PDA

View Full Version : EHX memory man deluxe



Gitaar4LifeDude
25 mei 2011, 20:10
Ik hoor op dit forum altijd super enthousiaste berichten over de ehx memory man deluxe delay. Ik ben zelf nogal een groot delay gebruiker dus ik zat eens te kijken naar dit pedaal.
Is het nou zo dat als ik deze http://www.rockpalace.com/product/Electro-Harmonix-Deluxe-Memory-Man koop dat ik dan degene heb waarover iedereen enthousiast is? Of is dit gewoon een nieuwere versie zonder het geweldige geluid?

jero
25 mei 2011, 20:54
men is met name enthousiast over de grote doos uitvoering:

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/17500-electro-harmonix-deluxe-memory-man-classic--large.jpg

Gitaar4LifeDude
26 mei 2011, 17:31
ah ok, en deze is zeker nergens meer te verkrijgen?

Dirk_Hendrik
26 mei 2011, 18:10
Komen 2e hands geregeld voorbij.

Buzzel
26 mei 2011, 18:26
Je vind het niet erg om een pedaal te grote van een stoeptegel te hebben? Jemig wat zijn die dingen groot zeg:seriousf:

jero
26 mei 2011, 21:55
:seriousf::seriousf::seriousf:










:???:

onrust nv
27 mei 2011, 14:21
Je vind het niet erg om een pedaal te grote van een stoeptegel te hebben? Jemig wat zijn die dingen groot zeg:seriousf:

Al zattie in een 3eh 19" rack met een controlebord die 2 keer zogroot is zou ik'm nog kopen

peter_heijnen
27 mei 2011, 14:34
Al zattie in een 3eh 19" rack met een controlebord die 2 keer zogroot is zou ik'm nog kopen
Neem dan meteen deze:

http://www.youtube.com/watch?v=FcTeL3H5uSU

De mooiste die ik zelf ooit heb gehoord.

DemolitionColorScheme
27 mei 2011, 18:48
Al zattie in een 3eh 19" rack met een controlebord die 2 keer zogroot is zou ik'm nog kopen
haha! Right on! Same here, dus!

Gitaar4LifeDude
27 mei 2011, 22:35
Wat is nou zo ongeveer de richtprijs waarin ik moet denken? Formaat maakt me eigenlijk niet zo veel uit, ruimte zat.

DemolitionColorScheme
29 mei 2011, 19:41
Ligt eraan. Meestal zo gemiddeld tussen de €225,- / €275,-

Gitaar4LifeDude
29 mei 2011, 22:11
bedankt voor de reacties.
Als het zo'n hoog bedrag is dan leg ik er liever 200 euro bij voor de nieuwe strymon timeline denk ik.

Mitch
29 mei 2011, 23:47
Ja, een hoog bedrag kun je beter verdubbelen, dan is het niet zo duur meer :???:
Let wel, de DMM vergelijken met de Timeline is het vergelijken van de delay die het beste is in één sound (maar voor meerdere toepassingen kan worden ingezet) en één van de beste alleskunners die maar in een paar dingen uitblinkt. Ze kunnen beide niet hetzelfde.
Oftewel: de lekkerste appel en de lekkerste peer.

DemolitionColorScheme
30 mei 2011, 09:00
Ja, een hoog bedrag kun je beter verdubbelen, dan is het niet zo duur meer :???:
Let wel, de DMM vergelijken met de Timeline is het vergelijken van de delay die het beste is in één sound (maar voor meerdere toepassingen kan worden ingezet) en één van de beste alleskunners die maar in een paar dingen uitblinkt. Ze kunnen beide niet hetzelfde.
Oftewel: de lekkerste appel en de lekkerste peer.
Geheel mee eens! Ik heb zoveel delays (en ook gehad) en de DMM blijft een unieke unit.

Liquid_Metal
30 mei 2011, 09:07
Neem dan meteen deze:

http://www.youtube.com/watch?v=FcTeL3H5uSU

De mooiste die ik zelf ooit heb gehoord.

Of een TC Electronic 2290...

Gitaar4LifeDude
1 juni 2011, 15:05
Ja, een hoog bedrag kun je beter verdubbelen, dan is het niet zo duur meer :???:
Let wel, de DMM vergelijken met de Timeline is het vergelijken van de delay die het beste is in één sound (maar voor meerdere toepassingen kan worden ingezet) en één van de beste alleskunners die maar in een paar dingen uitblinkt. Ze kunnen beide niet hetzelfde.
Oftewel: de lekkerste appel en de lekkerste peer.

