PDA

View Full Version : Zelfbouw Les Paul



jordy_hierck
25 mei 2011, 21:44
Hey allemaal,

Een vraagje (of eigenlijk twee) over mijn bouwprojectje!

Ik heb dus, een tijd geleden, via deze link (http://hjmusic.nl/shop/Bouwpaketten/20624/E_Gitaar_Bouwpakket_Les_Paul.php) een Les Paul bouwpakket besteld. Nu heb ik hem gespoten, ziet er overigens prima uit, en de elektronica erin gezet. Maar nu loop ik tegen een probleem aan! Er komt een stevige ruis uit mijn versterker als ik m daarin inplug en ik heb mijn 3 way switch op de middelste positie staan, plus pakt hij de snaren niet die er worden aangeslagen (for the record, de gitaar zit nog niet in elkaar, ik hou mijn andere gitaar erboven om de sound te pakken), kortweg, hoop geruis geen versterk. Wel doen de elementen het los, dus als ik alleen de bovenste humbucker of de onderste pak. Wel zit er hierbij nog een ruis verstopt.

Hoe kan ik dit verhelpen? Ik heb begrepen dat de ruis zou kunnen komen doordat ik mijn aarde nog niet aan mijn bridge heb gesoldeerd, of omdat mijn soldeerwerk gewoon ruk is. Dit ga ik nog even proberen, nog wel bevestiging nodig.

Alvast bedankt! Jordy

proguitar89
26 mei 2011, 16:09
het kan zijn dat de pickup niet goed is of anders is er waarschindelijk iets mis met de electronica verder kan ik niet helpen ook all ben ik zelf ook met me gitaar project bezig

jordy_hierck
26 mei 2011, 22:17
Zou t in principe niet moeten zijn, aangezien de pickups los wel werken! Maar ik kan het altijd even doormeten, je weet maar nooit.

driftkop
27 mei 2011, 03:37
Plaats eens wat foto's van de elektronica, misschien ziet iemand wel een foutje.

jordy_hierck
31 mei 2011, 16:49
Excuus voor de late reactie, ben erg druk geweest de afgelopen dagen!
Ik heb ook nog geen foto's kunnen maken van de elektra, maar ik wil wel alvast waarschuwen dat het een behoorlijke warboel is daarbinnen, haha.

Vooralsnog wel een andere vraag: in het pakket dat ik kreeg paste mijn neck niet gelijk op de aansluiting bij de body laat maar zeggen, hij sloot niet aan, er zat een ruimte tussen de body en het uiteinde van de toets. Ik heb geprobeerd dit weg te schuren, maar dit duurde uren, dus ik werd het zat en heb de gitaar maar gewoon erop gebout. Alleen nog een vraagje, heeft dit effect voor de gitaar? Anders haal ik hem er weer af en ga gewoon lekker verder met schuren. Bridge + tailpiece zitten er nog niet op, dus dat levert geen problemen op, moet de gaten hiervoor ook nog boren.

INOXROX
1 juni 2011, 20:28
Excuus voor de late reactie, ben erg druk geweest de afgelopen dagen!
Ik heb ook nog geen foto's kunnen maken van de elektra, maar ik wil wel alvast waarschuwen dat het een behoorlijke warboel is daarbinnen, haha.

Vooralsnog wel een andere vraag: in het pakket dat ik kreeg paste mijn neck niet gelijk op de aansluiting bij de body laat maar zeggen, hij sloot niet aan, er zat een ruimte tussen de body en het uiteinde van de toets. Ik heb geprobeerd dit weg te schuren, maar dit duurde uren, dus ik werd het zat en heb de gitaar maar gewoon erop gebout. Alleen nog een vraagje, heeft dit effect voor de gitaar? Anders haal ik hem er weer af en ga gewoon lekker verder met schuren. Bridge + tailpiece zitten er nog niet op, dus dat levert geen problemen op, moet de gaten hiervoor ook nog boren.
Hoi jordy ,
't klinkt alsof je die hals er sowieso beter weer af kan halen . Als je de gaten voor de brug & tailpiece toch nog moet aanbrengen , dan is het een stuk makkelijker werken als je alleen de body hoeft te hanteren en dat kans op beschadigen wordt daarmee ook een heel stuk kleiner . En als ie d'r dan toch af is ...............

