat zij niet bijzonder zijn is heel persoonlijk, en zelfs afhankelijk tussen verschillen in geluid tussen hetzelfde model.

Je kan wel een onderscheid maken tussen een gitaar met gelamineerde achter en zijkanten en met massief hout. Het laatste klinkt beter.

Taylor's van de 1xx en 2xx serie (onder €1000,-) hebben gelamineerde zij en achterkanten. Overigens hebben bijna alle gitaren onder de €800-€1000 gelamineerde achter en zijkanten. Gitaren met massief hout bevinden zich in een ander klasse, maar daar betaal je dan ook meer voor.

Mijn eerste akoustische gitaar was een taylor 214ce, deze sprong er in zijn prijsklasse voor mij flink uit qua sound en bespeelbaarheid. Dat Taylor's uit de 1xx en 2xx serie niet bijzonder zijn is heel persoonlijk, laat je dan ook niet van de wijs brengen van de persoonlijke ervaring van een ander die zijn eigen smaak heeft, en ga voor de gitaar die jou het meeste aanspreekt.

Taylor's vanaf de 3xx serie hebben allemaal massief houten zij en achterkanten. De hogere series zijn niet persé beter, dat ligt helemaal aan je eigen smaak voor de gebruikte houtsoorten. Wel hebben de hogere series meer 'bling' wat uiteraard zijn effect heeft op de prijs. Een 314 is dus niet 'slechter' maar ook niet beter dan een 514, kwestie van eigen voorkeuren voor het geluid. Bespeelbaarheid is overigens hetzelfde.

Taylors zijn overigens fantastische gitaren, maar dat is mijn bescheiden mening ;)

Eko
26 mei 2011, 17:04
Het ligt bij Taylor aan de gebruikte materialen. Laminaat bij de 1/ 2 series en massief vanaf 3 series. Dat maakt nogal wat uit op de prijs. Ook op het geluid!
De betere zijn i.d.d. vanaf de 3 serie. Het materiaal wordt , naarmate de series hoger worden , steeds beter en mooier. Maar daar betaal je dan ook goed voor. Qua klank is het de vraag wat je zoekt en wat je wilt betalen. Taylor heeft een eigen indeling qua model GS GA GC enz . Er staat op Youtube een heleuitleg van Taylor over de invloed van bodyvorm op je geluid. Kijk daar eerst eens naar , heel leuk om te weten. Daarna kun je , in dezelfe serie films , kijken naar materiaalsorten en hun klankinvloed.
Electronica wijkt bij Taylor ook af. Een ES system heeft een humbucker onder de hals en andere pick-ups onder de brug/bovenblad. Werkt heel mooi voor livegebruik.
Kijk ook eens bij gebruikte gitaren op marktplaats e.d.. Ze komen regelmatig voor en dat wil nog wel eens schelen.

NB Er zijnwel degelijk massieve gitaren onder de 1000 euro te koop. Meerdere merken zoals Seagull leveren die nog gewoon. Leuk alternatief voor een gevorderde.

Cue Zephyr
26 mei 2011, 23:44
€1000,-
Namelijk de DN3. ;)

Even verder, de 200 serie van voor 2006 (of was het 2007?) hadden nog een massieve zij- en achterkant. Je koopt jezelf een mooie gitaar als je er zo een weet te vinden.

Verder bestaat het ES systeem inderdaad uit een humbucker, en het andere deel is geloof ik een SBT, maar ik weet zo niet hoeveel dit er zijn voor het huidige ES (vanaf de 500 serie die geloof ik de 'luxe' ES hebben.

BobvanKempen
27 mei 2011, 01:06
Nou moet het gezegd worden maar, ik heb liever een Taylor van 800 nieuw dan een Martin van 800 nieuw. Taylor vind ik altijd toch wel "bang for the buck".

Muzieknono
27 mei 2011, 07:41
Moet even gezegd, ik heb een tanglewood en een parkwood, beiden geheel massief en onder de 800 euro, ze klinken als een klok, ik was ook op zoek naar een taylor maar vond de 1 en 2 series tegenvallen en aangezien ik de loterij nog niet heb gewonnen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en kwam op de tanglewood uit, de parkwood was al in mijn bezit, een fijne fingerpicker.
Mvgr. Dirk Jan :B

Guitarron
27 mei 2011, 10:16
ik heb nu een Taylor 214ce (gelamineerde zij- en achterbladen van palissander). Ik heb deze Taylor vergelijken met verschillende massieve gitaren van Taylor (GA3, GC3, GA4, GC4, etc.) allemaal van een prijsklasse rond de 1000-1500 euro. Toch sprong de Taylor 214ce er voor mij bovenuit qua klank, ondanks dat de 214ce niet volledig massief is. Dit is dus inderdaad ook een erg persoonlijke kwestie.