Hier heb je inderdaad wel gelijk in, ik heb die timeline nog niet genoeg bekeken denk ik.
Als er weer een dmm in de verkoop gaat ga ik proberen om hem te scoren.
Ik heb wel iets gehoord over een soort overload van het signaal in de dmm. Kan iemand uitleggen waar ik dan precies aan moet denken? Gaat het distorten oid?

Dirk_Hendrik
1 juni 2011, 18:48
Ja.
Is een ziekte van de DMM. Die ik graag voor lief neem trouwens.

Tristan
2 juni 2011, 09:43
Eigenlijk is het een soort ingebouwde ducking device, haha. :D

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 11:43
Eigenlijk is het een soort ingebouwde ducking device, haha. :D
Uh ... nee.

Anyways,
de pre-amp kan fijn clippen, maar met humbuckers blijft het toch lastig, naar mijn mening. Ik vind de DMM dan ook het prettigst met singlecoils.

Trololo
2 juni 2011, 12:38
Heb afgelopen jaar zo een oude MMD gekregen van een collega van mijn moeder waar hij lag te verstoffen, dacht eerst dat hij kapot was maar heb hem weer es uit de kast gehaald. Ben me nu pas bewust van mijn geluk, echt een tof ding!

Mitch
2 juni 2011, 12:57
Uh ... nee.

Uh ... geen humor? Tristan is zonder twijfel één van de absolute liefhebbers van de DMM die er op 't podium buitengewoon veelzijdig gebruik van maakt en dat waarschijnlijk al deed toen jij nog op een Fisher Price gitaar speelde.


Heb afgelopen jaar zo een oude MMD gekregen van een collega van mijn moeder waar hij lag te verstoffen, dacht eerst dat hij kapot was maar heb hem weer es uit de kast gehaald. Ben me nu pas bewust van mijn geluk, echt een tof ding!
Dat is wel héél erg geluk hebben ja! Cool man!

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 19:59
Uh ... geen humor? Tristan is zonder twijfel één van de absolute liefhebbers van de DMM die er op 't podium buitengewoon veelzijdig gebruik van maakt en dat waarschijnlijk al deed toen jij nog op een Fisher Price gitaar speelde.
Wow, I stepped on some serious toes here! :soinnocent:
Kalm aan, haha.

Mitch
2 juni 2011, 20:25
Je hoeft mensen die je niet kent niet weg te zetten met een "uh... nee". Daar zet je ze als n00b mee weg. Helaas voor jou doe je dat nu precies bij de verkeerde. Tel daarbij op hoe vaak je hier hebt zitten klagen over de harde toon die hier zou heersen, sja... dan krijg je 'm terug ook als je jezelf daar net zo goed schuldig aan maakt.

Maar back on topic met een mooi stukje DMM gebruik:

http://www.youtube.com/watch?v=KLyYQETZRV0

DemolitionColorScheme
2 juni 2011, 22:47
Je hoeft mensen die je niet kent niet weg te zetten met een "uh... nee". Daar zet je ze als n00b mee weg. Helaas voor jou doe je dat nu precies bij de verkeerde. Tel daarbij op hoe vaak je hier hebt zitten klagen over de harde toon die hier zou heersen, sja... dan krijg je 'm terug ook als je jezelf daar net zo goed schuldig aan maakt.
Touché. Ik ben niet de minste om een fout in te zien. Ik kan niet meer doen dan m'n excuses aanbieden.
Bij deze.

Mitch
2 juni 2011, 23:36
:ok:
Laten we deze voor velen heilige dag voortzetten door het eren van de Godmother of Delay:

http://www.youtube.com/watch?v=Crfd0wKqqQI

Nielsje
3 juni 2011, 09:37
Ik moet tot mijn grote schaamte bekennen dat ik de mijne al enkele gigs niet meer gebruik.. :hide:

Tristan
3 juni 2011, 12:26
De grote vraag die rijst is wat gebruik je dan wel? :D

Duck... :D
Ik maak me niet druk, wat ik bedoelde met mijn ducking device opmerking is dat naarmate de preamp meer overstuurt de delay meer achterin de mix lijkt te gaan zitten.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 12:40
De grote vraag die rijst is wat gebruik je dan wel? :D

Duck... :D
Ik maak me niet druk, wat ik bedoelde met mijn ducking device opmerking is dat naarmate de preamp meer overstuurt de delay meer achterin de mix lijkt te gaan zitten.
Ah, zo! Ja, daar ben ik het wel mee eens. De delay zelf wordt dan qua attack en decay zachter en gelijker, waardoor, als je de mix ook lager zou zetten, je een soort van ducking iets krijgt, ja. :D

Dirk_Hendrik
3 juni 2011, 13:36
Ben ik nou echt de enige die nog nooit een DMM met oversturende preamp is tegengekomen?:???:

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 14:07
Ben ik nou echt de enige die nog nooit een DMM met oversturende preamp is tegengekomen?:???:
I guess? Is toch normaal bij die units, vooral als je hem verder opengooit?