barno
1 juni 2011, 21:47
bij een neckpocket is het belangrijk dat de hals zo goed mogelijk aansluit tegen alle randen. maar natuurlijk komt de neck een stuk boven de pocket uit, zeker als je een halshoek hebt, wat je bij een LP hebt, omdat je met een TOM brug werkt

overigens: gaten van brug pas boren als de inpassing van de neck definitief is qua plaats. de juiste mensuur is zowat het belangrijkste van het hele gitaarbouwding.

jordy_hierck
2 juni 2011, 00:57
Thanks voor de reacties! Ik heb de gaten inderdaad nog niet geboord en ik ga nu ook mijn hals er weer af halen. Ik kreeg in een reactie op een mailtje naar de site waar ik het bouwpakket had gekocht het antwoord dat ik aan de hals moest gaan sleutelen, dat daar een stuk van af moest ter grootte van de pocket zodat hij perfect aan zou sluiten. Dan wel, natuurlijk, dat het fretboard boven de pickup uitkomt, dat ie daar niet op stukloopt.

Ik heb hier alleen heel erg mijn twijfels over, aangezien de hals die is meegeleverd al vrijwel perfect was 'afgemaakt'. Geen ruw hout meer etc, terwijl dit bij de pocket wel het geval was. Nu was mijn idee om hier maar in te gaan freezen, of een proffesioneel houtbewerker op te zoeken om dat klusje even snel te klaren.

Iemand een idee of het t beste is om inderdaad verder te gaan met de body ipv de hals?

barno
2 juni 2011, 01:04
zoals ik al zei: de plaats van de brug is cruciaal. waarschijnlijk zitten er in je body al gaten voor de pickups (als het een gewoon bouwpakket is toch). dwz dat de plaats van de brug ook min of meer vastligt. dus je kan niet zomaar wat gaan improviseren met het plaatsen van de neck. de mensuur moet kloppen.

jordy_hierck
2 juni 2011, 01:41
Helaas waren er nog geen gaten voor de hals uitgeboord, dus die heb ik zelf geboord en uitgekiend. Indat opzicht staat dat recht, probleem is alleen dat de hals naar beneden moet!

jordy_hierck
4 juni 2011, 14:41
Goed ik zie dat ik het verkeerd had gelezen. Het hals probleem is nu zo goed als opgelost, alleen zit ik nu met de afstand tailpiece - bridge - pickups etc.
Ik kan nergens op internet een fatsoenlijke manier vinden om deze maten te bepalen. Wel had ik een mooie bouwtekening gevonden, alleen de maten bovenste pickup - 22e fret klopten niet met mijn bouwpakket, dus deze kon ik niet gebruiken.

Iemand nog een trucje om snel te bepalen waar mijn bridge en tailpiece horen te staan? Hoor t graag!

INOXROX
4 juni 2011, 17:00
Goed ik zie dat ik het verkeerd had gelezen. Het hals probleem is nu zo goed als opgelost, alleen zit ik nu met de afstand tailpiece - bridge - pickups etc.
Ik kan nergens op internet een fatsoenlijke manier vinden om deze maten te bepalen. Wel had ik een mooie bouwtekening gevonden, alleen de maten bovenste pickup - 22e fret klopten niet met mijn bouwpakket, dus deze kon ik niet gebruiken.

Iemand nog een trucje om snel te bepalen waar mijn bridge en tailpiece horen te staan? Hoor t graag!

Hoop zo da'k 't goed zeg ( dus wacht ook nog maar op wat meer reacties - veiligheidshalve ) .
Je mensuurlengte aanhouden wil feitelijk zeggen dat je erop moet toezien dat je de 12de fret op de helft van de totale - vrijtrillende - snaarlengte hebt . De helft van die lengte - afgeklemd - levert dan een oktaaf hogere toon op dan wanneer je'm los zou aanslaan .
Hier of daar zal er iemand je precies kunnen vertellen wat voor marges je in je maatvoering kunt - of zelfs moet - aanhouden .
Succes!

barno
4 juni 2011, 17:09
http://www.stewmac.com/freeinfo/Fretting/i-fretcalc.html

En de brug aan de bas zijde 3mm naar achteren zetten ter compensatie (intonatie dikkere snaren)

jordy_hierck
4 juni 2011, 17:15
Thanks voor de snelle antwoorden, vooral die van Stewmac was erg handig, die had ik nog niet gezien. Gaan we gelijk even berekenen!

EDIT: Maakt het nog uit hoever ik mn tailpiece van de bridge afzet, of heeft dat verder geen effect? Maten zijn succesvol berekend trouwens.