Cue Zephyr
27 mei 2011, 11:07
Inderdaad, want ik vond de 214ce toch íets minder indrukwekkend dan de 214.
Verder vind ik de GA3 een erg leuke gitaar en is de GA4 mijn favoriete uit dat rijtje van je. Ik moest per sé naar Kees Dee om die GA4 eens in mijn handen te hebben (plus nog een paar andere Taylors maar dat is niet interessant voor dit topic). ;)

JohnLord
27 mei 2011, 11:08
Ik zou vooral willen stellen dat elke Taylor een goede gitaar is, het ene model is wel beter dan het andere. Bouwkwaliteit en bespeelbaarheid zijn altijd top.

mastermind
27 mei 2011, 12:57
Persoonlijk van mening dat een goede Taylor rond 1500 a 2000 euro begint.

Onder deze prijsklasse kun je het beste kijken naar de Eastman gitaren. Mijn persoonlijke favoriet is de Eastman AC5xx serie, prachtige klank, massieve bovenblad en zij- en achterkant, ebben toets, brug en brugpinnen, Gotoh tuners en nitro laklaag.

renemeester
27 mei 2011, 15:49
Kijk gewoon eens tweedehands. Een gitaar uit de 300 of 400 serie kan je zeker vinden voor rond de 800 euro.

arjanb01
27 mei 2011, 16:12
Ikzelf heb een Ibanez AC-3000 NT uit de Artwood serie, alles massief, Gotoh tuners, benen topkammen en brug, Englemann spruce top. En dat voor 469 euro inclusief koffer. Meer gitaar voor je geld krijg je niet. Wil je de Artwood met electronica en cutaway, probeer eens de AW-3000NT.

Nocki
27 mei 2011, 19:04
Hi,

Toevallig net zelf die zoektocht achter de rug. Ik wilde een akoestische gitaar met ebben toets voor op het podium (dus met pickup)en Taylor was voor mij inderdaad het enige merk met de feel die ik zocht.
Ik ben begonnen te zoeken in de 300 serie waarbij het eigenlijk een beetje begint kwa electronica.
Helaas voor mij vond ik de gitaren dan al erg duur maar niet de sound hebben die overeenkomt met de gitaar. Het begon bij mij met de serie 400. Diverse geprobeerd dus... Ik merkte dat ik een voorkeur had voor gitaren zonder cutout (dus geen ce voor mij) in verband met de basweergave. Doordat ik verder ben gaan proberen en steeds een stapje hoger merkte ik dat de gitaren op een gegeven moment niet meer zoveel duurder werden maar wel beter gingen klinken.
Gister heb ik dan uiteindelijk 2ehands een Taylor gekocht... zo blij als een kind. Met de juiste basweergave, lekker gebalanceerd en dan ook nog eens met cutout erin... Het is een Dan Crary signature. Vergelijkbaar met de 810 maar dan met iets andere balkjes erin. lekker ding!
Moet daarbij wel eerlijk zeggen dat het een gitaar was zonder electronica en dat er later een fishman matrix setje is ingezet wat super klinkt.
Als je echt goed wilt zou ik dus zelf kijken in de series boven de 4.
de tip van de (GA3, GC3, GA4, GC4, etc.) gitaren is erg goed want ook ik vond de GA4 enorm lekker klinken. Daar konden de andere taylors nog niet tegen op...

groovieguitarguus
28 mei 2011, 12:28
Het is toch een Taylor geworden.
Gekocht bij 'De Snaar' in Heerenveen... € 1420,-
Een 312 CE... klinkt zeker versterkt ook heeeel goed...
Heel gaaf!

Cue Zephyr
28 mei 2011, 17:48
Ik vind Eastman ook erg gaaf, ben persoonlijk gek op de AC622. ;)
Het maple in deze gitaar kan zelfs meer laag hebben dan sommige gitaren die gebouwd zijn met rosewood.

Venlonaer
28 mei 2011, 19:24
Zow veel nieuwe taylor gitaren dit weekend. Ik heb mijzelf vandaag een 615ce aangeschaft. Topic volgt nog ;)

GoReTeX
30 mei 2011, 10:03
Nog een.... vorig weekend een 714CE LTD KOA gekocht bij Kees Dee :B

Goldfoxx
30 mei 2011, 15:57
Nog een.... vorig weekend een 714CE LTD KOA gekocht bij Kees Dee :B

Geweldige gitaar, heb hem ook ;)

Heerlijke fingerpicker, en je kan er ook heel aardig mee strummen.

Cue Zephyr
31 mei 2011, 14:55
Nog een.... vorig weekend een 714CE LTD KOA gekocht bij Kees Dee :B

Die gitaar is GEWELDIG! <3
Congrats!