Mitch
3 juni 2011, 14:39
Ik zit ook wel met enige regelmaat tegen z'n plafond hoor. Zeker nu ik mi jn De Gier weer vaker gebruik in de setup waar de DMM in zit, dan wil -ie wel eens gaan crunchen en in het rood lopen. Zet je 'm dan zachter dan zit -ie onder unity gain, da's niet handig. Afgezien van de Gretsch en de De Gier is alles bij mij redelijk low output, dat geeft geen problemen. Moet ik wel zeggen dat mijn attack ook niet altijd even zuinig is en ik ook gewoon de delay gebruik met vol akkoorden rammen. Dat kan functioneel zijn :D

Dirk_Hendrik
3 juni 2011, 15:33
I guess? Is toch normaal bij die units, vooral als je hem verder opengooit?

Vervormen wel maar ik begrijp niet wat dat met de preamp te maken heeft. Dat zijn BBD chips die over hun nek gaan. Lang voordat de preamp begint te clippen.

DemolitionColorScheme
3 juni 2011, 18:10
Vervormen wel maar ik begrijp niet wat dat met de preamp te maken heeft. Dat zijn BBD chips die over hun nek gaan. Lang voordat de preamp begint te clippen.
Mijn excuses, dan zijn het de BBD's die clippen.

onrust nv
4 juni 2011, 15:22
Misschien wil Barend wel een exp.ingang op de feedback voor je op je DMM zetten, kan je live ingrijpen wanneer hij in de overload schiet.

Mitch
4 juni 2011, 16:04
oversturing en feedback van delays hebben wel een koppeling, maar DCS had het puur over de oversturing van de sound als het gevoed wordt met een heet ingangssignaal. Daar helpt geen voetbediening van de Feedback knop voor.

Tristan
5 juni 2011, 13:53
Het schijnt in de true bypass schakeling te liggen toch?
Tenminste, om je gitaar met de delay aan net zo luid te laten klinken als met de delay uit, moet je de level knop een stuk opendraaien en ik dacht dat daardoor het geluid soms begint te vervormen (zij het op een muzikale manier).

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 14:02
Het schijnt in de true bypass schakeling te liggen toch?
Tenminste, om je gitaar met de delay aan net zo luid te laten klinken als met de delay uit, moet je de level knop een stuk opendraaien en ik dacht dat daardoor het geluid soms begint te vervormen (zij het op een muzikale manier).
Met humbuckers vaak wel, vandaar dat ik de DMM eigenlijk meestal gebruik met singlecoils. Er zijn wel mods om de headroom te verbeteren, maar ik ben altijd skeptisch geweest om mijn DMMs te ver te laten modificeren.

Weet je ... altijd als ik een DMM tweedehands ergens zie staan heb ik de behoefte om er op te bieden, haha. You can never have enough of these ... !

Dirk_Hendrik
5 juni 2011, 15:27
Met humbuckers vaak wel, vandaar dat ik de DMM eigenlijk meestal gebruik met singlecoils. Er zijn wel mods om de headroom te verbeteren, maar ik ben altijd skeptisch geweest om mijn DMMs te ver te laten modificeren.!

Hooguit om ze een beetje minder te laten ruisen. Geintjes als opampswaps doen niets aan de headroom. Tenzij er BBD chips met meer headroom zijn maar daar heb ik een harde twijfel in.

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 16:29
Hooguit om ze een beetje minder te laten ruisen. Geintjes als opampswaps doen niets aan de headroom. Tenzij er BBD chips met meer headroom zijn maar daar heb ik een harde twijfel in.
Ik weet de specificaties niet, maar Howard Davis claimt mods te leveren voor increased headroom:


HOT PICKUP MOD
The reissue Deluxe Memory Man now comes from the factory with direct bypass, but with the input level control stage as it was originally when wired for buffered bypass. This is workable with many pickups, but there is a bypass/effect-on level matching problem with high output ("hot") pickups. With these, effect signal overdrive distortion occurs at too low a level. The Hot Pickup mod corrects this by increasing the headroom of the delay signal circuitry.

Dirk_Hendrik
5 juni 2011, 17:58
Da's waar ook. Dat geintje. da's alweer effe geleden.

In de praktijk,
De gain na de level pot wat terugregelen. Niks headroom.

