PDA

View Full Version : Schoonhouden van fretboard en hals



Blend
26 mei 2011, 08:57
Het lijkt me verstandig om eens de informatie te bundelen met betrekking tot het schoonhouden van je fretboard en van de hals van je gitaar.

Er zijn al verschillende topic's over, maar die staan (zover ik weet) allemaal in het subforum Elektrische gitaren.

Ik merk dat er mijn fretboard vol met vuil zit, en ook de hals speelt wat stroef.
Welk middel kan ik het beste gebruiken? Aangezien ik niet echt in de buurt van een gitaarwinkel woon, zou ik het graag op huis-tuin-en-keuken middeltjes houden.

Ik hoor u graag!

Bert Gitaar
26 mei 2011, 10:15
Wat ik zelf al jaren gebruik is gewone teak olie i.p.v. alle andere soorten olie die in gitaar winkels te koop zijn, om de toets en hals schoon te maken. Werkt al jaren goed op al m'n gitaren.
In elke supermarkt te koop.

Triggy
26 mei 2011, 11:17
Fretboard maak ks eerst schoon met autocleaner.
Daarna evt. oliën bij ongelakte toets (gebruik gamma olie voor tuinmeubelen)

Hals kun je ook schoonkrijgen met dezelfde cleaner.
Vaak zet ik er dan nog wat autowas overheen.
Als de hals zelf niet gelakt is zou ik deze schoonmaken en wat oliën. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

-Martijn-
26 mei 2011, 11:41
Het fretboard heb ik nog nooit schoongemaakt.
De hals doe ik gewoon met een stofdoek een beetje opwrijven zodat ie niet stroef gaat spelen.

Bert Gitaar
26 mei 2011, 11:52
Fretboard maak ks eerst schoon met autocleaner.
Daarna evt. oliën bij ongelakte toets (gebruik gamma olie voor tuinmeubelen)
Hals kun je ook schoonkrijgen met dezelfde cleaner.

Als de autocleaner die jij gebruikt is om je lak van je auto te laten glimmen, dan haal je steeds een heel dun laagje van je lak af. Dit polijst namelijk.
Gamma olie is meubel olie is teak olie.

Triggy
26 mei 2011, 12:08
Als de autocleaner die jij gebruikt is om je lak van je auto te laten glimmen, dan haal je steeds een heel dun laagje van je lak af. Dit polijst namelijk.
Gamma olie is meubel olie is teak olie.

Ik gebruik geen commedant 5 of zo.:soinnocent:
Is een hele lichte, en gebruik ik niet op een gelakt fretboard of deze moet echt heel erg vies zijn. Dan is het eenmalig en daarna is gewoon onderhoud met een doek voldoende.

Oranjeaap
26 mei 2011, 15:26
Ik doe er altijd olijf olie op. Komt er pas na 2 maanden het eerste vuil op. Tegen die tijd zijn de snaren ook weer afgeragd dus begint het proces weer overnieuw. Sinds ik er olie op die wordt het fretboard nooit meer vies en blijft ie lekker glad.

Bert Gitaar
26 mei 2011, 15:42
Ik doe er altijd olijf olie op. Komt er pas na 2 maanden het eerste vuil op. Tegen die tijd zijn de snaren ook weer afgeragd dus begint het proces weer overnieuw. Sinds ik er olie op die wordt het fretboard nooit meer vies en blijft ie lekker glad.

Zal dan wel lekker plakken die hals van je gitaar.:???:

Als er een laag prut op je hals zit dan kan je toch ook niet meer een toon buigen. Alleen nog je naam er in graveren met je plektrum.

In extreme gevallen gebruik ik een stanley mes los in de hand om de prut er af te schrappen. Is wel vies werk.

Eygen
26 mei 2011, 15:43
De allerhoogste fretten op m'n akoestische gitaar gebruik ik eigenlijk niet en die beginnen een klein beetje groen te worden. Is er een goede manier om de fretten zelf schoon te maken?

Bert Gitaar
26 mei 2011, 15:49
De allerhoogste fretten op m'n akoestische gitaar gebruik ik eigenlijk niet en die beginnen een klein beetje groen te worden. Is er een goede manier om de fretten zelf schoon te maken?

Zilverpoets misschien. Of mischien zelfs sigareten as. Daar kan je ook mee poetsen op metaal.

LaurentB
26 mei 2011, 17:07
Ik was eens bij Luthiers in Den Bosch, en die ging eerst met wasbenzine over de toets om het vet goed te verwijderen, en daarna met citroenolie erover heen om er weer wat vocht in te brengen.

Eko
26 mei 2011, 17:19
Yep, simpel ontvetten met een goedkope ontvetter. Wasbenzine is geen ontvetter , het lost wel troep op , maar dat is niet hetzelfde. Probeer maar eens verf te verdunnen met wasbenzine en dan te spuiten.
Het kan ook met staalwol ( 000 of 0000 ) daar mee komt het vuil snel van je toets. Kun je ook de frets mee opblinken. Let er op dat je over de slagplaat een doek doet zodat resten staalwol niet op je pick-ups komen.
Rosewood is een hout soort waar je tal van olieen op kwijt kunt. Goedkope notenolie ( arachide) kan ook. Lemonoil is te koop in de gitaarwinkel en je doet er jaren mee , dus echt duur is het niet.

frander
26 mei 2011, 18:20
Waarmee ontvet jij de toets dan Eko? Tinner is een verdunner. Toevallig vorige week wat citroenolie van Dunlop gehaald...5 of 6 euro. Wordt bij mij ook tijd voor een reinigings- en onderhoudsbeurt. Dus eerst ontvetten en dan in de olie.

