PDA

View Full Version : Vochtigheid



MeneerJoost
26 mei 2011, 12:50
Volgens de medewerker bij Saxioni bewaar ik mijn gitaar te droog. (frets beginnen onderin heeeeel erg lichtelijk uit te steken)

Er moet dus bevochtigd worden en ik vraag me af of dit: http://www.thomann.de/nl/planet_waves_gh.htm genoeg is of moet er zo'n dure luchtbevochtiger op mijn kamer komen te staan?

Groeten,
Joost

-Martijn-
26 mei 2011, 13:13
Het beste is een luchtbevochtiger, maar die maken geluid en sommigen vreten energie. Die link die je plaatste is in feite gewoon een spons in een plastic bakje, zoiets kan je makkelijk zelf maken. Gebruik ik altijd als gitaar mee gaat op vakantie.

Ik heb een luchtvochtigheidsmeter in mijn kamer staan, en als het te droog wordt hang ik af en toe een paar natte handdoeken op. Mijn gitaren blijven dan in de koffer en als de buitenlucht nog droger is dan de binnenlucht houd ik ook het raam dicht.

northernlake
26 mei 2011, 13:36
Het hoeft allemaal niet zo moeilijk. Die planet waves dingen zijn trouwens een tijd uit de handel gweest omdat ze lekten...

Ik doe dit als het droog is. Werkt uitstekend.
http://www.bryankimsey.com/humdifier/index.htm

mastermind
27 mei 2011, 12:53
Vochtigheid in de omgeving van je gitaar moet tussen de 50% en 70% zijn. Ik bewaar mijn instrumenten in de buurt van de wasmachine en droger (is vaak vochtig genoeg het hele jaar).

Anders is het aanbevolen een luchtbevochtiger aan te schaffen, bij deze een link:

http://www.internetshop.nl/catalog/index.php?cf=&cPath=2406_2392_2399&sort=prijs&rpp=10&bs[2]=1&bs[4]=1&ref=tribalsea&gclid=CKy2xqb7h6kCFUWHDgodTX48iw

GeHa
31 mei 2011, 12:55
Schaf iig een hygrometer aan, dan weet je tenminste wat de luchtvochtigheid is. (zowel binnen als buitenhuis meten, dan weet je ook of het raam open zetten zin heeft)

Mijn ervaring is dat passieve oplossingen niet het beste werken. Zeker 's winters niet wanneer de kachel in huis aan staat.

Laser
3 juni 2011, 16:09
Zelf houd ik mijn gitaren in een kamer aan de noordzijde van het huis (achterzijde ligt pal zuid, dus grote temperatuurwisselingen), en steeds in de koffer. Ik heb daar nooit behoefte gehad om bij te bevochtigen, maar ik heb wel een bevochtiger voor het klankgat in huis voor geval dat... Die heb ik gekocht om een oude Harmony Sovereign 1203 met een zwaar zolderverleden terug op vochtigheidsgraad te brengen.
Lichte verschillen in luchtvochtigheid zijn er, en de hygrometer hangt aan de muur. Maar ook in de winter hoef ik geen bijkomende vochtigheid aan te voeren.
Maar niet iedereen heeft deze keuze van een gematigde kamer aan de noordzijde...

Fingerpick
3 juni 2011, 22:39
Ik bewaar ook mijn gitaren (in koffer) al 20 jaar in een "koele kamer" (hoogzomer 25° putje winter 13°) en heb nog nooit problemen qua uitdroging gekend.
Wel zijn er verschillen in stemming : een verschil tss hoge/lage temperatuur vertaalt zich in een lichtelijk hogere/lagere stemming : heeft waarschijnlijk met de hals te maken want de onderlinge toonafstand tss de snaren blijft dezelfde.

GeHa
3 juni 2011, 23:25
Op zich zeggen temperaturen niets over de luchtvochtigheid. Behalve wanneer je de temperatuur regelt met een CV.

Te vochtig schijnt weinig kwaad te kunnen, maar ik merk wel dat bij een hoge luchtvochtigheid (+70%) het geluid van mijn gitaren wel erg dood lijkt te slaan.

-Martijn-
3 juni 2011, 23:36
Over de temperaturen maak ik me nooit zo druk. In mijn kamer is het altijd tussen de 18 en 28 gok ik; die 10 graden schommeling stellen niks voor.

Je moet je gitaar natuurlijk niet in de volle zon of in een warme auto laten liggen, maar temperaturen in een gewoon woonhuis zijn geen probleem.