Verder heb ik hier 2 DMM's, allebij non-tb (maar dus origineel), en die kraken net zo hard als de TB exemplaren.

Mitch
5 juni 2011, 18:02
http://blog.rac.me.uk/wp-content/uploads/2008/09/mythbusters.jpg

''Mimi mimi mimimi!"

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 18:50
Da's waar ook. Dat geintje. da's alweer effe geleden.

In de praktijk,
De gain na de level pot wat terugregelen. Niks headroom.

Verder heb ik hier 2 DMM's, allebij non-tb (maar dus origineel), en die kraken net zo hard als de TB exemplaren.
Ik geloof je hoor. Ik ben sowieso niet zo van dat Howard Davis gekwats.

Dirk_Hendrik
5 juni 2011, 21:11
Hij zal best z'n best doen. Persoonlijk knap ik alleen al af op z'n eindeloze lijst van voorwaardes:
http://howardmickdavis.com/


ook meuk die prima te servicen valt... doettie niet. Omdat hij ze niet verzonnen heeft ofzo. Daarnaast is hem betalen zo ongeveer onmogelijk.... en als iets om wat voor reden dan ook even te lang blijft liggen ga je 2 dollar per week betalen.. nee dank.

dit:
I do not service digital equipment; analog pedals only.

watje....

of dit:
Some manufacturers use construction methods that make repair or modification difficult or impossible. In general, units with double-sided PC boards and/or surface-mount components are among these.

Moelluk dus kan het niet... mietje.

Bovenstaande pagina lijkt een opsomming van alle dingetjes die een keer zijn misgegaan en z'n oplossing er op.

DemolitionColorScheme
5 juni 2011, 21:23
Ja, precies en daarbij weet ik zeker dat die man geen magische handen heeft, of hij nu bepaalde pedalen heeft gecreeërd (of meegedacht heeft over het design) of niet.

wireman
6 juni 2011, 02:25
Mitch.. hij is weer briljant!! :seriousf:


http://blog.rac.me.uk/wp-content/uploads/2008/09/mythbusters.jpg

''Mimi mimi mimimi!"

Tristan
6 juni 2011, 11:04
Haha, grappig ja. :seriousf:

Ik had het inderdaad over dat Howard Davis gelul, werkt die mod van de gain terugdraaien na de level regelaar enigszins?
De mijne ruist ook behoorlijk.
Toch blijft het de beste delay die ik tot nu toe heb gehoord.

Mitch
6 juni 2011, 11:21
Ja, da's wat D_H bedoelt dat de ruis wel is terug te dringen met andere ICs maar niet de headroom. Ik dacht dat de mijne (gemod) inderdaad minder ruis had dan die van jou als ik me goed herinner.

Tristan
6 juni 2011, 16:22
Denk ik ook wel, de mijne is redelijk extreem wat dat betreft, maar als ik het goed heb is die ruis weer wat anders dan de gain/vervorming waar we het zojuist over hadden, de ruis heeft voor zover ik weet voornamelijk te maken met de calibratie van de BBD's.

Duane
6 juni 2011, 17:03
Zit er trouwens verschil in sound tussen de oude big box versie (attached power cord, pointer knobs) en de big box reissue (met adapter) zie plaatje begin topic.

Dirk_Hendrik
6 juni 2011, 18:59
De meeste ruis komt van de BBD chips. Als je nog meer wil moet je een vroege DMM "low cost" met 3 SAD1024 chips vinden. De low cost is het ontbereken van een compander voor en nar de delay chips. Dan wordt je echt ziek van de ruis...

Calibratie is vnl het afregelen op minimale vervorming bij "gemiddelde" signaalniveaus.

Oude en de nieuwe...
Dat ligt aan de nieuwe. Je hebt nieuwe met 2 MN3005 chips en je hebt nieuwe met 4 MN3008 chips. Als je verschillen opmerkt tussen een oude en een nieuwe met 2 chips moet je dat eerder wijten aan veroudering van de oude dan dat de nieuwe slechter is.

Probleem zit em in die 4*Mn3008 versie.
Een 2*Mn3005 DMM heeft tussen de 2 delay chips een make up gain die het ook mogelijk maakt de bias en het optimale level voor de 2e chip onafhankelijk van de instellingen voor de eerste af te stellen. In het geval van de 4*MN3008 versie wordt de level en bias per 2 chips ingestelt. Dat betekent dat een optimale instelling voor de eerste uit het setje van 2 wat minder voor de 2e kan zijn. En zit je dus altijd een tradeoff te maken om beide zo optimaal mogelijk in te stellen.

En dus heeft de 4*MN3008 versie meer last van vervorming en ruis dan de 2*MN3005 versie.