Cue Zephyr
26 mei 2011, 23:43
Fretdoekjes, moet er zelf ook nog eens een gaan aanschaffen.
Verder smeer ik er een of twee keer per jaar Fretboard 65 Lemon Oil op, maar er is beter spul te verkrijgen.

Eko
27 mei 2011, 11:40
Ik gebruik ook rustig glasreiniger. Ontvet en is hier altijd in kastjes aanwezig. Iedere gitaar wordt bij snaarwisseling ook gereinigd en nagekeken. Eventueel zelfs opnieuw geintoneerd en afgesteld.

mastermind
27 mei 2011, 12:39
Toets schoonmaken moet je voorzichtig zijn, je wilt immers niet dat het beschadigd raakt door te agressieve spul.

Je hebt van Dunlop prima spul, maar recentelijk heb ik bij Eric van 't Speeltuygh een veel beter spul gekocht! Het maakt de toets makkelijk schoon en oliet gelijk.

De frets polijst ik vaak 0000 staalwol met behulp van een toetsbeschermplaat (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=373_376&products_id=2057) en daarna schoonmaken.

FRIDA
3 juni 2011, 20:28
Wanneer je nieuwe snaren legt is het het moment om uw frets te poetsen. Je plakt tape naast de frets ( de tape die je gebruikt om af te plakken bij het verven). Dit om uw fretbord te beschermen. Neem dan zeer fijne staalwol en schuur je frets. Daarna kan je de tape weghalen en uw fretbord oliën

Bert Gitaar
4 juni 2011, 14:09
Wanneer je nieuwe snaren legt is het het moment om uw frets te poetsen. Je plakt tape naast de frets ( de tape die je gebruikt om af te plakken bij het verven). Dit om uw fretbord te beschermen. Neem dan zeer fijne staalwol en schuur je frets. Daarna kan je de tape weghalen en uw fretbord oliën

Dit zou ik toch niet telkens toepassen bij het verwisselen van snaren.
Zo hou je geen fretje meer over na een tijdje. Met al dat staalwol geschuur.
Als je frets niet aanlopen/buzz niet aan schuren.

BamBuFan1
4 juni 2011, 18:06
Wat gebruiken de heren en dames eigenlijk voor het ontvetten/schoonmaken van een ongelakte maple toets? Dunlop 01 is bv ideaal voor het verwijderen van vuil, maar uitsluitend op een rosewood toets...

jerome
4 juni 2011, 19:15
Yep, simpel ontvetten met een goedkope ontvetter. Wasbenzine is geen ontvetter , het lost wel troep op , maar dat is niet hetzelfde. Probeer maar eens verf te verdunnen met wasbenzine en dan te spuiten.
Het kan ook met staalwol ( 000 of 0000 ) daar mee komt het vuil snel van je toets. Kun je ook de frets mee opblinken. Let er op dat je over de slagplaat een doek doet zodat resten staalwol niet op je pick-ups komen.
Rosewood is een hout soort waar je tal van olieen op kwijt kunt. Goedkope notenolie ( arachide) kan ook. Lemonoil is te koop in de gitaarwinkel en je doet er jaren mee , dus echt duur is het niet.

Dit is zo gevaarlijk! Goedkope ontvetter kan wel thinner en of celluloseverdunner zijn of weet ik veel wat voor agresieve troep, en dat kan zo maar de lak van de hals oplossen. Wasbenzine is misschien een minder goede ontvetter maar los wel veilig vet en vuiligheid op zonder dat het de lak aantast.
(Bovendien is wasbenzine prima geschikt om alkydhars verf te verdunnen als je hiermee wil spuiten met een spuitpistool op lucht, dus ik denk dat de bekende klok en de klepel hier van toepassing is... ;) ) Fretjes polijst ik altijd met een heel klein drupje vloeibare chroompoets.
Daarna inoliën met toetsolie, veilig en goed...

Ron Houben
5 juni 2011, 11:08
Gebruik fijne staalwol voor zowel toets als ook fretten.

Let op:
De toets in de lengterichting schuren, met de nerf mee dus. Maak je geen zorgen als de toets lichter van kleur wordt: Alles komt goed. Vervolgens de toets met schone fijne olie inwrijven en laten intrekken. Misschien dat teak olie werkt, dat weet ik niet. Ik heb wel een gitaarwinkel in de buurt die lemon oil verkoopt. Als het maar dunne en fijne olie is.
Mocht de toets dik in het vet zitten, krab dat dan met een los Staney mes weg. Let op je vingers, die heb je nog nodig!

Dan de fretten, plak de toets zo af dat de fretten nog te zien zijn. Polijst die dan ook in de lengte richting, dus dwars op de toets. Beetje inspanning kan geen kwaad. De frets zullen zo weer glimmen en je krijgt een betere toon. Mocht je het extra goed willen doen: Met Commandant en een katoenen of wollen polijstschijf polijsten. Let wel op dat de toets/ fretten niet te warm worden.

Succes!